تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806758383




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برخورد گزينشي دادگاه جنائي بين المللي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: برخورد گزينشي دادگاه جنائي بين المللي
« لوريس مورينو اوكامبو » دادستان كل دادگاه جنائي بين المللي حكم احضار « ژنرال عمرالبشير » رئيس جمهور سودان را به اتهام جنايت جنگي و جنايت عليه بشريت صادر كرده است .
4 روز پيش از صدور اين حكم وزارت خارجه آمريكا از صدور اين حكم و محتواي آن پيشاپيش خبر داده بود . اين امر نشان مي دهد كه تحولات پشت پرده در اين زمينه با نقش آفريني واشنگتن درحال انجام است . « اوكامبو » ادعا كرده دلايلي جديد در اين زمينه در اختيار دارد كه به دادگاه جنائي بين المللي درباره جنايات صورت گرفته در 5 سال اخير در منطقه « دارفور » در غرب سودان ارائه خواهد كرد و مسئولان آنرا معرفي مي كند.
در اين زمينه نكات مهمي وجود دارد كه توجه به هر يك از موارد آن حساسيت مسئله از ديدگاههاي مختلف را بهتر بازگو مي كند.
1 ـ بحران « دارفور » در واقع نمونه اي ديگر از اقدامات آمريكا و ساير كشورهاي سلطه گر غرب براي بحران سازي در گوشه و كنار جهان است . اقدامات مشترك آمريكا و برخي كشورهاي اروپائي براي مسلح كردن و تحريك شورشيان جنوب سودان براي سالها زير نظر « جان كارانگ » سازماندهي و هدايت مي شد تا نهايتا به بحران دارفور منجر شد. در واقع بحران دارفور نيز همانند بحران افغانستان كه با سازماندهي گروهك تروريستي « طالبان » توسط سازمان جاسوسي « سيا » و به حاكميت رساندن آنها رسميت يافت در بحران دارفور نيز آمريكا و برخي كشورهاي اروپائي مستقيما دست داشتند و اكنون تحت پوشش كمك رساني به قربانيان ! وارد عمل شده اند.
« دارفور » از اين ديدگاه بمنزله « كارگاه بحران سازي آمريكا در آفريقا » شناخته مي شود و ژنرال عمرالبشير بارها اعلام كرده كه بمحض آگاهي غربيها از وجود منابع غني در جنوب سودان بحران دراين منطقه آغاز شد و در حقيقت آنها با بحران سازي تلاش كردند تا نقش و حاكميت دولت مركزي سودان در جنوب را متزلزل و كمرنگ سازند تا بتوانند با خيال راحت به غارت منابع سودان بپردازند.
2 ـ اكنون ژنرال عمرالبشير رئيس جمهور سودان به بهانه حوادث دارفور تحت پيگرد دادگاه جنائي بين المللي قرار گرفته است . صرفنظر از اينكه آيا رئيس جمهور سودان نقشي در حوادث دارفور داشته ياخير اصل صدور چنين حكمي از سوي دادگاه جنائي بين المللي به دو دليل مردود است . اول آنكه اين دادگاه در امور داخلي كشورها دخالت مي كند و نقش فراقانوني به خود گرفته و مطابق منشور ملل متحد مجاز به اتخاذ چنين تصميمي نيست و دوم آنكه حتي در اين اقدام فراقانوني هم « برخورد گزينشي » صورت گرفته است .
براي لحظه اي تصور كنيم كه اگر دادگاه جنائي بين المللي مي خواست برخورد گزينشي نداشته باشد و به تمامي موارد نقض حقوق بشر و جنايت عليه بشريت رسيدگي كند و عليه آن وارد عمل شود چه مواردي در فهرست رسيدگي قرار مي گرفت
الف : جنايات ضدانساني آمريكا در عراق كه تاكنون به قتل 1 2 ميليون عراقي و آوارگي 4 5 ميليون نفر و مجروحيت و معلوليت حدود 3 ميليون نفر منجر شده و مطابق اسناد و مدارك گروههاي تحقيق دولتي آمريكا نيز مراتب جنايات جنگي آنها محرز است .
مطابق اطلاعات منتشره توسط گروه حقيقت ياب كنگره آمريكا (در يك گزارش ) نقش مستقيم شركت باصطلاح اطلاعاتي ـ امنيتي « بلك واتر » در 200 مورد حوادث منجر به قتل و جنايت عليه شهروندان عراقي محرز شده و ثابت گرديده كه مامورين اين شركت با هيچ حادثه اي كه مستلزم شليك باشد برخورد نكرده اند و جنايت آنها از مصاديق « دفاع از خود » نيز محسوب نشده است .
ب : جنايات ارتشهاي ناتو بويژه ارتش آمريكا در افغانستان كه در تازه ترين مورد به قتل و جرح دستكم 100 تن از ميهمانان يك عروسي سنتي در يك روستاي افغانستان منجر شده است . اگرچه رقم واقعي قربانيان جنايات ارتشهاي ناتو در افغانستان اعلام نشده ولي ارزيابيهاي غيررسمي از 500 هزار كشته و 1 5 ميليون مجروح و معلول در افغانستان در طول 7 سال گذشته حكايت دارد .
ج : جنايات سازمان يافته و مستمر ارتش صهيونيستي عليه مردم مظلوم غزه و كرانه باختري كه ديگر به حوادث عادي دراين دو منطقه تبديل شده است . حتي « جيمي كارتر » رئيس جمهور اسبق آمريكا از جنايات اسرائيل بعنوان « جنايات جنگي و نژادپرستانه » ياد مي كند و آنرا شرم آور مي خواند. البته كارتر بخاطر اظهاراتش و كتاب افشاگرانه اش تحت فشار قرار گرفته و حتي تهديد شده ولي اين قبيل جنايات هنوز هم استمرار دارد.
د : جنايات جنگي اسرائيل عليه مردم مظلوم لبنان از 11 خرداد 1361 تاكنون كه ارتش صهيونيستي براي اشغال لبنان وارد عمل شد و سه چهارم خاك لبنان را به اشغال خود در آورد هنوز هم زبانزد خاص و عام است . در 2 مورد هواپيماهاي ارتش صهيونيستي با بمباران پناهگاه زيرزميني روستاي قانا به قتل صدها تن از پناهجويان پرداختند كه عموما در خواب بسر مي بردند.
هـ : اگر جنايات دانشمندان و متخصصين مستقر در آزمايشگاههاي توليد و تكثير سلاحهاي شيميائي و ميكربي عليه بشريت را نيز از مصاديق جنايات جنگي به حساب آوريم طيف وسيعي از عوامل تشديد جنگ هاي شيميائي و ميكربي در آمريكا و اسرائيل نيز در اين فهرست قرار مي گيرند كه گهگاه براي آزمايش نسل جديد سلاحهاي ميكربي و شيميائي و حتي راديواكتيو اين سلاحها را به عراق و افغانستان و فلسطين اشغالي منتقل مي كنند تا مورد استفاده قرار گرفته و آثار بيمارستاني آن بررسي شود. مطابق اظهارات رسمي مقامات وزارت بهداشت عراق هزاران مورد كودكان ناقص الخلقه و عجيب الخلقه را بايستي جزو آثار استفاده آمريكا از بمب هاي راديواكتيو با اورانيوم غني شده در مقياس محدود ارزيابي كرد. اين قبيل سلاحها همچنين باعث كوري عقيم شدن زنان و مردان و همچنين ابتلا انواع سرطان مي شود كه آثار و تبعات آن به تدريج مشخص مي شود ولي هرگز در گذشته در عراق سابقه نداشته است .
و : موضوع قتل عام مردم مظلوم « رواندا » توسط دژخيمان ارتش فرانسه هنوز فراموش نشده است . در آن ماجرا دستكم 800 هزار نفر در جريان « نسل كشي در رواندا » به قتل رسيدند ولي اين قتل عام تحت عنوان برخورد « توتسي ها » با « هوتسي ها » توجيه شد. حال آنكه مطابق اظهارات شهود عيني اين نسل كشي توسط ارتش فرانسه هدايت مي شد.
البته موارد فهرست بسيار فراوانند ولي مسئله اينست كه آمريكا از طريق رايزني با كشورهاي مختلف و عموما در ازاي « كمكهاي مشروط » به اين كشورها از مراجع قضائي و دولتي اين كشورها تعهد مي گيرد كه آنها به احكام دادگاههاي جنائي بين المللي و نظام قضائي ساير كشورها براي پيگرد قضائي جنايتكاران آمريكائي عمل نخواهند كرد. بعلاوه مطابق توافقنامه هاي پيشنهادي آمريكا به كشورهائي از قبيل عراق به آنها تحميل مي شود تا « كاپيتولاسيون » يا مصونيت قضائي جنايتكاران را بپذيرند و حتي در مورد جنايات محرز هم متهم يا مجرم را به آمريكا بسپارند تا محاكمه و مجازات شود.
البته اين ظاهر قضيه است ولي در ميدان عمل حتي همان معدود كساني كه بخاطر قتل وجرح و شكنجه و جنايت در عراق تحت محاكمه نظامي در آمريكا قرار گرفته اند عموما تبرئه شده اند يا به زندان تعليقي و قابل خريد محكوم گرديده اند. بدين ترتيب حتي يك نفر از جنايتكاران جنگي آمريكا در عراق كه اعتراف كرده اند براي تفريح و تفنن دست به « شكار شهروندان عراقي » مي زده اند محكوم يا مجازات نشده اند!
دقيقا به همين دليل است كه صدور حكم جلب بين المللي رئيس جمهور سودان يك حركت تبعيض آميز گزينشي و براي تحميل شرايط خاص امنيتي بر ساير كشورهاي جهان تلقي مي شود. اين پديده يك « بدعت » در مناسبات جهاني است كه اگر قرار باشد تعميم يابد بوش گوردون براون بلر ايهود اولمرت و طيف وسيعي از عاملين و آمرين جنايات ضد بشري در آمريكا اروپا و حتي خاورميانه بايستي تحت پيگرد و مجازات قرار گيرند. از جمله قاعدتا عاملين حمله ناجوانمردانه به هواپيماي مسافري ايران بايستي به دادگاههاي صالحه سپرده مي شدند ولي رئيس جمهور وقت آمريكا به « ژنرال راجرز » فرمانده جنايتكار ناو جنگي « وينسنس » مدال شجاعت و لياقت داد.
عاملين اين برخوردهاي دوگانه نمي توانند ژست حمايت از قربانيان را به خود بگيرند. چون اگر قرار باشد محاكمه و مجازاتي در كار باشد و تبعيضي وجود نداشته باشد جاي آنها برروي صندلي متهم رديف اول جنايات جنگي در جهان است .
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن