واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم آنلاين: حضرت آيتالله مجتبي تهراني در ادامه مباحث دعا با تأکيد بر اينکه در دعا نبايد به موضوعا محدود اکتفا بلکه بايد هر چه ميخواهيم درخواست کنيم، به تشريح بهترين حالات براي دعا پرداخت و سجده را بهترين حالت و عامل استجابت دعا اعلام کرد. گفته شد ماه مبارک رمضان، از طرفي ماه تلاوت قرآن و بازگو کردن کلام رب است و از سوي ديگر ماه دعا و سخن گفتن عبد با رب و مطرح کردن تقاضاهايش است. در اينجا هم دعاهاي مأثور و هم غيرمأثور داريم. گفتيم دعاهاي غيرمأثور داراي شرايط و آدابي است. عرض کردم بهترين دعا براي ديگران همين چيزي است که در روايات ما وارد شده است که آن دعا کردن نسبت به مغفرت است. ما در روايات متعددي اين جملات را داريم: «أللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَات»؛ هم نسبت به احياء داريم و هم اموات. حتي در متن روايات ما هم که شيوههاي دعا را ميآموزند، اين دعا وارد شده است که در آن روايت از امام صادق بود که: «أللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِمَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَ جَمِيعِ الْأَمْوَات». ثمره «طلب مغفرت» براي اموات جلسه گذشته گفتم ثمره اين دعا براي اَحياء «رفع مانع اجابت دعا» است. اتفاقاً براي اموات هم بهترين دعا همين است. چون آنچه اهم اموري است که اموات به آن احتياج دارند، «رفع موجبات عقاب» است. وقتي براي مغفرت آنها دعا کرديد و اين را از خدا خواستيد، معناي آن اين است که خدايا، آنها را عفو کن و موجبات عقاب را از آنها برطرف فرما! لذا براي اموات هم بهترين دعا همين است. بهترين دعا براي اموات همين است که انسان تقاضا کند که موجبات عقاب از آنها رفع شود. اين نکته براي اين بود که بحث جلسه گذشته را تکميل کنم؛ چون جلسه گذشته راجع به اَحياء گفتم، حالا هم راجع به اموات عرض کردم. لذا بهترين دعا نسبت به برادران و خواهران ايماني اين است که از خدا براي آنها طلب مغفرت کنيم. تأثير حالات ظاهري انسان در اجابت دعا اما بحثي که اين جلسه ميخواهم مطرح کنم، در سنوات گذشته اشارهاي داشتم، ولي حالا ميخواهم توضيح دهم. يکوقت هست که در باب شرايط و آداب دعا، اعمالي را توصيه ميکند که اين اعمال در سه رابطهاي که در گذشته بحث کرديم نسبت به اجابت دعا مدخليت دارد. يعني اگر انسان اين اعمال را انجام دهد، اينها يا در تشديد مقتضي دعا، يا به فعليت رسيدن آن و يا در تسريع اجابت دعا مؤثرند. مثلاً گفته ميشود نماز بخوان، وضو بگير، يا ساير اموري که بيان کرديم و از آن گذشتيم. اما بحث ديگري که در باب دعا مطرح است «تأثير حالت ظاهري انسان در اجابت دعا» است. يک بحث از نظر باطن داريم که آنها را در گذشته عرض کردم؛ اما حالا ميخواهيم از نظر ظاهر بررسي کنيم که انسان در چه حالي از حالات ظاهري دعا کند، اثرش بيشتر است؟ حالا اين را توضيح ميدهم. ما به حسب ظاهر و از نظر فيزيکي حالات مختلفي را براي انسانهايي که سالم هستند تصوير ميکنيم؛ مثلاً «قيام» دارند، «قعود» دارند، «رکوع» دارند، «سجود» و حالات مختلف ديگر دارند. سؤال اين است که آيا اين حالات هم در اجابت دعا دخالتي دارد يا نه؟ سجده ؛ نزديکترين حالات بنده به پروردگار ما در رواياتمان اين مطلب را داريم و جهت آن را هم در روايات ما ذکر کردهاند. من ابتدا اين روايات را به دو دسته تقسيم ميکنم و بعد دو روايت را ميخوانم. يک دسته از روايات، علت را جلو مياندازد و بعد حالت را ميفرمايد؛ دسته ديگر اول حالت را ميفرمايد و بعد علت را بيان ميکند. اما دسته اول؛ روايت از پيغمبر اکرم (ص) است که حضرت فرمود: «أقْرَبُ مَا يَکُونُ الْعَبْدُ مِن رَبِّهِ وَ هُوَ سَاجِدٌ»؛ نزديکترين حالتي که بنده به پروردگارش نزديکتر است آن حالي است که عبد معبودش را سجده ميکند. بعد حضرت بلافاصله «فاء تفريع» ميآورند و مي فرمايند: «فَاکْثِرُوا الدُّعَاءَ». پس زياد دعا کنيد، يعني در اين حال سجده زياد دعا کنيد. در اين روايت، حضرت اول علت را ميفرمايد و بعد مسئله دعا در اين حالت را مطرح ميکند. روايت ديگري هست که از عبدالله بن هلال است که خدمت امام صادق (ص) ميرسد و ميگويد: «شَکَوْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيهِ السَّلامُ تَفَرُّقَ أَمْوَالِنَا وَ مَا دَخَلَ عَلَيْنَا»؛ ميرود خدمت حضرت و از پراکنده شدن اموال و گرفتاريهايي که به او وارد شده بود شِکوِه ميکند؛ گويا بخشي از اموالش را از دست داده بوده يا ورشکسته شده بوده است. آنجا با امام صادق (ع) درد دل ميکند. «فَقَالَ عَلَيْکَ بِالدُّعَاءِ وَ أَنْتَ سَاجِدٌ»؛ ابتدا اينجا حضرت ميآيند سراغ دعا و ميفرمايند بر تو باد که دعا کني در حال سجده؛ بعد علت را ذکر ميکنند که: «فَإِنَّ أَقْرَبَ مَا يَکُونُ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ وَ هُوَ سَاجِدٌ». يعني نزديکترين حالت عبد به ربش آن موقعي است که سجده ميکند. پس دو چيز در اين روايات هست؛ يکي اين است که بيان نزديکترين حالت عبد به رب از نظر ظاهر است و ديگري اين است که دعا در اين حالت به اجابت نزديک ميشود. سجده ؛ بالاترين کرنش و عبادت اما مسئله اول؛ چرا «أَقْرَبَ مَا يَکُونُ الْعَبْدُ إِلَى اللَّه» حالت سجده است؟ در باب عبادت که عبارت از کُرنش است، از نظر ظاهر بالاترين کُرنش نسبت به معبود، سجده است. لذا خدا هم وقتي ابليس را خواست امتحان کند با همين عبادت او را امتحان کرد. آزمايش ابليس «سجده» بود. چون بالاترين عبادت از نظر ظاهر، کُرنش به معبود است که آن هم در حال سجده است. لذا روايات تعبير به «أقرب» ميکنند؛ يعني نزديکترين حالت از نظر ظاهر، سجده است. ما در باب سجده روايات زيادي داريم که من فقط به يک روايت اشاره ميکنم که نشان ميدهد حتي نسبت به قُرب انبياء نسبت به خداوند هم سجده مؤثر بوده است. در روايتي از امام صادق (ع) است که شخصي از حضرت سؤال کرد: «لِمَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلاً»؛ چرا خدا حضرت ابراهيم (ع) را به عنوان خليل و دوست خودش انتخاب کرد و اين لقب را به او داد؟ «قَالَ لِکَثْرَةِ سُجُودِهِ عَلَى الْأَرْضِ». حضرت در جواب فرمود چون ابراهيم خيلي خدا را سجده ميکرد و خودش را براي خدا روي خاک ميانداخت. اين به جهت مطلوبيت اين حالت پيش معبود است که کُرنشي بالاتر از اين از نظر ظاهر نداريم. دعا در سجده مستجاب است لذا اين تعبيرهايي که در اين روايات بود، اين را ميرساند که انسان وقتي ميخواهد از معبودش درخواست کند، در حالي درخواست کند که در نزديک¬ترين حالات به معبودش قرار دارد؛ چون اين حالت، همانطور که اقرب به معبود است، اقرب به اجابت هم هست. يعني دعا در اين حالت به پذيرفته شدن نزديکتر است. لذا در اين روايات فرمودند در اين حال دعا کن و از خدا درخواست کن. چون ديگر حالتي نزديک¬تر از اين از نظر ظاهر نداريم؛ پس اين فرصت را از دست نده! در سجده از خدا چه بخواهم!؟ حالا اينجا يک بحث ديگر مطرح ميشود و آن اينکه در حالت سجده از خدا چه بخواهم؟ آنچه ما در رواياتمان داريم اين است که در اين حال همه چيز بخواه، نظرتنگي نکن، دو جلسه قبل اين را گفتم که اهم خواستههاي انسان امور معنوي است؛ لذا آنها را بخواه. چرا؟ چون نيازهاي معنوي، موقت نيستند. البته اين منافات ندارد با اينکه انسان هم حوائج معنوياش را بخواهد و هم حاجتهاي دنيايياش را بخواهد. هم دنيا بخواه ، هم آخرت حالا براي اينکه اين تتميمي نسبت به بحثمان باشد، يکي دو روايت را ميگويم. عبدالرحمن ابن سَيابه از اصحاب امام صادق (ع) است که ميگويد: «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَدْعُو وَ أَنَا سَاجِدٌ»؛ يعني به حضرت عرض کردم من در حال سجده دعا ميکنم و از خدا تقاضا ميکنم؛ «فَقَالَ نَعَمْ»؛ حضرت فرمود بله، «فَادْعُ لِلدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ»؛ حالا که در سجده دعا ميکني، هم دنيا بخواه و هم آخرت. چرا؟ «فَإِنَّهُ رَبُّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة». چون تو در اين حالت عبد و بنده هستي و او رب است و تو کُرنش نسبت به رب خود ميکني؛ اما اين را بدان که ربوبيت او منحصر به يک نشئه نيست؛ او هم رب دنياي تو است، هم رب آخرت تو است. اين حالت هم که بهترين حالت است؛ پس هم دنيا بخواه، هم آخرت. هرچه ميخواهي ، بخواه يک روايت ديگر هم از جميل بن دراج است که از اصحاب بزرگ امام صادق (ع) است؛ از امام صادق نقل ميکند که حضرت فرمود: «أَقْرَبُ مَا يَکُونُ الْعَبْدُ مِنْ رَبِّهِ إِذَا دَعَا رَبَّهُ وَ هُوَ سَاجِدٌ»؛ ميگويد خدمت امام صادق بودم که حضرت فرموند نزديکترين حالت بنده به پروردگارش آن موقعي است که دارد دعا ميکند و در حال سجده است. بعد حضرت رو کردند به جميل بن درّاج و فرمودند: «فَأَيَّ شَيْءٍ تَقُولُ إِذَا سَجَدْتَ»؛ بگو ببينم وقتي که به سجده ميروي چه ميگويي؟! جميل بن درّاج هم آدم کوچکي نيست؛ او و کساني مثل زراره و محمد بن مسلم از فقهاي بزرگ ما هستند و آدمهاي کوچکي نيستند. آنوقت حضرت از او سؤال کردند که تو در سجده چه ميگويي؟ جميل بن درّاج بسيار زيبا جواب ميدهد، «قُلْتُ عَلِّمْنِي جُعِلْتُ فِدَاکَ مَا أَقُولُ»؛ به امام صادق عرض ميکند قربانت بروم، شما به من ياد بده که چه بگويم. حضرت رو ميکند به ايشان و ميفرمايند اين را بگو: «يَا رَبَّ الْأَرْبَابِ وَ يَا مَلِکَ الْمُلُوکِ وَ يَا سَيِّدَ السَّادَاتِ وَ يَا جَبَّارَ الْجَبَابِرَةِ وَ يَا إِلَهَ الْآلِهَةِ »؛ يعني بگو اي ربّ ارباب، اي ملک الملوک، اي سلطان سلاطين، اي سيد سادات، اي معبود همه معبودها... بعد دارد حضرت فرمود: «ثُمَّ قُلْ فَإِنِّي عَبْدُکَ نَاصِيَتِي فِي قَبْضَتِکَ»؛ من بنده تو هستم؛ عنان اختيار من که به دست تو است. «ثُمَّ ادْعُ بِمَا شِئْتَ وَ اسْأَلْهُ فَإِنَّهُ جَوَادٌ لَا يَتَعَاظَمُهُ شَيْءٌ». يعني بعد هم به طور کلي هرچه ميخواهي از او بخواه. چون او بخشندهاي است که هيچ درخواست و تقاضايي براي او بزرگ و سنگين نيست. البته در بعضي از روايات ديدهام که حضرات ائمه ميفرمايند ما خودمان دوست نداريم که در تقاضاهايمان از خداوند جنبههاي دنيايي را پيش بکشيم. اين همان مطلبي است که من راجع به مسائل معنوي گفتم که آنها نيازهاي دائمي است و اهم مايحتاج انسان است. حالا به اين مجموعه نگاه کنيد ميخواستم اين را عرض کنم که از اين مجموعه اين به دست ميآيد که يکي از اموري که در باب دعا کردن از نظر حالات ظاهري به آن توصيه شده، در حال سجده بودن است اين در مسئله اجابت مؤثر است. البته اين منافات ندارد که آدم در هر حالي که باشد دعا کند ولي اين حالت خاص از آن حالتهايي است که عِندالله مطلوبيت دارد و از طرفي هم خودش نمايانگر بالاترين کُرنش بنده نسبت به رب و معبودش است و لذا از نظر ظاهر أقرب حالت او به معبودش است. مهر سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1807]