تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رحم نكند به او رحم نشود، هر كس نبخشد بخشيده نشود و هر كس پوزش را نپذيرد، خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815498438




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنجال تازه فوق‌ستاره مصدوم


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: جنجال تازه فوق‌ستاره مصدوم


فوتبال- «بگذاريد كريس به رئال برود.» اين جدي‌ترين واكنش مرد شماره يك فوتبال دنيا در قبال جنجالي است كه هفته‌ها فكر و ذهن اهالي فوتبال را به‌خود مشغول كرده است.

پيش از آنكه منچستر يونايتد فينال ليگ قهرمانان را مقابل چلسي برگزار كند، شايعه جدايي كريستيانو رونالدو از جمع شياطين سرخ بر سر زبان‌ها افتاد. اين شايعه آن‌قدر از سوي رسانه‌هاي بريتانيايي به‌خصوص پرحاشيه‌ترين روزنامه انگليس(سان) جدي گرفته شد كه سرآلكس فرگوسن مجبور شد در كنفرانس مطبوعاتي روز قبل از بازي نسبت به آن واكنش نشان دهد. اتفاقا كريس در آن بازي برخلاف ديدارهاي قبل به‌خصوص بازي با بارسلونا، درخششي قابل‌قبول داشت و تنها گل من‌يو را زد تا فرگي در آخر بازي همه اين حرف‌ها را دروغ‌هايي خنده‌دار تلقي كند و فروغ نسبي كريس را نشانه تمركز او براي بازي در جمع قرمزها تفسير كند.

اين نماش اما پرده ديگري هم داشت. سان، رونالدو را رها نكرد. مديران اين روزنامه زرد، خوب مي‌دانستند به‌دليل سرك كشيدن در زندگي شخصي كريس تا چه اندازه نزد اين بازيكن منفور شده‌اند. با اين حال خيلي دوست داشتند بدانند اين بازيكن مي‌خواهد چه سرنوشتي داشته باشد. اين بود كه خبرنگاران اعزامي شان به يورو را درست به كانون خبر يعني اردوي تيم ملي پرتغال فرستادند. خلاصه خبرنگاران كار خودشان را كردند و گفت‌وگوي خودماني كريس با ناني را به تيتر بزرگ روزنامه تبديل كردند: «از بچگي آرزو داشتم در رئال بازي كنم».

اين تيتر بلواي زيادي به پا كرد. علاوه بر آنكه اردوي تيم ملي پرتغال به هم ريخت، مسئولان باشگاه منچستريونايتد و به‌خصوص سر آلكس فرگوسن را هم به واكنش واداشت. اينجا ديگر فرگي مجبور شد جمله‌اي را بگويد كه پيشتر درباره چند بازيكن متمرد ديگر گفته بود:«او تا 4 سال ديگر با ما قرارداد دارد. آن‌قدر او را روي نيمكت نگه مي‌دارم كه پير شود.» اين موضع باعث شد مسئولان رئال جدي‌تر از قبل به‌دنبال پيشنهادشان باشند. آنها مي‌دانستند فرگي به هر چه بگويد عمل مي‌كند. او استاد برخورد با بازيكناني است كه خود را بزرگتر از مربي تلقي مي‌كنند. پيتر اشمايكل، اريك كانتونا، ياپ استما و اين آخري ديويد بكام بازيكناني بودند كه هر يك محبوب اولدترافورد فوق ستاره‌هايي بودند كه سرنوشت بازي‌هاي من يو در دست آنها بود اما فرگوسن آن‌قدر بزرگ بود كه همه آنها را به شديدترين شكل ممكن مجازات كند.

حالا پروسه انتقال كريس به رئال به جاي آنكه او را به مادريد ببرد، او را به سوي ناكجاآباد نيمكت ذخيره‌هاي من‌يو مي‌كشاند و اين نه براي رئال كه به‌دليل خاموش شدن يك ستاره بزرگ و تكنيكي، براي دنياي فوتبال غيرقابل تحمل بود. مديران رئال چاره را در پشت سر گذاشتن فرگي و مذاكره مستقيم با رئيس پولدار و آمريكايي من‌يو ديدند اما او هم حرف فرگوسن را تاييد كرد و پيشنهاد سرسام آور صاحبان سانتياگو برنابئو را ناديده گرفت. به اين ترتيب تنها يك راه باقي مي‌ماند: بازگشت كريس به تمرينات من‌يو پس از بهبودي ، اما او سر حرفش بود و نمي‌خواست به چيزي كه دوست ندارد رضايت دهد. اين پرونده هر روز پيچيده‌تر مي‌شد و كار به جايي رسيد كه روزنامه‌هاي ديگر كشورهاي اروپايي هم به آن علاقه نشان دادند. روزي نبود كه پيشنهادي مطرح و راه حلي پيش پاي دو طرف گذاشته نشود.

تا اينكه قصه آرام آرام به ساختمان فيفا راه پيدا كرد و رئيس تشكيلات فوتبال دنيا را مجبور كرد براي حل مشكل، پا‌درمياني كند. سپ بلاتر مجبور شد شخصا وارد عمل شود و در نخستين واكنش به سران من‌يو به‌خصوص فرگوسن توصيه كرد دست از لجبازي بردارند و اجازه دهند كريس به مادريد برود. او گفت اجازه بدهيد بازيكن در جايي كه آن را از صميم قلب دوست دارد بازي كند. بلاتر پارا فراتر گذاشت و تشبيهي كرد كه بي‌ترديد طرف مقابل را به واكنش وامي داشت: «دوران برده داري به سر رسيده است. اينكه شما فكر كنيد به‌دليل پولي كه براي بازيكن پرداخت مي‌كنيد، مالك روح و احساس او هم هستيد، عين آپارتايد است، ولي بدانيد دوران آپارتايد ده‌ها سال است كه به سر آمده و تفكر شما جايي در دنياي مدرن ما ندارد.»

يك روز بعد از اين حرف‌ها همان اتفاقي افتاد كه همه آن را پيش بيني كرده بودند. مديران من‌يو در پاسخ خود، رئيس فيفا را به جانبداري از رئال و ارتباط با اين باشگاه در اين پرونده براي انتقال كريس رونالدو متهم كردند و حرف‌هاي او را نوعي توهين آشكار به همه باشگاه‌هاي بزرگ دانستند. باشگاه‌هايي كه به زعم آنها تمام موجوديت فوتبال امروز مديون پول‌‌هايي است كه آنها خرج مي‌كنند. ديروز، تنها يك ساعت بعد از پاسخ باشگاه من‌يو، بلاتر در صحبت با فرانس پرس، از خودش دفاع كرد. او گفت: هيچ كس نمي‌تواند منكر سودي شود كه باشگاه‌ها از سرمايه‌گذاري در فوتبال به دست مي‌آورند. اما اينكه چرا من در اين ماجرا دخالت مي‌كنم به اين دليل است كه من وظيفه دفاع از فوتبال را برعهده دارم. اگر رونالدو به نيمكت تبعيد شود، فوتبال ضربه خواهد خورد. من تاكنون در چنين پرونده‌هايي دخالت نمي‌كردم اما از اين به بعد وارد مي‌شوم چون فوتبال را دوست دارم و بايد از همه بازيكنان فوتبال كه بازيكنانم هستند دفاع كنم.

دخالت مستقيم رئيس تشكيلات برتر فوتبال دنيا در پرونده‌اي كه دو باشگاه و يك بازيكن در آن به درگيري مشغولند، اگرچه ابهاماتي ايجاد و دردسرهايي هم در رسانه‌هاي اروپايي براي او درست كرده، اما در نهايت باعث شده اهالي فوتبال به حل اين مشكل اميدوار باشند. مشكلي كه هفته‌هاست صفحه روزنامه‌ها و بخش قابل توجهي از وقت برنامه‌هاي تلويزيوني كشورهاي قاره سبز را مال خود كرده و هر روز هم به جاي رسيدن به نقاط اميدوار كننده، پيچيده تر، تيره‌تر و مايوس كننده‌تر به‌نظر مي‌رسد.

حمله منتقدان

مشخص بود توصيه بلاتر به سران من‌يو، مشكلاتي را براي او ايجاد خواهد كرد. تركش‌هاي هشدار عجيب رئيس فيفا قبل از همه به‌خودش اصابت كرد تا علاقه‌مندان به فوتبال منتظر روزهاي آينده بمانند. البته همه حمله‌هايي كه در روزهاي اخير به بلاتر شد از سوي انگليسي‌ها صورت گرفت كه قابل‌پيش‌بيني هم بود.

كريس پاول، رئيس اتحاديه فوتباليست‌هاي حرفه‌اي يكي از كساني بود كه رودرروي رئيس تشكيلات اول فوتبال دنيا ايستاد. او با حمايت از موج انتقاداتي كه عليه اظهارنظر اخير سپ بلاتر به راه افتاده، به او توصيه كرد حرفش را پس بگيرد يا حداقل آن را اصلاح كند.

بلاتر در روزهاي اخير مدعي شده بود كه باشگاه منچستريونايتد در زمينه انتقال كريستيانو رونالدو پرتغالي به باشگاه رئال مادريد، با او مثل برده رفتار مي‌كند.

رئيس فيفا، امتناع باشگاه منچستريونايتد از فروش هافبك 21 ساله به رئال و سپس تنبيه او را برده‌داري مدرن‌ توصيف كرده بود.

رئيس اتحاديه فوتباليست‌هاي حرفه‌اي به خبرنگار اسكاي اسپورتس گفت: «از حرف‌هاي بلاتر خوشم نيامد. تعداد زيادي از بازيكنان، خانواده‌ها و هوادارانشان و مردم عاشق فوتبال هستند و پولي را كه به سختي در مي‌آورند، براي تماشاي مسابقات خانگي و خارج از خانه هزينه مي‌كنند. آنها از اين اظهارنظر كه باشگاه منچستريونايتد با رونالدو مثل بردگان رفتار مي‌كند، ناراحت شده‌اند.»

پاول ادامه داد: «واقعا اميدوارم بلاتر حرفش را پس بگيرد و اين جنجال هم همان طور كه باشگاه منچستر مي‌خواهد، حل شود.»

او در خاتمه گفت: «رونالدو در حال حاضر از آمادگي به دور است و به تازگي تحت عمل جراحي قرار گرفته اما من اميدوارم به خاطر فوتبال هم كه شده، باز هم پيراهن قرمز تيم منچستريونايتد را برتن كند.»

همراهي كريس با رئيس

اما اين وسط نفر اصلي در ماجرا كاملا با بلاتر موافق است و نمي‌خواهد به اين وضع ادامه دهد.

كريس‌ در گفت‌وگو با شبكه ملي پرتغال (TVI) گفت: با سخنان رئيس فدراسيون بين‌المللي فوتبال كه گفته بود با من مثل برده رفتار مي‌شود، موافقم. حق با اوست. حالا شايد با شكل و راهي جديد از مسئولان باشگاه منچستريونايتد درخواست كنم كه با رفتنم به رئال مادريد موافقت كنند.

رونالدو كه در فصل گذشته 42 گل براي من‌يو به ثمر رساند، هنوز به‌طور رسمي درخواست جدايي از سرخ پوشان را مطرح نكرده و فقط در روزنامه‌ها نسبت به بازي در رئال مادريد ابراز علاقه كرده است. اينها در حالي است هنوز4 سال از قراردادش با اين باشگاه باقي مانده و آلكس فرگوسن هم اصرار دارد رونالدو فروشي نيست.

رونالدو در اين گفت‌وگوي تلويزيوني، به صحبت‌هاي قبلي‌اش درباره علاقه به بازي در باشگاه رئال مادريد مهر تاييد زد و گفت: «شما مي‌دانيد قبلا چه گفته بودم، چه مي‌خواهم و چه چيز را دوست دارم. اما در اين شرايط بهتر است منتظر بمانم و ببينم چه اتفاقي خواهد افتاد.»

بعد از جراحي روز دوشنبه گذشته روي پاي راست رونالدو كه او را از دردي قديمي رها كرده، او طبق توصيه پزشكان بايد 10 تا 12 هفته استراحت كند.

صحبت‌هاي سپ بلاتر اگرچه با واكنش منفي منچستريونايتد و كارشناسان فوتبال در بريتانيا مواجه شده؛ اما روزنه اميدي براي بازيكنان فوتبال ايجاد كرده است. بلاتر در بخشي از گفت‌وگوي كوتاه اما جنجالي هفته گذشته با اسكاي نيوز‌ گفته بود: «اگر بازيكني بخواهد در جاي ديگري بازي كند و تيمش را تغيير دهد، به مشكل برمي خورد. براي حل اين مشكل بايد راهكاري پيدا كرد. اگر او در باشگاهي بماند كه احساس راحتي نمي‌كند، نه به صلاح باشگاه است و نه خودش. من هميشه طرفدار منافع بازيكن هستم و اگر بازيكني مايل به جدايي باشد، بايد آزاد باشد تا در جايي كه دوست دارد، بهترين نمايش‌ها را ارائه كند.»

تاريخ درج: 22 تير 1387 ساعت 14:07 تاريخ تاييد: 22 تير 1387 ساعت 15:07 تاريخ به روز رساني: 22 تير 1387 ساعت 14:58
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن