واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: جامعه - وندالها چه كساني هستند؟
جامعه - وندالها چه كساني هستند؟
اغلب صاحبنظران، ونداليسم را به مثابه جنايتي خرد و از انواع بزهكاريهاي نوجوانان به شمار آوردهاند. بر اساس تحقيقات، بيشتر وندالها از جنس مذكرند، چرا كه اغلب خشم خود را از موضوعات بيروني، فرافكني ميكنند و زنان اغلب در خود ريخته و درون فكنند، از اينرو در فرو خوردن خشم نيز موفقترند. وندال نام قومي از اقوام ژرمن ـ اسلاو به شمار ميرفت كه در قرن پنج ميلادي در سرزمينهاي واقع در ميان دو رودخانه اودر و ويستول زندگي ميكردند. آنان مردماني جنگجو، خونخوار و مهاجم بودند كه به كرات به نواحي و سرزمينهاي اطراف قلمرو خود تخطي و تجاوز كرده به تخريب و تاراج مناطق و آباديهاي متصرفه ميپرداختند. روحيه ويرانگرانه قوم وندال سبب گرديده است كه در مباحث آسيبشناسي كليه رفتارهاي بزهكارانهاي كه به منظور تخريب آگاهانه اموال، اشياء و متعلقات عمومي و نيز تخريب و نابودي آثار هنري و دشمني با علم و صنعت و آثار تمدن صورت ميگيرد بهگونهاي به ونداليسم منتسب گردد. در اغلب تعاريف ارائه شده در باب مفهوم ونداليسم در مباحث انحرافات و آسيبهاي اجتماعي، محققين و صاحبنظران از آن به عنوان رفتار و نوعي روحيه بيمارگونه معطوف به خرابكاري و تخريب اموال، تاسيسات و متعلقات عمومي نام بردهاند. ونداليسم در اين معني از بلاهاي جوامع امروزي است كه در گذشته ديده نشده است. وندالهاي كهن در هجومهاي وحشيانه خود، چيزي را ويران ميكردند كه خود نساخته بودند، اما وندالهاي مدرن چيزي را نابود ميسازند كه از آن جامعه خودشان است. يكي از مظاهر ونداليسم، نوشتن يادگاري و حكاكي روي ديوارها و ستونهاي مكانهاي باستاني و آثار تاريخي است. دانشمندان معتقدند كه اماكن خصوصا خانههاي خالي و مساكن بدون متصدي، مكانهاي جذابي براي وندالها محسوب ميشوند. وندالها گويي از تخريب به شدت لذت برده و آن را نوعي تخليه رواني و فرو نشاندن خشم و يا تشفي و ارضاي يك نياز يا خواسته دروني ميدانند. اينها حوادث و اتفاقاتي روتين و روزمره هستند كه در مناطق شهري خصوصا در شهرهاي بزرگ و پرجمعيت بسياري از جوامع به وقوع ميپيوندد و هزينههاي گزافي را جهت تعمير و يا تعويض تاسيسات، وسايل و ابزار و متعلقات تخريب شده و يا منهدم شده تحميل جامعه ميكند. از اين نظر ونداليسم را به مثابه يك آسيب يا درد اجتماعي ميتوان تلقي كرد. آسيبشناسان ونداليسم را چون ساير انحرافات اجتماعي ناشي از ناسازگاريهاي حاكم بر روابط فرد و جامعه، تضعيف و فروپاشي آتوريته اخلاقي در تنظيم روابط بين آنوميك بر جامعه و واكنش و عكسالعمل خصمانه و خشن برخي افراد به تحميلات و شرايط نامطبوع، نامطلوب و غيرعادلانه بيروني ميدانند. به هر حال ونداليسم نوعي انحراف اجتماعي است و اصطلاحا انحراف به هر رفتار يا ويژگي رفتاري كه با نظام ارزشها و هنجارهاي مقبول و مورد انتظار جامعه مغايرت داشته باشد و از سوي تعداد كثيري از مردم رفتاري منفي يا مذموم ارزيابي گردد اطلاق ميشود. ونداليسم جزء جرايمي است كه عليه اموال صورت ميگيرد و آن هم به دو شكل عليه اموال تاريخي، باستاني و عتيقه قابل شكلگيري است: 1- سرقت آثار تاريخي و خارج كردن آنها از كشور و فروش آنها و تحصيل منافع كلان 2- تخريب آثار باستاني و تاريخي. از اين رهگذر آنچه كه اهميت دارد اين است كه وندالهايي كه كمر به تخريب آثار تاريخي و باستاني بستهاند، اغلب از يك گره و يا عقده رواني رنج ميبرند و متاسفانه به دليل عدمتربيت صحيح از سوي خانواده به عنوان اولين نهاد اجتماعي و بيتوجهي مسوولين آموزش ابتدايي كشور به اين معضل اجتماعي، وندالها با اين گرهها و عقدهها رشد كرده و گاه ضربه زدن به اموال عمومي و تاريخي را از سنين كم آغاز نموده و تا بزرگسالي ادامه ميدهند. معضل بزرگتر زماني خود را بروز ميدهد كه گاه از طيف تحصيلكرده و دانشگاهي نيز شاهد رفتارهاي وندالي در برخورد با آثار تاريخي هستيم. نگاهي به يادگاريهايي كه از طرف دانشجويان برخي دانشگاهها روي ديوارهاي آثار تاريخي نقش بسته، گواهي بر اين مدعاست. با ابراز تاسف بايد گفت گاه گروه وندالها از بين فرهيختگان هنرمند جامعه نيز هستند كه با ناديده گرفتن آثار سويي كه خلق آثار هنري آنها در ميراث فرهنگي ما باقي ميگذارد، اقدام به هنرنمايي ميكنند. در بيشتر اماكن تاريخي كه كاشيكاريهاي ظريف و نقاشيهاي مينياتور وجود دارد، تابلوهاي هشداردهندهاي مبني بر عكاسي بدون فلاش نقش بسته است، اما در كمال تعجب چندي پيش شاهد آن بوديم كه در يكي از سريالهاي تلويزيوني، حمام سلطان اميراحمد كاشان كه كاشيكاري فوقالعاده زيبا و جذابي دارد، به كاخ يك فرمانروا تبديل شده بود! آيا بهراستي نور پرژكتورهاي استفاده شده توسط عوامل اجرايي اين سريال تخريبي را متوجه اين اثر تاريخي نخواهد كرد؟ يا هنگامي كه خبرها حاكي از تخريب قسمتي از تخت جمشيد توسط عوامل ساخت يك فيلم سينمايي داشت، صرفا با تكذيب كارگردان آن فيلم همه چيز تمام شده است؟ دسته ديگر وندالهايي كه با آثار تاريخي در ارتباط هستند، سارقان و حفاران غيرمجازي هستند كه با سرقت آثار و اشياء تاريخي و خارج نمودن آنها از كشور سودهاي كلان به جيب ميزنند و دانسته و نادانسته خسارات جبران ناپذيري را متوجه اقتصاد و صنعت توريسم كشور مينمايند.
سه شنبه 25 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 784]