تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 26 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806623032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جوانان كشتي بايد قهرماني جهان را تكرار كنند - منوچهر لطيف


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: جوانان كشتي بايد قهرماني جهان را تكرار كنند - منوچهر لطيف


پيروزي كشتي‌گيران جوان در آسيا غرورانگيز است، اما نبايد گمراه‌كننده باشد و ملي‌پوشان ما را از هدف اصلي كه قهرماني جهان است دور سازد. ‌تيم كشتي آزاد جوانان در نهمين دوره مسابقات قهرماني آسيا كه به ميزباني شهر دوحه قطر برگزار شد، نهمين قهرماني خود را در اين رقابت‌ها جشن گرفت. حاصل تلا‌ش جوانان كشتي آزاد 7 مدال طلا‌ و يك برنز بود. اين پيروزي پس از ناكامي و شكست سنگين ملي‌پوشان بزرگسال و نامدار كشورمان در مسابقات كشتي آزاد قهرماني جهان 2007 باكو و قهرماني آسيا در كره‌جنوبي، سكوت مقامات بلندپايه فدراسيون كشتي را شكست و برخي از اين مسوولا‌ن در مصاحبه با خبرگزاري‌ها، 7 مدال طلا‌ي تيم كشتي آزاد جوانان را به رخ منتقدان كشيدند و از اين پيروزي به عنوان برگ برنده در امر مديريت و برنامه‌ريزي فدراسيون كشتي ياد كردند.

پيش از قهرماني كشتي آزاد، تيم كشتي فرنگي جوانان هم با كسب 4 مدل طلا‌، 2 نقره و يك برنز در دوحه مقام قهرماني دوره‌هاي پيش را تكرار كرد. فرنگي‌كاران جوان در 9 دوره اين مسابقات 7 بار فاتح جام قهرماني شدند و دو بار روي سكوي دوم ايستادند.

ميدان مبارزه آسيا براي كشتي‌ايران كوچك است

تيم‌هاي كشتي ايران در رده‌هاي مختلف سني بارها با قاطعيت قهرمان آسيا شده‌اند. تيم ملي كشتي آزاد بزرگسالا‌ن در 21 دوره مسابقات قهرماني آسيا 18 مرتبه جام قهرماني را تصاحب كرده و تيم كشتي فرنگي بزرگسالا‌ن نيز بارها حرف اول را در آسيا زده است. در رده‌هاي سني نوجوانان و جوانان فاصله كشتي‌گيران ايران با حريفان آسيايي بسيار است و در دوره‌هاي پيشين مسابقات كشتي جوانان اين قاره تيم‌هاي ايران كارنامه درخشاني را ارائه داده‌اند. ‌ آن گروه از مقامات ارشد فدراسيون كشتي كه نزديك‌بين هستند و فقط دو، سه سال اخير را مي‌بينند، اگر عملكرد جوانان كشتي را در دوره‌هاي گذشته مورد بررسي قرار دهند، مي‌بينند كه تيم كشتي فرنگي جوانان با 8 مدال طلا‌ هم قهرمان آسيا شده، يعني دو برابر مسابقات 2008 دوحه در سال 1998 مدال طلا‌ گرفته‌است. ‌

حاكميت كشتي آزاد ايران در آسيا

بي‌ترديد تيم‌هاي كشتي آزاد نوجوانان، جوانان و بزرگسالا‌ن ايران فاصله زيادي با حريفان آسيايي دارند و اگر گهگاه مقام قهرماني را از دست مي‌دهند، اين شكست‌ها ناشي از ضعف مديريت در فدراسيون كشتي است، يعني متوليان اين فدراسيون در آماده‌سازي ملي‌پوشان و اعزام به تورنمنت‌هاي بين‌المللي كوتاهي مي‌كنند. در نتيجه كشتي‌گيران ما بدون آمادگي لا‌زم وارد صحنه مي‌شوند و مقام قهرماني را از دست مي‌دهند. اين واقعيت را بايد مسوولا‌ن فدراسيون كشتي بپذيريند كه پتانسيل و قابليت كشتي ايران بسيار بالا‌ است و قابل مقايسه با حريفان آسيايي نيست. اگر زمينه براي پرورش استعدادهاي ناب در كشتي مهيا نشود، زيربناي اين ورزش سست خواهد شد. همچنين اگر فدراسيون كشتي براي آماده‌سازي تيم‌هاي ملي سرمايه‌گذاري و برنامه‌ريزي مناسبي نداشته باشد قدر مسلم شاهد شكست كشتي‌گيران حتي در قاره آسيا خواهيم بود كه سال‌ها ملي‌پوشان كشتي آزاد ايران در اين قاره آقايي مي‌كنند و حاكميت مطلق دارند.

بزرگنمايي پيروزي‌هاي كوچك!

يكي از دلا‌يل بزرگنمايي پيروزي‌هاي كشتي‌گيران در مسابقات آسيايي، ضعف فوتبال ايران، در اين قاره است. وقتي تيم ملي فوتبال در مقابل كشورهاي كوچكي چون قطر، بحرين، سوريه و... گاهي ضعيف ظاهر مي‌شود و كم مي‌آورد زمينه را براي بزرگنمايي پيروزي كشتي‌گيران در آسيا فراهم مي‌سازد، در حالي‌كه فوتبال آسيا در جام جهاني حرفي براي گفتن ندارد و تنها يك‌بار در سال 2002 كه دو كشور كره‌جنوبي و ژاپن ميزباني جام جهاني را برعهده داشتند تيم كره توانست به مرحله نيمه‌نهايي راه يابد و بين چهار تيم چهارم شود.

كشتي را نبايد با فوتبال مقايسه كرد

كشتي در ايران ريشه عميقي دارد و تيم‌هاي نوجوانان، جوانان و بزرگسالا‌ن بارها به مقام قهرماني جهان رسيده‌اند ولي فوتبال همواره آرزوي راهيابي به جام جهاني را دارد و با وجود سرمايه‌‌گذاري‌هاي كلا‌ن و توجه خاص سازمان تربيت‌بدني و دولتمردان به فوتبال، تيم ملي ايران تاكنون فقط 3 بار جواز ورود به جام جهاني را گرفته و در همان مرحله مقدماتي از دور رقابت‌ها بيرون رفته است. نبايد نتايج ضعيف فوتبال در مسابقات آسيايي را ملا‌ك قرار دهيم و رقابت‌هاي كشتي در اين قاره را بزرگ كنيم. بارها اتفاق افتاده كه تيم‌هاي كشتي ايران در قاره آسيا بيشترين مدال طلا‌ را كسب كرده و به مقام قهرماني هم رسيده‌اند ولي در همان سال يعني دو يا سه ماه بعد ملي‌پوشان ما نتوانسته‌اند حتي يك مدال طلا‌ از صحنه رقابت‌هاي جهاني به‌دست آورند!

تكرار مقام قهرماني در جهان

تيم كشتي آزاد جوانان ايران در دو دهه گذشته يكي از مدعيان مقام قهرماني در جهان بوده و سه مرتبه جام قهرماني را كسب كرده است. در مسابقات جهاني 1993 يونان، 1995 تهران و 1998 لا‌س‌وگاس آمريكا ملي‌پوشان جوان ما توانستند از رقيب ديرين خود تيم روسيه بالا‌تر قرار گيرند. در دهه اخير نيز همواره با روس‌ها مبارزه تنگاتنگي داشته‌ايم و با اختلا‌ف بسيار ناچيز نايب قهرمان شده‌ايم. در سال 2003 كه مسابقات كشتي آزاد و فرنگي جوانان قهرماني جهان به ميزباني شهر ساحلي استانبول تركيه برگزار شد تيم ايران پيش از انجام ديدارهاي فينال و رده‌بندي از تيم روسيه شرايط بهتري داشت و حتي قهرمان پرمدال جهان در دهه 80 ميلا‌دي و سرمربي فعلي كشتي آزاد جوانان روسيه به اكبر فلا‌ح قهرمان سابق جهان و سرمربي تيم ملي جوانان ايران تبريك گفت، ولي در مرحله نهايي كشتي‌گيران ما مغرور شدند و غرور بي‌جا باعث شكست آنان شد و تيم روسيه با اختلا‌ف فقط 2 امتياز 577-55) جام قهرماني را به‌دست آورد. در رقابت‌هاي جهاني 2007 چين هم تيم ايران با اختلا‌ف دو نمره 588-56) دوم شد. در چنين شرايط مناسبي، تكرار مقام قهرماني دوره‌هاي گذشته براي تيم كشتي آزاد جوانان غيرممكن نيست.

كشتي نياز به تفكر و اهداف جهاني دارد

مسوولا‌ن فدراسيون كشتي بايد با تفكرات جهاني و برنامه‌ريزي اساسي، اعتبار و جايگاه ويژه كشتي ايران را در مسابقات جهاني و المپيك حفظ كنند و براي تكرار مقام قهرماني جهان در گروه جوانان، اسباب بزرگي را فراهم سازند. برخي از مقامات مسوول در فدراسيون كشتي به تشكيل اردوهاي آماده‌سازي براي تيم‌هاي ملي استناد كرده و مي‌گويند براي آمادگي ملي‌پوشان هيچ‌گونه كم و كسري نگذاشته‌ايم و بهترين مواد غذايي را براي اردونشينان فراهم كرده‌ايم و... اين گروه از مقامات بايد توجه داشته باشند، مشكل ورزشكاران تنها خورد و خوراك نيست، بلكه بايد به ملي‌پوشان ميدان داد تا با حريفان قدرتمند خارجي ديدار كنند و ضمن شناخت نقاط ضعف و قوت خويش، اعتماد به نفس لا‌زم را هم به‌دست آورند.

سير نزولي جوانان كشتي فرنگي!

تيم كشتي فرنگي جوانان در سال 2005 كه محمدرضا طالقاني رياست فدراسيون كشتي را برعهده داشت توانست در مسابقات جهاني ليتواني به مقام دوم برسد. پس از تغيير و تحول در راس فدراسيون كشتي و آمدن محمدرضا يزداني‌خرم تيم كشتي فرنگي جوانان در مسابقات جهاني 2006 گواتمالا‌ تا رديف چهارم نزول كرد. در مسابقات جهاني 2007 پكن يك پله بالا‌ آمد و روي سكوي سوم مسابقات جهاني جوانان ايستاد. فرنگي‌كاران جوان در مسابقات آسيايي هم نزول كردند! در سال‌هاي 2004 و 2005 تيم كشتي فرنگي جوانان با 6 طلا‌، يك نقره و يك برنز قهرمان آسيا شد، ولي در دوره فدراسيون كنوني هنوز نتوانسته است از مرز 4 مدال طلا‌ عبور كند. در مسابقات 2006 ابوظبي با 3 طلا‌، يك نقره و 2 برنز دوم شد.

استانبول، ميعادگاه كشتي‌گيران جوان

تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي، اكنون در آستانه مسابقات قهرماني جوانان جهان قرار دارند. شهر استانبول بعد از گذشت 5 سال بار ديگر ميزباني مسابقات كشتي جوانان 2008 جهان را برعهده گرفته است. اين رقابت‌ها از روز هشتم تا سيزدهم مردادماه در همان سالن معروف المپيك تركيه، واقع در برگزار مي‌شود. تيم كشتي فرنگي در ارديبهشت ماه سال جاري، در تورنمنت بين‌المللي جام قهرمانان تركيه كه در سالن باغجي‌لر برگزار شد شركت كرد و با كسب 3 مدال طلا‌ و 2 برنز به مقام دوم بين 15 تيم رسيد ولي تيم كشتي آزاد جوانان نتوانست حتي يك مدال طلا‌ بگيرد و با 5 مدال برنز جايگاه مناسبي را كسب نكرد. بعد از بازگشت تيم كشتي آزاد جوانان به تهران سرمربي اين تيم فرح‌وشي به كادر فني بزرگسالا‌ن پيوست و مجيد خدايي قهرمان سابق كشتي آزاد جوانان جهان و برنده مدال برنز مسابقات جهاني 2002 بزرگسالا‌ن جهان سرمربي تيم كشتي آزاد جوانان شد. اميدواريم اين مربي جوان بتواند پيروزي قطر را در استانبول تكرار كند.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 يکشنبه 23 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن