تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شرّ زبان او پرهیز می کنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816413647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشن گيلاس در اردوگاه شهيد باهنر برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: جشن گيلاس در اردوگاه شهيد باهنر برگزار شد
جشن گيلاس امروز در اردوگاه شهيد باهنر شهرستان شميرانات با حضور رياست جهاد كشاورزي استان تهران، مديريت جهاد كشاورزي شهرستان تهران و شميرانات، فرمانداري شهرستان شميرانات و جمعي از مسئولان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، سيد حسين محسني، رئيس سازمان كشاورزي استان تهران با بيان اينكه برخلاف تصور افرادي كه استان تهران را يك استان صنعتي و مصرف كننده مي دانند اين استان از پتانسيل بالايي در بخش كشاورزي و دامپروري برخوردار است، گفت: شهرستان شميرانات با دارابودن اراضي مستعد كشاورزي و باغات اولين توليد كننده گيلاس در كشور است.

وي افزود: 33 هزار هكتار باغ گيلاس در كشور وجود دارد كه 8 هزار و 700 هكتار آن در استان تهران واقع شده است. 220 هزار تن گيلاس در كشور توليد مي شود. از اين ميزان 98 هزار تن يعني حدود 45 درصد گيلاس توليد شده كشور مربوط به استان تهران است.

رئيس سازمان كشاورزي استان تهران ادامه داد: استان تهران با توليد بيش از 5 ميليون و 600 هزار تن انواع محصولات كشاورزي پنجمين استان از نظر ارزش افزوده در كشور به شمار مي آيد. در حالي كه وسعت اراضي استان تهران 2/1 درصد اراضي كل كشور است.

وي با بيان اينكه عملكرد گيلاس در شميرانات حدود 13 تن در هكتار است، گفت: تا كنون درباره ارتفاع بلند درختان گيلاس، آفت گونه ها، نهال هاي شناسه دار در مراكز تحقيقاتي اقدام جدي و موثري صورت نگرفته است. انواع لواشك، ترشي، كمپوت و خشك كردن گيلاس از محصولات فرآوري شده گيلاس است.

رئيس جهاد كشاورزي استان تهران خرد بودن اراضي باغ ها را از مشكلات فرآوري و صادرات محصولات باغي چون گيلاس دانست و تصريح كرد: تنها راه جلوگيري از خريد و فروش اراضي شهرستان شميرانات با قيمت هاي گزاف اقتصادي كردن توليد است تا باغداران بتوانند با تكيه بر درآمد هاي اقتصادي خود از فروش زمين ها منصرف شوند.

وي با اشاره به اينكه محصولات گيلاس در سال زراعي گذشته براي اولين بار تحت پوشش بيمه قرار گرفت، گفت: تاكنون 17 باغدار گيلاس، باغ هاي خود را كه 5/17 هكتار بوده، بيمه كرده اند. استان تهران در سال زراعي 87_86 به عنوان پايلوت كشوري انتخاب شد. در سال گذشته به منظور مبارزه غير شيميايي، مگس گيلاس را به عنوان پايلوت كشوري رها كرد تا محصولات سالم تري توليد كنيم.

صدور كارت شناسايي براي باغداران گيلاس

بهنام صالح زاده مدير عامل شركت تعاوني باغداران شهرستان شميرانات نيز با بيان اينكه طي اقدام شركت تعاوني باغداران شهرستان شميرانات، براي باغداران گيلاس كارت شناسايي صادر مي شود، گفت: يكي از مشكلات باغداران شهرستان شميرانات آب رساني است. چون شهرستان شميرانات در منطقه كوهستاني و صعب العبور واقع شده است.

وي با بيان اينكه بسته بندي هاي گيلاس مناسب بازار نيست، افزود: بسته بندي هاي سنتي گيلاس 10 تا 20 كيلويي است كه تا زمان عرضه به بازار، كيفيت محصول را كاهش مي دهد چون اين جعبه ها بايد يك و 2 كيلويي باشد. نصف پولي كه مصرف كنندگان مي پردازند به واسطه گران مي رسد. باغداران براي كسب سود و صادرات به سردخانه نياز دارند.

صالح زاده مهمترين جاذبه گردشگري شهرستان شميرانات را باغات و درختان و آب و هواي خوب اين منطقه عنوان كرد و گفت: رودبار و قصران و لواسانات بايد توسط محصول گيلاس شناخته شود. زيرا اين محصول در اين مناطق ميزان توليد بالايي دارد.

ميانگين توليد گيلاس در لواسان 12 تن در هكتار

ناصر بوذري عضو هيات علمي موسسه تحقيقات اصلا و تهيه نهال و بذر كرج گفت: ميانگين توليد گيلاس در كشور 9 تن در هكتار است. در حالي كه ميانگين توليد گيلاس در لواسان 12 تن در هكتار است.

وي با بيان اينكه سطح زير كشت باغات گيلاس در كشور 33 هزار هكتار است گفت: ايران در سطح زير كشت گيلاس مقام اول، در توليد مقام سوم و در عملكرد مقام هفتم را داراست.

بوذري مهمترين مشكلات گيلاس را حساسيت به بيماريها، رطوبت و خشكي برشمرد و تصريح كرد: آب و هواي گرم در تابستان و زمستان خيلي خشك و اقليم مناسب گيلاس است كه نياز است تا سرماي شديد گيلاس برطرف شود.

وي با بيان اينكه شهرستان شميرانات جايگاه ويژه اي در سطح كشور و در دنيا براي توليد گيلاس دارد خاطر نشان كرد: در شهرستان شميرانات 14 رودخانه دائمي و فصلي، 174 دهنه چشمه، 58 رشته قنات و 1574 حلقه چاه نيمه عميق وجود دارد كه مي توان از منابع طبيعي اين منطقه محسوب كرد.

بوذري با اشاره به اينكه درخت گيلاس هرس زمستانه نياز ندارد گفت: هرس گيلاس بايد در تابستان و زماني كه برگ درختان سبز است صورت گيرد و پيوند بايد از طريق سرشاخه انجام شود.

وي مناسب ترين پايه براي ارقام تجاري گيلاس را حاجي يوسف، محلب، كلت و شبستر معرفي كرد و افزود: از مهمترين اقدامات مجموعه تحقيقات باغباني واردات بهترين پايه هاي گيلاس و آلبالو از سراسر دنيا است./ش
 يکشنبه 23 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1680]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن