تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815351732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دل‌باخته‌هاي پيام كوتاه


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: دل‌باخته‌هاي پيام كوتاه
امروزه استفاده از sms يا همان پيام كوتاه به بخش لاينفك زندگي ما تبديل شده است.
امروزه استفاده از sms يا همان پيام كوتاه به بخش لاينفك زندگي ما تبديل شده است.
استفاده ازتلفن همراه ازيك سو و بهره‌بري ازخدمات ارزش افزوده آن ازسوي ديگر كاربران را بيش ازبيش به خود وابسته كرده است تا جايي كه براساس آخرين آمارهاي منتشرشده توسط شركت ارتباطات سيار، روزانه بيش از40 ميليون پيام كوتاه بين كاربران تلفن همراه كشوررد وبدل مي‌شود.
درحال حاضر استفاده سيستم پيام كوتاه نه تنها مورد توجه افراد كثيري ازجامعه و مخصوصا جوانان قرارگرفته است بلكه اين سيستم ارتباطي هم اكنون به عنوان راهكارى تازه براى سرعت‌بخشيدن به امور روزمره و حتى انجام امور مالى و ادارى به طور جدى نظر كارشناسان را به خود جلب كرده است تا جايى كه حالا ديگر بسيارى از آگهى‌هاى بازرگانى ، انجام عمليات بانكى و ساير امور ادارى ازاين طريق انجام مي‌شود و مي‌توان گفت استفاده ازاين سيستم ارتباطي، بسياري ازكارها را تسهيل كرده است.
هر‌چند تكنولوژي پيام كوتاه مانند ديگر وسايل ارتباطي با چند سال تاخير وارد كشور ما شد، اما در همين زمان كوتاه هم اين وسيله ارتباطي توانست جاي خود را در ميان مخاطبان خود پيدا كند تا جايي كه اين وسيله درحال‌حاضر به يك رسانه قوي با ميزان استفاده گسترده تبديل شده است. استفاده از خدمات پيام‌كوتاه در ايران براي نخستين‌بار در سال 81 مورد بهره‌برداري قرار گرفت. از اين سال به بعد استفاده از پيام كوتاه به تدريج در بين كاربران ايراني تلفن‌همراه به شدت فراگير شد‌.
در سال 85 در حدود 8‌ميليارد پيام‌كوتاه در ايران مبادله شد. در اين سال روزانه 20‌ميليون پيا‌م كوتاه توسط كاربران تلفن‌همراه رد و بدل شد كه اين رقم در روزهاي خاص و اعياد مختلف بيشتر هم مي‌شد.
سرعت عمل، پيام‌رساني، فراگيري مخاطبان، فردي بودن، خصوصي بودن، انتقال راحت‌تر پيام و... را مي‌توان از ويژگي‌هاي بارز ارسال پيام‌كوتاه برشمرد. به اعتقاد بسياري از كارشناسان به كارگيري پيام‌كوتاه در كشور به راحتي مي‌تواند بسياري از مشكلات وقت‌گير را كاهش داده و در عين حال مي‌تواند به تعداد انبوهي از مخاطبان پاسخگو باشد وشايد ويژگي‌هاي منحصربه فرد اين تكنولوژي باعث فراگير شدن آن در ميان مخاطبان و مخصوصا جوان‌ها شده است.
دكتر‌محمد‌علي الستي، جامعه‌شناس ارتباطات و استاد دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار همشهري ، جذابيت داشتن ارتباط از طريق تلفن‌همراه را دليل اصلي علاقه افراد به اين وسيله ارتباطي مي‌داند و مي‌گويد: « با توجه به اينكه افراد از طريق اين وسيله دائما در دسترس همديگر قرار مي‌گيرند و اگر در دقايقي به دليل شلوغ بودن خطوط نتوانند به طور شفاهي با يكديگر ارتباط برقرار كنند، مي‌توانند از طريق پيام كوتاه مشكل را حل و هر پيامي كه دارند اعم از نكات ظريف، جملات كوتاه، تبريك، تسليت و... را به يكديگر منتقل كنند.
در واقع ضمن اينكه استفاده از اين وسيله ارتباطي افراد را به راحتي در دسترس قرار مي‌دهد شرايطي را فراهم مي‌كند تا پيام در نوبت قرار بگيرد تا فرد گيرنده در زماني كه فرصت پيدا كرد آن را مطالعه و پاسخ آن را بدهد.
در كل در دسترس بودن، قابليت در نوبت ماندن، ذخيره‌ساز‌ي، انتقال دقيق پيام و... از علل اصلي شيوع استفاده از پيام كوتاه در ميان جوامع مختلف است».
براساس جديدترين نتايج يك پژوهش، مهم‌ترين كاربرد سرويس پيام كوتاه در بين دانشجويان جنبه تفريحي و سرگرمي آن است و محتواي بيشتر پيام‌ها، مربوط به مطالب طنز است. براساس همين تحقيقات 78‌در‌صد افرادي كه بيشتر از 10 پيام كوتاه در روز ارسال مي‌كنند مجرد هستند‌.
به عبارتي مجردها بيشتر از متاهل‌ها از سرويس پيام كوتاه استفاده مي‌كنند. در همين زمينه، گفته مي‌شود يكي ازدلايل استفاده بيش از حد از اين وسيله به خاطر خلأ موجود در ارتباطات ميان افراد جامعه و مخصوصا جوان‌ها با يكديگر است.
در اين زمينه برخي روانشناسان اعتقاد دارند كه يك علت اجتماعي اساسي در افزايش استفاده از پيام كوتاه در بين جوان‌ها و مخصوصا خانم‌ها نهفته است و آن هم مسدود بودن نحوه ارتباطات اجتماعي در بين آنها است‌. جوانان نياز به ارتباطات اجتماعي گسترده دارند كه در واقع ارتباطات آنها مخدوش و دچار ضربه شده است. جوان‌ها محيط مناسبي ندارند كه گرد يكديگر جمع و به بيان علايق، نيازها و تفكراتشان بپردازند و به همين دليل از اين وسيله ارتباطي براي انتقال افكار خود استفاده مي‌كنند.
به اعتقاد بسياري از كارشناسان استفاده بي‌رويه در تبادل پيام كوتاه براي كاربران آن مشكلات بسياري را سبب مي‌شود كه از آن جمله مي‌توان به اعتياد به ارسال و دريافت پيام كوتاه اشاره داشت؛ همان بحثي كه اين روزها به شدت از سوي مخالفين پيام‌كوتاه مطرح مي‌شود؛ آنها به خانواده‌ها هشدار مي‌دهند كه نسبت به اعتياد فرزندان خود نسبت به اين وسيله ارتباطي آگاه باشند اما براي اكثريت اين سؤال مطرح مي‌شود كه آيا همچون مواد مخدر افراد مي‌توانند به يك وسيله ارتباطي اعتياد پيدا كنند. در اين خصوص روانشناسان اعتقاد دارند كه استفاده از پيام كوتاه هيچ جنبه منفي براي كاربر خود به همراه ندارد.
در واقع به كار بردن كلمه اعتياد براي اين وسيله واژه چندان مناسبي نيست. اعتياد يعني وابستگي جسمي به يك ماده خارجي كه بايد وارد بدن شود و اگر اين اتفاق نيفتد فرد دچار آسيب جسمي مي‌شود. درحالي كه اگر از پيام كوتاه براي مدتي استفاده نشود هيچ اتفاق فيزيكي براي كاربر رخ نمي‌دهد.
در كل اين وسيله هيچ نوع اعتيادي ايجاد نمي‌كند چراكه به عنوان مثال وقتي كسي زياد حرف مي‌زند بايد بگوييم او اعتياد پيدا كرده است. در واقع نبايد در تحليل اين نوع وسايل ارتباطي از لفظ اعتياد استفاده كرد.
براساس آخرين آمارهاي به دست آمده از روابط‌عمومي و امور بين‌الملل شركت مخابرات ايران( تا اواخرسال گذشته) هر مشترك تلفن‌همراه اپراتور اول، ماهانه بيش از 89 پيام كوتاه، رد و بدل مي‌كند. هرچند كه اين آماردرسال جديد و با افزايش كاربران تلفن همراه بخش دولتي بيشترهم شده وبراساس برآوردها روزانه بيش از40 ميليون پيام كوتاه بين كاربران همراه اول رد و بدل شده است كه اين حجم ارسال پيام كوتاه سود سرشاري را روانه شركت مخابرات كشور كرده است.
با اين حال طبق نظرسنجي صورت گرفته توسط اين روابط‌عمومي، 68‌درصد پاسخگويان، به طور متوسط در طول روز، يك تا 10 پيام كوتاه ارسال و دريافت مي‌كنند. اين در حالي است كه 51‌درصد استفاده‌كنندگان از سرويس پيام كوتاه را زنان و 49‌درصد را مردان شامل مي‌شوند. به اين ترتيب طبق آمار به دست آمده، زنان بيشتر از مردان در ايران پيام كوتاه ارسال و دريافت مي‌كنند، اما از سويي حداكثر پيام رد و بدل شده در طول يك روز توسط زنان تنها تا 20 پيام است، در حالي كه مردان كه كمتر از زنان ارسال‌كننده پيام كوتاه هستند، تعداد پيام بيشتري (بيش از 50 پيام) را در طول روز، رد و بدل مي‌كنند.
اكثر ما تمايل داريم كه افتراق مابين زنان و مردان را اعلام كنيم؛ حتي در خصوص بهره‌وري از وسايل ارتباطي اما شايد براي بسياري اين سؤال مطرح شود كه چگونه مي‌توان اين ادعا را مطرح كرد كه زنان بيشتر از مردان تمايل به ارسال و دريافت پيام‌كوتاه دارند.
در اين خصوص الستي (جامعه شناس) اعتقاد دارد:«به نظر من نبايد در اين گونه مسائل زنان و مردان را از يكديگر جدا كرد؛ چرا كه استفاده از اين‌گونه وسايل كاملا سليقه‌اي است و هركس بنا به فراخور خود از يك وسيله استفاده مي‌كند، اما در كل به دليل اينكه به طور طبيعي پيام كوتاه بار عاطفي بيشتري دارد و از آنجايي كه خانم‌ها احساسات قوي‌تري نسبت به آقايون دارند، بنابراين كاربران اصلي استفاده از پيام‌كوتاه را خانم‌هاي تشكيل مي‌دهند. ضمن اينكه مي‌توان گفت خانم‌ها با يك وسيله ارتباطي زودتر از آقايان ارتباط برقرار مي‌كنند.»
در همين خصوص برخي روانشناسان اعتقاد دارندكه ‌ افزايش استفاده از پيام كوتاه در ميان خانم‌ها به دليل روابط محدودي است كه آنها در جامعه در مقياس با آقايان دارند. اگر خانم‌ها هم مثل آقايان فرصت داشتند آزادانه به خيابان بروند، بنويسند، وبلاگ داشته باشند، بيشتر ارتباط برقرار كنند و... به مراتب كمتر از اين وسيله استفاده مي‌كردند. هرچند كه دراين آمار فاصله خيلي زيادي هم بين مردان وزنان دراستفاده ازپيام كوتاه وجود ندارد.»
علاقه‌مندي كاربران به پيام‌كوتاه به حدي افزايش يافته است كه اكثر مردم به اين وسيله ارتباطي به چشم يك وسيله سرگرم‌كننده نگاه مي‌كنند در حالي كه اين وسيله ارتباطي مزايا و كاربردهاي ديگري از جمله ارسال و دريافت پيام از طريق وب، دريافت EMAIL از طريق پيام كوتاه و‌... را نيز دراختياركاربران قرارمي‌دهد. براساس آمارهاي به دست آمده از روابط عمومي مخابرات هدف بيش از 43‌درصد از استفاده‌كنندگان از سرويس پيام كوتاه، پيام‌رساني فردي يا شخصي است‌. اين در حالي است كه 15‌درصد از پاسخگويان اعلام كرده‌اند كه از اين سرويس براي ارسال مطالب سرگرمي و تفريحي استفاده مي‌كنند.
به اعتقاد بسياري از كارشناسان، مردم ايران به ويژه جوانان براي استفاده درست از پيام كوتاه بايد آموزش ببينند. در‌حال‌حاضر فرهنگ استفاده مناسب از فناوري سرويس پيام كوتاه در كشور وجود ندارد و بيشتر پيام‌هاي ارسالي غيرضروري و سرگرم‌كننده هستند. گفته مي‌شود وضع قوانين و مقررات مشخص براي استفاده مناسب از اين تكنولوژي روز چه در زمينه محتوا و چه در خصوص شرايط استفاده آن در كشور امري ضروري و مهم است و بايد تلاش كرد علاوه بر فراگير شدن اين وسيله، ديگر سرويس‌هاي ارزش افزوده تلفن همراه مانند MMS در كشور رشد و افزايش پيدا كند.
 يکشنبه 23 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن