تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819956629




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با تازه‌هاي نشر:انتشار كتاب «فرقه‌هاي اسلامي ايران در سده‌هاي ميانه»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: با تازه‌هاي نشر:انتشار كتاب «فرقه‌هاي اسلامي ايران در سده‌هاي ميانه»
گروه انديشه: كتاب «فرقه‌هاي اسلامي ايران در سده‌هاي ميانه»، تأليف و ترجمه «محمدكاظم رحمتي» توسط انتشارات «بصيرت» روانه بازار كتاب شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، در مقدمه اين كتاب به قلم محمدكاظم رحمتي آمده است: مطالعه درباره فرق اسلامي در ايران سده‌هاي ميانه، علي‌رغم وجود منابع فراوان، كمتر مورد توجه قرار گرفته است و البته بي‌توجهي به چنين موضوعاتي بيشتر به نظام آموزشي ما باز مي‌گردد كه تنها بر تاريخ تحولات سياسي تأكيد مي‌شود و اين باعث مغفول واقع شدن بخش اعظمي از تاريخ فرهنگي ما؛ يعني تحولات فكري شده است.

از اين رو مقالات مندرج در اين مجموعه كه نگاهي تاريخي به مسائل كلامي دارد، اساسا با چنين دغدغه‌اي تأليف شده‌اند. در اين مجموعه مقالاتي در باب معتزله به خصوص يكي از شخصيت‌هاي برجسته آن با نام ابوالحسن بصري و تأثير او بر فرقه يهودي قرائيم آمده است. در ديگر مقالات از فرقه ماتريديه و انديشه‌هاي شخصيت محوري آن ابومنصور ماتريدي و فرقه كراميه در خراسان سخن رفته است.

مطالب مندرج در اين كتاب: 1. «نكاتي درباره معتزله متأخر: ركن‌الدين محمود ملاحمي و اهميت وي در تكوين اعتزال». ركن‌الدين محمود بن محمد ملاحمي خوارزمي مؤلف كتاب «المعتمد في اصول الدين» يكي از آخرين معتزليان شناخته شده خوارزم و پيرو مكتب ابوالحسين بصري است، 2. «بخشي از كتاب زيادات شرح‌الاصول» كه عربي است. 3. «كلام زمخشري» نوشته «ويلفرد مادلونگ»، ترجمه «رحمتي». جارالله محمودبن عمر زمخشري از مفسران قرآن است. تفسير وي بر قرآن با نام «الكشاف عن حقائق التنزيل» اثري متداول ميان شيعه و سني است.

4. «مواجهه قرائيم با تفكر ابوالحسن بصري بر مبناي مجموعه فركويچ در سن پطرزبورگ»، نوشته «زابينه اشميتكه» و ترجمه «رحمتي»، 5. «ماتريديه در يك نگاه» نوشته «ويلفرد مادلونگ» ترجمه «رحمتي». ابومنصور محمدبن محمدبن محمود سمرقندي حنفي ماتريدي متكلم، فقيه و مفسر قرآن است، 6. «تكوين تاريخي ماتريديه بر اساس گزارش ابومعين نسفي (نويسنده كتاب تبصرة الادلة)».

7. «تأثير شمس‌الدين شهرزوري بر ابن ابي‌جمهور احسايي»، نوشته «زابينه اشميتكه» و ترجمه «رحمتي». شهرزوري نخستين شرح را بر حكمت اشراق سهروردي نوشته است و ظاهرا يكي از مهم‌ترين افراد در نشر و شرح فلسفه اسلامي پس از ابن‌سينا به واسطه تعاليم سهروردي است. 8. «اندرابي و كتاب الايضاح في القراءات: متني كهن از كراميان خراسان» كه به معرفي نسخ خطي منحصر به فردي در علوم قرآني با عنوان «الايضاح في القراءات» از عالم كمتر شناخته شده كرامي احمدبن ابي عمر اندرابي مي‌پردازد و 9. «چند نسخه خطي باقي مانده از يك مدرسه كراميه نيشابور».

كتاب «فرقه‌هاي اسلامي ايران در سده‌هاي ميانه»، تأليف و ترجمه «محمدكاظم رحمتي» توسط انتشارات «بصيرت» در 210 صفحه با بهاي 37000 ريال به فروش مي‌رسد.
 يکشنبه 23 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن