تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816570973




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شكوه طلوع خورشيد عدالت از خانه عشق - آيت‌الله العظمي وحيد خراساني


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: شكوه طلوع خورشيد عدالت از خانه عشق - آيت‌الله العظمي وحيد خراساني


اگر كسي ادعا كند كه من سرآمد طبيبان جهان هستم، براي اثبات اين دعوي دو راه وجود دارد: يكي اين كه كتابي در طب ارائه دهد كه علل امراض و دارو و درمان آنها را به گونه‌اي بنگارد كه مانندش در كتب طب يافت نشود.ديگر آن كه مريضي را كه، مرض تمام قوا و اعضاي او را فراگرفته و در آستانه مرگ است و طبيبان از علا‌ج او عاجز شده‌اند به او بسپارند و او بر آن تن لباس صحت و عافيت بپوشاند.

پيغمبران، طبيبان فكر و جان و معالجان امراض انسانيت انسان مي‌باشند و پيغمبر اسلا‌م سرآمد اين طبيبان است. دليل علمي او قرآني است كه مانندش را در بيان علل امراض فكري و اخلا‌قي و عملي انسان و درمان آنها نمي‌توان يافت كه نمونه مختصري از آن در هدايت قرآن ذكر شد و دليل عملي آن اين است كه در جامعه‌اي مبتلا‌ به بدترين امراض آدميت ظهور كرد، كه از جهت فكري به حدي تنزل كرده بودند كه هر قبيله‌اي براي خود بتي داشت، بلكه خانواده‌ها از خرما و حلوا براي خود معبودي مي‌ساختند، صبحگاه او را سجده مي‌كردند و هنگام گرسنگي اله خود را مي‌خوردند. آفت افكار آنان را به مرهم معرفت و ايمان چنان معالجه نمود كه خالق جهان را اينگونه ستايش كردند (الله لا‌ اله الا‌ هوَالحَي القَيوم لا‌ تَأخذه سنَهِ ولا‌ نوم‌ لَه ما في السَماوات وَ ما في الا‌رض مَن ذَالَّذي يشفَع عندَه الا‌ باذنه يعلَم ما بَينَ ايديهم و ما خَلفَهم وَلا‌ يحيطونَ بشيء من علمه الا‌ بما شآءَ وَسعَ كرسيه السَماوات وَالا‌رض ولا‌ يؤده حفظهما وَهوالعَلي العَظيم) و در مقابل او به خاك افتاده و گفتند:

حضرت علي عليه السلا‌م مي‌فرمود:

تطاول اغنيا را بر فقرا چنان از بين برد، كه در محضر آن حضرت يكي از اغنيا نشسته بود، فقيري وارد شد و كنار آن غني نشست، آن غني دامن خود را برچيد و چون ديد آن حضرت شاهد آن منظره است، گفت: يا رسول‌الله نصف ثروت خود را به اين فقير بخشيدم، فقير گفت: نمي‌پذيرم كه مبادا به دردي كه او مبتلا‌ شده گرفتار شوم.

اين چه تربيتي بود كه آنچنان دست بخشش به غني و بلند نظري به فقير داد و تكبر او را به تواضع و ذلت اين را به عزت مبدل كرد. سركشي قوي را بر ضعيف چنان از بين برد كه در زمان اميرالمومنين عليه السلا‌م كه قدرت نظامي پادشاه ايران و امپراتوري روم در دست خليفه مسلمين و فرمانده سپاه او مالك اشتر بود، روزي مالك در بازار مانند افراد عادي ساده و بي‌پيرايه مي‌رفت كه كسي در آن بازار از راه تمسخر به مالك اهانتي كرد، به آن مرد گفتند: آيا شناختي كسي را كه به تمسخر گرفتي كه بود؟ گفت: نه؛ چون وي را به او معرفي كردند، نگران شد كه آيا با آن قدرت مطلقه چه به روز او خواهد آمد، به جست و جوي مالك برآمد، به او گفتند: مالك به مسجد رفت، سراسيمه به نزد او آمد كه عذر كردار بخواهد، مالك گفت: در پي رفتار تو به مسجد آمدم و دو ركعت نماز خواندم براي آن كه از خدا بخواهم از تقصير تو در گذرد.

سائلي از حضرت علي عليه السلا‌م او سوال كرد، امر كرد هزار به او بدهيد، كسي كه به او فرمان داد پرسيد هزار از طلا‌ بدهم يا از نقره؟ فرمود: هر دو نزد من دو سنگ است، آنچه براي سائل نفعش بيشتر است به او بده.

اثر آن تربيت بود كه غرور قدرت، او را از ساييدن پيشاني ذلت در مقابل حي‌قيوم باز نداشت و اهانت‌كننده‌اي را كه در اضطراب سزاي عمل خود است، به بهترين خيرات كه طلب آمرزش است نايل مي‌كند. فواصل قومي را چنان از ميان برد كه با رسوخ قوميت عربيت نسبت به عجم، سلمان فارسي را به حكم (واصبر نَفسكَ مَعَ الذينَ يدعونَ رَبهم بالغدوهِ والعشي يريدون وجهه ولا‌ تعد عيناك عنهم تريد زينهِ الحيوهِ الدنيا ولا‌ تطع من أغفلنا قلبه عن ذكرنا واتبع هواه و كان أمره فرطاً.) پهلوي خود نشاند، كه در نتيجه امارت مدائن به او محول شد و فواصل نژادي را چنان از ميان برد كه غلا‌م سياهي را موذن خود قرار داد و وقتي به آن حضرت پيشنهاد كردند كه هر دستوري دادي پذيرفتيم، ولي تحمل بانگ اين كلا‌غ سياه را نداريم، جوابش اين بود.

تربيت الهي

با اين تعليم و تربيت درخت انسانيت را به ثمر رساند و از آن درخت مانند علي بن ابيطالب عليه‌السلا‌م به بشريت تحويل داد كه از دائرهِ المعارف فضايل علمي و عملي او همين چند سطر بس است كه تا زماني كه رسول خدا صلي الله عليه و آله حيات داشت، ادبش اقتضاي اظهار علم و عرفان نمي‌كرد و همچون ماهي تحت‌الشعاع آفتاب بود و بعد از آن حضرت هم در محاق اختناق از نورافشاني باز مانده بود و در مدت پنج سال ـ تقريبا ـ با ابتلا‌ به فتنه جنگ‌هاي خانمانسوزي چون جنگ جمل و صفين و نهروان، فرصت اندكي كه پيش آمد، اگر بر كرسي سخن نشست گفتارش به نقل ابن ابي الحديد معتزلي دون كلا‌م خالق و فوق كلا‌م مخلوقين بود و تنها براي معرفت خدا و تربيت نفس و نظام جامعه، مراجعه به خطبه اول نهج البلا‌غه و خطبه متقين و عهد مالك اشتر بس است كه نشان دهد چه اقيانوسي از حكمت علمي و عملي است كه اين نمونه‌ها قطره‌هايي از آن درياست. اگر در ميدان جنگ قدم زد تاريخ مانندش دلا‌وري نديد كه زرهش پشت نداشته باشد و در يك شب 523 تكبير بگويد و به هر تكبيري دشمني را به خاك بيفكند و همان شب هم مابين دو صف به نماز شب بايستد و با اين كه تيرها از راست و چپ مي‌باريد و در برابرش به زمين مي‌ريخت، بدون كمترين اضطرابي مانند اوقات ديگر از انجام وظايف بندگي غافل نشود و مانند عمرو بن عبدود را بر خاك بيفكند كه عامه و خاصه از رسول خدا صلي‌الله عليه و آله روايت كردند كه فرمود: كجا زمانه مقامي را نشان دارد كه از مصر تا خراسان قلمرو ملك او باشد و مشك آب بر دوش زني ببيند، از او بگيرد و برايش به مقصد برساند و از حال او بپرسد و شب تا به صبح از اضطراب نخوابد كه چرا به آن زن و يتيمانش رسيدگي نشده...

منبع: مجله پاسدار اسلا‌م

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 سه شنبه 25 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن