تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816503739




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اطلاعات 82 ساله شد


واضح آرشیو وب فارسی:الف: اطلاعات 82 ساله شد
امروز هشتاد و دومين سالگشت انتشار نخستين شماره‌ي روزنامه‌ي اطلاعات است؛ روزنامه‌اي كه مي‌توان گفت به عنوان پرسابقه‌ترين روزنامه در كشور بنيانگذار روزنامه‌نگاري نوين در ايران بوده و از سال 1305 تاكنون به جز دوران اعتصاب مطبوعات كه به مدت دو ماه در سال 1357 منتشر نشد، به طور مرتب منتشر شده است و اكنون با چند صد هزار تيراژ در سراسر كشور به چاپ مي‌رسد.

به گزارش ايسنا، نخستين بار در اتاق كوچك عمارتي كهنه در خيابان علاالدوله (فردوسي امروز)، دفتري با نام دفتر اطلاعات توسط عباس مسعودي داير شد كه كارش تهيه و تنظيم خبرهاي سياسي و حوادث روز، براي نشريه‌هاي گوناگون آن دوران بود.

در سال 1305 و سه سال بعد از تاسيس دفتر اطلاعات، سرپرست آن از وزارت معارف خواستار دريافت امتياز تاسيس روزنامه شد و چنين بود كه با گرفتن اين مجوز، نخستين شماره روزنامه اطلاعات در 19 تيرماه 1305 انتشار يافت.

انتشار اطلاعات در آغاز فقط دو صفحه را دربرمي‌گرفت و تيراژ آن 500 نسخه بود؛ اعضاي كادر آن نيز به جز سرپرست و مدير روزنامه، فقط دو نفر بودند. اما به تدريج اين مركز گسترش يافت و با گذشت زمان، محدوده كارش از انتشار يك روزنامه بسيار فراتر رفت تا آن حد كه به صورت يكي از بزرگ‌ترين موسسه‌هاي فرهنگي خاورميانه درآمد.

اين روزنامه امروز به عنوان نخستين مبتكر توزيع روزانه از طريق پست در محل مورد نظر مشترك و در كوتاه‌ترين زمان ممكن شناخته مي‌شود كه با بيش از 750 نمايندگي، اطلاعات را تا دورترين نقاط ايران، توزيع مي‌كنند.

با پيروزي انقلاب اسلامي ايران، موسسه‌هاي اطلاعات و كيهان براساس حكم دادستاني انقلاب مصادره شدند و در اختيار بنياد مستضعفان قرار گرفتند؛ سپس از اوايل سال 1359، نمايندگاني از سوي امام خميني (ره) براي اداره اين دو موسسه بزرگ مطبوعاتي منصوب شدند و از اين مقطع دوره حساس پيدايش و سالم‌سازي و تحول كيفي اين موسسه بزرگ آغاز شد.

محمدعلي الستي - مدرس ارتباطات - در گفت‌وگو با ايسنا، در ارزيابي عملكرد روزنامه اطلاعات بعد از بيش از هشت دهه فعاليت، گفت: در برهه‌هاي زماني مختلف كه روزنامه‌هاي ديگر با موج سواري بر روي حوادث به طور مقطعي تيراژ خود را بالا برده و بعد نزول كردند و اسير مسايل حقوقي شدند روزنامه‌ي اطلاعات اصولي و منطقي عمل كرد.

او معتقد است: روزنامه‌ي اطلاعات در تمام مقاطع زماني رسالت خبري خود را به طرز مطلوبي به انجام رسانده است و اين امر معدل كل عملكرد اين روزنامه را طي 82 سال انتشار بالا مي‌برد.

وي به عنوان كسي كه از ديرباز خواننده‌ي اين روزنامه بوده است، تاكيد كرد: اين روزنامه در سرعت انتقال اخبار يكي از بهترين‌ها بوده است؛ هم‌چنانكه در زمينه‌ي حفظ بي‌طرفي خبري و نيز تحليل‌ها نمره‌ي خوبي كسب مي‌كند.

او با اشاره به اين كه اطلاعات روزنامه‌ي عصر ايران است، انتشار روزنامه در نوبت‌هاي صبح و عصر را داراي معايب و محاسن خاص خود دانست و ابراز كرد: انتظار چاپ دو نوبت در روز از اطلاعات غيرعادي است؛ زيرا آن را به دو روزنامه تبديل مي‌كند.

الستي مهم‌ترين نقطه ضعف قابل ملاحظه در روزنامه اطلاعات را شكل و فرم ظاهري روزنامه عنوان و خاطرنشان كرد: اين روزنامه با داشتن محتواي غني، بايد بكوشد از نظر جنس كاغذ، صفحه آرايي، فونت حروف و ساير متغيرها و عوامل سوري ظاهر خود را متناسب با سليقه‌هاي روز خوانندگان تغيير دهد و اصلاح كند.

اما محمدمهدي فرقاني - عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي - در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در ارزيابي از عملكرد روزنامه اطلاعات اظهار كرد: جريان‌سازي مثبت توسط اين روزنامه در مقاطعي از زمان غيرقابل انكار است و در شرايط كنوني كه برخي از روزنامه‌ها به جامعه‌ شر مي‌رسانند، شر اطلاعات به كسي نمي‌رسد و اين يعني خيررساني به مردم.

وي افزود: اطلاعات در تمام اين سال‌ها زبان نرم و متعادل و به دور از پرخاشگري، هتاكي و هيجان‌زدگي و نوعي عقلانيت را انتخاب كرده است.

او با بيان اين كه پرورش و توليد نسل جوان روزنامه‌نگاران به دور از سياست‌زدگي‌هاي رايج توسط اين روزنامه حسن قابل تاملي است، تصريح كرد: در زمانه‌اي به سر مي‌بريم كه جامعه بسياري از اوقات دستخوش هياجات سياسي مي‌شود و زبان جامعه نيز با تبعيت از اين حالات تب و تاب را تشديد كرده و فضاي سياسي و عقلانيت را تضعيف مي‌كند؛ اما روزنامه‌ي اطلاعات با زبان نرم منتخب خود مروج نوعي عقلانيت است.

بيژن نفيسي - مسوول مديريت بخش آموزش روزنامه‌نگاري روزنامه‌ي اطلاعات - هم به خبرنگار ايسنا گفت: دو سال است كه مجموعه مطالب روزنامه اطلاعات در 80 سال انتشار به صورت موضوعي و به ترتيب انتشار جمع‌آوري مي‌شود. اين اطلاعات در پنج جلد منتشر خواهد شد كه تا كنون دو جلد آن در قطع A4 منتشر شده است.

حسين قندي - مدرس ارتباطات - نيز در اين باره اظهار كرد: به شهادت تاريخ روزنامه اطلاعات به عنوان نخستين روزنامه‌ي آزاديخواه در سال 1305 منتشر شده و در رقابتي سالم با روزنامه‌ها‌ي بعد از خود همچون كيهان با طرح موضوعات مختلف قصد اطلاع‌رساني سريع و صحيح به مردم را داشته است.

قندي بخشي از تداوم فعاليت روزنامه‌ي اطلاعات در بيش از هشت دهه را مربوط به محافظه‌كاري آن عنوان و تصريح كرد: در حال حاضر اطلاعات با در اختيار داشتن چاپخانه مجهز، تحريريه و بخش اداري به روز و توانايي استفاده مناسب از اين امكانات و نيز انتشار گفت‌وگو با بزرگان و اديبان ايران و تنوع مطالب از روزنامه‌هاي پرمخاطب كشور است.

روزنامه و انتشارات اطلاعات شامل قسمت‌هاي چاپ‌، ليتوگرافي‌، فني‌، بخش‌هاي كامپيوتري‌، كادر اداري‌، حسابداري‌، بخش آگهي‌ها، تحريريه‌، بخش‌هاي مربوط به تهران و حومه و شهرستان‌ها و بسياري بخش‌هاي ديگر است كه چاپ‌خانه مجهز به دستگاه چاپ بسيار پيشرفته آن در خدمت چاپ و نشر ايران قرار دارد.

موسسه‌ي اطلاعات همراه روزنامه اطلاعات به عنوان نشريه اصلي مجموعه اطلاعات نشرياتي چون اطلاعات بين‌الملل، اطلاعات سياسي اقتصادي، اطلاعات هفتگي، جوانان امروز، دنياي ورزش و غيره را منتشر مي‌كند.

سايت اينترنتي روزنامه‌ي اطلاعات نيز با آدرس www.ettelaat.com فعال است و همه روزه خبرهاي روزنامه بر روي سايت منعكس مي‌شود.
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن