واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: معماري به روز آمار گردشگران را بالا مي برد
دامون توكلي : بارها از متوليان گردشگري در بخش خصوصي و دولتي شنيديم كه ايران جزء 10 كشور اول جهان از نظر ميراث فرهنگي است و با اتكا به اين امر مي تواند گردشگران بسياري را جلب كند و به همين جهت طي چند سال اخير توجه به استفاده از المان هاي قديمي در زيرساخت هاي گردشگري مورد توجه قرار گرفت اما دكتر سعيد زنوزي استاد دانشگاه و فارغ التحصيل رشته معماري از دانشگاه تورينو در ايتاليا معتقد است با استفاده از معماري مي توان ويژگي هاي فرهنگي، اجتماعي و تاريخي كشور را به گردشگران شناساند.
ادامه گفت وگو با اين استاد دانشگاه در پي مي آيد: + ارتباط بين معماري و گردشگري را چگونه ارزيابي مي كنيد؟ به طور طبيعي اولين چيزي كه توجه گردشگران را جلب مي كند ساختمان ها و بافت شهري مكاني است كه وارد آن مي شوند. در هر كشوري مطابق با تاريخچه و فرهنگ آن كشور معماري خاصي وجود دارد كه مي تواند براي جذب گردشگران فرهنگي به عنوان محور اصلي قرار گيرد. البته اين امر به معني اينكه فقط بافت هاي قديمي بتوانند جلب گردشگر كنند نيست چرا كه در حال حاضر در جهان كشورهايي كه داراي تكنولوژي ساختمان و معماري پيشرفته هستند، گردشگران زيادي را به سوي خود مي كشانند و همين امر به روز بودن معماري آنان موجب بالا رفتن آمار گردشگران به اين كشور ها بوده است. از سوي ديگر اين امر به طور غيرمستقيم موجب توسعه اقتصادي در بخش صنعت ساختمان مي شود. معماري هر منطقه معرف خصوصيات فرهنگي، تاريخي و اجتماعي آن است و از اين طريق مي توانيم فرهنگ مان را به گردشگران معرفي كنيم. + با توجه به آنكه معماري ايراني داراي ويژگي هاي منحصر به فرد است چگونه مي توان از اين ويژگي ها براي جلب گردشگران خارجي بهره برد؟ وقتي از معماري ايراني صحبت مي شود ، به طور كلي بيشتر منظور معماري درونگراي حاشيه كوير است. معماري ايراني را نمي توان يكپارچه تصور كرد چرا كه معماري هر منطقه ويژگي خاص خود را دارد كه با توجه به ويژگي هاي فرهنگي و اقليمي هر منطقه به وجود آمده است. معماري ايراني، سنتي و اسلامي را مي توان در بخشي از ساختمان ها به عنوان سنبل از آ ن نام برد. معرفي معماري كويري مي تواند موجب جلب گردشگران خارجي شود اما همين معماري شايد براي توسعه گردشگري داخلي آن طور كه بايد تاثيرگذار نباشد. به طوركلي در حال حاضر در كشورهاي پيشرفته براي جلب گردشگران برمعماري گذشته تاكيد ندارند. البته بايد تاريخ و تمدن مان را به شكل عالي حفظ كنيم اما تكرار مدام گذشته تاريخي مان نمي تواند آمار گردشگران خارجي را در كشور بالا ببرد. به طور مثال مجموعه عالي قاپو در كشورما بي نظير است و بايد در جهت حفظ اين ميراث فرهنگي كوشا باشيم اما حضور اين بنا به تنهايي نمي تواند جلب گردشگر كند. + طي چند سال اخير براي برخي از بناهاي قديمي در جهت جلب گردشگران تغيير كاربري ايجاد شده است آيا اين امر مي تواند بر توسعه گردشگري كمك كند؟ اين تغيير كاربري بناهاي تاريخي به گردشگري در ساير نقاط جهان هم اتفاق مي افتد. در بسياري از كشورهاي گردشگرپذير با حفظ مرمت و نما، داخل بنا را با امكانات روز تجهيز كرده اند و اين ورود مظاهر جديد به بناهاي قديمي در جلب گردشگران تاثيرگذار بوده است. البته اين تغيير كاربري نبايد به گونه اي باشد كه اصل هويت آن را تغيير دهد. + صنعت هتل سازي ايران را در مقايسه با سايرنقاط جهان چگونه ارزيابي مي كنيد؟ اگر بودجه اي در مسيري درست هدايت شود مي تواند به نتيجه قابل قبولي دست يابد حال آنكه اگر سرمايه گذاري به صورت شفاهي باشد نبايد در ساخت و طرح اين هتل ها ورود كرد. در ساخت هتل بايد به نياز و خواسته هاي گردشگراني كه مي خواهند از آن استفاده كنند توجه كرد. از سوي ديگر در بخش اقتصادي صنعت هتل سازي بايد بودجه كافي در نظر گرفت تا از مصالح و امكانات رفاهي عالي و تاسيسات خوب استفاده شود. + چقدر به استفاده از المان هاي معماري سنتي ايراني در ساخت هتل هاي جديد معتقد هستيد؟ استفاده از المان هاي معماري قديمي ايراني در ساخت هتل هاي جديد مناسب است اما بايد به صورتي درست و بجا از آن استفاده شود. يعني اگر در تخت جمشيد يك ستون و المان خاص داريم شايسته نيست كه عيناً همان را در هتل بازسازي كنيم. با توجه به فلسفه اي كه آن مجموعه را پديد آورده و آن عنصر را هدايت كرده ما نيز بايد بجا و به صورت هوشمندانه از آن استفاده كنيم و تنها به بهره برداري فيزيكي اكتفا نكنيم. اما مي توانيم از عنصرهاي قديمي معماري ايراني مانند سرستون هاي تخت جمشيد و بادگيرهاي مناطق مركزي براي انتقال مفاهيم فرهنگي نيز بهره برداري كنيم. با استفاده درست از اين المان ها مي توان تاثيري قوي و خاطره انگيز را براي گردشگران به وجود آورد. همچنين از اين المان ها مي توانيم براي معرفي تاريخ وفرهنگ كشورمان استفاده كنيم. + در ساخت هتل يك سري استاندارد و المان و ضوابط وجود دارد كه در آن سوي قضيه معماري به مثابه يك هنر است. به نظر شما چگونه بايد بين اين دو ارتباط برقرار كرد؟ در دسته بندي ساختمان ها و پروژه ها، گروهي از ساختمان ها و پروژه ها عملكردي هستند. يعني اينكه در اولويت اول بايد به رفع و برآورده كردن نيازهاي تعريف شده پروژه بپردازيم و در تعدادي از پروژه هاي ديگر به طور طبيعي جنبه هنري بيشتر نمايان است اما در ساخت هتل با توجه به اينكه فضاهاي مختلفي دارد مي توان در پاره اي از بخش ها از هنر و عقايد هنرمندانه استفاده كرد- مانند لابي يا رستوران هاي خاص- و در بخش هاي اقامتي، تامين آسايش مسافر بيشترين نقش را دارد و نبايد عملكردها و آسايش مسافر را فداي عقايد هنرمندانه كرد. به طور مثال اگر قرار باشد تنها به وجهه هنرمندانه كار توجه شود و اتاق در فضاي پرتي ساخته شود، روي جنبه اقتصادي هتل تاثير منفي مي گذارد. از طرفي در ساخت هتل بايد رعايت ضوابط و استانداردها را هم در نظر داشت. + آيا براي ساخت هتل ها در كشور مي توان از يك فرم تعريف شده و واحد پيروي كرد؟ موافق اين موضوع نيستم. در هرمكاني كه قرار است هتل ساخته شود بايد اقليم و فرهنگ و تاريخچه آن منطقه را در نظر گرفت. به عنوان مثال هتلي كه در حاشيه كوير ساخته مي شود مي توان از بادگير به عنوان سمبلي از معماري خاص آن منطقه استفاده كرد اما در منطقه شمالي از اين سمبل و نشانه نمي توان استفاده كرد. بنابراين در ساخت هتل نمي توانيم مهري بسازيم و پايين ورقه مجوز ساخت هر هتلي آن را بزنيم. + در حال حاضر كاروانسراهاي موجود در كشور بيشترشان بدون استفاده مانده اند، آيا مي توان آنها را هم به هتل تغيير كاربري داد؟ نمي توان از كاروانسرا براي هتل استفاده كرد. اما شايد بتوان به جاي مجتمع هاي بين راهي از آنها استفاده كرد ولي براي اقامت طولاني مدت مناسب نيستند. تعريف اصلي اين كاروانسراها در گذشته هم براي توقف كوتاه مدت و بين راهي بوده است اما كساني كه در شهر هاي نزديك به اين كاروانسرا ها اقامت دارند مي توانند براي بازديد به آنجا سفر كنند.
دوشنبه 24 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 542]