تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805866903




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ناكامي انگليس در افغانستان و تلاش براي متهم كردن ديگران


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ناكامي انگليس در افغانستان و تلاش براي متهم كردن ديگران
نيروهاي انگليسي كه قرار بود امنيت و آرامش را در افغانستان برقرار كنند، حدود هفت سال است كه درگير جنگي خونين با گروههاي مختلف افغان هستند و هر از گاهي كه عرصه بر آنان در جبهه نظامي تنگ مي‌شود، انگشت اتهام را به سوي ديگران دراز مي‌كنند.

آبزرور، ويژه نامه روزهاي يكشنبه روزنامه گاردين چاپ لندن در ماه جاري در گزارشي به نقل از مقامات وزارت دفاع انگليس ادعا كرد: نيروهاي ويژه انگليسي مداركي به دست آورده‌اند كه نشان مي‌دهد ايران به نيروهاي طالبان در نبرد عليه سربازان انگليسي كمك مي‌كند.

از سوي ديگر، روزنامه تايمز لندن نيز در تداوم تبليغات ضدايراني رسانه‌هاي انگليسي و براي متهم كردن ايران مجبور شد به يكي از رهبران گروه طالبان كه اين روزها با حمايت نيروهاي انگليسي به يك منصب محلي نيز در ولايت هلمند دست يافته ، متوسل شود.

اين روزنامه در مصاحبه‌اي با ملاسلام دوست سابق ملاعمر و اسامه بن لادن نوشت : نيروهاي نفوذي از ايران و پاكستان عليه نيروهاي انگليسي در جنوب افغانستان اقدام مي‌كنند.

ملا سلام كه با حمايت انگليس حاكم محلي موسي قلعه شده، ادعا كرد: حملات نفوذي عليه نيروهاي ائتلاف در افغانستان كه بيشترين تلفات را در ماه گذشته به نيروهاي خارجي وارد كرد، بيش از اينكه كار طالبان باشد، كار نيروهاي بيگانه است.

وي مدعي شد: پاكستاني‌ها و ايراني‌ها مسئول كارگذاشتن مواد انفجاري بر سر راه نيروهاي ائتلاف هستند.

به عقيده كارشناسان طولاني شدن جنگ در عراق و افغانستان و افزايش تلفات نيروهاي انگليسي بويژه در افغانستان باعث نگراني نظاميان و خانواده‌هاي آنان شده و دولت مجبور است براي فرار از انتقادات فزاينده كاري انجام دهد و ظاهرا راحت‌ترين كار فعلا متهم كردن ديگران است.

گزارش‌هاي معدودي كه اجازه انتشار در رسانه‌هاي خبري مي‌يابند، نشان مي دهد كه جنگ فرسايشي در عراق و افغانستان علاوه بر نگران كردن مقامات اين كشور روحيه نظاميان انگليسي را نيز بشدت كاهش داده است .

بر اساس يك نظرسنجي انجام شده توسط وزارت دفاع انگليس كه بخش كوچكي از نتايج آن منتشر شده، حدود نيمي از نظاميان اين كشور آماده ترك ارتش هستند نتايج اين نظرسنجي نشان مي‌دهد كه نظاميان انگليسي از نظر روحيه ، تجهيزات و حقوق در وضعيت بدي قرار دارند.

بر اساس نتايج نظرسنجي وزارت دفاع انگليس ، حدود ‪ ۴۷‬درصد از پرسنل نيروي زميني و نيروي دريايي و ‪ ۴۴‬درصد پرسنل نيروي هوايي انگليس به طور منظم به ترك خدمت فكر مي‌كنند.

درگزارش منتشره از نتايج اين نظر سنجي كه در ميان ‪ ۹‬هزار نظامي انگليسي انجام شده روحيه اكثريت نظاميان به دليل مشكلات متعدد بويژه دوري از خانواده و دوستان پايين توصيف شده است .

اين نظرسنجي نشان مي‌دهد ‪ ۵۹‬درصد نيروهاي سه گانه ارتش انگليس از روحيه خيلي پايين يا پايين رنج مي‌برند. اين رقم براي پرسنل نيروي هوايي ‪۷۲‬ درصد، نيروي دريايي ‪ ۶۴‬درصد و تفنگداران سلطنتي ‪ ۳۸‬درصد است.

در بخش ديگري از گزارش اين نظرسنجي آمده است : بيش از نيمي از شركت كنندگان در اين نظرسنجي از سطح و كيفيت تجهيزات نظامي در اختيار خود راضي نيستند.

همزمان با انتشار نتايج نظرسنجي وزارت دفاع انگليس، درباره وضعيت نيروهاي نظامي و تجهيزات و روحيه آنان، خبر ديگري منتشر شد كه ضعف نيروهاي انگليسي را در افغانستان بيشتر نمايان ساخت .

بر اساس اين خبر ‪ ۹‬نظامي اين كشور اواخر هفته گذشته با آتش يك فروند بالگرد خودي در جنوب افغانستان مجروح شدند.

بر اساس بيانيه وزارت دفاع ، اين نيروها در ولايت هلمند و زماني كه سرگرم انجام ماموريت بودند با دشمن درگير شدند و تقاضاي آتش پشتيباني هوايي كردند و بالگرد آپاچي اعزامي نيز به اشتباه مواضع نيروهاي خودي را زير آتش گرفت .

اين اتفاقات درحالي روي مي‌دهد كه مقامات دفاعي و كارشناسان غيردولتي طي ماههاي گذشته بارها هشدار داده بودند كه ارتش انگليس توان ادامه نبرد در چند جبهه را ندارد و در حال حاضر فشار زيادي به نيروها و تجهيزات و امكانات ارتش وارد مي‌شود.

سازمان‌هاي مدني ، اقشار مختلف مردم و بويژه برخي خانواده‌هاي نظاميان انگليسي كشته شده در جنگ ، دولت انگليس را به پيروي غيرمنطقي از واشنگتن در حمله به عراق و افغانستان متهم مي‌كنند و معتقدند اين تجاوزات نظامي منافعي براي مردم انگليس نداشته و ندارد.

مردم انگليس اميدوار بودند با كنار رفتن توني بلر نخست وزير سابق انگليس و متحد نزديك جورج بوش (رييس جمهوري آمريكا) ، و روي كار آمدن گوردون براون در ژوئن سال ‪ ،۲۰۰۷‬دولت انگليس مقدمات خروج از باتلاق عراق و افغانستان را فراهم كند.

عدم خروج از عراق و افغانستان به همراه تشديد مشكلات اقتصادي داخلي، گوردون براون را در وضعيت دشواري قرار داده است.

نخست وزير انگليس به رغم مخالفت سازمان‌هاي مدني، همزمان با سفر اخير جورج بوش به لندن اعلام كرد، نيروهاي نظامي انگليس فعلا در عراق باقي خواهند ماند و چند صد نيروي تازه نفس نيز به افغانستان اعزام خواهند شد.

همزمان با اين اعلام، تلفات نيروهاي نظامي انگليس در افغانستان افزايش يافت و در ماه گذشته تقريبا هرهفته خبر كشته شدن چند سرباز اين كشور، با نگراني بيشتر خانواده‌هاي نظاميان همراه شد.

از سوي ديگر گزارش‌هاي دريافتي از ولايت هلمند افغانستان ، پايگاه اصلي استقرار نيروهاي انگليسي ، حاكي است اين نيروها در حال حاضر بشدت هراسان شده و تقريبا از پايگاههاي خود خارج نمي‌شوند.

دولت انگليس اين نيروها را با شعار كمك به ارتقا امنيت جنوب افغانستان و حمايت از طرح‌هاي توسعه‌اي آن كشور اعزام كرده بود ولي اكثر اين نيروها در حال حاضر در پايگاههاي خود زمين گير شده و قادر نيستند حتي با مقامات و بزرگان محلي حامي دولت افغانستان نيز ارتباط برقرار كنند.

وزارت دفاع انگليس براي ارتقاي روحيه سربازان خود در افغانستان تلاش‌هايي را آغاز كرده كه از جمله آنها افزايش حقوق آنان، ارائه كمك‌هاي مالي و جنسي به خانواده‌هاي نظاميان، فراهم كردن امكانات ارتباطي و سرگرم‌كننده مجاني براي سربازان است .

رهبر سابق حزب ليبرال دموكرات انگليس در ماه جاري فاش ساخت كه توني بلر نخست وزير سابق انگليس بدنبال خروج سريع نيروهاي نظامي اين كشور از افغانستان بود ولي نتوانست اين كار را انجام دهد.

لرد اشدون گفت : توني بلر چندبار بطور خصوصي به من گفت از اينكه ممكن است در يك درگيري طولاني در افغانستان گير كند، بيمناك است .

انگليس به تشويق آمريكا در سال ‪ ۲۰۰۱‬و در زمان نخست وزيري توني بلر وارد جنگ افغانستان شد و تاكنون براساس آمارهاي رسمي ‪ ۱۱۰‬نفر از نيروهاي نظامي اين كشور در افغانستان كشته و دهها نفر ديگر زخمي شده اند.

در حال حاضر و پس از گذشت حدود هفت سال از آغاز حمله به افغانستان ، انگليس هنوز هشت هزار نيروي نظامي در جنوب آن كشور بويژه ولايت هلمند دارد رهبر سابق حزب ليبرال دموكرات انگليس گفت : پس از سقوط كابل و شكست طالبان نيز بلر قصد داشت از افغانستان خارج شود ولي انگار كسي گفت اگر شما بيرون برويد القاعده و طالبان مجددا به قدرت باز مي‌گردند.

وي افزود:به نظر من اين موضوع (برگشت احتمالي طالبان ) براي انگليس خيلي خطر بزرگي تصور شد در حالي كه چنين نبود.

لرد اشدون در سال ‪ ۲۰۰۷‬و زماني كه مي‌خواست به عنوان نماينده سازمان ملل در افغانستان منصوب شود، به نخست وزير و وزيرخارجه انگليس گفته بود بايد از افغانستان خارج شوند.

وي در اين زمينه توضيح داد: من به آنان گفتم ما نيرو، زمان و توان كافي نداريم تا بتوانيم افغانستان را خيلي متفاوت تر از آنچه در هزار سال گذشته بوده، بسازيم .

درعين حال روزنامه ديلي تلگراف اخيرا نوشته بود ديويد ميليبند وزيرخارجه انگليس در يك جلسه كابينه به همكاران خود هشدار داد كه هنوز جنگي طولاني با طالبان در افغانستان در پيش است .

افزايش تلفات نظاميان انگليسي در افغانستان در ماه گذشته موجب بروز ترديدهاي جدي درباره ادامه ماموريت آنان در بين اقشار مختلف بويژه انديشمندان انگليسي شده است .

چالش اصلي مخالفان سياست‌هاي جنگ‌طلبانه آمريكا و انگليس در اشغال افغانستان اين است كه چگونه ماموريتي كه انگليسي‌ها در ابتدا با ادعاي پاسداري از صلح و بازسازي افغانستان آغاز كردند، اكنون به يك جنگ خونين بي پايان و همه جانبه با جناح‌هاي مختلف در افغانستان تبديل شده است .

ديويد ويلسون سخنگوي ائتلاف ضد جنگ در لندن در گفت و گويي با خبرنگار ايرنا تاكيد كرد: تداوم افزايش آمار كشته‌شدگان نظامي انگليسي در افغانستان يك بار ديگر واقعيت تلخ حتمي بودن سياست اشغال را به اثبات رسانده است .

اين فعال ضد جنگ عنوان كرد: سياست اشغال ديگر سرزمين‌ها حتي در قرن ‪۱۹‬ ميلادي نيز كارآيي چنداني نداشته ، چه رسد به قرن ‪ ۲۱‬كه عصر آگاهي و آزادي ملت‌ها است .

برخي از صاحب نظران انگليسي در تحليل‌هاي خود تاكيد مي‌كنند كه دولت انگليس نبايد به تنهايي هزينه اصلي انساني و مالي جنگ افغانستان را بپردازد و با توجه به شدت گرفتن مجدد جنگ با طالبان ، جنگ سالاران محلي و قاچاقچيان مواد مخدر، ضروري است كشورهاي ديگر اروپايي نيز در اين جنگ مشاركت بيشتري كنند.

مقامات ارشد دولتي انگليس از جمله گوردون براون نخست وزير اصرار دارند كه انگليس به درستي در جنگ افغانستان شركت كرده و به حضور خود در آن كشور تا ريشه كن كردن تروريسم ، استقرار دموكراسي و بازسازي آن كشور ادامه خواهد داد.

نكته‌اي كه اغلب كارشناسان انگليسي بر آن تاكيد دارند اين است كه با وجود تبليغات فراوان براون در ابتداي نخست وزيري خود درباره ضرورت كمك‌هاي غيرنظامي و مشورتي به افغانستان ، هم اكنون نظاميان انگليسي عمدتا درگير نبردي خونين با افراد طالبان و ديگر گروه‌ها شده و مجالي براي عمليات پاسداري از صلح يا بازسازي و استقرار دموكراسي و دولت مركزي قدرتمند برايشان باقي نمانده است .

به اعتقاد كارولاين وايت تحليل گر شبكه بي.بي .سي ، مساله مهمي كه نيروهاي انگليسي مستقر در افغانستان با آن مواجهند شكست تدريجي در نبرد قلوب و اذهان است .
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن