تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804972055




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با تازه‌هاي نشر:«انقلاب اسلامي ايران چالشي بر نظريه‌هاي انقلاب» منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: با تازه‌هاي نشر:«انقلاب اسلامي ايران چالشي بر نظريه‌هاي انقلاب» منتشر شد
گروه انديشه: كتاب «انقلاب اسلامي ايران چالشي بر نظريه‌هاي انقلاب»، تأليف «عباس ايمان‌پور» و «زيبا اكبري» به همت مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني مركز اسناد انقلاب اسلامي، مهم‌ترين عامل در شكل‌گيري و تكوين انقلاب اسلامي ايران در سال 1357، اسلام سياسي معاصر و رهبري امام خميني(ره) بود. اين عقيده فرضيه‌ اصلي پژوهشي بوده است كه به تدوين اين كتاب انجاميده است.

تبيين و توضيح رويدادها و ناآرامي‌هايي كه در سال‌هاي 1356-1357 در ايران رخ داد و به سرنگوني رژيم پادشاهي و استقرار جمهوري اسلامي منجر شد، يكي از مسائل مهم و مورد توجه نظريه‌پردازان و پژوهشگران علوم سياسي در 27 سال گذشته بوده است.

انقلاب اسلامي ايران در شمار انقلاب‌هاي بزرگ جاي مي‌گيرد؛ چرا كه هم در اساس حكومت و هم در ايدئولوژي غالب كشور دگرگوني عمده‌اي ايجاد كرد. در تحليل انقلاب اسلامي رويكردهاي مختلفي وجود دارد كه بيان‌گر تأكيد هر كدام از اين رويكردها بر يك يا تعدادي از عوامل يا بر همه‌ عوامل فرهنگي، جامعه‌شناختي، اقتصادي، روان‌شناختي و سياسي در وقوع انقلاب اسلامي است. اصولا نمي‌توان يك انقلاب بزرگ را با فرضيه‌هاي غيرعلمي تحليل كرد، لذا براي درك درست و بهتر پديده‌ي انقلاب، نيازمند تأملات نظري در قالب تئوري‌ها هستيم.

رخداد انقلاب اسلامي فضايي براي آزمون نظريه‌هاي انقلاب و تأمل درباره پديده‌ انقلاب بود كه برخي ديگر شد. حال كه بيش از يك ربع قرن از پيروزي انقلاب مي‌گذرد، هنوز ابعاد ناشناخته بسياري وجود دارد و روش‌شناسي متداول غرب نتوانسته همه زواياي آن‌را تحليل كند.

هر يك از انديشمندان و صاحب‌نظران به عامل يا عوامل متفاوت و متنوعي در تبيين پيروزي انقلاب اسلامي تأكيد دارند، كه اين امر نشان از پيچيدگي و منحصر به فرد بودن انقلاب اسلامي دارد؛ اما هيچ‌كدام از اين رهيافت‌ها تحليل جامع و مانعي درباره‌ي انقلاب اسلامي به دست نمي‌دهند.

هدف پژوهش حاضر، بازخواني تحليل‌هاي موجود و ارائه تبيين جديد از انقلاب اسلامي است. اين رويكرد علاوه بر صحت برخي از تحليل‌هاي قبلي، عامل اصلي در پيروزي انقلاب اسلامي را اسلام سياسي با رهبري امام خميني(ره) مي‌داند. اين رهيافت، هم مدعي است و هم متواضع، از اين جهت مدعي است كه ادعا دارد در تبيين انقلاب اسلامي از يك رويكرد جديد و بديع استفاده مي‌كند و مي‌تواند چالشي در برابر نظريه‌هاي موجود درباره‌ي انقلاب اسلامي ايجاد كند و متواضع از اين جهت، كه پژوهش هيچ ادعايي ندارد، در اثبات ادعاي خود، تمام جوانب را در نظر بگيرد و يك تحليل جامع و مانع از انقلاب اسلامي ارائه دهد.

براي بررسي و اثبات فرضيه، پژوهش حاضر در پنج فصل سازماندهي شده است: فصل اول به بررسي و تعريف واژه انقلاب، مفاهيم و ويژگي‌هاي آن پرداخته است. فصل دوم تئوري‌هاي موجود درباره پديده انقلاب را از ديد نظريه‌پردازاني كه در اين زمينه دست به تحليل و تبيين عوامل وقوع انقلاب زده‌اند، ارائه كرده است.

فصل سوم اختصاص به تئوري‌هاي موجود در رابطه با انقلاب اسلامي ايران دارد. فصل چهارم مروري است بر نظريه‌هاي رهبري كه ما را به سوي نظريه‌ رهبري واحد در انقلاب اسلامي رهنمون مي‌كند. نهايتا در فصل پنجم نقد و تعديلاتي در مورد رهيافت‌هاي مطرح شده در پژوهش انجام گرفته و نقش رهبري و اسلام سياسي معاصر در شكل‌گيري و تكوين انقلاب اسلامي تبيين شده است.

كتاب «انقلاب اسلامي ايران چالشي بر نظريه‌هاي انقلاب»، تأليف «عباس ايمان‌پور» و «زيبا اكبري» به همت مركز اسناد انقلاب اسلامي در 220 صفحه و به شمارگان 1500 نسخه در تير‌ماه سال جاري منتشر شده و به بهاي 18000 ريال در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 يکشنبه 23 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن