تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص): طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817160010




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرش‌ها را به ديوار بكوبيد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: فرش‌ها را به ديوار بكوبيد


عرضه‌و تقاضا- به‌نظر مي‌رسد بالاخره ارزش هنر و صنعت ملي به مصرف‌كنندگان داخلي هم اثبات شده و به اين ترتيب به همين زودي‌ها هر كسي كه از مدت‌ها پيش چند تخته فرش در خانه دارد آنها را از زير پاي خود جمع خواهد كرد و به ديوار خواهد كوبيد.

سيد مجتبي عراقي، نايب رئيس اتحاديه فرش دستباف دليل افزايش ناگهاني قيمت فرش دستباف كه عملا بازار را از از تب و تاب انداخته است را رشد بي‌سابقه هزينه‌هاي توليد مي‌داند و معتقد است: امكان صادرات در چنين شرايطي به حداقل رسيده است.

عراقي به همشهري مي‌گويد: قيمت فرش دستباف ظرف يكسال‌ونيم گذشته به‌طور متوسط 2 تا 3 برابر شده و احتمال بازگشت اين روند به عقب تقريبا وجود ندارد.

به گفته او بارزترين عامل اين افزايش قيمت رشد هزينه‌هاي توليد به‌خصوص افزايش دستمزد كارگران بافنده است. نايب رئيس اتحاديه فرش دستباف ادامه مي‌دهد: ظرف 2 سال گذشته دستمزد كارگران دست‌كم 4 برابر شده، ضمن اينكه در همين مدت قيمت مواد اوليه هم به تبع تورم حاكم در كشور به شدت رشد كرده است. او تاكيد مي‌كند: با توجه به افزايش قيمت و ثابت بودن نرخ ارز، صادرات فرش دستباف ايراني از رونق افتاده و صادركنندگان امكان حضور در بازارهاي بين‌المللي را از دست مي‌دهند.

عراقي افزايش قيمت فرش ايراني صادراتي را 50 درصد اعلام مي‌كند و مي‌گويد: گراني بي‌رويه قدرت خريد فرش دستباف را عملا از مردم سلب كرده و بازار را از رونق انداخته؛ آن‌هم در شرايطي كه توليد به ميزان كافي روانه بازار مي‌شود. او تنها راه خروج از بحران فعلي را توجه دولت به توليد فرش دستباف با قيمت نازل مي‌داند و مي‌افزايد: اگر دولت هزينه توليد را كاهش ندهد امكان كنترل قيمت وجود نخواهد داشت.

به گفته نايب رئيس اتحاديه فرش دستباف، صادرات فرش زماني دوباره رونق مي‌گيرد كه دولت به‌منظور جبران خسارت تورم، يارانه اختصاص دهد. او در توضيح ضرورت تخصيص اين تسهيلات يارانه‌اي مي‌گويد: يك تخته فرش 6 متري صادراتي سال گذشته 900 هزار تومان ارزش داشت اما اين رقم امسال به يك ميليون و500 هزار تومان رسيده به اين ترتيب امكان فروش چنين كالايي در بازاري كه تورم بيش از 5 درصد را هضم نمي‌كند امكان‌پذير به‌نظر نمي‌رسد.

نايب رئيس اتحاديه فرش دستباف در مورد خريد شرايطي فرش در بازار هم مي‌افزايد: در حال حاضر گروهي از اعضاي صنف، فرش دستباف را به‌صورت اقساط هم به دست مصرف‌كنندگان مي‌رسانند. اما در اين اوضاع نابساماني كه نه فروشنده راضي به‌نظر مي‌رسد ونه خريدار، فرش ايراني به تدريج از بازارهاي جهاني محو مي‌شود و به احتمال قوي به‌زودي زود راه رفتن روي قالي دستباف ايراني هم به تاريخ خواهد پيوست.

هر چند كه سيد جلال‌الدين بصام ، مدير عامل شركت سهامي فرش ايران همچنان به كاهش قيمت‌ها اميدوار است و مي‌گويد: گرايش به بافندگي افزايش يافته به همين دليل طي ماه‌هاي آينده به‌دليل رشد عرضه شاهد كاهش قيمت و درنتيجه افزايش صادرات خواهيم بود، اما اين كاهش قيمت آن‌طور كه مدير عامل شركت سهامي فرش ايران خبر مي‌دهد ظاهرا در مورد فرش‌هاي متوسط از جمله فرش‌هاي كاشان، يزد وكرمان مصداق ندارد. با اين حال قيمت توليدات اصفهان و تبريز كه سال پيش به قدر كافي افزايش يافته امسال رشد چنداني نخواهد داشت.

خبر ديگر هم اينكه با توجه به قيمت نجومي فرش ايراني نسل جديد مصرف كننده‌ها ترجيح مي‌دهند زير بار قرض و قسط نروند بنابراين تسليم تغيير ذائقه مي‌شوند ودر نهايت راه براي فرش‌هاي ارزان قيمت هند و ترك باز مي‌ماند كه اگر چه كيفيت قالي ايراني را ندارند اما با طرح‌هاي جديد و نقش‌هاي متفاوت براي خريداران جذاب‌تر هستند و البته براي خريد يك قطعه فرش هزينه خريد يك خودرو را به خانواده‌ها تحميل نمي‌كنند.

اما به اين‌جا كه رسيديم بايد از طراحان هنرمند فرش هم گله كرد كه براي تامين ذائقه‌هاي جديد و بقا در بازارهاي تنوع طلب جهاني در كنار حفظ اصالت قالي و قاليچه‌هاي ايراني طرحي نو در نمي‌اندازند، چون ناگفته پيداست كه اين يكنواختي در كنار قيمت‌هاي سرسام آور بي‌تعارف زنگ خطررا براي صنعت چند صد ساله فرش ايران به صدا درآورده و ظاهرا دير يا زود بايد با تبعات آن روبه‌رو شويم.

مدير عامل شركت سهامي فرش هم خطر را جدي مي‌داند و نسبت به پرطرفداري فرش‌هاي هندي و ترك هشدار مي‌دهد. او مي‌گويد: ورود اين فرش‌هاي ارزان قيمت ممنوع است با اين وجود طي يكسال گذشته حجم بسياري از بازار را اشغال كرده‌اند. بصام معتقد است: گرايش نسل جوان به طرح‌ها و مدل‌هاي جديد موجب شده است تا واردات غيرقانوني اين نوع فرش‌ها روز به روز افزايش يابد.

جالب اينكه روزنامه نشنال چاپ ابوظبي هم در گزارشي به گراني فرش ايراني اشاره كرده و افزوده است: قيمت يك فرش ابريشمي نفيس آبي و كرم ايراني كه سال گذشته ۱۲ هزار درهم بود، اكنون به ۲۲ هزار درهم رسيده است.

به نوشته نشنال، توليد‌كنندگان مشهور قالي در شهر باستاني اصفهان و ديگر نقاط ايران كه با قالي‌هاي دستباف ظريف، شناخته شده هستند، اكنون بهاي بيشتري براي توليدات خود درخواست مي‌كنند. به گفته يك دست‌اندركار بازار فرش ابوظبي، هنگامي كه در افغانستان مشكلاتي (جنگ) بروز كرد، بسياري از قاليبافان اين كشور به ايران مهاجرت كردند اما اكنون به‌دليل گراني، ايران را ترك مي‌كنند. جوانان ايران نيز ديگر از اين حرفه استقبالي نمي‌كنند و به صنايع و حرفه‌هاي ديگر يا تحصيل دانشگاهي رو مي‌آورند. با اين حال در ۱۸ سال اخير افزايش اينچنيني بهاي فرش و قالي مشاهده نشده است.

تاريخ درج: 19 تير 1387 ساعت 10:38 تاريخ تاييد: 19 تير 1387 ساعت 14:25 تاريخ به روز رساني: 19 تير 1387 ساعت 14:16
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن