تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816417093




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در جلسه با دست‌اندركاران خوشه صنعتي جواهرات درمشهد مطرح شد: در زمينه ايجاد برندسازي طلا با مشكل مواجه‌ايم 80 درصد فيروزه تراشيده نيشابور به خارج صادر مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در جلسه با دست‌اندركاران خوشه صنعتي جواهرات درمشهد مطرح شد: در زمينه ايجاد برندسازي طلا با مشكل مواجه‌ايم 80 درصد فيروزه تراشيده نيشابور به خارج صادر مي‌شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: صنعت و معدن

در دور دوم سفر هيات دولت به استان خراسان رضوي طرح مطالعاتي خوشه صنعتي جواهرات و نيز سنگ‌هاي قيمتي، در مشهد به تصويب رسيد.

به گزارش واحد دريافت خبر ايسنا، مهندس علي سليماني مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي خراسان رضوي در جلسه مشترك با دست اندركاران خوشه صنعتي جواهرات گفت: در بند 1 ماده 39برنامه چهارم توسعه به موضوع خوشه‌هاي صنعتي توجه ويژه‌اي شده است و برطبق اين قانون، دولت موظف شده به خوشه‌هاي صنعتي كمك كند و به موضوع بحث‌هاي فكري جريان بين كار در اين زمينه بپردازد.

وي افزود: از آنجا كه طرح خوشه‌هاي صنعتي در ايران قدمت زيادي ندارند، غالبا حركت طرح‌ها و كارهاي جديد به كندي پيش مي رود و لذا صنعتگراني كه بصورت خوشه‌اي كار مي كنند از اين امر گلايه دارند كه در اين خصوص فرهنگ سازي لازم صورت نگرفته است.

سليماني تصريح كرد: به همين خاطر فرهنگ سازي و توسعه و تقويت روابط بين كار و نيز ايجاد ارتباط نزديك بين صنايع با بانك‌ها در چارچوب الگوي خوشه‌هاي صنعتي، از وظايف محوري ماست.

وي با بيان اينكه بسترسازي براي توليد مرغوب و انبوه، اعتماد سازي بين آنها، تقويت و توسعه بازار فروش محصولات و نيز رفع مشكلات خوشه‌هاي صنعتي را در دستور كار خود قرار داده‌ايم، افزود: در اين راستا دفتر توسعه نظام صنعتي و فناوري در شركت شهرك‌هاي صنعتي پايه‌گذاري شده است.

سليماني همچنين گفت: در اين راستا تاكنون يك خوشه در شهرك صنعتي توس مشهد فعال و كار استعداديابي 18 خوشه صنعتي ديگر، آغاز شده است.

در ادامه اين جلسه معاون صنايع كوچك شركت شهركهاي صنعتي خراسان رضوي نيز گفت: از مجموع 18 خوشه صنعتي كه استعداديابي شده‌اند، چهار مورد از آنها براي توسعه امكان سنجي شده است.

مهندس مسعود مهدي زاده افزود: اين چهار خوشه شامل قطعات خودرو، مبلمان، زعفران، جواهرات و سنگ‌هاي قيمتي هستند كه استعداد يابي شده و در مرحله مطالعه قرار دارند و تا پايان تيرماه امسال نتايج آن مشخص مي شود.

وي با اشاره به اينكه فرهنگ سازي، تهيه نقشه، الگوسازي و همچنين بستر سازي قوانين را در دستور كار خود قرار داده‌ايم، افزود: تهيه نقشه به ما كمك مي كند تا پراكنش خوشه‌ها و حجم فعاليت آنها را، براي توسعه مد نظر قرار دهيم.

وي با اشاره به اينكه توسعه خوشه باعث تثبيت و حفظ اشتغال مي‌شود، گفت: افزايش قدرت رقابت در بازار، كمك به ارتقاي سطح فني و تكنولوژي واحدهاي توليدي و نيز كاهش هزينه‌هاي توليد و بازاريابي از ديگر مزاياي خوشه‌هاي صنعتي است.

در ادامه اين جلسه دبير كميته تدوين استاندارد ملي سنگ‌هاي قيمتي كشور و مدير عامل توسعه خوشه صنعتي جواهرات خراسان رضوي گفت: علي رغم آنكه مشهد قطب اصلي توليد جواهرات وسنگ‌هاي قيمتي كشور است، اما متاسفانه هم اكنون شاهد هستيم طلاي عرضه شده در بازار مشهد به نام طلاي استان‌هاي ديگر و حتي سنگ‌هاي قيمتي ديگري نظير "در" كه توسط زايران با نام "در نجف" وارد ايران مي شود، مركز اصلي توليد آن شهر مشهد است.

مهندس محمد جواد پيش بين افزود: بخشي از اين موضوع به فقدان يك سازمان منسجم در عرصه توليد و توزيع باز مي شود.

وي همچنين گفت: نبود وحدت رويه بين توليد كنندگان و همچنين خلا واحدهاي كنترل كيفي، در روند توليد از ديگر مشكلاتي است كه موجب شده امروز صنف طلا سازان و فيرزوه تراشان اين استان مهجور بمانند.

پيش بين در بخش ديگري با بيان اينكه امروز در بازارهاي جهاني وجود سنگ‌هاي مصنوعي در كنار سنگ‌هاي طبيعي و ارزشمند، لطمات جبران ناپذيري به توليد كنندگان وارد كرده، افزود: از آنجا كه تاكنون استاندارد مشخصي براي تشخيص اين سنگ‌ها وجود نداشته لذا بسياري از توليد كنندگان را با مشكل مواجه ساخته است.

وي افزود: از اواخر سال گذشته در حال تدوين استاندارد علمي و مشخصي در زمينه سنگ‌هاي قيمتي هستيم كه ظرف شش ماه آينده نتيجه اين كار مطالعاتي در اختيار توليدكنندگان جواهرات و فيروزه تراشان قرار مي گيرد.

پيش بين در بخش ديگري گفت: از ديگر مزاياي تقويت خوشه‌هاي صنعتي توليد براساس فرهنگ پذيرفته شده جامعه هدف است.

وي افزود: اگر قرار است توليد صادراتي را تقويت كنيم بايد بازارياباني را آموزش دهيم كه با مطالعه فرهنگ‌هاي مختلف بر اساس نياز آنها توليد كنندگان داخلي را هدايت كنند، كه اين موضوع در اساسنامه خوشه‌هاي صنعتي گنجانده شده است.

در ادامه اين جلسه رييس اتحاديه طلا، جواهر و نقره مشهد نيز گفت: از مجموع يك هزار و500 واحد صنفي طلافروشي در اين شهر 630واحد داراي پروانه فعاليت هستند و270 واحد ديگر در حال تهيه پروانه هستند.

يوسف تقي زادگان افزود: 600 واحد پروانه فعاليت شان منقضي شده است و شش واحد ديگر را نيز، به دليل آنكه تخصص لازم را در اين صنف نداشته‌اند، پروانه برايشان صادر نشده است.

وي با بيان اينكه در زمينه توليد، هيچگونه مشكلي وجود ندارد و تنها در زمينه استاندارد سازي و رسيدن به يك برند واحد با مشكل مواجه هستيم، اظهار كرد: در همين راستا توسط يك موسسه مردم نهاد، يك بانك اطلاعاتي در قالب شركت تعاوني چند منظوره در حال احداث است.

تقي زادگان همچنين گفت: از آنجاكه اتحاديه‌ها به طور مستقيم، نمي توانند تعاوني تاسيس كنند، لذا معتمدان صنف طلا و جواهر، نسبت به ايجاد اين شركت تعاوني چند منظوره اقدام كرده‌اند.

تقي زادگان افزود: تاكنون400 واحد صنفي به عضويت اين شركت تعاوني درآمده‌اند و اميدواريم ديگر اعضاي اتحاديه نيز با حس اعتماد بيشتر به عضويت آن درآيند.

وي گفت: حمايت از طراحان و هنرمندان، ارتقاي سطح كيفي توليدات، تقويت روحيه خودباوري در بين توليد كنندگان از جمله اهداف اين شركت تعاوني چند منظوره است.

در ادامه اين جلسه رييس اتحاديه صنف فيروزه و عقيق تراشان مشهد نيز گفت: تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي فيروزه در زمره كالاهاي صادراتي محسوب نمي شد.

عبدالصمد رحيمي مقدم افزود: تا آن زمان گردشگران خارجي كه به ايران مي آمدند، فيروزه در بازار داخلي مي خريدند و كسي در داخل كشور به فكر صادرات آن نبود.

وي گفت: اما بعد از پيروزي انقلاب اسلامي كه مدتي ورود گردشگران خارجي به داخل كشور متوقف شد، توليدات فيروزه تراشان روي دست شان ماند و از آن زمان آنها به فكر صادرات فيروزه افتادند.

رحيمي تصريح كرد: از سال 1359 تا سال 1363، پيگير اين موضوع بوديم كه فيروزه را در زمره اقلام صادراتي در بياوريم، كه خوشبختانه با حمايت دولت اين مشكل برطرف شد.

وي همچنين گفت: حتي با كمك سازمان حج و زيارت، فيروزه به عربستان صادر شد و به تدريج كشورهاي دنيا با فيروزه نيشابور آشنا شدند.

رحيمي افزود: نكته جالب در اين خصوص همكاري گمرك ايران با فيروزه تراشان ايران بود كه اجازه داد اين محصول با ارزش با برند ايراني به سراسر جهان صادر و معرفي شود.

وي اظهار كرد: امروز شاهد هستيم كشورهايي مانند اندونزي، مالزي و سنگاپور، فيروزه نيشابور را تغيير شكل داده و عرضه مي كنند اما همچنان اين سنگ قيمتي با نام فيروزه نيشابور عرضه مي شود.

رحيمي با بيان اين‌كه 80 درصد فيروزه تراشيده نيشابور، به خارج از كشور صادر مي شود، گفت: من خود در جزيره توريستي "بالي" در كشور اندونزي شاهد بودم كه گردشگران اروپايي با اشتياق زياد، فيروزه ايران را مي خريدند.

وي افزود: هرچند حاصل تلاش‌هاي چند ساله دولت و بخش خصوصي، باعث معرفي فيروزه نيشابور به بازار جهاني شد اما اين كافي نيست و اعضا اتحاديه بايد در زمينه تقويت بنيان‌هاي فكري خوشه‌هاي صنعتي تلاش كنند زيرا اين اقدام تلاش‌هاي گذشتگان اين صنف را براي زنده نگه داشتن فيروزه نيشابور تداوم مي بخشد.

رحيمي همچنين گفت: در حال حاضر360 واحد صنفي فيروزه تراشي، در مشهد وجود دارد كه240 واحد از آنها داراي پروانه فعاليت هستند.

وي افزود: سال گذشته نيز هنرستان فيروزه تراشي در نيشابور احداث شد تا اين هنر ارزشمند ايراني در قالب هاي علمي به نسل جوان منتقل شود.

انتهاي پيام
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن