تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816485015




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش: آمريكا در لبنان ، آرزوهاي بر باد رفته


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش: آمريكا در لبنان ، آرزوهاي بر باد رفته
بيروت / واحد مركزي خبر / سياسي تصوير دارد 1387/4/23
خزنده و آرام
-------------
آمريكا نخستين حركت خزنده و غيرمحسوس خود را براي تسلط بر افكار نسل آينده لبنان در سال 1866 و زماني كه اين كشور جزئي از سوريه قديم و مستعمره عثماني ها بود آغاز و دانشگاه آمريكايي بيروت را مطابق با قوانين و معيارهاي خود در بيروت تأسيس كرد.اين دانشگاه تاكنون توانسته است نقش فرهنگي و سياسي بسياري نسبت به ديگر دانشگاه ها ايفا كند و بسياري از رهبران سياسي و اجتماعي منطقه از دانشگاه آمريكايي بيروت فارغ التحصيل شده اند.

پيدا و پنهان
----------
نخستين مداخله آشكار آمريكا در امور داخلي لبنان به بهانه جلوگيري از كودتا عليه رئيس جمهور مورد حمايت غرب و به ادعاي مقابله با گسترش كمونيسم 15 سال پس از استقلال لبنان از استعمار فرانسه رخ داد و به دستور آيزنهاور در ژوئيه سال1958ميلادي هزاران تفنگدار آمريكايي در سواحل لبنان پياده مي شوند تا از رئيس جمهور راستگراي مسيحي ، كميل شمعون و خواسته غيرقانوني او مبني بر تمديد دوره رياست جمهوريش حمايت كنند اما كارشناسان ، تامين منافع راهبردي اسرائيل ، نفوذ بيشتر و ايجاد پايگاه نظامي براي مداخلات ديگر در منطقه ، مقابله با نفوذ شوروي سابق به ويژه در مصر و سوريه و سيطره بر موقعيت تجاري لبنان را براي تسلط بر بازار منطقه از دلايل اصلي ورود آمريكا به لبنان عنوان مي كنند اما تفنگداران آمريكائي كه حضورشان با وجود مخالفت هاي مردمي نمي تواند در معادلات داخلي لبنان موثر باشد پس از مدت كوتاهي لبنان را ترك مي كنند.
اسرائيل در سال 1982 ميلادي لبنان و پايتخت آنرا اشغال مي كند و با تهديد و ارعاب نمايندگان مجلس وقت ، بشير جميل فرمانده قواي نظامي حزب كتائب را به سمت رئيس جمهور لبنان مي رساند اما بشير در كمتر از 20 روز ترور مي شود.
در سپتامبر سال 1982 ميلادي به دستور رونالد ريگان دوباره نيروهاي آمريكائي به بيروت وارد مي شوند تا هم از منافع آمريكا دفاع و هم از اشغالگران اسرائيلي لبنان حمايت كنند و در برخي از مناطق بيروت مستقر مي شوند.
آمريكائي ها پس از استقرار در لبنان در توافقي با ياسر عرفات و با نقشه اي ماهرانه ، طرح خلع سلاح فلسطينيان مستقر در اردوگاه هاي لبنان را اجرا مي كنند كه بلافاصله پس از آن نيروهاي فالانژ به رياست سمير جعجع با همكاري اسرائيلي ها هزاران آواره دو اردوگاه صبرا و شتيلا را در بيروت قتل عام مي كنند.

خواب تا كابوس
-----------
در 18 آوريل سال 1983 ميلادي در عملياتي انفجاري در سفارت آمريكا در بيروت 52 آمريكائي از جمله تعدادي از ماموران اطلاعاتي و نظامي كشته مي شوند و در 23 اكتبر سال 1983 مقر تفنگداران آمريكا با نام مارتيز در بيروت در عمليات ديگري منهدم مي شود و 241 تفنگدار آمريكا كشته مي شوند و ريگان بعدها در كتاب خاطرات خود نوشت وقتي شبانه از خواب بيدارم كردند و موضوع را فهميدم دستور دادم همان شبانه نيروهاي آمريكائي بي سر و صدا لبنان را ترك كنند كه اين خروج در آن شرائط براي آمريكا خيلي شرم آور بود.
نيروهاي آمريكائي به هنگام خروج از لبنان بيروت و مردم آن را با توپ هاي230ميليمتري هدف قرار دادند تا انتقام انفجار مقر تفنگداران را بگيرند.
آمريكا درپي شكست هاي خود در لبنان ، ويليام باكلي از با سابقه ترين مديران سازمان سيا را به لبنان اعزام كرد.
ويليام با پوشش جعلي "استاد دانشگاه آمريكايي بيروت" به لبنان مي رود ، او در واقع رئيس ايستگاه سيا در بيروت بود كه ساير ايستگاه هاي خاور ميانه از آنجا ، هدايت مي شدند.دو هفته بعد از ورود به بيروت ، باكلي در حالي كه كيفي پر از اسناد محرمانه در دست داشت و در پياده رو، به آرامي راه مي رفت ربوده شد و آمريكا براي آزادي او هر چه تلاش كرد راه به جايي نبرد. دست آخر وارد معامله با گروگان گيران شد و در نهايت هم نه به باكلي دست يافت و نه رخنه ناشي از لو رفتن اسناد را توانست ترميم كند.
در سال 1985 ميلادي آمريكا با هدف انتقام از مقاومت مردم لبنان و جبران شكست سال 1983 ميلادي به جان آيت الله سيد محمد حسين فضل الله سوء قصد مي كند و در عمليات انتقامي خود80 نفر از مردم لبنان را به شهادت مي رساند در اين حادثه فضل الله از مهلكه جان سالم به در مي برد.
با فرو كش كردن جنگ هاي داخلي لبنان و ايجاد ثبات نسبي در اين كشور نقش آمريكا در لبنان كم رنگ مي شود لبناني ها كه كشورشان تحت اشغال اسرائيل است هسته هاي مقاومت را تقويت مي كنند و مبارزه با صهيونيست ها را بويژه پس از ترور سيد عباس موسوي نخستين دبيركل حزب الله سرعت مي بخشند تا اينكه در سال2000 ميلادي به جز كشتزارهاي شبعا و بلندي هاي كفر شوبا اسرائيل را از ديگر بخش هاي اشغالي بيرون مي كنند و با اين پيروزي معادلات تازه اي در منطقه شكل مي گيرد كه كاملا با توسعه طلبي آمريكا و اشغالگري اسرائيل مغاير بود.
با اين حال سردمداران آمريكا براي احياي نقش خود در لبنان قطعنامه1559 را با همكاري فرانسه و با هدف خلع سلاح حزب الله در شوراي امنيت سازمان ملل تصويب مي كنند ، قطعنامه اي كه اميل لحود رئيس جمهور با آن مخالف و رفيق حريري نخست وزير با آن موافق است ، حريري از نخست وزيري كناره گيري مي كند و به جمع مخالفان لحود مي پيوندد اما در حادثه اي كاملا مشكوك در روز دوشنبه 14 فوريه 2005 ميلادي در انفجاري كشته مي شود و اين بهانه اي مي شود تا آمريكا به طور مستقيم در امور داخلي لبنان دخالت ، مقدمات خروج ارتش سوريه را فراهم و بحث خلع سلاح مقاومت و حزب الله را مطرح كند.
ديويد ساتر فيلد معاون وزير امور خارجه آمريكا كه مدتي نيز سفير واشنگتن در بيروت بوده است اميل لحود رئيس جمهور لبنان را به ناتواني و كم كاري در استقرار امنيت متهم مي كند تا دخالت هاي آشكار آمريكا را در حمايت از جناح وابسته به واشنگتن توجيه كند.

جنگ 33 روزه ، انتقام از مقاومت
------------------------
در جولاي 2006 (تير ماه 85) جنگ 33روزه اسرائيل با ماهيتي كاملا آمريكائي بر لبنان تحميل مي شود و ارتش اسرائيل از زمين ، هوا و دريا به لبنان حمله مي كند تا به زعم خود با خلع سلاح حزب الله ، مقاومت را نابود كند و معادلات منطقه را به نفع آمريكا و اسرائيل تغيير دهد اما با مقاومت جانانه مردم مواجه مي شود.
رايس بلافاصله با سفر به بيروت و سرزمين هاي اشغالي مسئوليت جنگ را متوجه حزب الله مي كند و با پوشش سياسي به دفاع از جنگ اسرائيل مي پردازد.
جنگ 33 روزه با شكست سخت رژيم صهيونيستي و پيروزي چشمگير حزب الله پايان مي يابد سيد حسن نصراله در سالگرد اين پيروزي گفت آمريكا با حمايت از اسرائيل در جنگ 33 روزه سعي كرد مقاومت اسلامي را از معادله سياسي لبنان حذف كند و بوش در29مرداد 85 در گفتار راديويي و تنها چند روز پس از شكست اسرائيل در جنگ33 روزه براي از سرگيري دخالت در امور داخلي لبنان با پيوند امنيت آمريكا به لبنان و همچنين عراق ، مداخلات واشنگتن در امور داخلي اين دو كشور را رسميت بخشيد و گفت لبنان و عراق دموكراسي‌هاي شكننده‌اي دارند و امنيت در ايالات متحده بسته به اسقرار دموكراسي در خاورميانه است.

تلاش براي جبران شكست
--------------------
در گيرودار اعتراضات مردمي به سياست هاي جناح حاكم در سال 86 ، آمريكا به بهانه تقويت ارتش لبنان و كمك به دولت سنيوره اعلام مي كند به لبنان سلاح مي فرستد و سيد حسن نصرالله در17خرداد همين سال – 7 ژوئن 2007 با مشكوك خواندن ارسال محموله هاي نظامي آمريكا براي كمك به دولت سنيوره گفت آمريكا زمان جنگ رژيم صهيونيستي عليه لبنان نه تنها به كشور ما كمكي نكرد بلكه با تجهيز و تشويق اسرائيل و مانع شدن از تصويب به موقع قطعنامه پايان جنگ ، عملا دست رژيم صهيونيستي را در كشتار مردم لبان بازگذاشت اما اكنون غيرتمند شده است و حتي سريعتر از زمان و به كمك نيروهاي نظامي خود به دولت لبنان سلاح مي رساند؟
دبيركل حزب الله تاكيد مي كند به عنوان دليل براي شكست طرح آمريكا در لبنان همين بس كه مقاومت مورد هدف آمريكا ، همچنان قدرتمندانه ايستاده است.
سوم آذر 86 اميل لحود پس از 9 سال رياست جمهوري ، كاخ بعبدا را ترك كرد و مجلس براي انتخاب رئيس جمهور جديد به توافق نرسيد و از طرف ديگر به دليل خروج وزيران جناح اقليت از دولت فواد سنيوره ، اين دولت وجه قانوني خود را از دست داد و در26 آذر 86 ، ديويد ولش دستيار وزير امور خارجه آمريكا با سفر به بيروت بطور مستقيم در انتخاب رئيس جمهور دخالت كرد و پيشنهاد گزينه نصف بعلاوه يك را براي انتخاب رئيس جمهور اعلام كرد ، سمير جعجع رئيس سازمان مسيحي موسوم به نيروهاي لبناني پس از ديدار با ولش اين گزينه را تنها گزينه قابل قبول براي انتخاب رئيس جمهور خواند.
رئيس جمهور آمريكا در ادامه مداخلات در امور داخلي لبنان در اظهاراتي تحريك آميز از نمايندگان مجلس لبنان مي خواهد تا هرچه سريعتر رئيس جمهور جديد خود را براساس حد نصاب نصف به علاوه يك انتخاب كنند و در نامه اي به سنيوره پيش از امضاي توافقنامه دوحه دولت وي را مشروع مي خواند و مي افزايد آمريكا در حمايت از دولت سنيوره ترديد نخواهد كرد.
ديويد ولش اواسط فروردين1387 با سفر به عربستان ، تابستان داغ و بحراني را براي لبنان وعده داد و در فاصله كمي از اين اظهارات دولت سنيوره دو مصوبه جنجال برانگيز بويژه برچيده شدن سيستم مخابراتي مقاومت را تصويب كرد.
سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله در سخناني جايگاه لبنان را مهم و استراتژيك خواند و گفت لبنان ، لبنان است ، لبنان در اين دنيا حالت استثنائي دارد ، اگر برخي تصور مي كنند كه مي توانند حكومت ، نظام ، امنيت ، ثبات و گزينه هاي راهبردي لبنان را ساقط كنند ، در اشتباه هستند.
پس از تصميم دولت سنيوره اوضاع بيروت بحراني ومشخص مي شود كه جريان حاكم بيش از سه هزار شبه نظامي را در بيروت مستقر كرده بود تا لبنان را درگير انفجار داخلي جديدي كند كه اين غائله با تحرك سريع مردمي ، با كمترين هزينه و با فرار شبه نظاميان از بيروت خاتمه يافت و ارتش در بيروت و استان جبل مستقر شد ، در گيرودار اين تحولات تماس تلفني سنيوره براي درخواست كمك از آمريكا به نتيجه نمي رسد و آمريكا فقط قول مي دهد در نهايت اگر اوضاع كاملا به ضرر جناح حاكم شود آنان را از بيروت هلي برد كند.
رئيس جمهور آمريكا روز30 ارديبهشت1387ژنرال ارشد خود را در عراق و افغانستان براي كمك به گروه 14مارس در لبنان راهي بيروت مي كند و بار ديگر و اين بار در گفتگو با شبكه تلويزيوني "ان بي سي " مي گويد دولت آمريكا به شدت از ائتلاف14مارس در لبنان حمايت مي كند و من ، ژنرال دمپسي رئيس فرماندهي جنگ هاي افغانستان و عراق را به بيروت اعزام كردم تا به گروه14مارس كمك كند و اين نشان مي دهد كه ما با سنيوره هستيم.
بوش در12ماه مي2008 در گفتگو با تلويزيون العربيه از دخالت مستقيم كشورش در امور داخلي لبنان پرده بر داشت و به العربيه گفت وزير امور خارجه ما در تمام مدت بحران سياسي اخير لبنان با دولت قانوني سنيوره در تماس نزديك بوده است.
رئيس جمهور آمريكا لبنان را سومين جبهه جنگ با تروريسم پس از افغانستان و عراق خواند و با تروريست خواندن مبارزان مقاومت و حزب الله گفت براي نابود شدن حزب الله و مقاومت ، آمريكا در كنار مردم لبنان ايستاده است و رهبران منطقه بايد از سنيوره حمايت كنند و سيد حسن نصرالله در يكي از سخنراني هايش پاسخ داد كه زمانيكه فرعون و شيطان بزرگ ما را متهم مي كنند و در فهرست دشمنان ، اهداف و جنايات تروريستي خود قرار مي دهد ، افتخار مي كنيم.
شان مك كورمك سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا نيز در همين روز در مصاحبه اي تلاش كرد مقاومت را از مردم لبنان جدا و اينطور وانمود كند كه حزب الله و مقاومت رو در روي مردم لبنان ايستاده اند.
سه شنبه26 فوريه 2008 ميلادي دولت آمريكا كشتي جنگي يو اس اس كول را به آب هاي لبنان اعزام كرد و آنرا حركتي براي حمايت از دولت سنيوره خواند.بي بي سي29 فوريه 2008 در گزارشي اعلام كرد اعزام ناو يو اس اس كول براي حمايت از ثبات منطقه اي صورت گرفته است ، چون ما خيلي نگران اوضاع لبنان هستيم.

هيمنه اي كه شكست
----------------------
مسئول سابق شوراي امنيت ملي آمريكا و كارشناس ارشد مسائل خاورميانه در اين شورا مي گويد سياست بوش در لبنان شكستي آشكار خورده و حمايت از گروه14مارس (جناح حاكم لبنان) ، بزرگترين اشتباه واشنگتن بوده است.
فلينت ليورت مي افزايد سياست هاي آمريكا و به ويژه بوش در منطقه بطوركلي و در لبنان بصورت خاص نه تنها واقع گرايانه نيست بلكه بر توهم بنا شده است و نتايج سياست كنوني آمريكا بري منافع آمريكا فاجعه بار خواهد بود.
آيت الله سيد محمد حسين فضل الله در 19 مارس 2008 ميلادي در گفتگو با مركز تحقيقات صلح آمريكا گفت آمريكا لبنان را عرصه اجراي برخي طرح هاي بزرگ بين المللي كرده است و رايس افزود لبنان بهترين جا براي طرح خاورميانه بزرگ است و بوش امنيت آمريكا را به لبنان گره مي زند.
نبيه بري رهبر جنبش امل و رئيس مجلس لبنان ، آمريكا را مانع توافق احزاب و گروه ها براي تعيين رئيس جمهور دوازدهم لبنان مي خواند و در روز انتخاب ميشل سليمان بعنوان رئيس جمهور دوازدهم در سخناني در حضور نمايندگاني از كشورهاي جهان از آمريكا به آن دليل تشكر مي كند كه عاقبت فهميد كه طرح خاورميانه بزرگ آنهم در لبنان اجرا شدني نيست.
رئيس مجلس لبنان تاكيد كرد لبنان زمين بازي سياست هاي واشنگتن در منطقه نيست.
ميشل عون رئيس حزب آزاد ملي مسيحي لبنان ، دولت آمريكا را به دخالت در امور داخلي لبنان متهم كرد و گفت به اعتراف رايس ، آمريكا خواهان نزديك شدن و تفاهم مخالفان با طرفداران دولت نيست.
سيد حسن نصرالله در گفتگو با تلويزيون ان بي ان لبنان از ستوه آمدن مردم اين كشور از دخالت آمريكا در امور داخلي كشورشان پرده بر مي دارد و مي گويد دخالت هاي آمريكا ، اوضاع لبنان را به نقظه صفر باز مي گرداند و مشكل بزرگ امروز مقاومت اسلامي و معارضان لبنان در حقيقت روياروئي با جورج بوش است كه دخالت هايش در امور داخلي لبنان همگان را به ستوه آورده است.
نزيه منصور كارشناس مسائل سياسي و نماينده سابق مجلس لبنان ، آمريكا را عامل ايجاد فتنه و نفاق در لبنان مي خواند و مي گويد آمريكا پس از شكست در جنگ تموز ، ترور رفيق حريري را بهانه كرد تا در بين طوائف فتنه و آشوب ايجاد كند ، واشنگتن با حمايت از يك جناح خاص ، آن كسانيكه خود را به آمريكا فروختند در لبنان دخالت مي كند اما جريان معارض تاكنون در مقابل فتنه هاي آمريكا ايستاده است.
در پي تصويب قطعنامه شديد‌اللحن 1194 مجلس نمايندگان آمريكا در آستانه پنجاهمين سالگرد اولين مداخله نظامي خود در لبنان و 25 سال پس از دومين تجاوز نظامي به اين كشور عليه حزب‌الله لبنان و تروريستي خواندن حزب الله ، استفان زونس استاد سياست و مطالعات بين‌الملل دانشگاه سانفرانسيسكو در واكنش به اين اقدام اعلام كرد اين حزب‌الله نيست كه خشونت‌هاي داخلي لبنان را به وجود آورده است بلكه عامل اصلي بوجود آمدن اين خشونت‌ها در درجه اول دخالت آمريكا در امور سياسي اين كشور و در درجه دوم گروه‌هايي هستند كه از جانب دولت لبنان به رياست "فواد سنيوره" حمايت مي‌شوند.
زونس مي افزايد دولت آمريكا اين گروه ها را تشويق مي‌كند كه به خشونت‌هاي داخلي دامن بزنند.
دكتر محسن صالح پژوهشگر و استاد دانشگاه لبنان نيز دفاع از اسرائيل را هدف حضور آمريكا در لبنان خواند و افزود يكي از راه هاي استقرار صلح و امنيت در لبنان وجود نيروي مقاومت و سلاح مقاومت است اما آمريكا خواهان اين ثبات نيست و از قديم هر موقع مردم لبنان در مقابل استبداد داخلي ايستادگي كردند ، سر و كله آمريكا پيدا شده است و با دخالت در امور داخلي كشور ما ، اوضاع را بهم ريخته است و البته در بسياري از مواقع هدفش ، دفاع از تجاوزات غير بشري اسرائيل نيز بوده است.
امين حطيط كارشناس نظامي و سياسي لبنان نيز هدف از حضور آمريكا را در لبنان تامين منافع واشنگتن خواند و گفت آمريكا در لبنان همواره به دنبال تامين منافع خود بوده است و شعار دفاع از دمكراسي و يا تامين آن در منطقه دورغي بيش نيست ، آمريكا همواره با اعزام ناوهاي خود به سواحل لبنان مستقيما رو در روي خواست مردم ايستاده و از جناحي خاص حمايت كرده است ، بيشترين نفع از حضور آمريكا در منطقه و دخالت در امور داخلي لبنان نصيب رژيم صهيونيستي شده است و دخالت آمريكا در لبنان جز ويراني و مشكلات براي مردم ارمغان ديگري نداشته است.
سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله با تاكيد بر اينكه گروهي در لبنان بعنوان خدمتكار آمريكا درصدد به اجرا درآوردن طرح هائي هستند كه آمريكا و اسرائيل از اجراي آن در اين كشور ناتوانند تصريح مي كند ملت و گروه هاي اساسي لبنان به بخشي از جبهه آمريكا تبديل نشده است و لبنان هرگز آمريكائي اسرائيلي نخواهد شد.
كلام آخر:
فيليپ حتي، مورخ مسيحي لبناني (1886ـ1978) درباره لبنان مي گويد : لبنان از نظر حجم و اندازه، يك موجود ميكروسكوپي است، اما از ديد سياسي و فرهنگي موجودي جهاني است و شايد به همين دليل است كه روزگاري كه هر تصميم حتي كوچك آمريكا بي چون و چرا در لبنان اجرا مي شد امروزه با تغيير معادلات و هوشياري مردم اين كشور و نقش موثر مقاومت ، هيمنه ابرقدرتي آمريكا در لبنان شكسته است و هر تلاشش به نوعي رنگ شكست به خود مي گيرد.
 يکشنبه 23 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن