تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819103999




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در ميزگرد ايسنا با ميرتاج‌الديني مطرح شد: *از مجلس بايد انتظار تصميم‌گيري كارشناسي داشت *براي اجراي طرح تحول اقتصادي، همه جناح‌هاي سياسي كشور كمك كنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در ميزگرد ايسنا با ميرتاج‌الديني مطرح شد: *از مجلس بايد انتظار تصميم‌گيري كارشناسي داشت *براي اجراي طرح تحول اقتصادي، همه جناح‌هاي سياسي كشور كمك كنند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

حجت‌الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران ضمن گفت‌وگو با مسوولان ايسنا به سوالات خبرنگار اين خبرگزاري نيز درخصوص كميسيون‌هاي تخصصي، فضاي سياسي‌ مجلس، علت علاقه‌مندي برخي نمايندگان به بعضي كميسيون‌ها، ادامه‌ي رويه اصولگرايان در بحث انتخابات رياست جمهوري مانند انتخاب رييس مجلس، اهميت ديوان محاسبات و مركز پژوهش‌هاي مجلس، طرح تحول اقتصادي دولت، رقابت درون جناحي احزاب، عدم اجراي قانون مديريت خدمات كشوري و تشكيل فراكسيون‌هاي جديد پاسخ داد.

انتخاب كميسيون‌هاي تخصصي درمجلس يك روند قانوني دارد

عضو هيات‌رييسه مجلس درگفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا درخصوص اهميت و روند تشكيل كميسيون‌هاي‌ تخصصي مجلس گفت: انتخاب كميسيون‌هاي تخصصي درمجلس يك روند قانوني دارد كه در آيين‌نامه داخلي مجلس عنوان شده و اين مساله در طي دوره‌هاي گذشته تقريبا تكامل يافته است.

وي با اشاره به چگونگي شكل‌گيري كميسيون‌ها و چگونگي عضويت افراد در كميسيون‌ها براساس آيين‌نامه داخلي مجلس، گفت: درصورت معترض‌بودن افراد درخصوص نظر شعب براي حضور آنها در كميسيون‌ها، چون دراين راستا ديگر در آيين‌نامه فعلي راه‌حلي براي آن درنظر گرفته نشده است، اگر اعتراض آن از سوي هيات رييسه قابل قبول باشد، طبق پيشنهادات اصلاحيه‌ي آيين‌نامه،‌ فرصت ديگري به نمايندگان معترض داده مي‌شود و بين روساي شعب و هيات رييسه نسبت به اين افراد مجددا راي‌گيري مي‌شود.

وي تصريح كرد: يكي از نكاتي كه در شكل‌گيري كميسيون‌ها كمك خواهد كرد و فعلا آيين‌نامه تا اندازه‌ اين راه را باز كرده، ولي از جهت ديگر راه بسته است، اين است كه كف و سقف كميسيون‌هاي تخصصي درحال حاضر 19 و 23 نفرند. با توجه به تعداد نمايندگاني كه به مجلس راه مي‌يابند؛ اين مساله چه بسا باعث مي‌شود، برخي كميسيون‌ها با كمبود نماينده روبه‌رو شوند كه نمونه‌ي آن كميسيون اصل 90 مجلس هشتم بود.

كميسيون اصل 90 از نظر نظارتي كميسيون بسيار با اقتداري است

وي كميسيون اصل 90 را يك كميسيون نظارتي مجلس دانست و گفت: از همه‌ي تخصص‌هاي كميسيون‌ها بايد در كميسيون اصل 90 نماينده وجود داشته باشد تا به شكايات مردمي از سه قوه و طرز كار مجلس، دولت و قوه‌قضاييه رسيدگي كند.

ميرتاج‌الديني كميسيون اصل 90 را از نظر نظارتي كميسيون بسيار با اقتداري خواند و اظهار كرد: اين كميسيون مي‌تواند يك پارلمان كوچك محسوب شود، اما چون انگيزه‌هاي مختلف براي پيشبرد نيازهاي حوزه‌ي انتخابيه موجب مي‌شود نمايندگان در كميسيون‌هاي تخصصي حضور پيدا كنند لذا فرصتي براي كميسيون اصل 90 نمي‌ماند كه قصد داريم اين معضل را با همفكري همه‌ي دوستان حل كنيم.

اگرعدد كميسيون‌ها به 25 برسد اعضاي اصل 90 مي‌توانند به كميسيون‌هاي تخصصي وارد شوند

به گفته‌ي وي، باتوجه به آن‌كه كميسيون اصل 90 كميسيون خاصي است؛ طبق آيين‌نامه اعضاي آن مي‌توانند در كميسيون‌هاي تخصصي حضور پيدا كنند و از كميسيون‌هاي مختلف دو نفر بايد در اين كميسيون حضور داشته باشد كه راهكارهاي آن هم بررسي خواهد شد، و آن زمان مي‌توان كميسيون اصل نودي با 31 نماينده شكل دهيم و كار سنگيني هم در رابطه با نظارت انجام گيرد.

وي تصريح كرد: درصورتي كه عدد كميسيون‌ها را به 25 برسانيم اعضاي كميسيون اصل 90 هم مي‌توانند به كميسيون‌هاي تخصصي خود برگردند و از كميسيون‌هاي تخصصي هم عده‌اي مي‌توانند وارد كميسيون اصل 90 شوند.

كميته مشترك مجلس و قوه‌ قضاييه چالش ايجاد شده بين دو قوه را به صورت قانوني پيگيري مي‌كند

عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي در ادامه‌ي گفت‌وگو با ايسنا در مورد ارزيابي از فضاي سياسي مجلس نيز گفت: فضاي مجلس هشتم در جريان كلي همان رويكرد اصولگرايي است. در واقع هم‌چنان اكثريت قاطع در مجلس جريان اصولگراست و دركنار آن فراكسيون اقليت هم شكل گرفته است.

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس در ادامه افزود: در دل فراكسيون اكثريت طيف‌هاي مختلف اصولگرا از جمله رايحه‌ي خوش خدمت، جبهه‌ي پيروان خط امام(ره) و رهبري و جريان اصولگراي تحول‌خواه قرار دارد. شكل‌گيري اين‌ها در داخل جريان اصولگرا در ابتدا در اساسنامه‌ي فراكسيون به‌گونه‌اي تدوين شده كه كار موازي با جريان كلي اصولگرا نكنند، ولي درعين حال تاثير‌گذاري خود را در ميان اكثريت داشته باشند و با همگرايي و هم‌انديشي و انسجام كلي پيش بروند.

نماينده‌ي تبريز درخصوص نوع ارتباط مجلس هشتم با دو قوه‌ي ديگر كشور نيز گفت: از ابتدا قرار بر اين شد كه با يك حركت همگرايي، توافق و با شكل‌گيري كميته‌ها و كارگروهاي مشترك به اين سمت حركت كنيم و بنا بر اين شد كه تعامل سازنده با قواي ديگر را داشته باشند. هرچند در ابتداي حركت با قوه‌ي قضاييه با چالش‌هايي روبه‌رو شده‌ايم و آن هم به دليل پس‌لرزه‌هايي بود كه جريان تحقيق و تفحص از اين قوه داشت كه اين خود بحثي است كه هنوز ادامه دارد و مجلس هم با تشكيل كميته‌ي مشترك با قوه‌ي قضاييه اين مساله را به‌صورت قانوني پيگيري مي‌كند تا تبديل به مساله‌ي اختلاف بين مجلس و قوه‌ي قضاييه نشود.

از مجلس بايد انتظار تصميم‌گيري كارشناسي داشت

به گفته‌ي او، با دولت نيز حركت جامع و سازنده‌ وجود دارد. البته همواره اين تعامل به اين معناست كه منجر به رفع مشكلات جامعه و ارتقاي كارشناسي تصميم‌ها - چه لوايح دولت يا طرح‌هاي مجلس - شود و اين به آن معنا نيست كه مجلس هر لايحه‌اي كه از سوي دولت آمد را حتما تاييد كند. در واقع مجلس در راس امور است و به استقلال خود توجه خاصي دارد. در راستاي تصميم‌گيري و تصويب همه‌ي لوايح و طرح‌ها و هر آنچه در كشور قانوني مي‌شود اين جايگاه و موقعيت را بايد حفظ كنيم.

به گفته‌ي عضو كميسيون اصل 90 مجلس، دولتمردان هم در عمل نشان دهند؛ مجلس درمورد هرچه تصميم‌گيري مي‌كند آن تصميم بايد معتبر باشد. در باب اظهار نظر مخالفت و عدم همراهي مجلس و ... نيز بايد گفت‌ از مجلس بايد انتظار تصميم‌گيري كارشناسي داشت و اين تصميم كارشناسانه و بررسي‌هايي كه صورت مي‌گيرد چه بسا بايد غيرنظر دولت باشد.

نمايندگان براساس نياز حوزه انتخابيه، گرايش‌هاي تحصيلي و تجربه كاري كميسيون‌ها را انتخاب مي‌كنند

وي هم‌چنين درخصوص علت علاقه‌مندي برخي نمايندگان به برخي كميسيون‌ها نيز گفت: برخلاف بعضي شايعات و بحث‌هايي كه در رسانه‌ها مشاهده مي‌كردم كه عنوان كرده بودند دليل علاقه نمايندگان به كميسيون‌هايي مانند امنيت ملي و سياست خارجي، مساله سفرهاي خارجي است، اين مساله را قبول ندارم. كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درگذشته متشكل از دو يا سه كميسيون بود كه در حال حاضر تمام تلاش‌هاي داخلي، خارجي، امنيت ملي، مسائل دفاعي و ... همه در يك كميسيون‌ انجام مي‌شود.

اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس ادامه داد: افراد زيادي متقاضي حضور در اين كميسيون بودند. هم‌چنين نمايندگان معمولا بر اساس نيازهاي حوزه‌ي انتخابيه خود و گرايش‌هاي تحصيلي يا تجربه‌ي كاري خود كميسيون‌ها را انتخاب مي‌كنند، مثلا احساس مي‌كنند اگر در كميسيون برنامه و بودجه باشند در تصميم‌گيري در مورد بخشي از مشكلات حوزه‌ي انتخابيه خود و هم‌چنين نيازها و مشكلات عمومي جامعه مي‌توانند موثر بوده و مشاركت جدي داشته باشند و مفيد هستند، لذا به همين جهت استقبال از برخي كميسيون‌ها بيش از كميسيون‌هاي ديگر مي‌شود.

ميدان براي فعاليت نمايندگان درعرصه‌ عمومي مجلس كاملا مهياست

نماينده‌ي تبريز معتقد است: هرچند حضور در يك كميسيون‌ تخصصي باعث مي‌شود نماينده نقش و رسالت خود را ايفا كند، اما عدم حضور در يك كميسيون تخصصي مانع از اين نمي‌شود كه نماينده‌ نتواند كارهايي كه قصد دارد در مجلس دنبال كند را انجام ندهد. نماينده چه در كميسيون‌ تخصصي باشد يا نباشد رسالت نمايندگي خود را در قالب حضور فعال در تصويب طرح‌ها، ارائه‌ي طرح‌ها، نظارت بر مسوولان اجرايي، سوال از وزراء و ... مي‌تواند ايفا كند.

ميرتاج‌الديني در ادامه گفت‌وگو با ايسنا با تاكيد بر اين‌كه نمايندگان مي‌توانند در عين حال كه عضو يك كميسيون تخصصي هستند، به كارهاي ديگر نمايندگي نيز برسند، افزود: در واقع ميدان براي فعاليت نمايندگان درعرصه‌ي عمومي مجلس شوراي اسلامي كاملا مهياست و آيين‌نامه هم اين مساله را به‌خوبي مهيا كرده است. هم‌چنان كه مجلس از جايگاه رفيعي برخوردار است، يك نماينده هم به عنوان وكيل ملت كه راي و مسووليت خود را از مردم گرفته، جايگاه رفيعي دارد و مي‌تواند پيگير مطالبات مردم و قوانين باشد و در مقام اجرا اگر كساني از اجراي قوانين سرباز مي‌زنند بايد مطالبه‌كننده‌ي اين مساله باشد.

عضو هيات رييسه مجلس درمورد رويه‌ي اصولگرايان در بحث انتخاب رييس مجلس و ادامه‌ي اين روند در بحث رياست جمهوري نيز گفت: اين دوبخش با هم متفاوت است. مجلس يك روند خاص خود را دارد و مي‌تواند آن را به سرعت اين‌گونه سازماندهي و تشكيلاتي كند. با آن‌كه نمايندگان مختلف و غيرحزبي از اقصي نقاط كشور انتخاب و گردهم مي‌آيند و راهكارهاي دموكراسي درون‌ گروهي را براي انتخاب مي‌توانند طي كنند و اين روند را نسبت به انتخاب رييس مجلس در اين دوره داشتيم.

آسيب‌شناسي شيوه‌هاي گذشته از سوي اصولگرايان براي رسيدن به وحدت بايد صورت گيرد

ميرتاج‌الديني گفت: اما بيرون مجلس احزاب و گروه‌ها و جرياناتي وجود داشته و برنامه‌هايي براي خود دارند و چون مي‌توانيم مجموعه‌ جريان اصولگرا را در جريان كلي اصولگرا ببينيم و اين‌ها را تعريف كنيم و در دهه‌ي گذشته جريان اصولگرا در انتخابات مختلف شيوه‌هاي مختلف را براي رسيدن به اتحاد، انسجام و هماهنگ‌شده برگزيده‌اند، لذا هركدام از اين‌ها يك سري نقاط مثبت داشته و پاسخ‌هايي گرفته و برخي از آنها داراي اشكالاتي بوده كه نتوانسته‌اند درمورد آنها به نتيجه‌ي مشخص برسند.

وي براين اعتقاد است قبل از هرچيزي يك آسيب‌شناسي از سوي جريان اصولگرا نسبت به مجموعه‌ شيوه‌هايي كه در دهه‌ي گذشته، براي رسيدن وحدت داشته‌اند، بايد صورت گيرد و راه‌حل مناسب و تلفيقي را از مجموعه شيوه‌هاي گذشته كه جواب داده و مثبت بوده است، بايد بگيرد و اين روند را تدوين كنند و بتوانند در آينده هم اين انسجام و وحدت را بيشتر نمايند.

از ديدگاه‌هاي كانديداتوري مركز پژوهش‌ها در مديريت اين مركز مي‌توان استفاده كرد

وي هم‌چنين در ارزيابي از اهميت ديوان محاسبات و مركز پژوهش‌ها نيز گفت: براي هركدام از اين مجموعه در آيين‌نامه روند انتخابي در نظر گرفته‌اند. مركز پژوهش‌ها‌ داراي اساسنامه‌ي مستقلي است و هيات رييسه مجلس به عنوان هيات امناي اين مركز شناخته مي‌شود و انتخاب رييس مركز پژوهش‌ها با هيات رييسه مجلس است و در اساسنامه‌ هم شرايطي براي رييس اين مركز در نظر گرفته‌اند كه دارابودن مدرك دكتري يا معادل آن و يا حضور 10 ساله در اين جايگاه علمي و سابقه‌ي آموزشي و پژوهشي از جمله شرايط آن است.

وي تصريح كرد: هيات رييسه‌ي مجلس در اين دوره براي انتخاب رييس مركز پژوهش‌ها كار نسبتا طولاني را انتخاب كرده و ميدان را براي همه‌ي كساني كه مي‌توانند در اين سمت خدمت كنند؛ باز كرده است و افرادي را از داخل مجلس و از طرف نمايندگان پيشنهاد كرده و برخي را خارج از مجلس. در واقع هيات رييسه فرصت داد كه همه‌ي اين‌ها ديدگاه‌ها و نظارت خود را مطرح كنند و در چند جلسه هيات رييسه، نزديك 12 نفر حاضر شدند و مطالب خود را به هيات رييسه ارائه كردند و برخي از اين‌ها هم مكتوب و مدون، ديدگاه‌هاي خود را ارائه كردند.

اين نماينده‌ي مجلس خاطرنشان كرد: بعد از ارائه‌ي ديدگاه‌ها قهرا هيات رييسه بين اين‌ها به نتيجه خواهد رسيد و رييس مركز پژوهش‌ها را انتخاب خواهد كرد. اين روند داراي حسني است و آن اين است كه ديدگاه‌هاي پژوهشي خوب و نكات ارزنده‌اي از سوي اين كانديداها و داوطلبان رياست مركز پژوهش ارائه شده كه تدوين و جمع‌بندي آن‌ها هم در ادامه‌ي كار به نفع مجلس خواهد بود كه مي‌توان از اين ديدگاه‌ها هم در مديريت مركز پژوهش‌ها استفاده كرد.

رييس مركز پژوهش‌ها بايد كارشناساني قوي و بي‌طرف را نسبت به موضوعات مختلف انتخاب كند

نماينده‌ي تبريز درباره ديوان محاسبات و دادستان اين ديوان نيز گفت: ظاهرا آيين‌نامه‌ي ديوان اين است كه از طريق كميسيون‌ برنامه‌ و بودجه، رييس ديوان انتخاب مي‌شود كه در اين راستا كميسيون برنامه و بودجه كميته 7 نفره را انتخاب كرد و اين كميته، افرادي كه براي اين دو سمت مطرح شده بود را بررسي كرده و 3 نفر براي ديوان محاسبات و 3 نفر را به عنوان دادستان ديوان انتخاب كرده‌اند و در كميسيون برنامه‌ و بودجه يكي از اين 3 نفر انتخاب شده و براي انتخاب نهايي به صحن مجلس معرفي شد.

وي درخصوص ويژگي‌هاي رييس مركز پژوهش‌ها نيز گفت: فردي كه مديريت اين مركز را برعهده مي‌گيرد بايد بتواند نيازهاي مجلس را از نظر پژوهشي تامين كند، يعني در فضاي مجلس به‌طور كامل حضور داشته باشد و به روز از نيازها نسبت به طرح‌ها و لوايح آشنا بوده و بتواند كارشناساني قوي و درعين حال بي‌طرف نسبت به موضوعات مختلف انتخاب كند كه اين كارشناسان در بررسي طرح‌ها و لوايح بتوانند نظر مشورتي خوبي به مجلس ارائه دهند.

به‌نظر وي، ضابطين مركز پژوهش‌ها و كميسيون‌هاي تخصصي هم بايد افراد قوي باشند. در واقع يكي از نكات مهم اين است كه تاكنون رابطين مركز پژوهش‌ها در كميسيون‌هاي تخصصي خيلي قوي عمل نكرده و نتوانسته‌اند مباحث را در كميسيون طرح كرده و نظرات نمايندگان را به خود جلب كنند.

وي اظهار اميدواري كرد كه مركز پژوهش‌ها در دوره‌ي جديد اين نقيصه‌ها را رفع كرده و بازوي مشورتي خوبي براي مجلس و نمايندگان باشد.

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس ادامه داد: طبق آيين‌نامه‌ها مي‌توان افراد كارآمد را به عنوان مشاور كميسيون انتخاب و در مسائل مختلف از نظرات آنها استفاده كرد و مركز پژوهش‌ها مي‌تواند اين نقيصه را با حضور فعال خود رفع كند.

ميرتاج‌الديني هم‌چنين در ارزيابي از عملكرد مركز پژوهش‌هاي مجلس در دوره‌ي هفتم نيز گفت: عملكرد مركز پژوهش‌ها در مجلس هفتم عملكرد خوبي بود و ميزان جزوات و مجموعه‌هاي تحقيقي و پژوهشي كه در موضوعات مختلف توسط مركز پژوهش‌ها منتشر مي‌شد و خلاصه نظريات در هرطرح و لايحه‌اي كه در مجلس مطرح مي‌شد به روز ارائه مي‌كردند؛ هرچند انتقاداتي هم به مركز پژوهش‌ها درمجلس هفتم مي‌شد.

اين نماينده‌ي اصولگراي مجلس از جمله نكات قابل توجه گرايش خاص اقشار حاكم در پژوهش‌ها را يكي از اشكالات عمده‌ي مركز پژوهش‌ها در مجلس هفتم دانست و گفت: نمايندگان نيز به اين مساله كه نبايد گرايش خاصي در اين مركز حاكم باشد توجه دارند و بايد كار در اين بخش تخصصي و كارشناسي شده باشد و در واقع مركز پژوهش‌ها به عنوان يك مركز علمي و پژوهشي بايد دستيار و كمك فكري نمايندگان باشد.

عضو كميسيون‌ فرهنگي مجلس در ادامه گفت‌وگو با ايسنا با بيان ويژگي‌هاي رييس ديوان محاسبات با توجه به نقش اساسي كه ديوان در تعيين بودجه دارد، تصريح كرد: ديوان محاسبات يكي از نهادهاي بسيار قوي نظارتي در كشور است و با توجه به جايگاهي كه هم‌اكنون در مجلس دارد رييس ديوان بايد فردي مستقل، قوي و حقوقدان و تمام دغدغه‌ي او اجراي مصوبات مجلس باشد.

مديران، ديوان محاسبات را يك ناظر كارگشا براي خود بدانند

وي يكي از مشكلات در اين زمينه را اين دانست قانوني كه تصويب مي‌شود در مقام عمل و اجرا به صورت ديگري اجرا مي‌شود كه در اين راستا نقش ديوان محاسبات در نظارت بر مصوبات مجلس نقش بسيار حساسي است.

نماينده‌ي مردم تبريز درخانه‌ي ملت با تاكيد بر نقش ديوان محاسبات و رابطه‌ي بسيار نزديك آن با قواي قضاييه و مجريه گفت: مديران بايد ديوان محاسبات را يك ناظر كارگشا براي خود بدانند. هم‌چنين ديوان بايد ناظري امين و راهگشا بوده و تمام دقت خود را صرف اجراي درست قوانين كند.

ميرتاج‌الديني با اشاره به نقش ديوان محاسبات در مجلس هفتم گفت: ديوان محاسبات در مجلس هفتم پرتحرك‌تر از دوره‌هاي قبل بود و گزارشات خود را در تمام زمينه‌ها و در مورد موضوعات مختلف به مجلس ارائه مي‌داد و در مجموع نقش بسيار خوبي را در مجلس هفتم ايفا كرد، ولي در عين حال در بعضي موارد احساسي عمل مي‌كرد و باعث ايجاد مشكلاتي بين كميسيون‌ برنامه‌ و بودجه و ديوان محاسبات مي‌شد و در چندين مورد ما شاهد چنين مشكلاتي بوديم.

در بحث طرح تحول اقتصادي همه‌ي جناح‌هاي سياسي كشور بايد كمك كنند

وي در ادامه هم‌چنين با اشاره به نامه‌ي تعدادي از نمايندگان درمورد طرح تحول اقتصادي به لاريجاني گفت: مهم‌ترين بحث اقتصادي كه در سال جاري و در دولت نهم مطرح شده، طرح تحول اقتصادي است.

به نظر اين نماينده‌ي مجلس، در يافتن نكات ضعف و مشكلات اقتصادي، دولت نهم بسيار خوب عمل كرده و به نكات خوبي رسيده است و باتوجه به مطالعات كارشناسي كه دراين زمينه صورت گرفته توانسته است به نكات قابل توجهي در زمينه‌ي اقتصادي كشور برسد و در بسياري از زمينه‌ها اتفاق نظر بسياري وجود دارد.

اين نماينده‌ي اصولگراي مجلس با اشاره به عملكرد دولت در شناخت ضعف‌هاي اقتصادي ادامه داد: در اين زمينه بايد به چند مورد توجه بسيار كرد، يكي هدفمند‌كردن يارانه‌ها، ساماندهي يارانه‌ها و عدالت‌مند كردن آنها كه هم‌اكنون دولت در تمام اين زمينه‌ها نقش فعالي دارد.

وي معتقد است: در بحث طرح تحول اقتصادي همه‌ي جناح‌هاي سياسي كشور بايد كمك كنند، اين كه دولت مي‌خواهد چنين كار سختي را انجام دهد و تا به حال كمتر دولت‌هايي را مي‌شناسيم كه بخواهد چنين بارسنگين و دشواري را به دوش خود بياندازد و اين بسيار ارزشمند است.

ميرتاج‌الديني گفت:هرچند درگذشته هم برخي دولت‌ها قصد انجام چنين كارهايي داشتند اما شرايط اقتصادي و سياسي زمان هم به آنها اجازه اين كار را نمي‌داد، ولي هم‌اكنون دولت نهم در اين زمينه شجاعت به خرج داده و اين كار را شروع كرده است؛ لذا بايد همه‌ي جناح‌هاي سياسي به‌ويژه كارشناسان سياسي در اين زمينه وارد ‌شده و نظرات خود را بيان كنند. زيرا اين طرح جزء كارهاي ملي است تا يك كار جناحي و تا عزم عمومي و همراهي همه‌ي جناح‌هاي سياسي و همه‌ي متخصصان اقتصادي در اين كار نباشد به راحتي و به سرعت شكل نمي‌گيرد.

راهكارهاي برون‌رفت از معضلات اقتصادي كمتر عنوان شده است

وي با تاكيد بر اين‌كه دولت، دردها را خوب پيدا كرده است؛ اين كه درمان‌ها، راه‌حل‌ها و طرح‌هايي كه قرار است از اين مشكلات بيرون بياييم چيست، افزود: قهرا دولت راهكارهاي براي اين مساله انديشيده است، اينجاست كه هم مجلس و هم كارشناسان اقتصادي هم بايد راهكارها را به صورت آزاد و با نگاهي ملي ارائه دهند و بهترين شيوه‌ها را در اين راستا پيدا كنند، اما هنوز اين راهكارها توسط دولت تبيين نشده يعني به مجلس و جامعه اين راهكارها را ارائه نداده است.

به گفته‌ي ميرتاج‌الديني، شيوه‌ي خوب دولت دراين راستا اين بوده كه اولا طرح موضوع كرده است و ابتدا درجلسه‌ي محدودي با برخي از نمايندگان اين موضوع را طرح و بعد با كل مجلس آن را مطرح كرد و قبل از صحبت با رسانه‌ها اين مساله را با مردم در ميان گذاشت، اما راهكارهاي برون‌رفت از اين معضلات و مشكلات را كمتر عنوان كرده است كه خود نياز به طرح مدون دارد.

وي يكي از تحولات را در بخش يارانه‌ها دانست و خاطرنشان كرد: هركس در اين كشور رفاهمند است از رايانه‌ها بيشتر بهره‌مند مي‌شود و در واقع بين 15 تا 17 درصد دهك‌هاي بالاي جامعه بيشتر از دهك‌هاي پايين از يارانه استفاده مي‌كنند كه دولت به اين درد خوب واقف شده، اما سوال اين‌كه راهكار حل اين مساله چيست؟

وقتي دولت‌ها يا مجلس سركار مي‌آيد روند گذشته را به نوعي تقطيع مي‌كنند

نماينده‌ي تبريز با بيان اين‌كه دولت بايد راهكارهاي خود را در معرض بررسي كارشناسان اقتصادي و اقتصاددانان قرار دهد، گفت: در مجلس هم بايد كميسيون‌ ويژه‌اي براي اين مساله شكل گيرد كه در اين راستا دوستان اقليت بلافاصله عنوان كردند كه براي مساله كنترل تورم يك كميسيون تشكيل شود كه اين يك كار تبليغاتي بود، درحالي كه نمي‌توان براي هرمساله‌اي درمجلس كميسيون ويژه‌اي تشكيل داد.

به نظر وي، درحال حاضر براي طرح تحول اقتصادي دولت بايد كميسيون ويژه‌اي تشكيل داد كه قطعا در آنجا مساله‌ي تورم هم مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد، چرا كه تورم را با عوامل اقتصادي مي‌توان كنترل كرد.

عضو هيات رييسه‌ي مجلس هم‌چنان درخصوص دير ارائه‌شدن طرح اقتصادي و شائبه‌ي تبليغاتي و انتخاباتي آن را در يك سال مانده به انتخابات رياست جمهوري گفت: مشكل ما اين است وقتي دولت‌ها يا مجلس سركار مي‌آيد روند گذشته را به نوعي تقطيع مي‌كنند و دوباره كارهاي مطالعاتي و اجرايي را از صفر شروع مي‌كنند كه در دولت نهم و در مجلس هفتم هم اين مساله را شاهد بوديم. درحالي كه در مجلس ششم كه يك جريان سياسي اصلاح‌طلب بود و درمجلس هفتم هم كه جريان اصولگرا روي كارآمد، در بحث‌هاي اقتصادي و مسائلي كلي روندي داشتند و برنامه‌ي چهارم را هم تدوين كرده بودند.

وي ادامه داد: البته اين برنامه‌ها هم بايد منطبق با سياست‌هاي كلان باشد، لذا اگر مجلس و دولت بيايند روند اقتصادي گذشته را تقطيع و روند جديدي را شروع كنند، نتيجه آن اين خواهد بود كه بعد از 3 سال مجددا يك كار كارشناسي و مطالعاتي را بايد انجام دهند و بعد از 3 سال هم به اين نتيجه مي‌رسند كه بايد اين تحول اقتصادي را داشته باشيم.

يك سياستمدار مسلمان هيچ گاه به خود اجازه نمي‌دهد كه ديگران را تخريب كند

وي در ادامه گفت‌و‌گو با ايسنا در ارزيابي از ايجاد رقابت‌هاي بين جناح‌ها و ايجاد فضاي توهين و تخريب در اين راستا هم گفت: در منشور اخلاقي سياسي جامعه كه بين احزاب تدوين شد، بر پرهيز از تخريب و تهمت بسيار تاكيد شده است. در نظام سياسي كشور بايد اخلاق سياسي را سرلوحه كارهاي خود قرار دهيم و اجتماع را از تخريب ديگران و تهمت و افترا دور كنيم.

به نظر ميرتاج‌الديني، يك سياستمدار مسلمان هيچ گاه به خود اجازه نمي‌دهد كه ديگران را تخريب كرده و يا با تهمت و افترا بخواهد رقيب را از ميدان دور كند. اگر چنين فردي رسيدن به قدرت را در برنامه خود قرار داده بايد اين قدرت را با انگيزه‌ها و راهكارهاي صحيح به دست آورد نه با انگيزه‌هاي دنيايي و قدرت طلبي.

عضو هيات رييسه مجلس كشيدن رقابت به درون جناحي را مربوط به علل و عواملي دانست و گفت: چه بسا آن احزاب و جريانات بيروني در فرايند جامعه به حدي رسيده‌اند كه اقبال و گرايش جامعه به يك سمت سوق داده شده است. اگر در زماني اقبال جامعه به سمت جريان اصلاح طلب بود، نهايتا رقابت به درون اصلاح طلبان كشيده شد. درحال حاضر اقبال جامعه به سوي جريان اصولگراست كه طبعا در دل جريان اصولگرا رقابتي شكل مي‌گيرد كه كدام يك از اين‌ها در بيرون اين جريان باشند و نمايندگي كل اين جريان را عهده‌دار شوند.

رسانه‌ها بايد به دور از هر نوع سانسور و خودسانسوري جريان‌هاي سياسي را نقد كنند

ميرتاج‌الديني اين قضيه را يك امر طبيعي دانست و گفت: در نظام‌هاي پارلماني و انتخاباتي دنيا نيز همين گونه است. در واقع احزابي كه شكل مي‌گيرند، در دل آنها جريان‌هاي مختلف وجود دارد. اگرچه دركشور ما آن احزاب كلي شكل نگرفته، ولي در همان قالب كه جريان كلي شكل گرفته است، اگر اين حركت كه ابتدا از درون جريان آغاز شود رقابتي صحيح باشد، به نوعي به بالندگي سياسي كشور كمك مي‌كند.

وي نقش رسانه‌ها را در اطلاع‌رساني و تنوير افكار عمومي و تدوين ديدگاه‌ها بسيار تاثير‌گذار دانست و افزود: رسانه‌ها بايد به دور از هرنوع سانسور و خودسانسوري جريان‌هاي سياسي را نقد كنند. در اين راستا نخبگان نيز نقش عمده‌اي دارند. آنها با اصل قراردادن نقد كارشناسانه و منصفانه مي‌توانند به توسعه‌ و بالندگي و رشد سياسي جامعه كمك كنند.

دولت بايد قانون مديريت خدمات كشوري را اجرايي كند و بيش از اين قانون نبايد معطل شود

وي هم‌چنين درخصوص علت عدم اجراي قانون مديريت خدمات كشوري و مشكل دولت در تامين بودجه‌ي آن نيز گفت: اين قانون ابلاغ شده و دردست دولت است؛ منتهي چون اين قانون، بسيار وسيع بوده و همه‌ي روند كلي گذشته را عوض مي‌كند لذا نياز به آيين‌نامه‌هايي دارد.

به گفته‌ي وي، اين قانون بين 40 تا 60 آيين‌نامه نياز دارد كه اين آيين‌نامه‌ها در دولت بايد تدوين شود، ولي براين اعتقادم كه همه‌ي اين آيين‌نامه‌ها هم تاسيسي نيست و مي‌توان آيين‌نامه‌هاي قبلي را نيز اصلاح كرد. دولت هر زمان بتواند اين آيين‌نامه را تدوين و ابلاغ كند اين قانون بايد اجرايي شود.

ميرتاج‌الديني مشكل عمده ديگري دراين رابطه را بحث تامين اعتبار اين قانون برشمرد و گفت: درمجلس هفتم اين مساله براي سال 87 مورد توجه قرار گرفت و حدود 16 هزار ميليارد تومان بودجه‌ي جاري براي آن در نظر گرفته شد كه به نظر مي‌رسد كه با اين مقدار بودجه تا برج نهم مي‌تواند به اين قانون عمل كند.

عضو هيات‌رييسه مجلس با اشاره به اختيار دولت براي آوردن لايحه متمم در اين زمينه گفت: البته دولت مشكل متمم را در بودجه‌هاي عمراني و نيازهاي ضرري در نظر گرفته است؛ ولي مي‌توان در قالب معوقه بدهي ديون دولت براي كارمندان اين مساله را به حساب ‌آورد و يا در قالب سهام شركت‌هاي دولتي كه در قالب بورس ارائه مي‌دهد، در اين خصوص اقدام كرد.

ميرتاج‌الديني تصريح كرد: راه‌هاي مختلفي در كميسيون‌ تلفيق بحث شده و در نهايت اين چنين در نظر گرفته شده كه بخشي را در قالب سهام شركت‌هاي دولتي واگذار شده و بخش ديگر هم ديون شود و در سال‌هاي آتي به كاركنان ارائه دهند. آنچه مهم است اين‌كه دولت بايد اين قانون را اجرايي كند و بيش از اين قانون نبايد معطل شود.

فراكسيون‌هاي تخصصي يك مجموعه مكمل براي كميسيون‌هاي تخصصي هستند

وي هم‌چنين درخصوص تشكيل فراكسيون‌هاي جديد در مجلس نيز گفت: علاوه بر فراكسيون‌هاي سياسي كه معمولا در مجلس شكل مي‌گيرد فراكسيون‌هاي تخصصي و صنفي نيز از چند دوره‌ي قبل شكل گرفت كه همه اين‌ها در راستاي ايفاي وظيفه‌ي نمايندگي است؛ چرا كه طبق آيين‌نامه يك نماينده دريك كميسيون تخصصي مي‌تواند شركت كند و نماينده‌ هم گرايش‌هاي مختلف دارد و علاقه‌مند به فعاليت در تخصص‌هاي ديگر هم است، لذا اين فراكسيون‌هاي تخصصي و صنفي هم شكل مي‌گيرد. البته اين فراكسيون‌ها وقت كمي از نمايندگان را مي‌گيرند.

عضو كميسيون‌ فرهنگي مجلس عنوان كرد: عمده وقت نمايندگان در كميسيون‌هاي تخصصي است. حتي برخي فراكسيون‌ها سالانه‌ بيش از دوجلسه هم برگزار نمي‌كنند ولي عمده كارهاي فراكسيون را هيات رييسه‌هاي آنها پيش مي‌برند و اگر نمايندگان طرح يا برنامه‌اي را داشته باشند از كانال هيات رييسه پيگيري مي‌كنند.

وي ادامه داد: لذا فراكسيون‌هاي تخصصي يك مجموعه مكمل براي كميسيون‌هاي تخصصي و براي پيشبرد برخي مسائل است.

به گفته‌ي اين نماينده‌ي مجلس، در بحث تشكيل فراكسيون امنيت ملي نمايندگاني كه نتوانستند به كميسيون امنيت ملي راه پيدا كنند دنبال تشكيل اين فراكسيون بودند كه بايد ديد شكل مي‌گيرد يا خير.

گفت‌وگو از خبرنگار پارلماني ايسنا: زهرا حبيب‌پور

انتهاي پيام
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن