تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805283654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آخرين تحليل از تركيب احتمالي پارلمان آينده لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: آخرين تحليل از تركيب احتمالي پارلمان آينده لبنان
خبرگزاري آريا- جان عزيز تحليلگر الاخبار در مقاله اي به پيش بينى وضعيت پارلمان بر اساس تركيب دولت جديد دست زده است.

سرويس تحليل آريا مقاله جان عزيز را به نقل از پرس تي وي –بيروت نقل مي كند.اين كابينه جديد لبنان بدون شك ، كابينه براى انتخابات پارلمانى بود و رايزنى هاى مربوط به تشكيل كابينه در حقيقت رايزنى براى تعيين سهميه هاى مختلف احزاب در پارلمان بود. و نتايج رايزنيهاى صورت گرفته براى تكميل كابينه، در حقيقت عبارت است از نتايج رقابت هاى احزاب حاكم در انتخابات پارلمانى آينده لبنان.

با اعلام رسمى تشكيل هيأت دولت ، نوبت به سومين بند ميثاق دوحه يعنى تهيه مقدمات انتخابات پارلمانى خواهد رسيد و به دنبال آن تلاشها و اقدامات و رقابتها و تنشها و درگيريهاى مربوط به انتخابات پارلمانى شروع خواهد شد. ولى در حقيقت اختلافات و داد و ستدهاى مربوط به تشكيل كابينه بخش زيادى از تركيب پارلمان آينده را تعيين كرد.

در تعيين كابينه دو طرف سياسى هست كه هيچ نگرانى از سهميه خود نداشتند، بلكه به اراده خود از سهميه خويش به نفع همپيمانان خود گذشت كردند، اين دو طرف حزب الله و وليد جنبلاط هستند، كه هر كدام به نوبه خود يك وزير با بيشتر را به همپيمان خود دادند. و جالب اينجاست كه اين دو هنوز در وضعيت نا آرام سابق خود بوده وعلى رغم تلاشهاى صورت گرفته هنوز در جبهه بندي سابق به سر مى برند. اين امر به هر حال حكايت از وضعيت انتخاباتى خوب آنهاست و از آنجا كه از لحاظ انتخابات پارلمانى هيچ مشكلى ندارد، بدين جهت نيازى به تثبيت موقعيت خود در حكومت ندارند. آنها خوب مى دانند كه در رقابت انتخاباتى پارلمان در دايره انتخاباتى خود رقباى قوى ندارند, بدين جهت مى توانند بخشى از سهميه خود را به همپيمانانى كه براى تثبيت موقعيت انتخاباتى خود به جايگاه و موقعيت بهترى در حكومت نياز دارند، واگذار نمايد.

ميثاق دوحه خود بخش مهمى از ساختار قبلى پارلمان را تثبيت كرده و بخش مهمى را تعيين نموده است. در اين ميان نتايج انتخابات پارلمانى در حقيقت در مناطق جنبلاط از يك سال پيش كاملا مشخص شده است. در دواير انتخاباتى مربوط به جنوب با اكثريت شيعي ، بقاع شمالى با اكثريت شيعي ، جبيل با اكثريت شيعي ، بعبدا با اكثريت مسيحي و دايره دوم بيروت با اكثريت سني نيز از همين الآن نتايج انتخابات پارلمانى مشخص مى باشد.

اما دواير انتخاباتى كه وضعيت آن مشخص نبوده؛ دايره سوم بيروت، دايره زحله و دايره بقاع غربى با اكثريت سني مى باشد. بقيه 24 كرسى پارلمانى نيز به نوعى مشخص شده است.

كرسيهاى مربوط به مسيحيانى كه در اين دواير در كنار ساير مذاهب هستند, نيز تا حدودى مشخص شد كه شامل كرسى اردتودكسى "مرجعيون" ، دو كرسى مارونى و كاتوليك دايره انتخاباتى بعلبك و هرمل و همچنين دايره سنى ، شيعى صيدا زهرانى نيز تعيين و تثبيت شده است.

در مورد جنبلاط بايد گفت كه در دايره شوف و عاليه (منطقه دروز) 13 كرسى به خود اختصاص داده است. البته ممكن است بخاطر حفظ كرسى بعبدا دست به تبادل آرا بزند يعني براى حفظ نماينده خود در بعبدا ، در ليست خود يك جاي خالي هم براي طلال ارسلان باقي بگزارد. البته اين امر در صورتى است كه روابط بين حزب الله و جنبلاط بهبود نيابد. جنبلاط انتخاب يك نماينده خود را در دايره انتخاباتى دوم بيروت، تضمين كرده است. هر چند كه كرسى حاصبيا را از دست خواهد داد. و رقابت انتخاباتى متوازنى در راشيا نيز خواهد داشت.

طرفداران حريرى كه در دواير انتخاباتى مناطقه متعددى مانند طرابلس و عكار كه مناطق سنى نشين شمال لبنان هستند وضعيت راحتى دارند, در دايره انتخاباتى اول بيروت كه ده كرسى سنى وجود دارد، نيز وضعيت تثبيت شده اى دارد. گروه حريرى اصرار داشتند مشكل طرفداران تمام سلام، را در همين كابينه حل كنند بدين جهت بجاى پارلمان ، وي را بعنوان وزير كابينه انتخاب كردند. گروه حريرى از افتادن در دام محمد صفدى از رهبران اهل سنت شمال لبنان جان سالم به در برد.

در جنوب دايره (صيدا- زهرانى) نيز براى اولين بار جاى خود را با وزير نمودن "بهيه حريرى" ثبيت نمودند. زيرا شيعيان در اين دايره انتخاباتى نيز اكثريت هستند. و چشم انداز روابط آنها با حزب الله نيز هنوز مشخص نيست.بيشترين ناكامى وسرگردانى را در ميان مسيحيان گروه 14 سپتامبر مى بينيم، كه اين امر هم در عملكردشان و هم در روابطشان با جريان تماميت خواه المستقبل واضح است، به عبارتى آنها نتوانستند ، جريان المستقبل را به وزير نمودنشان قانع سازد.

اولين رويداد غيرمنتظره در اين داد و ستدها, قربانى شدن "ميشال فرعون" بود كه رقابت بسيار سختى در دايره انتخاباتى اول بيروت در انتظار وى است كه دايره انتخاباتى مهم مسيحيان بوده و حدود و ثغور آنرا ميثاق دوحه تعيين كرده است. البته كنار زدن وى در آن منطقه نيز امرى ساده اي نخواهد بود.

دومين رويداد غير منتظره تنها گذاشتن "نايله معوض" مى باشد كه رقابت بسيار سختى با دشمنش "سليمان فرنجيه" در زغرتا خواهد داشت.

رويداد سوم غير منتظره وتوى بر وزير شدن منصور البون بود. زيرا همپيمانانش شنيدند كه وى روابطش را با رييس جمهور بهبود بخشيده است. در اين ميان پنج كرسى كسروان براى گروه 14 مارس بسيار دشوار به نظر مى رسد.

البته منطقه زحله براى مسيحيان 14 مارس تنها استثنا مى باشد كه توانستند يك وزير از حزب كتائب را در مقابل ايلى سكاف تعيين كنند تا رقيب انتخاباتى وى باشد.
 سه شنبه 25 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن