واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تلویزیون - تهران امروز نوشت: جمعه شب سومین قسمت برنامه زنده سینمایی «هفت» در سال 90 در حالی روی آنتن شبکه سوم سیما می رود که هفته گذشته جدال مهمان و منتقد برنامه حاشیهساز شد تا عدهای زمزمههایی از حذف اجرای زنده برنامه به زبان بیاورند. زمزمههایی که البته با مخالفت مدیر شبکه سوم سیما فعلا منتفی شده، اما از این پس، بیش از گذشته این برنامه تلویزیونی زیر ذرهبین منتقدانش خواهد بود و احتمالا همین سببساز خواهد شد تا تغییراتی نیز در حال و هوای برنامه ایجاد شود. برنامهای که هر چند وقت یکبار به دلایل متفاوتی خبر ساز شده است. حالا پس از برنامه زنده «90» که سالهاست با جنجال هایی که برپا می کند یا بر سرش برپا میشود ، برنامه زنده «هفت» هم به جمع برنامههای بحثبرانگیز رسانه ملی اضافه شده است. بحثهایی که بسیاری از صاحبنظران آن را دلیل طبیعی پخش زنده یک برنامه میدانند؛ هرچند نباید از این نکته غافل شد که اولی برنامهای است که به مرور اتفاقات هفتگی فوتبال و البته حاشیههای جذابش میپردازد و از همین رو گاه از مرزهای متداول برنامههای معمول تلویزیون عبور میکند و «هفت» که حدود یکسال است روانه آنتن شده برنامهای است که به نقد و تحلیل فیلمها و البته اطلاعرسانی در این عرصه میپردازد و به خاطر ماهیت عرصههایی که به آن میپردازند (فوتبال و سینما) گاه دچار حواشی میشود. در نتیجه حاشیه مهمترین دلیل جذابیت هر دو این برنامههاست و البته ماهیت زنده پخش شدن آنها. دو دلیلی که حالا منتقدان «هفت» را برآشفته است. در اولین واکنش به برنامه هفته گذشته، خبرگزاری فارس در یادداشتی با انتقاد تند از سخنان تهمینه میلانی در برنامه «هفت» که به واسطه نقد فیلم در حال اکرانش، «یکی از ما دو نفر» به این برنامه دعوت شده بود، تیتر زد: «پخش زنده از برنامه «هفت» گرفته میشود.» تیتری که در خبر بعدی همین خبرگزاری اصلاح شد و پورمحمدی مدیر شبکه سوم سیما تصریح کرد: «اگر ادب در «هفت» رعایت نشود شاید دیگر برنامه زنده نباشد» و اعلام کرد این شبکه ترجیح می دهد این برنامه به صورت زنده روی آنتن برود چرا که در صورت تولیدی بودن قطعا برنامه جذابیت یک برنامه زنده را نخواهد داشت.» جدالهای لفظی و باقی قضایاهمه بحثها هم بر سرجدال لفظی تهمینه میلانی با جیرانی و فراستی بر سر فیلم «یکی از ما دو نفر» بود که به قول برخی از منتقدان به بیاخلاقی و گذشتن از خط قرمزها تعبیر شده بود.در طول برنامه مسعود فراستی منتقد ثابت برنامه و جیرانی مجری و تهیهکننده برنامه معتقد بودند که فیلمنامه «یکی از ما دو نفر» در نیامده، اما میلانی هم با دفاع از فیلمش میکوشید ثابت کند که در این فیلم رویکرد دیگری به درام داشته است. میلانی در این برنامه مدام میکوشید، هیچ کدام از حرفهای فراستی یا جیرانی را بیپاسخ نگذارد. در بخشهایی از برنامه هم موضع تندی در قبال فراستی گرفت و حتی با نگاه یک منتقد رفتار و ادبیات او را نقد کرد. جدال لفظی این دو و برخی سخنان میلانی در دفاع از فیلمش محور اصلی انتقادها بود، اما اساسا حضور خود میلانی در برنامه هفته گذشته محصول یک حاشیه دیگر بود. هفته اول پخش این برنامه در سال 90 به گفته میلانی قرار بود به نقد این فیلم اختصاص یابد که فیلم «اخراجیها 3» جایگزین آن میشود و همین مسئله یک هفته اعتراضهای میلانی را به مطبوعات کشاند تا جیرانی هفته دوم برنامهاش را به نقد فیلم این کارگردان اختصاص دهد. اما اگر بخواهیم مروری به انواع اعتراضهایی که به این برنامه شده داشته باشیم شاید باید به دو برنامه شاخص دیگر آن هم اشاره کنیم. یکی برنامهای که به پخش فیلم مصاحبهای با فریماه فرجامی اختصاص داشت و به گفته بسیاری از اهالی سینما از عزتالله انتظامی تا جمشید مشایخی و امین تارخ و سردبیر ماهنامه فیلم و... تصویر مطلوبی از این بازیگر ارائه نداد و با ارائه تصویر رقتانگیز از این بازیگر شأن بازیگری را زیر سوال برد و حتی جیرانی را واداشت در پاسخ به این اعتراضها بیانیه بدهد. «همه مخالفین با مصاحبه فریماه فرجامی کسانی هستند که به اطلاعرسانی شفاف معتقدند و طرفدار دموکراسی هستند. عزیزان طرفدار دموکراسی، یکی از لوازم آزادی بیان این است که آنچه گفته میشود لزوما مورد تایید یا دلخواه ما نباشد. اگر نبود باید تحمل کنیم. تحمل نکردن، زیر میز زدن و میز را چپه کردن به جای نشستن پشت میز برای گفتوگو نشانگر آن من مستبدی است که در وجود ماست. مایی که مدعی همه سینما هستیم.» شاید بتوان همین سخنان را برای همه انتقادهایی که از این برنامه میشود هم در نظر گرفت. هرچند یکی دیگر از مهمترین انتقادهایی که به این برنامه از سوی اهالی سینما شد یکی از برنامه های مربوط به پرداختن به جشنواره فیلم فجر بود که در آن مسعود فراستی در انتقاد به فیلم «جرم» مسعود کیمیایی حرفهای تندی علیه وی زد و پس از آن هم مصاحبه کرد و پای حرفهایش ماند. این درحالی است که چند ماه قبلترش مسعود کیمیایی خود به این برنامه به خاطر آنچه حذف بخشی از سخنانش بود انتقاد کرده بود. در نهایت هم شورایعالی تهیهکنندگان سینمای ایران در همان بهمن ماه طی نامهای اعلام کرد که از همراهی و همکاری با «برنامه هفت» خودداری میکند. به هر روی برنامه این هفته جیرانی با این بار سنگین انتقادها به روی آنتن خواهد رفت و دغدغه این سئوال را پیش میکشد که آیا آنچه در برخی گفتوگوهای این برنامه رخ میدهد تعبیری از بی اخلاقی است و آیا به این واسطه حذف پخش زنده از این برنامه نتیجه گیری درستی خواهد بود؟ زنده یا تولیدی، مسئله این استامیر قادری ،منتقد سینما که در اوایل این برنامه خود از عوامل برنامه بود به تهران امروز گفت: «باید یادمان باشد که برنامههای زنده گامهای اول خود را طی میکند و این تقریبا اولین بار است که مسئولان سیما به طور جدی تریبون یک برنامه زنده را به جز اهل سیاست و ورزش و مسئولان به دست کسان دیگری میدهند که اهل فرهنگ هستند. طبیعتا این تجربه بی هزینه نیست و این اتفاق ها که گاه در برنامه رخ می دهد جزو هزینه های این کار است. این هم به خاطر تجربه کم هنرمندان و تلویزیون در این زمینه (پخش برنامههای زنده) است، اما ادامه دادن این مسیر قطعا ارزشش را دارد.» او ادامه میدهد: «من فکر میکنم این برنامه مهمترین کاری که دارد میکند این است که باب گفتوگو را در حوزه تازهای باز میکند و دریچه رسانه رسمی و ملی ما را به زندگی نو و هنری قشری از جامعه باز میکند. از سوی دیگر گروه برنامهسازی «هفت» آدمهای قابل اعتمادی هستند، اما در یک برنامه زنده باید برخی حسابگریها که به آنها عادت کردیم کنار بگذاریم.» قادری اسم برخی اتفاقات که در برنامه زنده رخ میدهد بیاخلاقی نمیگذارد و میگوید: «حرف هر کسی که روی آنتن می رود بیانیه رسمی آن برنامه نیست و نظرات خود آن فرد است و ما باید به آن عادت کنیم. مضاف بر اینکه آدمهای امروز چشم و گوش بسته نیستند که هر حرفی را بپذیرند. تاثیرپذیری آدمها پیچیدهتر از این حرفهاست که با یک برنامه یا چند جمله رخ دهد.» در نهایت به اعتقاد او در دنیای آنلاین امروز دیگر برنامههای ضبط شده جایی ندارند. این نظری است که علی معلم هم آن را تایید میکند و میگوید: «اساسا برنامه تولیدی را کسی نمیبیند. چون مردم احساس میکنند در آن جعل است. شخصا حاضر نیستم در برنامه تولیدی حاضر باشم.» این تهیهکننده سینما درباره بیاخلاقیهایی که ممکن است در یک برنامه زنده رخ بدهد نظر دیگری دارد و میگوید: «اگر اسم این اتفاقات را بیاخلاقی هم بگذاریم باید بپذیریم که جزئی از جامعه ماست. ما در سیاست و ورزش و... این روزها متاسفانه کمتر نشانی از اخلاق میبینیم که حالا بخواهیم در برنامه «هفت» ببینیم. مشکل برنامه «هفت» اگر مشکلی هم داشته باشد، به نحوه حرف زدن آدمهایی که مهمانان برنامه هستند بر میگردد و شخصیت و ادبیات نخبگان جامعه ما و خودپسندی آنها و عدم صداقتشان.» سردبیر باسابقه مجله دنیای تصویر که خود طرح اولیه تهیه این برنامه را به سیما پیشنهاد داده بود درباره این برنامه میگوید: «این برنامه با همه حواشی که دارد بودنش قطعا بهتر از نبودنش است. چون تاثیراتی در جامعه سینمایی میگذارد و فضایی ایجاد میکند برای گفتوگو. یادمان باشد ما سالهاست که یک برنامه سینمایی هم در تلویزیون نداشتیم.» معلم در ادامه با انتقاد از تلویزیون اما میگوید: «انگار در تلویزیون رسم است بجز برنامه 90 اگر هر برنامه ای جذاب شود باید تعطیل شود. برای همین مردم ما کمتر تلویزیون میبینند.» برنامه «هفت» به عنوان تنها برنامه سینمایی تلویزیون که قرار بود برنامه نود سینمایی باشد این روزها همه نگاه های مشتاقان سینما را به خود جلب کرده است. باید جمعه شب و هفتههای بعد نشست و دید چگونه این برنامه زنده راه خود را در این مسیر هموار میکند.54201
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 809]