تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803295147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام علي(ع) در آيينه شعر / 5 رضا اسماعيلي:علي‌(ع) در طول تاريخ الهام‌بخش شاعران شيعه و غيرشيعه بوده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: امام علي(ع) در آيينه شعر / 5 رضا اسماعيلي:علي‌(ع) در طول تاريخ الهام‌بخش شاعران شيعه و غيرشيعه بوده است
گروه ادب: شخصيت حضرت علي(ع) از گذشته تا امروز منبع الهام شاعران شيعي بوده و نه تنها شاعران شيعي بلكه شاعران غير‌مسلمان و غير‌شيعي هم به دليل جاذبه بالاي شخصيت امام علي(ع) در مدح و منقبت آن امام اشعار فاخر و قابل‌تأملي را سروده‌اند.
«رضا اسماعيلي»، شاعر در گفت‌‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: شاعران كلاسيك فارسي مانند مولانا، اشعار بسياري در ستايش حضرت علي(ع) دارند، براي مثال مولانا مي‌گويد «از علي آموز اخلاص عمل/ شير حق را دان منزه از دغل» اين شعر جزو شاهكارهاي بزرگ فارسي است، به‌هر حال جذابيت‌هاي شخصيتي علي(ع) الهام بخش شاعران و بسيار تأثير‌گذار در شعر فارسي بوده است.

خالق كتاب «عاشقانه‌هاي شرقي» افزود: شعر علوي يكي از زيرشاخه‌هاي شعر آييني است كه از شاخه‌هاي برجسته آن نيز به شمار مي‌رود، از دير‌باز تا امروز شعراي فارسي زبان و مسلمان در آثار خود تلاش داشتند، شعري براي حضرت علي(ع) بسرايند، اگر ديوان شاعران را از زمان سنايي، عطار، فردوسي، مولانا و سعدي تاامروز بررسي كنيم، غير‌ممكن است كه شعري در ستايش علي(ع) نيابيم.

براي مثال حافظ در ديوان خود در قالب رباعي به مدح و منقبت حضرت علي(ع)پرداخته و مي‌گويد، «مردي زكننده در خيبر پرس/ اسرار كرم زخواجه غمبر پرس».

او ادامه داد: امام علي (ع) الگويي براي تمام اقشار جامعه بوده و تنها اختصاص به شاعران ندارد، براي نمونه درجامعه ورزشي ما به عنوان الگوي جوانمردي، فتوت و پهلواني مطرح است، براي يتيمان، الگوي يتيم‌نوازي و پدري مهربان، براي آزادگان الگوي آزادگي و ساده‌زيستي بوده است، براي زاهدان و با‌تقوايان الگوي يك انسان كامل و سرآمداست.

نويسنده كتاب «رفتارشناسي ادبي» افزود: سخنان گهربار اين حضرت كه در نهج‌البلاغه گرد‌هم آمده است، به عنوان سرمايه معنوي مورد استناد شاعران فارسي بوده و همواره تلاش كرده‌اند تا نامه‌ها و خطبه‌هاي آن حضرت را به صورت منظوم برگردانند، در گذشته «ابوالقاسم حالت» كلمات حضرت امير را منظوم كرد و ازشاعران در قيد حيات هم موسوي‌گرمارودي و طاهره صفار‌زاده نهج‌الابلاغه را به زبان فارسي برگردان كرده‌اند.

او افزود: واقعه غدير هم به عنوان يكي از فراز‌هاي تاريخ اسلام بسيار مورد توجه شاعران قرارگرفته است و فصلي در ادبيات فارسي با نام غديريه وجود دارد كه اكثر شاعران فارسي‌زبان سعي كردند جهت عرض ادب به ساحت مولا علي(ع) يك غديريه در اشعار خود داشته باشند، حماسه برجسته غدير را به نظم بكشند و با زبان شعر و ادبيات روايت كنند، آمار اين غديريه ها به حدي است كه اگر آن‌ها را جمع‌آوري كنيم، در واقع مشتمل بر صدها جلد كتاب مي‌شود كه منبعي ارزشمند به حساب مي‌آيد.

او تصريح كرد: شاعران بعد از انقلاب بيشتر در اعتراض به برخي مسائل سياسي و اجتماعي، از شخصيت حضرت امير الهام مي‌گيرند، چون چون امام علي(ع) در ساده‌زيستي الگو بوده‌اند، شاعران ما با الهام‌گيري از شخصيت علي(ع) سعي كردند، دولت‌مدران وسياست‌مداران جامعه را با اين الگو مورد قياس قرار بدهند و اگر فاصله‌اي از كمالات و كرامات و عدالت حضرت علي(ع) گرفته شد، با زبان شعر به مخالفت برخيزند.

اين شاعر آييني گفت: شاعران پس از انقلاب در حد توانمندي خود، در حوزه شعر علوي سرمايه‌گذاري كرده و در قالب‌هاي مختلف مثنوي، غزل ، قطعه، رباعي، دو‌بيتي و هم‌چنين شعر نيمايي و آزاد اشعار فاخر و ارزنده‌اي خلق كردند، البته نقد و بررسي اين اشعار زمان و دقت خاص خود را مي‌طلبد، اگر ما بخواهيم بررسي كنيم كه اين اشعار همتراز شعرهاي كهني مانند، شعر «علي اي هماي رحمت» شهريار است يا نه، نياز به گذشت زمان دارد و در آينده‌اي نه جندان دور، ادبيات انقلاب اسلامي مورد كارشناسي كارشناسان و منتقدان قرار خواهد گرفت.
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 338]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن