تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803295278




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

2 ( دريچه )


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: 2 ( دريچه )
نقد و بررسي برنامه هاي اوقات فراغت در خراسان شمالي؛ اتلاف 2232 ساعت فرصت طلايي

بجنورد- خبرنگار قدس: شايد هدر دادن سالانه 93 روز معادل 2232 ساعت به نام اوقات فراغت از تابستان تصورش كمي سخت باشد، اما بايد باور كرد كه بيشتر دانش آموزان و دانشجويان اين ايام را بدون هدف و برنامه مي گذرانند. زماني گرانبها كه اگر در تعداد دانش آموزان و دانشجويان ضرب شود تعداد نفر ساعت آن يك عدد نجومي خواهد شد. اين در حالي است كه اوقات فراغت چنان با پديده جواني آميخته است كه بايد آن را منشأ شناخت و به رسميت شناخته شدن دوران جواني و هويت دانست.
فرهنگ و صنعت اوقات فراغت زماني مي تواند پاسخگوي درخواست جوانان باشد كه شاهد متنوع شدن عرصه توليد و مصرف در بخش فرهنگ باشيم و بدين ترتيب شيوه هاي متناسب با نيازهاي نوين گذران اوقات فراغت شكل بگيرد.
اوقات فراغت يكي از نيازهاي اساسي و پايه اي انسان و مانند هر نيازي بسته به وضعيت فرد و محيط اجتماعي متغير بوده و ميان جوانان و بزرگسالان تفاوت داشته و دائماً در حال تغيير است، با وجود اينكه دامنه سني جواني در كشور سنين بين 29-15 سال تعريف شده است، اما با توجه به بررسي هاي آماري اكثر استفاده كنندگان از برنامه هاي فراغتي، نوجوانان و جوانان مي باشند كه نيازمند برنامه ريزي بهتر و دقيق تر در اين زمينه مي باشد.

اول نياز سنجي بعد كلاس
يكي از جوانان در اين رابطه مي گويد: كلاسهاي اوقات فراغت در صورتي مي تواند مفيد باشد كه اول نيازسنجي صورت گيرد و در قدم بعد متناسب با نياز جوانان كلاسها برگزار شود.رحيمي مي افزايد: كلاسهايي كه برگزار مي شود چندان باب ميل جوانان نيست، چون هر سال كلاسها تكراري است و با علم روز پيش نمي رود و ساعت كلاسها هم متناسب با اوقات بيكاري جوانان نيست، در صورتي كه اگر اين موارد رعايت شود استقبال بيشتري از اين كلاسها مي شود. وي خاطرنشان مي كند: بيشتر جوانان از برگزاري اين كلاسهاي اوقات فراغت در تابستان اطلاعي ندارند، زيرا تبليغات در اين زمينه ضعيف است.

شهريه زياد است
يكي ديگر از جوانان ادامه مي دهد: وقتي دانش آموزان و جوانان به سمت كلاسهاي اوقات فراغت سوق داده شوند باعث تعالي و رشد آنها مي شود و انرژي دروني خود را به صورت مفيد تخليه مي كنند.
شهبازي تصريح مي كند: در اوقات فراغت مي توان با كشف استعدادهاي افراد، آموزشهاي لازم را به آنها ارايه داد و به طور غيرمستقيم در آنها مهارتهاي زندگي ايجاد كرد، بنابراين برنامه ريزي براي اوقات فراغت و استفاده صحيح از آن اهميت زيادي دارد.
يكي ديگر از جوانان يادآور مي شود: شايد دليل اينكه بسياري از جوانان نمي توانند در كلاسهاي تابستاني حضور يابند ناتواني آنان از پرداخت شهريه كلاسها باشد، در صورتي كه اگر ميزان شهريه ها متناسب با قدرت اقشار مختلف جامعه باشد استقبال بيشتري صورت مي گيرد.
روشني متذكر مي شود: آموزش شرط صحيح استفاده از اوقات فراغت است كه با برنامه ريزي هاي صحيح مي توان جوانان را از انحرافات و بزهكاري ها دور كرد.
رئيس سازمان ملي جوانان و دبير ستاد اجرايي غني سازي اوقات فراغت جوانان خراسان شمالي در اين رابطه مي گويد: با توجه به اينكه كشور ما، كشوري جوان است و بيش از يك سوم جمعيت كشور ما را جوانان تشكيل مي دهند و اوقات فراغت بيشتري را نسبت به كشورهاي ديگر داريم، بايد به اين جريان به صورت جدي وارد شويم تا به اهداف سازماني و ملي خود برسيم.مستمك مي افزايد: در مجموع در بحث كلاسهاي اوقات فراغت 9 برنامه داريم كه در سطح استان برآورد ما اين است كه 80 هزار و 191 نفر روز كلاسهاي اوقات فراغت تشكيل شود.
وي ادامه مي دهد: همچنين پيش بيني ما اين است كه در سطح استان در برنامه هاي ورزشي 277 هزار و 196 نفر روز، در بعد كتابخواني 133 هزار و 981 نفر روز، اردوهاي زيارتي سياحتي و گردشگري 60 هزار و 506 نفر روز، برنامه مهارت آموزي در ابعاد فني و حرفه اي و هنري 340 هزار و 451 نفر روز، در حوزه رسانه 3 هزار و 739 نفر روز، گفتگوي جوان 21 هزار و 385 نفر روز داشته باشيم و برنامه تقدير و شناسايي مبتكران و مخترعان جوان كه 77 نفر در سطح استان شناسايي شده اند كه سه نفر از آنان به مرحله كشوري اعزام مي شوند. وي با اشاره به برگزاري نمايشگاه غني سازي اوقات فراغت جوانان اظهار مي كند: با برگزاري اين نمايشگاه دستگاهها برنامه هاي خود را ارائه داده و مردم از نزديك با دستگاههاي متولي اوقات فراغت آشنا شده و فرزندان خود را به سمت پايگاهها هدايت كنند.

ضرورت اطلاع رساني
وي با بيان اينكه در حوزه جوانان با آسيبهاي جدي مواجه هستيم، خاطرنشان مي كند: اگر كار اجرايي به درستي صورت گيرد و جوانان با علاقه در كلاسها شركت كنند. خود به خود خروجي خوبي نيز خواهيم داشت.
وي تصريح مي كند: براي اينكه جوانان بيشتر به سمت كلاسها كشيده شوند بايد كلاسها بر اساس نيازها تشكيل شود و كيفيت كلاسها را بالا برده و از مربيان و استادان مجرب استفاده و رابطه بين معلم و شاگرد را به نحو احسن برقرار كنيم، چرا كه فرق كلاسهاي اوقات فراغت و رسمي نيز در همين مسأله است.وي بيان مي كند: اميدوارم تنگناها را با اطلاع رساني درست از بين برده و چالشها را از سر راه برداريم و دستگاههاي اجرايي بر اساس علاقه مندي جوانان كلاسها را تشكيل دهند. دبير اجرايي ستاد غني سازي اوقات فراغت سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالي نيز اظهار مي دارد: اوقات فراغت نقش مهمي در تكوين فردي و اجتماعي انسانها ايفا مي كند و افراد را در نزديك شدن به علايق و تمايلات و آرزوهاي خويش ياري مي دهد.
علي اصغر صفري ادامه مي دهد: اوقات فراغت داراي دو ويژگي آزادي در انتخاب و رغبت در چگونگي گذران مي باشد و نقش مهمي در بهداشت رواني، پرورش استعدادها، رشد خلاقيتها، توسعه مهارتهاي شناختي و اصلاح رفتار و تعالي شخصيت ايفا مي كند.
وي متذكر مي شود: چالشها و تنگناهاي گوناگون نظير كمبود منابع مالي، امكانات و تجهيزات موجب شده است تعداد كثيري از دانش آموزان از برنامه هاي غني سازي اوقات فراغت رسمي و اعلام شده از سوي دستگاهها، ارگانها و نهادها محروم بمانند و لازم است براي آنها فكري كرد، طرحي تدارك ديد و چاره اي انديشيد تا از اين فرصت طلايي و ارزشمند بهره مند شوند.

ميلياردها ساعت بدون برنامه
وي يادآور مي شود: اگر تعداد دانش آموزان را در ساعات اوقات فراغت سال به ويژه تابستان ضرب كنيم، مشاهده خواهيم كرد ميلياردها ساعت اوقات فراغت بدون برنامه سپري مي شود، يعني وقت كه بزرگترين سرمايه حيات و جبران ناپذير است هدر مي رود و انسان فاقد برنامه ريزي در زندگي بدون هدف مي ماند و نمي تواند با استفاده صحيح از امكانات موفق شود.
وي خاطرنشان مي كند: پيش بيني مي شود در تابستان امسال بر اساس فرم ابلاغي كه در شهر هر كلاس 25 نفر و در روستا 20 نفر مي باشد در مجموع 130 پايگاه و 25 هزار نفر دانش آموز در كلاسها و برنامه هاي اوقات فراغت سازمان آموزش و پرورش ثبت نام كنند.
وي مي افزايد: دانش آموزان از كلاسهاي متنوعي كه در هفت گروه و بيش از 40 رشته ارائه مي گردد و به مدت 45 روز استفاده خواهند كرد و در اين پايگاهها بيش از 600 مربي و استاد و 150 نفر كادر اداري انجام وظيفه مي كنند.
وي تصريح مي كند: همچنين برنامه هايي با همكاري نيروي مقاومت بسيج، اداره كل نوسازي مدارس و معاونت پرورشي و تربيت بدني سازمان آموزش و پرورش انجام مي شود كه دانش آموزان علاقه مند بسيجي و همكاران فرهنگي در راستاي بهسازي و زيباسازي مدارس در برنامه اي هماهنگ نسبت به بازسازي، بهسازي و زيباسازي مدارس با حضور مديران و مربيان پرورشي اقدام خواهند كرد.وي اذعان مي دارد: آموزش و پرورش در راستاي كيفيت بخشي برنامه هاي هنري و فرهنگي و غيره تلاش نموده تا از آخرين سرفصلهاي سازمانهاي ذي ربط بهره برداري نمايد و امسال در بحث كيفيت بخشي ارزيابي ورودي از همه دانش آموزان و در پايان هم ارزشيابي به والدين ارايه مي شود و همچنين در بحث كميت نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد پايگاهها و 30 درصد جذب دانش آموزان را خواهيم داشت.
جانشين فرماندهي سپاه جوادالائمه خراسان شمالي نيز مي گويد: اوقات فراغت فرصت مناسبي است براي فعاليتهايي نظير ورزش، مطالعه و پژوهش، حضور در جلسات مختلف سخنراني، سمينار و كنفرانسها، اردوهاي سياحتي- زيارتي و غيره كه هر يك از آنها به سهم خود نقش بسزايي در توسعه توانايي هاي شناختي و در نهايت رشد و سازندگي فرد خواهند داشت.

200 پايگاه مجري طرح نشاط
سرهنگ يوسف عليزاده مي افزايد: در جهت بهره مندي بهينه از اوقات فراغت سازمان بسيج 2 طرح نشاط و تعالي و اردوهاي هجرت 3 را در برنامه هاي خود دارد.
وي ادامه مي دهد: در سال جاري 200 پايگاه مقاومت و كانون فرهنگي ورزشي بسيج مجري طرح نشاط و تعالي هستند و متوسط افرادي كه از برنامه ها استفاده مي كنند هر پايگاه بيش از 150 نفر است.
وي خاطرنشان مي كند: عرصه هايي كه در سال جاري براي جوانان فعال است كلاسهاي قرآني، فعاليتهاي فرهنگي- هنري، برنامه هاي فني و حرفه اي، كلاسهاي تقويتي و علمي، آموزشهاي نظامي و امدادي، آموزشهاي عقيدتي- سياسي، فعاليتهاي ورزشي، دوره هاي طرح ولايت براي 3 گروه دانش آموزان، دانشجويان و فرهنگيان و اردوهاي طرح هجرت بسيج سازندگي مي باشد.
وي متذكر مي شود: خانواده، مسؤولان و جامعه همه بايد درگير اين مسأله باشند و سعي كنند محيطي جذاب، معنوي، كاري و توأم با علاقه مندي و نشاط براي جوانان ايجاد كنند تا كار فرهنگي، هنري و سازندگي را در كنار هم داشته باشيم.
اميد است با وجود 16 دستگاه اجرايي در زمينه غني سازي اوقات فراغت در استان خراسان شمالي، دانش آموزان و جوانان جذب اين كلاسها شوند و اوقات فراغت خود را به خوبي سپري كنند.

يادواره اميران و 5245 شهيد ارتش در خراسان

شهيد امير سرتيپ 2 مهدي رباني مقدم
شهيد بزرگوار مهدي رباني مقدم، در يكي از روزهاي بهمن ماه سال 1338 در شهر مقدس مشهد، در جوار بارگاه مطهر امام هشتم شيعيان، در خانواده اي مذهبي و متدين به دنيا آمد. در هفت سالگي به مدرسه رفت و با استعداد و پشتكاري كه داشت و با مدد جستن از ضامن آهو توانست تمام مقاطع تحصيلي- ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان را با موفقيت پشت سر بگذارد و موفق به اخذ مدرك ديپلم در رشته اقتصاد گردد. پس از اتمام تحصيلات با عشق خدمت به ميهن، به استخدام ارتش درآمد و براي گذراندن دوره هاي آموزشي به دانشكده افسري رفت، پس از اتمام دوران دانشكده و اخذ درجه ستوان دومي به جمع لشكر 77 پيوست و در تيپ 2 اين لشكر مشغول به خدمت شد. پس از گذشت چند ماه بر اساس انجام وظيفه و هم اداي دين نسبت به اسلام و امت اسلامي رهسپار جبهه هاي جنگ گرديد و به منطقه پنجوين اعزام شد. طي چند ماه حضور متناوب در جبهه عطر خوش شهادت را استشمام كرد، به طوري كه داوطلبانه در هر عملياتي شركت مي كرد و سرانجام در عمليات والفجر 8 در تاريخ 20/11/1364 در اثر اصابت تركش خمپاره دشمن، با خون خود لباس فاخر ارتش جمهوري اسلامي را رنگي جاودانه بخشيد و خود به جمع افلاكيان پيوست.

براي چهارمين سال تحقق يافت ؛ استقبال چشمگير هنرمندان خراسان جنوبي از جشنواره فرهنگي امام رضا(ع)

بيرجند - خبرنگار قدس: معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان جنوبي با اشاره به مشاركت 30 استان در جشنواره شعر جوانه هاي انقلاب گفت: امسال چهارمين سال از حضور چشمگير هنرمندان خراسان جنوبي در جشنواره فرهنگي امام رضا(ع) است.
جعفري افزود: اين جشنواره در دو گروه سني جوان و نوجوان برگزار مي شود و محور اصلي برگزاري اين جشنواره صفات، فضايل و كرامات امام هشتم(ع) و جلوه هاي فرهنگي شعر رضوي است.
وي با بيان اينكه جشنواره امسال در اجرا متفاوت از سالهاي گذشته مي باشد، اظهار داشت: امسال 50 اثر از آثار برگزيده به صورت حضوري و زنده داوري خواهند شد و آثار ارسالي در تمام قالبها و سبكهاي شعري پذيرفته مي شود.
وي گفت: دبيرخانه جشنواره در خراسان جنوبي دو ماه است كه به فعاليت پرداخته و حدود 1600 پوستر و سه هزار فراخوان به سراسر كشور ارسال شده است و بيش از 900 نفر فراخوان شده اند.
وي با بيان اينكه سال گذشته 700 اثر از سراسر كشور به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است، اظهار اميدواري كرد: اين تعداد با توجه به فرصت 100 روزه باقي مانده تا زمان اجراي جشنواره به هزار نفر افزايش يابد.
وي با اشاره به امضاي توافقنامه ارشاد با دبيرخانه مركزي مشهد گفت: امسال قرار بر آن شده است كه سه استان خراسان شمالي، رضوي و جنوبي نمايشگاهي از آثار فرهنگي رضوي افتتاح كنند.
جعفري يادآور شد: آثار برگزيدگان از ولادت حضرت معصومه(س) تا ولادت امام رضا(ع) كه به نام دهه كرامت ناميده شده، به نمايشگاه مركزي ارسال خواهد شد.
وي خاطر نشان كرد: آخرين مهلت ارسال آثار دوم آبان ماه سال جاري خواهد بود و زمان داوري اوليه آثار از 6 تا 8 آبان ماه مي باشد.

مزار كاهي بيرجند، آرامگاه خواهر امام رضا(ع)

بيرجند- خبرنگار قدس: روستاي كاهي از بخش مركزي دهستان «مود» در شرق بيرجند قرار دارد. جمعيت اين روستا 30 خانوار است كه از راه كشاورزي و باغداري كه بيشترين محصولاتشان گردو، بادام، سيب زميني و زعفران است امرار معاش مي كنند.
در پيرامون روستاي كاهي، كوههاي بلند و سر به فلك كشيده به نامهاي «گردكوه»، «گل چمن»، «كمر دربند» و «كوه مزار» قرار دارد.
اين روستا داراي سه چشمه به نامهاي «سوق مزار»، «دربزنگ» و «دازنگان» است.
قلعه قديمي اخيراً به دست برخي سودجويان تخريب شده و قبرستان زرتشتيها (گبرها) از جمله آثار قديمي اين روستا به شمار مي رود.

وجه تسميه روستا
نام اصلي روستا، به طوري كه در بهارستان «آيتي» و «تاريخ قهستان» اشاره شده كاهي است كه در قرون اخير به جهت سهولت «كاهي» تلفظ مي شود.روستاي كاهي به دليل وجود آرامگاه بي بي زينب خاتون(س) دختر امام موسي بن جعفر(ع) خواهر بزرگوار امام رضا(ع) كه در يك كيلومتري غرب روستا و بر فراز كوهي بلند قرار دارد، اهميت ويژه اي در بين ساير روستاها دارد و در جوار اين مزار مسجدي احداث شده است.
در پيرامون اين مسجد صفه هايي به مساحت 6 متر بنا و موزاييك شده قرار دارد. از اين محل تا مزار كوه محل مرقد بي بي زينب خاتون(س) - پلكانهايي با پيچ و خمهاي متعدد وجود دارد. بقعه بي بي تاكنون سه دفعه تجديد بنا شده و هم اكنون به سبب عدم گنجايش زائران، اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان بيرجند در حال بناي بقعه اي بزرگ است. بناي قديمي با اضلاع ششگانه داراي دو در آهني است و بر هر يك از اضلاع آن ايوانچه اي قرار دارد كه زائران در پشت پرده هاي آن، اعمال زيارت خويش را انجام مي دهند. فلز ضريح امام زاده از جنس آهن است كه به شكل مكعب مستطيل ساخته شده است و يك متر دورادور بالاي آن مشبك است و نخ و پارچه هاي بسيار بدان گره زده اند و سقف آن را با پارچه اي سياه رنگ پوشانده اند و اطراف آن با فرشهاي دستباف پوشيده شده و ديوارهاي آن با تابلوها و سجاده هاي منقوش به آيات قرآني و شعارهاي مذهبي و شمايل منسوب به ائمه(ع) مزين شده است.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي: سايت هاي اينترنتي در خراسان شمالي ساماندهي مي شوند

بجنورد- خبرنگار قدس: مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي گفت: كساني كه در حوزه هاي فرهنگ و هنر خدمت مي كنند بايد به دنبال نوسازي باشند، چرا كه هنر و فرهنگ كه ذاتاً مولد يكديگر مي باشند، به دنبال نوآوري هستند.
سوقندي در جمع خبرنگاران به مصوبات پيشنهادي دور دوم سفر رئيس جمهور به استان خراسان شمالي اشاره كرد و اظهار داشت: احداث سه مركز در حوزه هاي هنرهاي معاصر، پرديس سينما در بجنورد، احداث يك مجتمع فرهنگي- هنري جديد در بجنورد، پنج كتابخانه عمومي در استان، تجهيز كتابخانه هاي مدارس، مراكز بهداشت و تجهيز سالن گلشن از پيشنهادهاي سفر دوم است كه اميدواريم مصوب شود.
وي با اشاره به اينكه استان از لحاظ تعداد تماشاگران در سينما با وجود يك سينما در شاخص بالايي قرار دارد، افزود: اگر پرديس سينما مصوب شود به طور حتم مي توانيم به توسعه سينما در اين استان كمك كنيم، چرا كه دولت اعتباري براي احداث سينما اختصاص نمي دهد.
وي از ساماندهي سايت اينترنتي در خراسان شمالي خبر داد و گفت: با هدف شناسايي كساني كه سايت سازي مي كنند، سايتها را ساماندهي مي كنيم و به زودي در بحث نرم افزار و محصولات ديجيتالي هم وارد كار مي شويم، چرا كه در اين بخشها بسيار عقب هستيم.
وي خاطرنشان كرد: نشرياتي كه مجوز دارند در صورتي كه همان خبرهاي نشريه را درج كنند، انتشار الكترونيكي آنها بلامانع است، در غير اين صورت بايد مجوز خبرگزاري را دريافت كنند.
معاون هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز تصريح كرد: اولين حركت ما در سال 87 در استان برگزاري مراسم روز جهاني تئاتر و همچنين نمايشگاه كتاب گرافيك بود كه به خوبي برگزار شد.
يوسفي ادامه داد: برگزاري جشنواره تئاتر رضوي، جشنواره منطقه اي سينماي جوان، جشنواره تئاتر استاني، جشنواره استاني موزيك مقامي، نمايشگاه بين المللي كاريكاتور، راه اندازي بانك اطلاعات، جشنواره هنرهاي تجسمي از جمله برنامه هاي هنري و برگزاري همايش روز خبرنگار، نمايشگاه كتاب در طول سال در هر شهرستان، جشنواره فرهنگ و رسانه با رويكرد نقش رسانه در حوزه اطلاع رساني و فرهنگ، كنگره شعر قيام به مناسبت بزرگداشت پيروزي انقلاب، نمايشگاه قرآن كريم در ماه مبارك رمضان و جشنواره منطقه اي سيره علوي و نبوي با رويكرد ادبيات داستاني از جمله برنامه هاي فرهنگي در سال 87 مي باشد.

مسؤول بسيج سازندگي سپاه امام رضا(ع): محروميت زدايي، آموزش و اشتغال اولويتهاي طرح بسيج سازندگي است

گناباد -خبرنگار قدس : مسؤول بسيج سازندگي سپاه امام رضا(ع) در خراسان رضوي در مراسم افتتاح طرح هجرت سه در شهرستان گناباد گفت: محروميت زدايي، آموزش و اشتغال سه اولويت مهم در طرحهاي بسيج سازندگي است.
سرهنگ علي آل سيدان افزود : تا سال 85 روندكاري در طرحهاي بسيج سازندگي ضعيف بود، اما با روي كار آمدن دولت نهم اين طرحها شدت گرفت، به طوري كه در سال گذشته 855 هزار نفر روز در طرحهاي بسيج سازندگي درسطح خراسان رضوي مشاركت داشته اند.
وي با بيان اينكه متولي خاصي براي روستاها نيست و كارهاي عمراني هم در سطح روستاها ضعيف است گفت: با تشكيل بسيج سازندگي درسپاه و با اجراي طرحهاي عمراني در مناطق محروم توسط دانشجويان و بسيجيان روند رسيدگي به روستاها افزايش يافته است.
وي تصريح كرد: امسال در سطح استان بيش از 200 پروژه عمراني درمناطق محروم اجرا مي شود كه با پيگيريهاي صورت گرفته اميد است اين تعداد طرح به دو هزار طرح ارتقاء يابد.
سرهنگ سيدان حجم كار بسيج سازندگي در سال جاري را بالغ بر 160 ميليارد ريال اعلام كرد وگفت: در سال گذشته نيز 158 ميليارد ريال حجم كار اجرا شده است . فرمانده ناحيه مقاومت بسيج سپاه گناباد نيزگفت: درتابستان سال جاري حدود هشت هزار نفر روز در قالب اردوهاي طرح هجرت در زمينه هاي مختلف آموزشي، فرهنگي، تربيت بدني، كشاورزي، منابع طبيعي، بهداشت و درمان و خدمات حمايتي در روستاهاي محروم اين شهرستان فعاليت خواهند كرد.
سرهنگ پاسدار علي اصغر رجب پور افزود: همزمان با شروع طرح هجرت با مركزيت روستاي گيسور 9 طرح عمراني شامل نصب امكانات بهداشتي، برگزاري كلاسهاي بهداشت، حفر كانال قنات، بازسازي بافت فرسوده منازل روستايي، ديوار كشي، درب و پنجره سازي، سيمكشي و مرمت مساجد روستايي و مدارس آغاز مي شود.
وي افزود: تاكنون سه مرحله از اردوهاي طرح هجرت سه با حضور دانشجويان و بسيجيان در روستاهاي ديسفان و مرغش با شركت 230 نفر برگزار شده است.
گفتني است، مراسم افتتاحيه اردوهاي طرح هجرت سه با همكاري ادارات و نهادها و جمع زيادي از شركت كنندگان در طرح در محل اردوگاه روستاي گيسور در 70 كيلومتري مركز شهرستان برگزار شد.

توسط يك ايراني مقيم هند؛
اسكناس هاي تاريخي 17 كشور جهان به موزه آستان قدس رضوي اهدا شد

خراسان امروز: يك هموطن ايراني مقيم هندوستان مجموعه اي شامل اسكناسهاي قديم 17 كشور جهان و سكه هاي ارزشمندي از دوره استعماري كشور هند را تقديم موزه آستان قدس رضوي كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، رئيس اداره گنجينه هاي اين سازمان با بيان اين مطلب گفت: در اين مجموعه كه توسط جلال آريايي وقف موزه آستان قدس رضوي شده، اسكناسهاي تاريخي ارزشمندي از كشورهاي مختلف نظير مصر، اتيوپي، غنا، لبنان، هنگ كنگ، هندوستان، ژاپن، كره جنوبي، جزيره موريس و بحرين وجود دارد كه بسيار جذاب و ديدني است.
محمد باقر كفشدار طوسي خاطر نشان كرد: قديمي ترين اسكناس اين مجموعه اسكناس پنج روپيه كشور هند است كه در سال 1943 ميلادي منتشر شده و علاوه بر آن اولين اسكناس امير نشين بحرين منتشره سال 1964 ميلادي، اسكناس 25 قرشي كشور مصر با تصوير ابوالهول منتشره سال 1956 ميلادي، اسكناس يك پوندي كشورغنا با تصوير محصول كاكائو و اسكناس 10 يوآن كره جنوبي با تصوير كشتي جنگي قرون وسطي از ديگر اسكناسهاي كم نظير اين مجموعه مي باشند.
وي با بيان اينكه قديمي ترين سكه نقره اهدايي نيز سكه يك روپيه ضرب سال 1912 ميلادي است، افزود: اداره گنجينه هاي موزه آستان قدس رضوي در سالهاي اخير پذيراي مجموعه هاي ارزشمندي از سكه ها و نشانهاي يادبود كشورهاي اسلامي بوده كه ان شاء ا... با جذب مجموعه سكه ها و نشانهاي ديگر كشورهاي اسلامي بتوانيم گنجينه سكه ها و نشانهاي يادبود كشورهاي اسلامي را در معرض نمايش عموم قرار دهيم.
گفتني است، موزه آستان قدس رضوي به واسطه عشق و ارادت مسلمانان جهان به بارگاه ملكوتي حضرت رضا(ع) به عنوان يكي از بزرگترين موزه هاي وقفي جهان روزانه پذيراي بسياري از مجموعه هاي تاريخي و فرهنگي و آثار هنري مي باشد.

مدير نهاد كتابخانه هاي عمومي خراسان شمالي: خط ايراني، هويت و شخصيت ايراني است

خراسان امروز: ارجائي مدير نهاد كتابخانه هاي عمومي خراسان شمالي در نشست سرپرستان كتابخانه هاي عمومي استان با بيان اينكه خط ايراني، هويت و شخصيت ايراني است، گفت: در راستاي حمايت از فرهنگ بومي و خط ملي ضروري است تمامي مكاتبات اداري كتابخانه هاي استان با خط نستعليق و ملي ايراني صورت پذيرد.
در اين نشست علي رحيمي رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شيروان و از خوشنويسان معاصر ايران با تقدير و تشكر از اقدام مدير نهاد كتابخانه ها گفت: متأسفانه دنياي ماشيني باعث شده است تا ما نسبت به عناصر هويتي خود بي تفاوت باشيم.وي در ادامه افزود: اميدواريم ساير ادارات نيز نگاه صيانت از فرهنگ و هنر را تقويت نمايند و خط ملي را جايگزين خطوط ديگر نمايند.
لازم به ذكر است، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شيروان به عنوان اولين اداره در استان در ابتداي سال جاري تمامي مكاتبات اداري خود را با خط ملي ايراني يعني نستعليق انجام داده است.
خبرديگري حاكي است، به مناسبت ولادت حضرت امام علي(ع) نمايشگاه درسهايي از نهج البلاغه تحت عنوان فرهنگ و انديشه علوي در مجتمع فرهنگي و هنري شقايق شيروان برگزار مي شود.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شيروان گفت: اين نمايشگاه با اهداف معرفت و شناخت شخصيت والاي امير المؤمنين(ع) و جايگاه آن حضرت در جهان هستي برگزار مي شود.
اين نمايشگاه متشكل از 50 اثر نقاشي، خطاطي و درسهايي از نهج البلاغه است كه همزمان با ولادت حضرت امام علي(ع) به مدت يك هفته از ساعت هشت صبح تا هفت بعد از ظهر در محل مجتمع فرهنگي و هنري شقايق شيروان در معرض ديد عموم قرار مي گيرد.

«غنچه هاي زندگي» در فرهنگسراي بهشت شكوفه مي دهند

خراسان امروز: اين روزها ساعت 5 تا 7 عصر، محوطه تابستاني فرهنگسراي بهشت، در قالب برنامه «غنچه هاي زندگي» ميزبان كودكان 7 تا 10 ساله مشهدي است.
«غنچه هاي زندگي» مجموعه اي از برنامه هاي شاد و بانشاط در قالب نقاشي، سفالگري، كاردستي، نمايش، قصه گويي و... براي كودكان است. اين برنامه از نيمه دوم تيرماه شروع و تا اوايل شهريور به مدت 45 روز ادامه پيدا مي كند. روزانه بيش از 200 كودك در اين برنامه شركت مي كنند. اين بچه ها از 12 مربي كودك آموزش مي بينند
از نكات جالب اين برنامه، برگزاري برنامه هاي جانبي براي والدين بچه هاست. مشاوره كودك، مطالعه كتابها، تربيت كودك، سخنراني استادان اين حوزه، جلسه با نويسندگان كودك و نوجوان و... از جمله اين برنامه ها براي پدر و مادرهاست.
شركت همه كودكان 7 تا 10 ساله مشهدي (به همراه يكي از والدين) در اين برنامه آزاد است.

ايجاد اولين مركز تخصصي تئاتر عروسكي ويژه كودكان و نوجوانان در مشهد

خراسان امروز: تئاتر و تئاتر عروسكي از فعاليتهاي جذاب و خلاق و پرتحرك است كه شادي، نشاط، اعتماد به نفس، نظم و انضباط را در كودكان و نوجوانان ايجاد خواهد كرد. مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خراسان رضوي ضمن بيان اين مطلب گفت: تمام توان و تلاش خود را در راستاي پرورش ذوق و توانايي و استعداد كودكان و نوجوانان به كار خواهيم برد.
ايزدي اضافه كرد: تشكيل بيش از 120 گروه نمايشي و تئاتر عروسكي در كانون خراسان رضوي، تشكيل انجمن هنرمندان كودك و نوجوان، برپايي كارگاههاي نمايشنامه نويسي در مراكز و كسب موفقيت در جشنواره استاني، منطقه اي و كشوري ما را بر آن داشت تا جايگاهي را براي مخاطبان علاقه مند به تئاتر فراهم نماييم. به گفته وي، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خراسان رضوي با اختصاص اولين مركز تخصصي تئاتر و نمايش عروسكي ويژه كودكان و نوجوانان و ايجاد كارگاههاي مختلف عروسك سازي و نمايشنامه نويسي، بازيگري و نمايش خلاق و... امكان حضور فعال تر هنرمندان علاقه مند به تئاتر و تئاتر عروسكي را ايجاد مي كند.

دانش آموز سبزواري رتبه برتر رهبري گروه سرود راهنمايي شد

سبزوار- خبرنگار قدس: در بيست و ششمين جشنواره سرود خراسان رضوي، خانم درخشاني از سبزوار موفق به كسب رتبه برتر در رهبري گروه سرود مقطع راهنمايي دخترانه در رشته كلاسيك (تلفيقي) شد.

درخشش هنرجويان سبزواري در جشنواره هنرهاي تجسمي كشور

سبزوار- خبرنگار قدس: يازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي هنرستانهاي فني و حرفه اي كه در شهركرد برگزار شد، هنرجويان امير اسماعيلي رتبه اول سفالگري و احمد برزويي رتبه سوم معرق كاري را كسب كردند.
اين مسابقات بين نفرات برتر استانها در شهرستان شهركرد مركز استان كهگيلويه و بويراحمد برگزار شد و در اين ميان هنرجويان سبزواري از هنرستان كمال الملك موفق به احراز رتبه هاي برتر شدند.

شب شعر طنز «حلقه رندان» برگزار شد

خراسان امروز: شب شعر طنز «حلقه» رندان به همراه كارگاه آموزشي طنز در سالن اشراق حوزه هنري مشهد برگزار شد. در اين شب شعر جمعي از شعراي برجسته شعر طنز كشور به قرائت اشعار طنزي با موضوعات مختلف اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي پرداختند.
در كارگاه آموزشي طنز نيز سردبير سابق نشريه گل آقا گفت: از سال 63 باب طنز جديدي باز شد كه آن طنز
گل آقايي مرحوم صابري بود.
رضا رفيع افزود: مرحوم صابري طنز را يك شيوه بياني، گفتاري و نوشتاري در خدمت بيان كاستي هاي فردي و اجتماعي مي دانست و تا پايان عمر به اين شعار خود عمل كرد. وي درباره نشريه گل آقاي كنوني گفت: به نظر من گل آقا در ادامه نشريه قبلي نيست، اما ما دست اندركاران گل آقاي جديد همان حميت را داريم.

استاندار خراسان شمالي وعده داد؛ تشكيل كارگاه تخصصي حوزه و دانشگاه

بجنورد - خبرنگار قدس: استاندار خراسان شمالي در اولين نشست تخصصي با رؤساي دانشگاههاي استان گفت: بايد زير ساختهاي جذب دانشجو و هيأت علمي دانشگاهها را فراهم كنيم تا چهره علمي استان را ارتقا دهيم.
وي افزود: در آينده اي نزديك كار بررسي و مطالعه ايجاد پارك علم و فناوري و پرديس دانشگاه پايان خواهد يافت و عمليات اجرايي آن شروع خواهد شد. مهندس جهانبخش افزود: متوسط تعداد دانشجوي كشور 15 هزار نفر در سال است كه استان خراسان شمالي نيز بايد به اين ميانگين نزديك شود. وي ضمن تأكيد بر ارتقاي راندمان آموزش دانشجويان و دانشگاهها گفت: بحث امنيت دانشگاهها، ايجاد كارگروه حوزه و دانشگاه، برپايي جشنواره دانشجويان و طلاب حوزه هاي علميه در 16 آذر و بررسي ايجاد جاذبه براي استادان غيربومي و بومي در دستور كار قرار دارد تا بتوان مشكلات دانشجويان را حل كرد و آنها با خاطري آسوده و آرامش بيشتر به تحصيل و تحقيق بپردازند.
وي به منظور پايان يافتن پروژه هاي عمراني تا مهرماه و آغاز سال تحصيلي جديد، رؤساي دانشگاهها را به افزايش ساعات كار سفارش كرد.

راه اندازي 78 پايگاه تابستاني در نيشابور

نيشابور- خبرنگار قدس: طرح نشاط و تعالي در 78 پايگاه تابستاني نيشابور اجرا و راه اندازي شد.
فرمانده ناحيه مقاومت بسيج نيشابور با اعلام اين خبر گفت: در اين طرح كه با شعار جوان، خودباوري، نوآوري و شكوفايي نامگذاري شده است، حدود 12 هزار نفر از جوانان و نوجوانان شركت دارند. سرهنگ پاسدار احمد عنايت افزود: اين طرح توسط پايگاهها و كانونهاي بسيج جوانان و نوجوانان و حوزه هاي مقاومت بسيج اجرا شده است.
به گفته وي، عرصه هاي فعاليت اين طرح شامل كلاسهاي قرآن، هنري، ادبي، آموزشي، مهارتهاي فني و حرفه اي، مشاوره اي، ورزشي و اردويي است. وي اضافه كرد: در قسمت سازندگي، دانشجويان و دانش آموزان بسيجي به طور سازمان يافته در قالب برگزاري اردوهاي طرح هجرت بسيج سازندگي به مناطق محروم روستاها و شهر اعزام مي شوند و در عرصه زيباسازي، بهسازي مدارس، خدمات آموزشي و بهداشتي، عمراني و كشاورزي مشاركت مي كنند.
وي راه اندازي اردوي راهيان نور و بازديد از شمال غرب كشور و اردوهاي كوهپيمايي را از جمله ديگر برنامه هاي تابستاني بسيج اعلام كرد.
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 536]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن