تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر نزد خداوند عبادتى بهتر از شكرگزارى در همه حال بود كه بندگان مخلصش با آن عبادتش ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812790914




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي ديگر به كودتاي نوژه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي ديگر به كودتاي نوژه
خبرگزاري فارس: فرزند سر در گريبان است. مدام و بي‌هدف در اتاق قدم مي‌زند. بي‌قرار است و هرازگاهي سر به آسمان بلند كرده و زير لب مي‌گويد: تو ياري‌ام كن كه فريادرس بي ياوراني.
مدام يك صدا در گوشش طنين‌انداز مي‌شود. صدائي كه قطعا از آن شيطان است كه فرياد مي‌زند: مأموريت تو بمباران بيت امام است و ما مي‌توانيم تا پنج ميليون نفر را بكشيم .... مأموريت تو بمباران بيت امام .... بمباران بيت امام است.... تا پنج ميليون نفر را مي‌كشيم ... تا پنج ميليون نفر را مي‌كشيم.
خواب بر چشمان مادر حرام شده و مضطرب به بي‌قراري فرزند مي‌نگرد. آخر اين چه غم سنگيني است كه حتي ياراي گفتن با مادر نيست؟
دقايق يكي پس از ديگري مي‌گذرد و چهره فرزند هر دم بيشتر از پيش برافروخته مي‌شود. با خود چه فكر كرد و چه گفت معلوم نيست، اما ناگهان سينه پر از درد را شكافت و بيرون ريخت راز مگو را.
پاسخ مادر كلماتي در هم ريخته و پر از تشويش، اما قاطعانه بود: تو نه تنها نبايد اين كار را بكني، بلكه بايد به انقلابيون خبر دهي و جلوي اين كار را بگيري كه اگر غير از اين باشد، شيرم حلالت نيست و از تو راضي نخواهم بود.
لحظات پر از تشويش اما مملو از عشق و اميد آغاز مي‌شود. خيابان گرم و تاريك است. اما چاره‌اي نيست. بايد دل شب را شكافت تا خورشيد حقيقت طلوع كند.
پرس‌وجو كنان به هر جا سر مي‌زند. ترس از دوستان نااهل، بر احتياط او مي‌افزايد. به هر كس كه مي‌رسد يك جمله مي‌گويد: خبر مهمي دارم و فقط به ايشان مي‌گويم.
مأموران سپاه و كميته‌ سراسيمه به دنبال فرد مورد نظر فرزند مي‌گردند تا اينكه در سحرگاه او را به نزدش مي‌برند. او اميني است كه مي‌توان سينه پردرد را در مقابلش شكافت. او اميني است كه مي‌توان بدون ترس با او درد و دل كرد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي كه در تيرماه 59 از جمله سران انقلاب و ياران امام ره به شمار مي‌آمد، در رابطه با خبري كه يك خلبان از در پيش بودن كودتايي خونين به وي داد و موجب شد نقشه شوم دشمنان انقلاب و ملت خنثي شود، چنين مي‌فرمايند: يك شبي من حدود اذان صبح ديدم كه در منزل ما را مي‌زنند، آن دري كه بين محل پاسدارها و داخل حياط بود. بشدت هم مي‌زدند. من از خواب بيدار شدم رفتم ديدم ‌آقاي مقدم است و ميگه كه يك ارتشي آمده و مي‌گويد با شما يك كار واجب دارد. فوري گفتم كجاست؟ گفتند توي حياط نشسته. رفتم توي اطاق پاسدارها ديدم كه يك نفري همون دم در تكيه داده به ديوار. با حال كسل و ‌آشفته و خسته و سرش را فرو برده بود. همانطور كه نشسته بود گفتم شما با من كار داريد. بلند شد و گفت بله! گفتم چكار داري؟ گفت كار واجبي دارم و فقط به خودتون مي‌گويم و شايد يادم نيست گفت مربوط به كودتاست. بهر حال من حساس شدم از حرفش. گفتم باشه من نماز بخوانم و مي‌آيم. رفتم نماز را خواندم، ‌آمدم اونو صداش كردم توي حياط. البته احتمال اين هم بود كه اين مثلاً سوء نيتي داشته باشد. اما ديدم نمي‌شه به حرفش گوش نداد. او هم اصرار داشت كه تنها به من بگه. به هيچ قيمتي اگر كس ديگري باشه نخواهد گفت. آوردمش توي حياط. تابستان بود، تير ماه بود، يك جايي گوشه حياط نشستيم، گفتم قضيه چيه؟ گفت كودتائي بناست بشه! گفتم تو از كجا ميدوني؟ بنا كرد شرح دادن... آثار بي‌خوابي شب و خيابان‌گردي و خستگي و افسردگي شديد و ضمناً هم سراسيمگي و هيجان درش پيدا بود. حرفشو مرتب و منظم نمي‌زد و من مجبور بودم براي اينكه حرف ازش در بياورم و ببينم چي ميگه مكرر ازش سئوال مي‌كردم و خلاصه آنچه گفت اين بود، كه در پايگاه همدان اجتماعي تشكيل شده و تصميم بر يك كودتائي گرفته شده كه يك عده‌اي توي كارند و پول‌هايي به افراد زيادي دادند. به خود من هم پول داده‌‌‌اند و قرار است كه در آن واحد در تهران و همدان يك جلسه‌اي انجام بگيره. ‌يك عده‌اي از تهران جمع مي‌شوند و مي‌روند همدان و شب در همدان اين كار انجام مي‌گيره و آنهائي كه در همدان هستند كار را كه در آنجا انجام دادند، بعد مي‌آيند تهران، جماران را بمباران مي‌كنند و چند جا را بمباران مي‌كنند. سپاه پاسداران و يكي دو جاي ديگر و يادم نيست، شايد مجلس را. پرسيدم كي قرار است اين كودتا انجام بگيره؟ گفت امشب و شايد گفت فردا شب. گويا دقيقاً يادم نيست. من ديدم مسئله خيلي جدي است و بايستي آنرا پيگيري بكنيم. البته در اين بين احتمال اينرا مي‌دادم كه حال عادي نداشته باشد و يا متعادل نباشد.
احتمال دادم اينكه يك سياست باشد كه بخواهند ما را سرگرم كنند. اما در عين حال اصل قضيه اينقدر مهم بود كه با وجود اين احتمالات لازم بود كه ما دنبال قضيه باشيم.
اين سخنان تنها فرد اميني است كه خلبان در آن شب يافته بود و اگر هوشياري و تيزبيني مقام معظم رهبري نبود، معلوم نيست انقلاب اسلامي چه هزينه سنگين ديگري مي‌بايست براي استقامت در راه رسيدن به اهدافش مي‌پرداخت.
اما كل ماجرا به اين صورت بود. عده‌اي از دشمنان انقلاب اسلامي زماني كه متوجه شدند، با هيچ حربه‌اي نمي‌توانند ملت ايران را از راهي كه در پيش گرفته‌اند باز دارند، تصميم گرفتند با انجام كودتائي نظامي در ابتدا بيت امام خميني ره و در پي آن مراكز حساس سياسي و نظامي كشور را بمباران و پس از آن با بكارگيري عوامل فريب خورده داخلي تهران را فتح كنند.
در ذهن كوچك كودتاچيان اين سودا بود كه با فتح تهران، كل كشور را به زير سلطه خود درآورند. خيال خامي كه در نوزدهم تير ماه 59 پوچي آن بر همگان مسلط شد.
نگاهي گذرا به طرح كودتا نوژه نشان مي‌دهد كه عده‌اي با برنامه‌ريزي وسيع و مدون و با بهره‌گيري از تمامي توان داخلي و خارجي سعي داشتند انقلاب اسلامي را ساقط كنند.
گزارشات بسياري در خصوص علل و عوامل كودتاي نافرجام نوژه طي سال‌هاي اخير منتشر شده و از زواياي مختلف به اين توطئه پرداخته شده است.
در اين مطلب به دنبال ريشه‌يابي علل كودتا و يا طرح‌ها و شيوه‌هاي اجراي آن نيستيم و تنها به دنبال يافتن پاسخ چند سوال پس از بيست و اند سال هستيم كه عبارت است از:‌ دلايل شكست كودتا از منظرهاي اجتماعي چه بود؟ وجود شخصيتي كاريزماتيك چون امام خميني ره تا چه اندازه در بي‌نتيجه ماندن اين طرح خونين موثر بود و چه نيروي به ياران امام و انقلابيون آن زمان كه از نظر ميزان تجربه و كار اطلاعاتي در پايين ترين سطح قرار داشتند، كمك كرد تا كودتاچيان در پيشبرد اهداف خود ناكام ماندند و بالاخره اينكه آيا آن روحيه قوي و مملو از عشق به انقلاب و اسلام و ايران امروزه نيز در وجود ملت ايران يافت مي‌شود؟
در ابتدا به سراغ حاج مهدي بلورچي از كسبه‌هاي گوهردشت كرج رفتيم كه سپيدي موي او نشان از سال‌هاي طولاني عمر داشت.
وي در اين‌باره گفت: در ابتدا خبر كودتاي نافرجام را از اخبار شنيدم. گفتند تعدادي از افسران نيروي هوائي قصد كودتا داشتند. باورمان نمي‌شد. ما به ارتشي‌ها گل داده بوديم و آنها مي‌خواستند خانه اماممان را بمباران كنند؟ بعدها فهميديم كه اگر برخي از آنها در ارتش حضور داشتند، اما ارتشي نبودند. ارتشي يعني گوش به فرمان فرمانده بودن و آمادگي داشتن براي جان باختن براي كشور و ملت.
حاج مهدي ادامه داد: سريع با اهالي محل به كميته رفتيم. گفتيم اينها چه كساني هستند كه مي‌خواهند خانه امام را بمباران كنند؟ به ما نشانشان دهيد تا بفهمند با چه كساني طرف هستند. همان موقع وصيت نامه‌اي را نوشته و اعلام كرديم هرگاه سپاه و كميته نياز به ما داشت آماده جان دادن در راه امام ره هستيم.
در اين هنگام جواني كه شاهد گفتگوي ما با حاج مهدي بلورچي بود، جلو آمد و بعد از معرفي خود به عنوان دانشجوي رشته كارشناسي ارشد و ذكر اينكه نمي‌خواهد نامش در گزارش قيد شود، گفت: من از پدر، عموها و دايي‌ها و خلاصه بزرگان فاميل خود خاطرات‌ مشابه گفته‌هاي ايشان بسيار شنيده‌ام. سوالي كه برايم پيش آمده اين است كه مگر طراحان كودتاي نوژه از ميزان عشق و علاقه مردم به امام و انقلاب آگاه نبودند كه چنين اهداف شومي در سر مي‌پرورانند.
به هنگام صحبت آن جوان دانشجو به ياد واكنش امام ره به كودتاي نوژه افتادم كه فرمودند: مي‌خواهند توطئه بكنند و آن هم توطئه‌اي كه معلوم است اگر چنانچه موفق به كشفش نشده بوديم، مردم آنها را خفه مي‌كردند ... اگر اين فانتوم‌ها بلند شده بودند، اين‌ها مي‌خواستند چه بكنند، پدر اين‌ها در مي آوردند، مگر ملت نشسته كه يك فانتوم و دو فانتوم كاري انجام بدهد.
فاطمه آجرلو نماينده كرج در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در كرج مبني بر اينكه نقش امام خميني ره در لو رفتن كودتاي نافرجام نوژه چه بود؟ مي‌گويد: امام همانطور كه در عنوان ايشان هم مشخص است يك رهبر سياسي نبودند. بلكه شخصي بودند كه مردم با عشق و علاقه ولايت ايشان را پذيرفته و امام خميني ره بر روح و جوان آنها حكومت مي‌كرد.
وي افزود: زماني كه يك خلبان مأموريت يافت خانه ايشان را بمباران كند ناگهان باورهاي قلبي و دروني او با مأموريت وي در تضاد قرار مي‌گيرد. به عبارتي اين شخص در خانواده‌اي پرورش يافته كه عشق و علاقه به امام و ايمان به باورهاي ايشان در آن موج مي‌زده است. از اين رو وقتي مأموريتي چنين سفاكانه بر عهده او قرار مي‌گيرد، مملو از سرگرداني و تضاد دروني مي‌شود و در آخر نيز عشق و ايمان وي به امام و انقلاب پيروز شده و عملياتي كه ماه‌ها كار كارشناسي و نظامي در مورد آن آنجام شده بود را افشا مي‌كند.
اين نماينده مجلس تأكيد كرد: در نتيجه نقش ميزان عشق و علاقه ملت ايران به امام خميني ره در نافرجام ماندن كودتاي نوژه بسيار تأثير‌گذار است كه مي‌بايست اين موضوع مورد تحليل و توجه بيشتر قرار گيرد.
نكته مهم ديگري كه در اين زمينه حائز اهميت مي‌باشد اين است كه آيا ملت ايران پس از گذشت سه دهه از پيروزي انقلاب اسلامي، همچنان پايبند ارزش‌هاي انقلاب و اسلام هستند؟
حاج مهدي بلورچي به سوال فوق اينگونه پاسخ مي‌دهد: من با وجود اينكه امروز هفتاد سال از خدا عمر گرفته‌ام و پير و شكسته شده‌ام، بازهم حاضرم براي انقلاب و اسلام و كشور هر چه دارم فدا كنم. هنوز هم انقلاب را از آن خود مي‌دانيم و براي سربلندي آن تلاش مي‌كنيم.
پاسخ آن جوان دانشجو نيز در اين زمينه قابل تأمل است. وي اگر چه به برخي موضوعات انتقاد داشت، گفت: حرف حاج مهدي را تأييد مي‌كنم. نسل‌هاي دوم و حتي سوم انقلاب به مانند نسل‌ اول براي دفاع از انقلاب ايستاده‌اند. براي مثال همين نكته كافي است كه جوانان امروز در عرصه‌هاي مختلف علمي همچون انرژي هسته‌اي و نظامي چون توليد پيشرفته‌ترين تجهيزات نظامي مانند موشك شهاب به مانند سرداران بيست و چند ساله دوران دفاع مقدس مشغول جهاد علمي و فرهنگي هستند.
فاطمه آجرلو نيز در اين‌باره به خبرنگار فارس در كرج گفت:‌ مردم ايران ثابت كرده‌اند كه پاي انقلاب ايستاده‌اند. افشاي كودتاي نوژه يكي از كوچكترين ايثارهاي ملت ايران در راه آرمان بزرگشان است. ترور شهروندان عادي و مسئولان مخلص كشور، هشت سال تهاجم با تمام قوا به كشور، سال‌ها تحريم اقتصادي و امروز هم زورگوئي و تهديد به حمله نظامي مواردي است كه ملت ايران تنها و تنها به خاطر علاقه به اسلام و انقلاب و امام خميني ره و رهبر معظم انقلاب اسلامي آنها را تحمل كرده‌اند.
وي در پايان تأكيد كرد: دشمنان نيز به اين مهم پي برده‌اند و به خوبي مي‌دانند استفاده از شيوه‌هائي چون تهديد نظامي ايران تأثيري ندارد.
گفته‌هاي حاج مهدي بلورچي، آن جوان دانشجو و فاطمه آجرلو كه نمونه‌اي از نسل‌‌هاي مختلف انقلاب و مسئولان كشور هستند نشان مي‌دهد كه هيچگاه نبايد كودتاي نافرجام نوژه‌ را با معيارهاي معمول نظامي و اطلاعاتي بررسي كرده و از اين راه به دنبال كشف علل افشاي آن باشيم.
لو رفتن اسناد اين كودتا تنها با استفاده از معيارها و باورهاي معنوي و اعتقادي ملت ايران قابل تحليل است.
چرا كه اگر نبود عشق به ميهن و ايمان به ارزش‌هاي مذهبي هيچگاه مأموران نظامي و اطلاعاتي كشور كه در آن زمان به دليل شرايط كشور از توانايي پائيني برخوردار بودند، هرگز موفق به كشف طرحي با آن حجم از كار اطلاعاتي و كارشناسي نظامي نمي‌شدند.
به طور حتم اگر عينك‌هاي معمول را از چشم برداريم، دست‌ حمايت الهي را در اين مورد نيز مي‌بينيم كه به ياري مردمي آمد كه آرزويي به جز استقرار حكومت الله نداشتند.
اگر چه هضم آن براي مخالفان سنگين است و پس از سه دهه هنوز سردرگم هستند ولي از تحليل علت شكست كودتاي نوژه و يا موارد مشابه آن چون شكست ارتش تا بن دندان مسلح امريكا در طبس عاجز مانده‌اند.
انتهاي پيام/ف
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 233]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن