تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821058639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس مركز آمار ايران اعلام كرد: درآمد خانوار معيار توزيع يارانه


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: رئيس مركز آمار ايران اعلام كرد: درآمد خانوار معيار توزيع يارانه
جام جم آنلاين: رئيس مركز آمار ايران هزينه اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها را 30 ميليارد تومان برآورد كرد و گفت: فرم شناسايي دهكهاي درآمدي ابتداي مرداد ماه سال جاري توزيع خواهد شد.


به گزارش خبرگزاري مهر ، محمد مدد در مورد نحوه همكاري مركز آمار ايران براي اجراي طرح تحولات اقتصادي گفت: براي اينكه بتوانيم عدالت را در پرداخت يارانه ها اجرا كنيم، درمرحله اول بايد اقشار مختلف و توانايي هاي اقتصادي آنها را بشناسيم.

رئيس مركز آمار ايران افزود: در سيستمهاي اقتصادي موجود، اطلاعات هيچكدام از خانوارها مشخص نيست، اما با پرسشنامه اي كه تهيه شده به طور يقين اطلاعات حاصل تعيين مي كند كه هر فرد در كداميك از دهكها قرار مي گيرد، براي اينكه ما در آينده بتوانيم مشخص كنيم دارايي هاي افراد چگونه است، نياز داشتيم پرسشنامه هايي تهيه و هويت افراد را از نظر نام و نام خانواگي، شماره ملي، نام پدر و تعداد اعضاي خانوار را مشخص كنيم.

وي ادامه داد: سطح تحصيلات، شغل و درآمدي كه از شغل اصلي افراد كسب مي شود يا درآمدهايي كه از مشاغل ديگر يا اجاره بها دريافت مي كند، نيز بايد مشخص شود براي اينكه اين ميزان درآمد را بتوانيم با شاخصهاي ديگر كنترل كنيم باشد مشخص شود كه افراد، صاحبخانه يا مستاجر هستند، يك ساختمان چقدر زيربنا و چقدر ارزش دارد و ارزش تقريبي ساير املاك و ميزان وامي كه فرد از بانك دريافت كرده است و همچنين تعداد و نوع خودروي وي نيز مشخص شود.

مدد تصريح كرد: با توجه به اين امر در اين پرسشنامه سعي كرده ايم از طريق سيستم خود اظهاري، اطلاعات دقيق را دريافت كنيم، هر كدام از ستونهاي پرسشنامه نيز به پايگاه هاي اطلاعاتي كشور متصل شده است، ما نزديك 20 پايگاه اطلاعاتي كشور را به هم متصل كرده ايم كه بتوانيم هر كدام از اين سئوالات را به راحتي به وسيله آن پايگاه ها كنترل كنيم.

وي اضافه كرد: به طور مثال اگر كسي شماره ملي خود را اشتباه داده باشد، نخستين كاري كه مي كنيم ( بعد از جمع آوري پرسشنامه ) به دليل اينكه به پايگاه ثبت احوال متصل هستيم، آن را كنترل مي كنيم و اگر پرسشنامه اي دوبار پر شده باشد به عنوان خطا تلقي و حذف مي شود، بنابراين تا ستون شماره 10 پرسشنامه را مي توانيم با پايگاه ثبت احوال كنترل كنيم يا با پايگاه نيروي انتظامي و كارت سوخت مي توانيم تعداد و نوع خودرو و ارزش آن را تعيين كنيم يا با بانك اطلاعات بانك مركزي مي توانيم تسهيلاتي را كه فرد از بانكها گرفته تعيين كنيم يا با اتصال به بانك سهام عدالت كه هم اكنون اطلاعات حدود 25 ميليون نفر را درج كرده است، مي توانيم اطلاعات زيادي را به دست آوريم.

وي اظهارداشت: در حال حاضر اين هماهنگي ها انجام شده و موافقتها صورت گرفته و مشخصات پايگاه ها ارائه شده است، بنابراين مردم بايد بدانند كه به هر سئوال با دقت پاسخ دهند.

تفاوت آمارگيري طرح يارانه و سرشماري عمومي

رئيس مركز آمار ايران گفت: طرح هدفمند كردن يارانه ها يك نوع سرشماري است كه در زمينه درآمدها انجام مي شود، در سرشماري عمومي نفوس و مسكن، 56 سئوال داشتيم و اصراري به آگاهي از هويت فردي نبوده اما اين اطلاعات، آماري نبود و به دليل آنكه قرار است براي هر فرد حساب بانكي گشوده شود، بنابراين لازم است اطلاعات داخل پرسشنامه ها درست وارد شود و بر اساس اين پرسشنامه، دهكهاي درآمدي مشخص شوند.

پيش بيني هزينه اجراي طرح

وي هزينه اين كار حدود 30 ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: اين رقم براي چاپ فرم، تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري و دستمزد آمارگيران در نظر گرفته شده و حدود 36 هزار و 400 ايستگاه آمارگيري خواهيم داشت و 48 هزار نفر در اين طرح با مركز آمار ايران همكاري خواهند كرد.

مدد تصريح كرد: در هر استان، استاندار رئيس ستاد طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار خواهد بود و مشابه طرح سرشماري عمومي نفوس و مسكن اين طرح از رده هاي فرمانداري تا آبادي انجام مي شود، با وزارت آموزش و پرورش نيز هماهنگ شده كه در مدارس هر آبادي اين كارها انجام شود.

به گفته وي براي دسترسي به فرم نيز كارهايي انجام شده است؛ اين فرم به طرق مختلف در اختيار مردم قرار مي گيرد، از جمله پايگاه اطلاع رساني مركز آمار ايران ( www.amar.org.ir) كه فرم ها بايد در قطع A3 باشد در حال حاضر روزانه 12 هزار نفر وارد پايگاه اطلاع رساني مركز مي شوند و فرمها را برداشت مي كنند.

نحوه دريافت و تكميل فرم ها

رئيس مركز آمار ايران گفت: متقاضيان پس از دريافت فرمها از طريق پايگاه مركز آمار ايران با دفاتر پستي يا دستگاه هاي دولتي، بايد آنها را تكميل كنند، طبق برنامه ريزي هاي انجام شده قرار است كه از اول مرداد اين فرمها به صورت رايگان در اختيارعموم مردم قرار گيرد و از مردم خواهشمنديم كه هر خانوار تنها يك فرم در اختيار داشته باشد.

وي ادامه داد: پس از تكميل فرمها توسط سرپرست خانوار بايد به نزديكترين مسجد محل مراجعه و قرار است كه در مسجد اين فرمها مهر و امضا شود تا اطلاعات قبل از ورود به ايستگاه، كنترل اوليه شود.

مدد گفت: سپس سرپرست خانوار اين اطلاعات را تائيد مي كند و مداركي را كه بايد به ايستگاه ارائه شود، تحويل مي دهد اين مدارك شامل شماره ملي همه اعضاي خانوار، شناسنامه خانوار و قرار داد اجاره مستاجران است، اين اسناد براي انتقال اطلاعات اقتصادي خانوار مورد نياز است.

وي اظهارداشت: مامور ايستگاه آموزشهاي لازم را فرا گرفته و فرمهاي مخصوصي دارد كه اين فرمها الكترونيكي و ICR است، اطلاعاتي كه سرپرست خانوار تكميل كرده و به تائيد مسجد محل رسانده با دقت زياد در فرم اصلي درج مي شود.

رئيس مركز آمار ايران افزود: در انتها نيز سرپرست خانوار بايد فرم اصلي را دوباره تائيد كند بعد از اين مرحله با خانوار كاري نداريم و اقدامها به شكل كامپيوتري انجام مي شود، بعد از اينكه كار سرپرست خانوار در ايستگاه به اتمام رسيد، رسيدي همراه با يك كد رهگيري به خانوار مي دهيم كه اگر در آينده با هر نوع سوال يا اشكالي مواجه شد با اين كد، اشكالها را بر طرف كند.

زمان توزيع پرسشنامه ها

وي تصريح كرد: از اول مرداد كه اين پرسشنامه ها توزيع مي شود تا 12 مرداد ماه كار خانوارهاي يك، دو و سه نفره به مدت 5 روز انجام مي گيرد، در مورد خانوارهاي 4 نفره در 5 روز بعدي و خانوارهاي 5 نفر و 6 نفره نيز به فاصله 5 روز 5 روز، كارها انجام مي شود، اطلاعات خانوارهاي 7 نفره به بالا و ساير نيز در 10 روز آخر صورت خواهد گرفت.

برآورد ميزان توزيع يارانه ها

مدد گفت: ابتدا بايد اطلاعات را جمع آوري كنيم و بر اساس اطلاعات جمع آوري شده، مشخص كنيم كه دهك يك تا 4، چند نفر و دهك پنجم تا هفتم چند نفر و هشتم تا دهم چند نفر را شامل مي شود، بر اساس اطلاعات اين پرسشنامه ميزان پرداختي به هر كدام از اين خانوارها مشخص خواهد شد.

معيار توزيع يارانه ها، درآمد خانوارها است

وي معيار توزيع يارانه ها را درآمد خانوارها عنوان كرد و گفت: هدف اين است كه خانوارهاي با درآمد پائين تر بتوانند سهام بيشتري دريافت كنند.

به گفته وي كشورهاي درحال توسعه رشد سريعتري دارد، در نتيجه جمعيت سالمند جهان به طور افزايشي در كشورهاي در حال توسعه متمركز خواهد شد، در حال حاضر با وجود آنكه جمعيت كشورهاي در حال توسعه جوان است، 64 درصد از جمعيت جهاني افراد 60 سال و بالاتر در اين كشورها زندگي مي كنند و در 20 سال آينده اين رقم به 71 درصد خواهد رسيد.

رئيس مركز آمار ايران گفت: افزايش جهان شمول نرخ وابستگي پيري وضعيتي را منعكس مي كند كه در آن افزايش تعداد مشتريان صندوقهاي بازنشستگي و نظامهاي مراقبتهاي بهداشتي همراه با كاهش افراد گروه سني جمعيت فعال قابل تصور است. و افزايش هزينه ها و بار ناشي از خدمات حمايتي دوران پيري تنها اندكي از طريق كاهش اندازه جمعيت در سنين جوان تر متعادل مي شود.

مدد اظهارداشت: در كل، سالمندي جمعيت در دهه هاي آينده براي همه كشورها در تمام سطوح فرآيند توسعه، اجتناب ناپذير است. اگر چه توزيع سني جمعيت در آينده تا حد زيادي به وسيله تغييرات در باروري، مرگ و مير و مهاجرت بين المللي تعيين مي شود، اما ميزان و شدت سالمندي جمعيت تحت تاثير روندهاي جمعيت شناختي گذشته است.

وي با بيان اينكه يك بخش اساسي از سالمندي جمعيت در طول دهه هاي آينده در همه مناطق جهان مورد انتظار است، افزود: بعيد به نظر مي رسد كه مداخله هاي سياستي مانند بسته هاي تشويقي افزايش فرزند آوري اين پيش بيني ها را به طور اساسي تغيير دهد، به طور مشابهي اگر چه افزايش تعداد مهاجران بين المللي مي تواند روند جعيت فعال را تا حدودي تغيير دهد، اين احتمال وجود ندارد كه اين پديده اثر چنداني برفرآيند سالمندي جمعيت جهان دردهه هاي آينده داشته باشد.

رئيس مركز آمار ايران خاطرنشان كرد: به طور خلاصه تغييرات در ساختار سني جمعيت به خوبي شناخته شده و تا اندازه زيادي قابل پيش بيني است، دراين راستا واكنشها و پاسخهاي سياستي بايد جلوتر از زمان باشد تا انطباق با تغييرات جمعيتي دراز مدت را آسان كند، حتي اگر سالمندي جمعيت اجتناب ناپذير است، نتايج و پيامدهاي آن به سنجش ها و مقياسهاي طراحي شده براي بررسي و پايش چالشهاي مربوط به سالمندي جمعيت بستگي دارد.
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن