تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819819970




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون وزير تعاون خبر داد: اجراي طرح ملي تشكيل 30 هزار تعاوني آموزشگاهي از ابتداي مهر توزيع 2700ميليارد تومان سهام توسط تعاوني‌هاي عدالت


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: معاون وزير تعاون خبر داد: اجراي طرح ملي تشكيل 30 هزار تعاوني آموزشگاهي از ابتداي مهر توزيع 2700ميليارد تومان سهام توسط تعاوني‌هاي عدالت
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بازرگاني

رساندن سهم پنج درصدي فعلي تعاون به 25 درصد، نيازمند تقويت اعتبارات و امكانات در بخش تعاون است.

به گزارش خبرنگار تعاون ايسنا، دكتر غلامحسين حسيني‌نيا ـ معاون ترويج، آموزش و تحقيقات وزارت تعاون ـ در نشستي با خبري به تشريح برنامه‌هاي اجرا شده و در حال اجراي اين معاونت پرداخت و گفت: شعار و آرمان ما در وزارت تعاون با توجه به حيطه رسالت و ماموريت، ترويج و تبديل فرهنگ تعاون به معارف عمومي در حد توان است. از اين رو امسال پيش‌بيني كرده‌ايم تا هيچ فردي از آموزش‌هاي عمومي تعاون بي بهره نماند.

وي با اشاره به جمعيت 22 ميليون نفري خانواده تعاون در كشور اظهار كرد: با توجه به آنكه بيش از 22 ميليون نفر عضو و حدود يك ميليون نفر از اركان بخش تعاون شامل مديرعامل و هيات مديره، خانواده بزرگ تعاون را تشكيل مي‌دهند از اين رو ارائه آموزش به اين جمعيت بزرگ امري ضروري است و طبعاً پذيرش بدون مطالعه و شناخت كافي معضلات جدي را پديد مي‌آورد.

وي نبود شناخت دقيق و اصولي تعاوني‌ها از مباني مرتبط با تعاون را يكي از آسيب‌هاي وارده به تعاوني‌ها ذكر و بر ارائه آموزش و اطلاع‌رساني و آگاه سازي تعاوني‌ها تاكيد كرد.

حسيني نيا سهم توليد ملي ايران از محل منابع انساني را 34 درصد ذكر كرد و افزود: اين در حالي است كه 80 درصد سهم توليد ملي در ژاپن و 78 درصد سهم توليد ملي در آلمان مربوط به منابع انساني است و اين موضوع نشانگر اهميت مقوله نيروي انساني در اقتصاد كشور است لذا بايد سهم منابع انساني خود را در توليد ملي از 34 به 70 درصد برسانيم و اين امر به توجه جدي به مقوله آموزش نياز دارد.

معاون ترويج، آموزش و تحقيقات وزارت تعاون با اشاره به نگاه ويژه دولت به موضوع آموزش و توانمند سازي در بخش تعاون اظهار كرد: در حال حاضر رويكردها به سمتي است كه وزارت تعاون را به مركز توليد بسته‌هاي توانمند ساز براي اقشار مختلف تعاونگران تقديم كند.

وي در ادامه ابلاغ سياست‌هاي اصل 44 را بارقه اميدي در بخش تعاون دانست و افزود: طولاني شدن روند تصويب و اعلام سياست‌هاي اصل 44 و لايحه‌ اجرايي در مراجع تصميم گيري دست ما را در اجراي سريع‌تر اهداف مربوط به بخش تعاون بسته است. ما منتظريم كه آخرين مراحل تصويب لايحه به انجام و اعلام برسد تا بر مبناي آن فعاليت‌هاي قانوني خود را سرعت بخشيم.

حسيني‌نيا با تاكيد بر اينكه تمام مجموعه حاكميت ايران بايد به اصل 44 و قانون اجرايي شدن آن به عنوان يك منشور ملي بنگرد، افزود: اگر قرار است به جايگاه پيش‌بيني شده در سند چشم انداز توسعه برسيم و اهداف و فعاليت‌هاي مربوط به اصل 44 را دنبال كنيم بايد به اين قانون به عنوان يك مشنور ملي توجه شود.

به گزارش ايسنا، معاون وزير تعاون همچنين به اقدام‌ها و برنامه‌هاي پيش بيني و طراحي شده در اين معاونت اشاره و اظهار كرد: يكي از برنامه‌هاي اصلي ما راه‌اندازي شوراي توسعه فرهنگ تعاون كشور بود كه توانست نهضت بزرگي را از توجه به بخش تعاون در ميان مسوولان رده‌ بالاي بيش از 40 دستگاه دولتي ايجاد كند كه حاصل خروجي آن عقد بيش از 18 تفاهم نامه در سال گذشته بود كه نشانگر تغيير نگرش دستگاه‌هاي دولتي و اجرايي به بخش تعاون و استقبال علاقه‌مندي آنها از ورود تعاون به اهداف اين دستگاه‌هاست.

وي از آغاز به كار رسمي مدرسه راديويي تعاون از تيرماه سال جاري خبر داد و گفت: اين برنامه هر هفته در روزهاي شنبه، دوشنبه و پنج شنبه از شبكه فرهنگ در حال پخش است و سايت مربوط به آن با عنوان www.amozesh.icm.ir در حال راه‌اندازي است كه اين امر نشان از رويكرد تطبيقي ما به رسانه‌هاي جمعي است.

حسيني‌نيا ادامه داد: همچنين برنامه مدرسه تلويزيوني تعاون با همكاري شبكه آموزش با بيش از 10 هزار دقيقه برنامه در حال توليد است و مصمم هستيم تا توليدات راديويي و تلويزيوني به صورت بسته‌هاي آموزشي در تيراژ مورد نياز هر گرايش تعاوني توليد و در اختيار آنها قرار گيرد.

معاون ترويج، آموزش و تحقيقات وزارت تعاون ويژگي‌ اين برنامه‌ها را انطباق كامل با اصول آموزش بزرگسالان و استفاده از آموزشگران و متون استاندارد عنوان كرد و گفت: در مدارس راديويي و تلويزيوني تلفيقي از آموزش رسانه‌اي و مجازي صورت گرفته كه هر يك در نوع خود مزاياي قابل توجهي دارد.

او همچنين با اشاره به راه اندازي تالار فكر مجازي تعاون (انديشه سراي تعاون) اظهار كرد: فضايي را براي ورود آحاد اهل انديشه در تعاون فراهم كرديم و به اين طريق تاكنون بيش از يك ميليون نفر كه اكثريت آنان را جوانان و فارغ التحصيلان دانشگاهي تشكيل مي‌دهند در اين انديشه سرا ايده‌هاي خود را مطرح كردند كه معتقديم اين حركت موثر گام مثبتي در راستاي افزايش دانايي تعاون به حساب بيايد.

وي ادامه داد: اتاق فكر معارف تعاون نيز با حضور بيش از 70 نفر از استاتيد و خبرگان بخش تعاون در اتاق‌هاي فكر اقتصاد تعاون، حقوق، كارآفريني و جامعه شناسي تعاون در حال شكل‌گيري است كه در نوع خود مبدع ادبيات نويني در مقوله تعاون است.

حسيني نيا از راه‌اندازي تعاوني‌هاي دانشجويي و مراكز مشاوره تعاون و كارآفريني در دانشگاه‌ها به عنوان يكي از برجسته‌ترين اقدامات وزارت تعاون ياد كرد و افزود: اين طرح با استقبال فراوان جامعه دانشگاهي روبه رو شده است و خوشبختانه تاكنون براي راه اندازي رشته‌هاي دانشگاهي در سطوح كارشناسي ارشد تعاون، مديرت تعاون واقتصاد تعاون با همكاري دانشگاه علامه طباطبايي و دانشگاه آزاد اسلامي (واحد علوم تحقيقات ) طراحي دوره شده و در مراحل تصويب نهايي در شوراي گسترش است.

معاون ترويج، آموزش و تحقيقات وزارت تعاون تصريح كرد: با هماهنگي صورت گرفته با سازمان پژوهش‌هاي علمي صنعتي ايران طرح‌هاي كسب و كار تعاوني‌هاي دانش‌بنيان دانشجويي و اخذ تاييد‌يه‌هاي فني آن خارج از نوبت انجام مي‌شود. طرح‌هاي توجيه داري كه تاييديه سازمان مذكور را بگيرند در اولويت دريافت وام، تسهيلات و ساير كمك‌هاي وزارت تعاون خواهند بود.

وي به راه اندازي طرح پژوهش منطقه‌اي تعاون با همكاري دانشكده تعاون و كارآفريني دانشگاه تهران اشاره و اظهار كرد: اين طرح با هدف انتقال دانش و فناوري به بنگاه‌هاي كسب و كار تعاون و توانمندسازي، مهارت‌آموزي و بسترسازي براي ايجاد شركت‌هاي تعاوني با فناوري‌هاي جديد و بهبود ظرفيت‌هاي تعاون اين طرح به اجرا درخواهد آمد.

حسيني نيا در ادامه اين نشست از اجراي طرح ملي تشكيل 30 هزار تعاوني آموزشگاهي در ابتداي مهر ماه سال جاري خبر داد و افزود: امسال بر مبناي همكاري مجدانه ميان معاونت ترويج، آموزش و تحقيقات وزارت تعاون و معاونت پرورشي وزارت آموزش و پرورش اين طرح از ابتداي مهرماه در كشور اجرا مي‌شود، خوشبختانه اساسنامه و دستورالعمل اجرايي آن تهيه شده و به صورت مشترك ابلاغ خواهد شد.

وي در توضيح اهداف اجراي اين طرح گفت: هدف ما توسعه فرهنگ تعاون در ميان دانش‌آموزان، ايجاد زمينه‌هاي لازم براي كسب مهارت‌هاي اجتماعي و تربيت اقتصادي آنها با رويكرد كار گروهي، مسووليت‌پذيري، آموزش مقررات تعاوني و تامين برخي نيازهاي اوليه دانش آموزان از قبيل وسايل تحصيلي، رفاهي و ورزشي حتي وسايل نقليه اياب و ذهاب است.

به گزارش ايسنا،‌ معاون وزير تعاون با بيان اينكه اين طرح در مدارس پر جمعيت كشور اجرا خواهد شد افزود: طرح مذكور قابليت اجرا در حدود 70 هزار مدرسه دارد كه در فاز اول طرح حداقل 30 هزار مدرسه را پيش بيني كرده‌ايم كه در هر سه مقطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان اجرا شود.

وي در پاسخ به اين پرسش كه تامين منابع مالي اين تعاوني‌ها به چه طريق خواهد بود، گفت: پيش بيني شده كه تا حد امكان براي مدارس پيشرو در اين طرح به صورت وام قرض الحسنه و كمك‌هاي بلاعوض اقدام شود. اما در اساسنامه طرح ذكر شده كه اين تعاوني‌ها از طريق فروش سهام خود به دانش‌آموزان تامين مالي شوند.

حسيني نيا به راه‌اندازي سامانه پيامك وزارت تعاون به شماره 300077 اشاره كرد و گفت: به زودي يك تلفن سه رقمي را در سراسر كشور اعلام خواهيم كرد كه اطلاعات اوليه مربوط به ثبت تعاوني‌ها و ارجاع مشكلات تعاوني از طريق اين سيستم صورت خواهد گرفت.

وي از ديگر طرح‌هاي در دست اين معاونت را توانمندسازي شركت‌هاي سهامي عام شهرستاني عنوان و از آن به عنوان راهبردي بنيادين در پايداري خصوصي سازي ياد كرد.

حسيني نيا با اشاره به تشكيل 337 شركت تعاوني عدالت شهرستاني گفت: اين تعاوني‌ها تاكنون سهامي بيش از دو هزار و 700 ميليارد تومان را توزيع كرده‌اند و ما در صدد هستيم تا توانمند سازي اعضا و اركان تعاوني‌ها را براي تبديل شدن به يك فعال اقتصادي با پيگيري مديريت سهام خود دنبال كنيم به همين خاطر بر مبناي يك نيازسنجي سطح آموزش و آگاهي مديران و بازرسان تعاوني‌ها را در سطوحي از قبيل نحوه فعاليت در بورس و مديريت مالي ارتقاء بخشيده‌ايم.

معاون ترويج، آموزش و تحقيقات وزارت تعاون با ابراز گله‌مندي از بي مهري و كم توجهي جامعه فرهنگي و دانشگاهي نسبت به تاليف كتب و تحقيقات مربوط به بخش تعاون اظهار كرد: متاسفانه در زمينه پژوهش و توسعه فرهنگ تعاون كمتر كار شده وادبيات روز تعاون مورد بي توجهي قرار گرفته است كه اين مساله يكي از مشكلات موجود در بخش تعاون است.

حسيني نيا ادامه داد: به همين خاطر با همكاري دانشگاهيان و اساتيد اهل قلم به تاليف و ترجمه 110 اثر برگزيده و برتر تعاون جهان پرداخته و بيش از هزار و 300 متن روز تعاون دنيا را احصا كرده‌ايم كه در اختيار كساني است كه آماده كار ترجمه هستند قرار مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: اين طرح به دنبال اين است كه بانك اطلاعاتي به روز و متنوعي را از مقوله تعاون در كشور ايجاد كند و انگيزه دانشجويان دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكترا و پژوهشگران را افزايش دهد.

معاون ترويج، آموزش و تحقيقات وزارت تعاون در پايان در آستانه نزديكي به هفته تعاون از اجراي طرح‌هاي نوآورانه در اين هفته خبر داد و گفت: در هفته اول شهريورماه نمايشگاه توانمندي‌هاي بخش تعاون در محل مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود و دليل انتخاب اين محل ورود نمايندگان جديد به مجلس هشتم و عضويت 200 نفر از نمايندگان در فراكسيون تعاون به عنوان بزرگترين فراكسيون مجلس بوده است كه موجب دلگرمي و فرصت مناسبي براي تدوين مقررات و قوانين لازم براي بخش تعاون است.

انتهاي پيام
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن