تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817728991




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علي دايي: از تسبيح دست گرفتن پشيمان شده ام!


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: علي دايي: از تسبيح دست گرفتن پشيمان شده ام!


------------

نقش معنويات در زندگي علي دايي تا چه ميزاني است؟
خيلي زياد است. آدم بايد ابتدا تلاشش را بكند تمام برنامه‌ها را از لحاظ فني و تكنيكي پشت‌سر بگذارد. آخر سر معنويات به‌عنوان بعد روحي و آرامش‌دهنده كار را تكميل مي‌كنند. اما من تا به‌حال چند‌ين‌بار هم گفته‌ام كه در ورزشي مثل فوتبال كار و تلاش در مرتبه اول است و من با اين اعتقاد به فوتبال وارد شدم.
نمونه‌هاي خاصي در ذهنتان هست كه دعا باعث موفقيت شما شده باشد؟
همه‌جا! اسم حضرت فضه خادمه حضرت فاطمه (س) را شايد عده اي نشنيده باشند، اما قبل از اينكه ما برويم سوريه دوستم خواب ايشان را ديده بود كه به من گفت وقتي به سوريه مي‌روي حتما موفق هستي. براي همين هم وقتي من در سوريه بودم تنها دفعه‌اي بود كه اصلا قبل از بازي استرس نداشتم. البته باز هم اين مساله را تاكيد مي‌كنم كه ما در تهران خوب تمرين كرده بوديم. با اين ذهنيت من روي نيمكت راحت بودم و با وجود اينكه ما 20 دقيقه اول تحت‌فشار بوديم اما من مي‌دانستم كه اگر 100 سال ديگر هم با سوريه بازي كنيم آنها نمي‌توانند به ما گل بزنند يا ما را ببرند.
مثل اينكه قبل از بازي ايران و استراليا هم يك نفر براي شما خواب ديده بود؟
بله، قبل از آن بازي هم يك نفر از دوستانم به من گفت كه خواب ديده بازي دو - دو تمام مي‌شود كه همين اتفاق هم افتاد.
تسبيحي كه معمولا هنگام بازي‌ها به‌دست مي‌گيريد، چه تاثيري در شما دارد؟
تسبيح در دست گرفتن من يك مساله شخصي است، اما حالا تصميم گرفتم كه قبل از بازي صلوات‌هايم را بفرستم. چون آنقدر شما نوشتيد و عكس گرفتيد كه من پشيمان شدم. البته شايد اين كار من براي خيلي‌ها به معاني ديگري تعبير شود، اما اين كار به من آرامش مي‌دهد و نيرويي در من ايجاد مي‌كند كه مي‌توانم برنامه‌هايم را عملي كنم. گاهي اتفاق مي‌افتد كه شب‌هاي قبل از بازي تا چهار صبح با همكارانم بيدار هستيم و تيم حريف را آناليز مي‌كنيم. مشكلات تيم خودمان را مي‌گوييم و دو ساعت بحث و تبادل‌نظر كه چه كسي و در كجا بازي كند، اما وقتي قرار است تيم وارد زمين شود من مي‌گويم تا اون (خدا) نخواهد هيچي نمي‌شود و بايد دست به دامن بالايي شويم!
مي‌پذيريد كه هر كسي نان قلبش را مي‌خورد؟
مطمئنا! پدرم حرف خوبي مي‌زد. او هميشه به من مي‌گفت كه بگذار دشمنانت را هم هميشه داشته باشي .

با توجه به صحبت‌هاي پدرتان با اتفاقات اخيري كه ميان شما و آقاي مايلي‌كهن رخ داده، او را دشمن خود مي‌دانيد؟
اصلا! من وقتش را ندارم كه به اين مسائل فكر كنم. اگر قرار باشد زندگي من به اين مسائل خلاصه شود كه نمي‌توانم كارهايم را انجام دهم. به ناموس زهرا من با او كاري ندارم و او حق دارد كه با عقايد خودش زندگي كند.
حتي وقتي آرم دايي را از روي پيراهنش جدا مي‌كند؟
دستش درد نكند! هركسي مي‌تواند آنطور كه دوست دارد زندگي كند.

اما به‌نظر مي‌رسد كه گاهي انتقادهاي مطبوعات را با دشمني اشتباه مي‌گيريد.

براي من فرقي نمي‌كند كه چه كسي مطلب را مي‌نويسد. حرف من اين است كه چيزي بنويسيد كه به درد فوتبال بخورد. نه اينكه دائما بنويسيد فلان جا چي شد؟ فلان كس چي گفت؟

بحث انتقادها در زمان برانكو هم وجود داشت و او معتقد بود كه او هيچ نكته مثبتي از اين انتقادها به‌دست نمي‌آورد.

من خيلي چيزها ديدم. چون معمولا روزنامه‌ها را برايم مي‌گيرند و من در مغازه به آنها نگاه مي‌كنم. وقتي سطر اول مطلب را مي‌خوانم مي‌دانم كه در چه راستايي است و اگر مطالب آن به‌دردم بخورد آن موقع آن مطلب را تا انتها مي‌خوانم و خيلي از مسائل هم به من كمك كرده است. گاهي اتفاق افتاده كه من يكسري از مسائل را فراموش كردم، اما با خواندن يك مطلب برايم يادآوري شده و بعدا به تفكراتم كمك كرده است.

قبل از جام‌جهاني كه با شما صحبت مي‌كرديم معتقد بوديد كه حضور در تيم‌ملي (به عنوان مربي)براي شما زود است. حالا كه در بطن كار هستيد چه فكر مي‌كنيد؟

پست سرمربي تيم ملي جايگاه بزرگي است كه نصيب هر كسي نمي‌شود. اين لطف خداست كه به جايگاهي برسي كه فرصت داشته باشي به يك ملت 70 ميليوني خدمت كني. من فكر مي‌كنم كه همه مربيان دوست دارند به چنين جايگاهي برسند. من هم دوست دارم به هر عنواني به تيم ملي كشورم خدمت كنم، 12 سال كه به‌عنوان بازيكن در تيم ملي بودم حالا هم از اينكه در جايگاه مربي تيم ملي هستم افتخار مي‌كنم . البته همان طور كه شما گفتيد من فكرش را هم نمي‌كردم كه به اين زودي‌ها به اين جايگاه برسم كه مربي تيم ملي شوم چون مي‌خواستم بعد از تيم ملي 4، 5 سال استراحت كنم. بعد در سايپا باشم اما خب اينطور قسمت بود. حالا هم پشيمان نيستم و فكر مي‌كنم كه اشتباه نكردم.

فكر نمي‌كنيد كه با توجه به جايگاه ويژه شما در ميان مقامات AFC و FiFA مي‌توانستيد در جايگاه مديريتي عملكرد بهتري داشته باشيد؟

شايد مي‌توانست اين اتفاق بيفتد،اما اصلا من دوست ندارم كه در كارهاي مديريتي(داخل كشور) شركت كنم. چون مديريت ورزشي در كشور ما سياسي است و من دوست ندارم سياسي باشم.

برگرديم به تيم ملي و اسامي 25 نفره‌اي كه 5 نفر به آن بعدا اضافه شدند!

من همه اسامي را به صورت ۳۱ نفره از چند هفته قبل داده بودم به فدراسيون حالا كه فدراسيون در اعلام اسامي ضعيف كار كرده به من ارتباطي ندارد.

در خبرگزاري‌ها عنوان شده بود كه شما پس از جلسه با آقاي تاج نفرات جديد را اعلام كرديد !

با وجود اينكه آقاي تاج مسئول كميته تيم‌هاي ملي است و خودش هم قبلا فوتباليست بوده اما تا به حال نشده با من در مورد فوتبال بحث كند و هميشه مي‌گويد من از اين كارها سردرنمي‌آورم!

آقاي تاج در مورد مبلغ قرارداد شما گفته بود «اگر مبلغ قرارداد دايي را بشنويد گريه مي‌كنيد.» چرا؟

بله، درست مي‌گويد. آقاي تاج اين صحبت را با توجه به پول‌هايي كه در فوتبال ردوبدل مي‌شود و در قياس با مربيان سابق تيم ملي مي‌گويد چرا شما در مورد آن مربي باشگاهي و مبلغ قراردادش حرفي نمي‌زنيد و دائم دنبال قرارداد مالي دايي هستيد.

با توجه به اردوي اسپانيا و رقابت‌هاي غرب آسيا فكر مي‌كنيد كه سرانجام تكليف بازي‌هاي غرب آسيا چه مي‌شود؟ ليگ از 15 مرداد برگزار مي‌شود به‌نظر شما ما نبايد بازي‌هاي غرب آسيا را برگزار كنيم؟

در ليگ گذشته ما همين مشكل را داشتيم كه با عجله به‌دنبال اتمام ليگ بوديد. اما حالا من يك سوال دارم اگر تيم ملي از گروهش صعود نمي‌كرد الان ايران در چه جايگاهي بود؟ تيم ملي صعود نكند فاجعه است يا در ليگ تاخير بيفتد؟

علي دايي به‌عنوان سرمربي تيم ملي با باشگاه‌ها تعامل دارد؟

بله، من برنامه‌اي به فدراسيون دادم كه تا خرداد فصل آينده است و بر اين اساس تيم‌هاي باشگاهي مي‌توانند برنامه‌هاي خودشان را بهتر تنظيم كنند.

داستان دعوت كردن شما از پروين چه بود؟ محمد از خيلي از بازيكنان حاضر در ليگ بهتر است. او 18 گل در ليگ يك زده است. اما او هم براي من با ساير بازيكنان فرقي ندارد. بايد بيايد تمرين كند تا ببينم چه‌كاره هست. چون بحث باشگاهي با ملي فرق مي‌كند.

اما دعوت از محمد پروين براي حضور در تيم‌ملي به‌نظر خيلي‌ها عجيب بود... چرا!

محمد پروين خيلي خوب در ليگ يك بازي كرد. شما آمار بازي و گلزني‌هايش را ببينيد. فكر نمي‌كنم كسي مثل او بوده باشد.

بعضي‌ها مي‌گويند با دعوت از محمد پروين شما سكوهاي ورزشگاه را هم به‌نفع خودتان بيمه كرديد...

نه، اصلا اينجوري نيست. مگر قبل از اينكه محمد پروين دعوت شود. اتفاق بدي روي سكوها افتاده بود؟ اين حرف‌ها نيست. به‌نظر من محمد پروين، بازيكن خيلي خوبي است و مي‌تواند در تيم‌ملي مثمرثمر باشد...

فكر مي‌كنيد موفق بشود؟ خيلي‌ها معتقدند او حاشيه زياد دارد؟

ببخشيد، اگر مطمئن نبودم كه موفق مي‌شود هيچ‌وقت دعوتش نمي‌كردم. البته او هم مثل بقيه بايد بيايد سرتمرين و از خودش مايه بگذارد. اگر خوب تمرين كند قطعا موفق مي‌شود.

خب اگر اينطور است چرا به باتجربه‌هايي مثل مهدوي‌كيا، علي كريمي يا وحيد هاشميان را بازي نمي‌دهيد؟

در اين مورد بارها گفته‌ام، تيم‌ملي جاي بازيكنان آماده است. مهدوي‌كيا و وحيد هاشميان كه مصدوم بوده‌اند و من هم از اين ماجرا مطلع بودم. كريمي هم كه زانويش ناراحت بود. ثانيا، مگر اينهايي كه در تيم بازي كردند، بدتر از مهدوي‌كيا، كريمي يا هاشميان بودند؟! شما چرا اينقدر به اسم‌ها كار داريد!هر كسي اماده باشد در تيم بازي مي كند.

اما بعضي‌ها فكر مي‌كنند شما كينه‌اي هستيد...

اصلا و ابدا.

اهل تسويه‌حساب هم نيستيد؟

هرگز.

بعضي‌ها مي‌گويند شما با مهدوي‌كيا و كريمي (بعد از آن بلاهايي كه سر شما در تيم ملي در آوردند كه كسي به علي دايي پاس ندهدو يا اتفاقاتي كه مهدوي كيا در جام ملتها برعليه علي دايي راه انداخت و ... ) مشكل داريد؟

اصلا اينطور نيست. من با هيچ‌كس مشكلي ندارم.

آنهايي كه مي‌گفتيد تو چشم شما نگاه مي‌كردند و پاس نمي‌دادند، چه كساني بودند؟

اين حرف‌ها مال گذشته است. الان نيازي به اين حرف‌ها نيست. من به اين چيزها فكر نمي‌كنم با هيچ‌كس هم مشكلي ندارم.

در ورزش و فوتبال ما هركسي كه مشغول كاري مي‌شود، سريعا بناي قبلي‌ها را خراب مي‌كند و خودش مي‌خواهد چيز جديدي بسازد...

نه، من از اين رسم‌ها ندارم.

اما شما تغييرات زيادي در تيم داديد.

عقيده من با عقيده نفرات قبلي فرق مي‌كند. من دوست دارم تيم‌ملي خيلي بهتر باشد. اگر قرار بود تغييري نباشد كه دليلي نبود من سرمربي باشم. همان نفرات قبل به كارشان ادامه مي‌دادند.

اهل مشورت هم هستيد؟

بله، مطمئنا.

مثلا با نفرات قبلي تيم‌ملي مشورت كرده‌اي؟ نه، اما با خيلي‌ها صحبت كرده‌ام. ضمن اينكه فكر مي‌كنم خودم هم فوتبال اين مملكت را خوب مي‌شناسم. تمام بازيكناني كه الان مي‌بينيد من كنار آنها يا روبه‌روي آنها بازي كرده‌ام. مطمئن باشيد كه اطلاعات من از فوتبال خودمان زياد است. من هم مربي بوده‌ام و هم بازيكن...

مثلا با چه كساني مشورت‌ كرده‌ايد؟ با دستيارانتان هم مشورت مي‌كنيد؟

بله، اما آخر سر خودم تصميم مي‌گيرم.

يعني دستياران شما به‌راحتي نظرشان را مي‌دهند يا با ترس و لرز مي‌گويند؟

نه عزيزم، باجرات نظرشان را مي‌گويند. همه ما با هم رفيقيم...

شده با مربيان قديمي ما كه نتوانسته اند تيم‌ملي را به جام‌جهاني ببرند، صحبت كنيد؟

خود من ببخشيد. سه دوره با تيم‌ملي بودم كه دو دوره‌اش به جام‌جهاني رفتيم و يك دوره در سال 2002 نتوانستيم به جام‌جهاني برويم. شرايط الان با آن موقع خيلي فرق كرده و بايد به زمان نگاه كنيد. ضمن اينكه هر كسي با من حرف زده باشد و مشورت درست داده باشد، مطمئنا قبول كرده‌ام.

پس موبايل شما براي مشورت ديگران باز است؟ مسلما من نمي‌توانم صبح تا شب پاي موبايل بنشينم. گاهي اوقات در يك ساعت 80 تا ميس‌كال دارم اما خب، وقتي سر تمرين هستيم يا جلسه‌اي داريم، نمي‌توانم موبايلم را جواب بدهم.

به احسان حاج‌صفي بازي داديد، اما در بازي با امارات او را خيلي زود تعويضش كرديد! خيلي‌ها گفتند اين داستان مثل زمان مايلي‌كهن بود كه شما را با گروسي تعويض كرد.

نه، اينطور نيست. اولا احسان در آن بازي خوب نبود، وگرنه بازي قبلي خيلي خوب بود. در ثاني شرايط تيم ما طوري بود كه نتيجه براي ما مهم بود. زمان آقاي مايلي‌كهن نتيجه خيلي اهميت نداشت. اين دو تا اصلا با هم قابل‌مقايسه نيستند.

يك عده عقيده دارند كه شما ضدستاره هستي. در حالي كه وقتي براي تيم‌ملي بازي مي‌كرديد، خودت ستاره بودي و روي مربي هم تاثير مي‌گذاشتي.

نه عزيزم، چرا ضد ستاره باشم. چرا نمي‌گوييد عاشق بازيكن آماده‌ام! نمي‌دانم اين ستاره‌ها را از كجا آورديد. مگر بازيكن با بازيكن فرقي دارد؟ هركسي خوب باشد و بتواند در تيم‌ملي كمك كند، در تركيب قرار مي‌گيرد. فكر مي‌كنم مهم راه استفاده از بازيكنان است و اينكه در چه موقعي به آنها بازي بدهي. وگرنه ستاره‌هايي كه خوب نباشند كه به درد تيم‌ملي نمي‌خورند.

هميشه به برانكو اين انتقاد وارد بود كه چرا از مسعود شجاعي خوب استفاده نكرده...

بله، اين هم مثال خوبي است. واقعا به مسعود شجاعي شانس كمي داده شد. متاسفانه ما اسير اسم‌ها هستيم. مسعود همان بازيكني است كه با سه بازي در تي ملي برابر امارات و سوريه، به اوساسونا رفت. مربي‌اش در امارات به او اعتقاد نداشت، اما حالا اوساسونا او را خريده. مربيگري سليقه‌اي است.

در مورد معدنچي هم گفتند كه به‌خاطر يك مصاحبه او را دعوت نكرديد.

كدام مصاحبه؟

ظاهرا معدنچي گفته كه «هيچ‌كس نمي‌تونه منو دعوت نكنه.»

من چنين چيزي نشنيدم. اولين‌بار است از شما مي‌شنوم. اصلا اينطور نيست. مهرزاد آنقدر كه از او انتظار داشتم، در بازي هايي كه از او دعوت كردم خوب بازي نكرد. من كه گفتم كيفيت بازيكن براي من مهم است. مثلا در مورد فريدون زندي مي‌گفتند بهتر است پلي‌استيشن بازي كند يا اينكه برود قبرس تعطيلات اما واقعا فريدون در تيم ما عالي بود. بعد از چند بازي هم كاملا آماده‌ شد. واقعا در تاكتيك تيمي ما عالي كار كرد.

برنامه شما در سايپا چيست؟

من به‌عنوان عضو هيات‌مديره آنجا هستم، همين.

يعني اين حرف‌هايي كه مي‌زنند و مي‌گويند بازيكنان با قول شما براي تيم‌ملي به سايپا مي‌آيند، درست نيست؟

اصلا و ابدا. در مورد بازيكن گرفتن با من مشورت مي‌كنند اما من در مسائل فني دخالتي ندارم. مگر در مورد صابر ميرقرباني اين حرف‌ها را نمي‌زدند. صابر بازيكن خيلي خوبي است اما مي‌بينيد كه هنوز به تيم‌ملي دعوت نشده...

به‌هر حال اين حرف‌ها هست...
بله، مثلا هاشم بيگ‌زاده به من زنگ زد و گفت كه چون عمل كرده، بعضي‌ها به او گفته‌اند از تيم‌ملي خط مي‌خوري اما به او گفتم خوب استراحت كن و بعد هم به تمرين برس چون اگر آماده باشي، حتما دعوتت مي‌كنم. از اين حرف‌ها زياد است اما من كار خودم را مي‌كنم.

با روته‌مولر چكار كرديد؟
ما دو ساعت با هم صحبت كرديم. ايشان با فدراسيون فوتبال آلمان قرارداد دارد و از اين به بعد فدراسيون است كه بايد در اين رابطه مذاكره كند.

مثل هميشه پايان گفت‌وگو با علي دايي با صورت پرلبخند او همراه بود. دايي گرچه از دور تلخ و تند به‌نظر مي‌رسد اما به محض شكسته شدن يخ بي‌اعتمادي‌اش، فرد ديگري خواهد بود. همين دليل هم هست كه اكثر خبرنگاراني كه با او مي‌نشينند ديگر دلشان نمي‌آيد چيزي عليهش بنويسند و احساس بهتري نسبت به او پيدا مي‌كنند. مثل خود ما كه قبل از مصاحبه، مقاله‌اي داشتيم درباره بي‌اعتنايي دايي به بازيكنان ابومسلم. فعلا رفت به بايگاني.
گرچه موضع او نسبت به نقد‌ها چندان باب طبع ما نيست، اما با توجه به كثرت روزنامه‌هاي ورزشي، مي‌توانيم حق را به دايي بدهيم.
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن