تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813458560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش تفصيلي/ قدم به قدم تا المپيك – تيروكمان همه چيز درباره‌ي دو نماينده‌ي ايران در پكن


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش تفصيلي/ قدم به قدم تا المپيك – تيروكمان همه چيز درباره‌ي دو نماينده‌ي ايران در پكن
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: قهرماني - همگاني

كسب نخستين سهميه‌ي تيروكمان ايران براي بازي‌هاي المپيك پكن شگفت‌آور و دومين سهميه‌ي المپيك ايران در اين رشته باورنكردني بود. شايد حتي برخي از علاقه‌مندان به ورزش هم پس از شنيدن اين اخبار گمان مي‌بردند كه كمانداران ايران وايلدكارد براي حضور در المپيك دريافت كرده‌اند اما، اين طور نبود. كمانداران ايران براي نخستين بار توانسته‌ بودند با افتخار وارد المپيك شوند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رشته‌ي ورزشي تيروكمان قدمتي به طور تاريخ بشر دارد. چرا كه انسان‌ها در بدو پيدايش يكي از نخستين سلاح‌هايي كه براي شكار، دفاع از خود و يا جنگ ساخته‌اند، تيروكمان بود اما، امروزه همان كمان چهار خم سنتي سابق تبديل به يكي از رشته‌هاي ورزشي در بازي‌هاي المپيك شده كه طرفداران زيادي هم دارد. در تيروكمان دو رشته‌ي كامپوند و ريكرو وجود دارد كه رشته‌ي دومي المپيكي است و جوانان تيروكمان ايران براي نخستين بار توانسته‌اند كه سهميه‌ي حضور در مسابقه‌هاي ريكرو المپيك را كسب كنند. اين در حالي است كه فدراسيون تيروكمان ايران در آستانه‌ي بازي‌هاي المپيك آتن تشكيل شد و هم اكنون پس از چهار سال توانسته دو سهميه براي المپيك كسب كند. حضور ايران در اين بازي‌ها براساس منشور المپيك صرف‌نظر از كسب هر نتيجه‌اي افتخار بزرگي محسوب مي‌شود.

** راه دشوار كمانداران براي رسيدن به المپيك

نخستين سهميه‌ي تيروكمان ايران در بخش مردان چيزي حدود يك‌سال قبل توسط "حجت الله واعظي" در آلمان كسب شد. مسابقه‌هاي جام جهاني لايپزيك سال گذشته با حضور 173 ورزشكار ريكرو در بخش مردان از 80 كشور برگزار شد. در حالي كه كمانداران ايران براي نخستين بار بود كه وارد اين رقابت‌ها شده بودند، يكي پس از ديگري در مراحل مختلف حذف شدند. اما، حجت الله واعظي كماندار مصمم ايران، توانست به جمع 16 نفر پاياني راه يابد و سهميه‌ي حضور در بازي‌هاي المپيك راكسب كند. اين افتخار بزرگ براي واعظي بود چرا كه نه خودش و نه هيچ كدام از مربيان و مسوولان فكر مي‌كردند كه واعظي بتواند چنين نتيجه‌ي درخشاني را در آلمان كسب كند. در آن رقابت وقتي واعظي كماندار رومانيايي را شكست داد و وارد شانزده نفر شد حتي مربي روماني هم از اين عملكرد واعظي به وجد آمد و پس از حضور در كمپ ايران گفت كه واعظي مي‌تواند در المپيك موفقيت زيادي كسب كند.

** آرامش و وقار در كمانداران جوان

كمانداران ايران مدت چهار سال است كه زيرنظر آقاي "پارك" و خانم "لي" كار مي‌كنند. اين دو مربي كره‌اي به عنوان نخستين مربيان تيروكمان ايران ورزشكاران خود را از جاي جاي ايران استعداديابي كرده و به مرحله‌ي كسب سهميه‌ي المپيك رسانده‌اند. از طرفي ديگر رشته‌ي ورزشي تيروكمان با توجه به تازه تاسيس بودن با مشكلات زيادي در سال‌هاي اخير مواجه بوده كه يكي از آنها فضاي تمريني است. هم اكنون كمانداران ايران ورزشگاه شهداي طرشت را مركز اصلي تمريني خود قرار داده‌اند اما، متاسفانه همين شرايط هم چيزي نيست كه درخور شان قهرمانان ملي و حتي المپيكي ايران باشد.

وقتي وارد ورزشگاه شهداي طرشت مي‌شويم، چيزي حدود 20 كماندار دختر و پسر گوشه‌اي از ورزشگاه جمع شده‌اند تا به سخنان مربيان‌شان گوش دهند. آنها هر از چند مدتي يك بار بايد ورزشكاران خود را گرم كنند و نكات مهم را به آنها گوشزد كنند. پس از آن كمانداران خود راگرم مي‌كنند تا كمان‌هاي خود را بردارند و به فيس‌هاي (سيبل)‌ مقابل تير پرتاب كنند. فرقي بين آنها ندارد. چه المپيكي باشند چه غير المپيكي بايد در زير چادرهايي كه با هزينه‌ي بسيار كمي علم شده، بايستند و پرتاب كنند. البته در كنار آنها يك كلمن آبي رنگ آب هم قرار دارد كه هر وقت كه بخواهند مي‌توانند آب خنكي بخورند. امكانات ديگر اين مجموعه يك كانكس براي ورزشكاران شهرستاني پسر است كه بتوانند در آن بخوابند. البته تهراني‌ها از لطف حضور كمپ در شهرشان استفاده مي‌كنند و به خانه‌هايشان مي‌روند. آن سو تر وقتي هنوز تمرين كمانداران ملي‌پوش ايران تمام نشده، فريادهاي بلند مربيان مدرسه‌ي فوتبال طرشت است كه به سر ورزشكاران، مربيان و حتي مسوولان فدراسيون تيروكمان زده مي‌شود تا زودتر تمرين خود را قطع كنند تا آنها بتوانند در زمين چمن بازي كنند اما، اگر از نبود امكانات، خوابيدن ورزشكاران در كانكس و فريادهاي نه‌چندان مودبانه‌ي مربيان مدرسه‌ي فوتبال بگذريم، صميميت خاصي در بين ورزشكاران و مربيان اين تيم وجود دارد. آنها هم‌چون يك گروه در كنار هم كار كرده‌اند و نتيجه‌ي آن همين كسب دو سهميه‌ي المپيك است. به طور حتم اگر اين صفا و صميميت، همدلي و يكپارچگي و قاطعيت در كار نبود، ورزشكاران ايران نمي‌توانستند به باز‌ي‌هاي المپيك برسند. در اين شرايط است كه مي‌توان به آينده‌ي تيروكمان ايران اميدوار بود، در صورتي كه آنها همين روند صعودي خود را حفظ كنند.

** برنامه‌ي رقابت كمانداران ايران در المپيك

هر دو كماندار ايران در روز نخست بازي‌ها در راند رده‌بندي به مصاف هم مي‌روند. نجمه آبتين نخستين كماندار ايران است كه ساعت 12 روز 19 مردادماه بايد در اين مرحله با حريفان خود رقابت كند. حجت الله واعظي هم عصر همان روز از ساعت 15 به مصاف حريفان مي‌رود اما، مرحله‌ي راهيابي از بين 32 نفر به 16 نفر نهايي در بخش زنان از ساعت 10 صبح روز چهارم بازي‌ها يعني 22 مردادماه برگزار مي‌شود. همين مرحله در بخش مردان هم از ساعت 10 صبح روز پنجم بازي‌ها انجام مي‌شود.

كمانداران ايران در صورت راهيابي به مرحله‌ي يك هشتم نهايي بايد در روزهاي ششم و هفتم بازي‌ها با حريفان رقابت كنند.

روز ششم بازي‌ها كه 24 مرداد است از ساعت 10 و 30 دقيقه‌ي صبح مرحله‌ي يك هشتم نهايي زنان برگزار مي‌شود و عصر همان روز تكليف قهرمانان اين ماده مشخص مي‌شود. روز بعد هم كمانداران مرد در بخش انفرادي به مصاف يكديگر مي‌روند تا پس از گذراندن مرحله‌ي يك هشتم نهايي، قهرمانان خود را بشناسند.

** حجت‌الله واعظي ورزشكار 30 ساله‌ي رشته‌ي تيروكمان ايران است كه پس از سه سال و چهار ماه حضور در تيم ملي تيروكمان ايران توانسته سهميه‌ي المپيك را كسب كند. وي كه اعتماد به نفس و آرامش زيادي در كارهاي‌ش ديده مي‌شود، اميدوار است كه بتواند در پكن خوش بدرخشد. او توانايي خود را در حد كسب مدال المپيك مي‌داند و مي‌گويد: هيچ كدام از حريفان براي من مهم نيستند. تنها حريف من فيس (سيبل) مقابل است.

كماندار ملي‌پوش ايران در گفت‌وگو با ايسنا، اظهاركرد: وقتي من وارد تيروكمان شدم هنوز اين رشته فدراسيون نداشت. بنابراين زيرنظر انجمن كار كرديم تا اين‌كه خود به يك فدراسيون جداگانه تبديل شد و كريم صفايي رياست آن را برعهده گرفت. خوشحالم كه او توانسته اين فدراسيون نوپا را كه هيچ افتخاري نداشت، پس از چهار سال به جايي برساند كه دو سهميه‌ي در بازي‌هاي المپيك داشته باشد. من فكر مي‌كنم اين بزرگترين افتخار براي يك فدراسيون است.

وي با اشاره به روند حركتي فدراسيون در سال‌هاي اخير خاطرنشان كرد: صفايي توانست پايه و اساس خوبي در رشته‌ي تيروكمان بگذارد. به طوري كه با آوردن دو مربي كره‌اي كه از مهد رشته‌ي تيروكمان برخاسته‌اند، توانست حركت‌هاي پايه‌سازي خوبي انجام دهد. اكنون اين دو مربي حدود چهار سال است كه در ايران كار كرده‌اند، در استان‌هاي مختلف به دنبال استعدادها بودند و با جوانان و نوجوانان خوبي شروع كردند. آنها توانسته‌اند تعامل خوبي با ورزشكاران ايران برقرار كنند و همين امر تاحدودي باعث موفقيت ما شده است.

وي در ادامه با اشاره به چگونگي كسب سهميه‌اش براي بازي‌هاي المپيك خاطرنشان كرد: ما هم خودمان باور نمي‌كرديم بتوانيم حتي يك سهميه براي المپيك بگيريم اما، براساس سياست‌هاي فدراسيون تمام برنامه‌ريزي‌ها بر اين اساس صورت گرفت كه در المپيك سهميه بگيريم. در ابتداي سال 86 به كره رفتيم تا بتوانيم خودمان را در مسابقه‌هاي جهاني كه در اين كشور برگزار مي‌شد، ارزيابي كنيم. يك ماه بعد به ايتاليا رفتيم كه فكر مي‌كنم نتايج نسبتا خوبي كسب كرديم. مسابقه‌هاي ايتاليا اعتماد به نفس خاصي به ما داد و فهميديم كه مي‌توانيم در مقابل حريفان بزرگ رقابت كنيم. هر چه جلوتر رفتيم اين شرايط آمادگي براي ما بهتر شد و هر روز ما در اردو ركوردهاي روز قبل‌مان را مي‌شكستيم. اين شرايط به نفع ما بود تا اينكه نوبت به مسابقه‌هاي جام‌جهاني آلمان رسيد كه بايد براي كسب سهميه‌ي المپيك مي‌رفتيم. آن مسابقه، مسابقه‌ي بسيار بزرگي بود بيش از 400 كماندار به آنجا آمده بودند كه تنها 16 نفر در بخش ريكرو به المپيك مي‌رفتند. آنجا هوا سرد بود، باران هم مي‌باريد. از سه نفري كه در آنجا بودند دو نفر حذف شده بودند و من مانده بودم اما، در اين رقابت خدا كمك من كرد تا ورزشكاران ژاپن، اسلووني و روماني را شكست دهم و به جمع 16 نفر پاياني راه يابم. همه شگفت‌زده شده بودند اما، خوشبختانه سهميه را گرفتيم.

واعظي با بيان اينكه پس از كسب سهميه‌ي المپيك دچار افت محسوسي شدم، يادآور شد: پس از اينكه نخستين سهميه‌ي تيروكمان را گرفتيم من دچار افت محسوسي شدم. عوامل مختلفي در اين افت دخيل بودند كه در ماه‌هاي مختلف توانستم به اين عوامل برسم و آنها را جبران كنم تا به اوج برگردم. در اين مدت كه دچار افت شده بودم، از طرفي به بدنم هم فشار مي‌آوردم تا به اوج برگردم و همين مساله باعث شد تا مصدوم شوم. به هر حال اين عوامل را گذراندم تا دوباره به اوج برگردم. اكنون از شرايطي كه دارم، راضي هستم و خوشحالم كه توانسته‌ام روزهاي سخت را پشت سر بگذارم. اميدوارم كه در المپيك هم بتوانم نماينده‌ي شايسته‌اي باشم و همه‌ي دوستانم و هم تيمي‌هايم از عملكرد من راضي باشند.

كماندار المپيكي ايران با بيان اينكه اين روزها به بهترين ركوردهايم دارم مي‌رسم، ادامه داد: همه‌ي شاخص‌هايي كه سال پيش در اوج داشتم، اكنون به آن رسيده‌ام و به سمت بهتر شدن حركت مي‌كنم. من بايد به يك باور جدي و تكنيك و تاكتيك درستي برسم تا در المپيك حذف نشوم. اكنون شرايط من از سال قبل بهتر است.

واعظي با بيان اينكه هدف من حضور در المپيك نبوده، بلكه كسب مدال دراين باز‌ي‌هاست، خاطرنشان كرد: من مي‌خواهم به مدارج عالي اين رشته برسم. در المپيك هم مي‌خواهم به جايگاهي كه استحقاقش را دارم، برسم. خودم مي‌خواهم مدال بگيرم و فكر مي‌كنم اين مساله دور از دسترس و توان من نيست. چيزهايي را داريم كه خيلي‌ها ندارند. من فكر مي‌كنم ايمان به خدا يكي از اين عوامل است كه مي‌تواند كمك زيادي به ما كند. براي من حريفي كه در كنارم ايستاده مهم نيست، مي‌خواهد قهرمان جهان باشد يا المپيك براي من آن فيس روبرو مهم است و حريف اصلي من اوست. من بايد بهترين تيرها را به سمت هدف پرتاب كنم. اگر بتوانم خودم را در المپيك كنترل كنم، مطمئنا مي‌توانم نتيجه‌ي خوبي را كسب كنم.

وي در پايان با اشاره به كمبودهاي رشته‌ي تيروكمان در ايران گفت: من اميدوارم مشكلاتي كه در اين رشته داريم، زودتر حل شود. اميدوارم كه باشگاه‌ها با نگاه بهتري به اين رشته نگاه كنند و كمي شرايط اردويي ورزشكاران بهتر شود. البته اكنون همه چيز خوب است، فدراسيون چيزي كم نگذاشته اما، بايد از لحاظ تجهيزات يك مقدار قوي‌تر شويم.

** "نجمه آبتين" ورزشكار شيرازي تيم ملي تيروكمان ايران با كسب سهميه‌اش براي بازي‌هاي المپيك پكن نه تنها همه را شگفت‌زده كرد، بلكه باور اين مساله براي علاقه‌مندان به ورزش سخت بود كه او توانسته در بين بزرگان اين رشته سهميه المپيك را كسب كند. اما، با اين حال نجمه آبتين نه تنها براي حضور در المپيك استرس ندارد، بلكه مي‌گويد مي‌توانم در المپيك خوب كار كنم.

به گزارش ايسنا، نجمه آبتين براي رسيدن به تيم ملي تيروكمان مراحل پرفراز و نشيبي را طي كرد. او براي نخستين بار كمان را در شيراز بدست گرفت. البته آن موقع كه به قول خودش هشت سال پيش بود، چند كمان چوبي به شيراز برده بودند و وي هر از چندگاهي يكبار به سختي مي‌توانست با آنها پرتاب كند. اما، پس از مدتي كه مسابقه‌هاي انتخابي را از سوي مربيان كره‌اي در تهران برگزار كردند، آبتين توانست به جمع ملي‌پوشان بپيوندد. اين شروعي براي دختر المپيكي ايران بود.

"پارك" (مربي كره‌اي ايران) درمورد آن روز مي‌گويد: «آبتين حتي نمي‌توانست در روز تست كمان را بدرستي بكشد. اما، امروز يك ورزشكار المپيكي است.»

كماندار دختر المپيكي ايران در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: من از ابتداي امر زير نظر پارك تمرين مي‌كردم و پس از آن كه همسرش به ايران آمد با خانم "لي" كارم را ادامه دادم و فكر مي‌كنم مهمترين عامل پيشرفت من حضور همين مربيان درايران بودند. آنها كمك زيادي به رشد من كردند وتجربيات خودشان را در اختيار ما قرار دادند. وقتي آنها به ايران آمدند، تيروكمان در سطح بسيار پاييني بود اما، خوشبختانه اكنون دو ورزشكار المپيكي داريم به ويژه در يك سال اخير كه پيشرفت بسيار چشمگيري داشتيم.

وي ادامه داد: من از دو سال پيش تاكنون افت و خيز زيادي داشتم. اما، خوشبختانه توانستم در اين اواخر به شرايط آرماني خوبي برسم. سال گذشته وقتي واعظي سهميه‌ي المپيك را گرفت، هيچ كس باورش نمي‌شود. اما، واعظي اين اعتماد به نفس را به همه‌ي كمانداران داد كه سايرين هم مي‌توانند المپيكي شوند. اين يك حس خاص و جديد براي ما بود. من هم به عنوان باتجربه‌ترين دختر تيرانداز در تيم ملي فشار و استرس زيادي داشتم تا بتوانم سهميه‌ي المپيك را كسب كنم. در تمرين‌ها تلاش زيادي مي‌كردم از ساعت 7 و 30 دقيقه صبح تا نيمه شب تمرين مي‌كردم. گلايه نمي‌كنم چرا كه اين رشته را دوست دارم و اكنون هم نتيجه‌ي اين كار را مي‌بينم.

آبتين در پاسخ به اين سوال كه آيا تنها كسب سهميه المپيك تو را راضي كرده است يا خير؟ گفت: من هم، هم اكنون به اين موضوع فكر مي‌كنم. بعضي موقع‌ها كسب سهميه‌ي المپيك از خود المپيك مهمتر است. من هم اكنون به اين فكر مي‌كنم كه آيا با كسب همين سهميه راضي شده‌ام يا خير ولي به اين نتيجه رسيده‌ام كه مي‌توانم در المپيك بهتر كار كنم و اكنون من براي المپيك هيچ استرسي ندارم و فكر مي‌كنم كسب سهميه‌ي المپيك براي من كافي نيست. با اعتماد به نفسي كه دارم، مي‌توانم در المپيك بهتر كار كنم. درست است كه همه‌ي تيراندازاني كه در پكن حاضر هستند، حداقل دو برابر سابقه‌ي حضور من در اين رشته را دارند؛ اما، من تلاش خودم را مي‌كنم تا بتوانم در المپيك خوب كار كنم.

** چهار سال حضور دو مربي كره‌اي براي تيروكمان ايران مدت زمان كافي بوده تا اين رشته‌ي نوپا در ايران را به يكي از سهامداران ورزش ايران در بازي‌هاي المپيك تبديل كنند. هم اكنون تيروكمان براي آقاي پارك و خانم "لي" كه زن و شوهر هستند، هم‌چون فرزندي است كه مي‌خواهند روز به روز رشد، شكوفايي او را ببينند. اين آرزويي است كه اين دو مربي كره‌اي با آن همه‌ي مشكلات حضور در ايران را تحمل مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، "پارك ليومي" و خانم "لي" دو مربي كره‌اي هستند كه از چهار سال پيش در ايران حضور يافته‌اند. البته شوهر خانم "لي" يك سال جلوتر از او به ايران آمده و فعاليت خود را با كمانداران ايران آغاز كرده است اما، به هر حال اين دو مربي كره‌اي كه از مهد رشته‌ي تيروكمان به ايران آمده‌اند، توانسته‌اند در دوره‌ي چهار ساله عملكرد قابل قبولي را داشته باشند. آنها مي‌گويند هيچ جاي دنيا سابقه نداشته كه ورزشكاري از صفر شروع كند و ظرف چهار سال سهميه‌ي المپيك را كسب كند.

خانم لي مي‌گويد: «من خودم سال‌ها در كره ورزشكار تيروكمان بودم اما، هيچ گاه نتوانستم به المپيك راه پيدا كنم. اين افتخاري بزرگ براي كمانداران ايراني است كه به المپيك رفته‌اند.»

پارك به عنوان سرمربي تيم ملي تيراندازي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: زماني كه چهار سال قبل من به ايران آمدم، ايران هيچ تيمي نداشت. زماني كه كريم صفايي رييس فدراسيون شده بود، من به ايران آمدم. يك سال و نيم تمام با سختي و مشقت كار كرديم. وقتي مي‌خواستيم با بچه‌ها تمرين كنيم، جا براي تمرين نداشتيم. دو تا سه ماه در پارك طالقاني و تنها با مسافت 30 متر تمرين مي‌كرديم اما، بعد از يك سال و نيم به ورزشگاه شهداي طرشت آمديم و شرايط ما كمي بهتر شد.

وي با اشاره به كسب سهميه‌ي المپيك توسط كمانداران ايران خاطرنشان كرد: ما زحمت زيادي كشيديم اما، با اين حال خودمان هم فكرش را نمي‌كرديم كه بتوانيم سهميه المپيك كسب كنيم. باور كنيد من فكرش را نمي‌كردم. اعتقاد دارم اين يك موهبت و نعمت الهي براي ما بود. از بين 120 كشور دنيا 64 مرد و 64 زن اجازه‌ي حضور در المپيك را دارند كه تنها 20 كشور توانستند سهميه‌ها را كسب كنند. خوشحاليم كه ايران پس از چهار سال فعاليت در تيروكمان امروز در بين اين 20 كشور قرار دارد.

پارك با اشاره به اينكه با كسب سهميه‌ي المپيك خستگي از روي دوش‌مان برداشته شد، ادامه داد: ما با هدف اوليه‌اي كه داشتيم، رسيديم. براي رسيدن به اين هدف فشار زيادي را كه بر روي دوش‌مان بود، تحمل كرديم اما، با اين سهميه‌ها خستگي ما در رفت. ما در دو سال اخير چند بار قصد رفتن از ايران را داشتيم اما، باز هم به خاطر اعتمادي كه فدراسيون و تيراندازان به ما كرده بودند، اين كار را نكرديم. سختي‌ها را تحمل كرديم و به خاطر بچه‌ها در ايران مانديم.

مربي كره‌اي تيم ملي تيروكمان ايران با بيان اينكه ورزش توقف ندارد، ادامه داد: ورزش شايد شروعي دوباره داشته باشد اما، توقف ندارد. كسب سهميه‌ي المپيك باعث نمي‌شود كه ما در همين مقطع بمانيم. بايد پيشرفت كنيم ما بايد ورزشكاران‌مان را به مدال‌هاي المپيك برسانيم. اكنون دو سال ديگر بازي‌هاي آسيايي را داريم دوباره دو سال بعدش بازي‌هاي المپيك. در بين اينها هم بسيار مسابقه‌هاي مهم است كه بايد به سختي آنها را پشت سر بگذاريم. ما تازه با كسب سهميه‌ي المپيك جاي پاي‌مان را پيدا كرده‌ايم كه كجاست. من احساس مي‌كنم كه اين كسب سهميه جواب بسياري از منتقدان ما را داد و اكنون آنها بايد به ما كمك كنند.

وي با اشاره به مدت زمان كوتاه باقي مانده تا بازي‌هاي المپيك پكن و برنامه‌ي ويژه‌ي كمانداران خاطرنشان كرد: در اين مدت باقي مانده براي اينكه در المپيك عملكرد بهتري داشته باشيم، نمي‌توانيم تمرين‌هاي‌مان را دو برابر كنيم. ما اكنون بايد روي اعتماد به نفس ورزشكاران‌مان كار كنيم. اميدواريم كه يك اردوي دو هفته براي رفع اشكال در كره داشته باشيم و در آنجا با باشگاه‌هاي قوي كره تمرين خواهيم كرد. اين تاثير زيادي بر روي ورزشكاران ما مي‌گذارد. در اين فرصت باقيمانده بايد از لحاظ رواني روي بچه‌ها كار كنيم.

پارك با بيان اينكه دوست داريم در المپيك مدال بگيريم، تصريح كرد: رفتن به المپيك خوب است و اميدواريم كه در ‌آنجا مدال بگيريم، البته نه اينكه اگر مدال نگيريم، دلسرد مي‌شويم. كسب سهميه‌ي المپيك براي ما كافي نيست بايد بتوانيم در المپيك خوب كار كنيم.

مربي كره‌اي تيروكمان ايران در پايان گفت: من حضور در ايران را دوست دارم و دوست دارم تيروكمان ايران را در بين سه كشور اول دنيا قرار دهم و اميدوارم روزي از تيروكمان ايران بروم كه آنها بتوانند راحت كار خودشان را انجام دهند. بعد از المپيك بايد ما يك فضاي مناسب براي تمرين داشته باشيم تا خيال‌مان راحت باشد. تمرين اين‌گونه بسيار سخت است.

خانم "لي" همسر آقاي پارك هم حدود سه سال است در ايران با كمانداران دختر تمرين مي‌كند. وي در اين رابطه به خبرنگار ايسنا گفت: ما زحمات زيادي در اين مدت كشيديم. از لحاظ امكانات، تجهيزات وبودجه با مشكل‌هاي زيادي مواجه بوديم هميشه ما تشنه بوديم و به اندازه‌اي كه گلوي‌مان تر شود، به ما آب مي‌دادند. هيچ موقع از لحاظ شرايط كلي در موقعيت ايده‌آلي قرار نداشتيم اما، با كسب اين سهميه‌هاي المپيك شرايط به نظر من بهتر مي‌شود.

وي با بيان اينكه كمانداران هم اين سختي را پاياپاي ما تحمل كرده‌اند، گفت: ما شب‌ها تا ساعت 12 تمرين مي‌كرديم اين براي ما سخت بود هيچ اجباري از سوي فدراسيون نداشتيم كه تا آن موقع تمرين كنيم اما، اكنون جواب سختي‌ها را مي‌بينيم. خوشبختانه بچه‌ها هم پا به پاي ما آمدند و خسته نشدند. اميدوارم در آ‌ينده شرايط ما بهتر شود.

** ناظر كميته ملي المپيك در تيراندازي با كمان گفت: هرچه به المپيك نزديك‌تر مي‌شويم، نقش حمايتي بايد پررنگ‌تر شود.

حليم شرعي در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي ايسنا، با بيان اين كه در فاصله‌ي يك ماهه تا المپيك، ايرادها را ظريف‌تر و باريك‌تر عنوان كنيم، اظهار كرد: بايد مثبت بنگريم و از ايردادها چشم‌پوشي كنيم و فدراسيون‌ها را در مسير صحيح هدايت كنيم.

وي با اشاره به اينكه بايد براي كسب دو سهميه‌ي المپيك به يك فدراسيون نوپا تبريك گفت، افزود: حضور در المپيك، افتخاري است كه نصيب ايران شده است. فدراسيون تيروكمان، امكانات و تجهيزات خوبي را در حد توان براي تيراندازان فراهم كرده است.

ناظر كميته ملي المپيك درتيروكمان درباره‌ي مشكلات المپين‌هاي ريكرو يادآور شد: تجهيزات، برنامه‌ي تمريني فشرده و عدم بهره‌گيري از برنامه‌ي تمريني منعطف و دقيق از عمده مشكلات المپين‌هاي تيراندازي با كمان است.

وي ادامه داد: واعظي، پس از كسب سهميه و عدم موفقيت در كسب نتايج خوب در مسابقات و فشار تمريني بيش از حد دچار افت شد و به لحاظ رواني نيازمند توجه بيشتري است. البته، كسب دو سهميه براي تيروكمان كار بسيار بزرگ و عالي محسوب مي‌شود. معتقدم راهي پيش پاي ريكرو باز شده است و بايد در اثر توجه بيشتر، شرايط بهتري فراهم شود.

شرعي با بيان اينكه براي حضور موفق در پكن، بايد خوب برنامه‌ريزي كنيم، گفت: هدف ما در المپيك، مدال آوري نيست. اين يك واقعيت است كه كسب مدال كار بسيار دشواري است. ما بايد روي مسابقات گوانگ‌جوي چين، برنامه‌ريزي كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه المپين‌ها بايد از هر نظر آماده باشند، خاطرنشان كرد: بازيكنان در طول مسابقه، شرايط ايده‌آلي دارند. پس از اين دوره، تخليه انرژي مي‌شوند و افت مي‌كنند و براي بازسازي نيازمند گذشت زمان هستند. فدراسيون در اين راستا كارهاي خوبي انجام داده؛ ولي متاسفانه هنوز محل اسكان كمانداران مطلوب نيست. سياست فدراسيون بايد انتقال بازيكنان به محل بهتري باشد. براي المپيكي‌ها بايد شرايط ويژه‌اي فراهم كرد.

شرعي درباره‌ي عمده نيازهاي المپين‌هاي تيروكمان تاكيد كرد: شناخت و اطلاعات كامل از حريفان و بحث روانشناس از مهمترين نيازهاي تيروكمان است. طي گزارش‌هاي خود، از كميته ملي المپيك خواستار حمايت بيشتر شدم؛ چرا كه ساير تيم‌ها نيز بي‌كار نمي‌نشينند. كمانداران ما بايد با تمام قوا در المپيك حاضر شوند. اگر قرار است در المپيك ببازيم با اختلاف نزديك ببازيم نه فاحش!

ناظر كميته ملي المپيك در تيروكمان يادآور شد: از آبتين و واعظي بايد حمايت شود. چرا كه آنها در قالب تيم جمهوري اسلامي ايران در المپيك حاضر مي‌شوند. اعزام بازيكنان به المپيك به عهده كميته ملي است و در كنار اين تشكيلات، سازمان تربيت بدني از فدراسيون حمايت مي‌كند. در تلاشيم با افزايش اعتبار و بودجه به المپين‌ها در حد توان و در راستاي انتظارات معقول پشتيباني كنيم. معتقدم، بايد تبادل نظر منطقي بين فدراسيون، سازمان و كميته ملي المپيك وجود داشته باشد.

انتهاي پيام
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن