تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819282615




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونگي نوآوري و خلاقيت در موسيقي / 8«پروين بهمني» خواننده:موسيقي قشقايي شخصيت علي(ع) را جايگزين شخصيت‌هاي پيش از اسلام كرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: چگونگي نوآوري و خلاقيت در موسيقي / 8«پروين بهمني» خواننده:موسيقي قشقايي شخصيت علي(ع) را جايگزين شخصيت‌هاي پيش از اسلام كرد
گروه هنر: در موسيقي قشقايي به طبع پيش از اسلام شخصيت‌هاي ديگري مورد توجه بودند اما پس از اسلام به دليل علاقه مردم به حضرت علي(ع)، در منظومه‌ها اين حضرت ياري‌دهنده جوانان شد.
«پروين بهمني» خواننده و پژوهشگر موسيقي قشقايي در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) گفت: عشق قوي‌ترين و اصلي‌ترين نيرو در نهاد موسيقيدان براي خلاقيت است زيرا اين عشق است كه در نبود امكانات و محدوديت‌ها به كمك او مي‌آيد.

وي ادامه داد: بسياري از مواقع نيز اين موسيقي و فكر جديد است كه به سراغ هنرمند مي‌آيد. بسيار پيش آمده كه در مواقع خستگي با بيماري به خود گفته‌ام كه ديگر سراغ اين هنر نروم اما در همان حال نيز «الهام» ذهن مرا رها نمي‌كند و مي‌توانم به موسيقي نو بيانديشم.

سرپرست گروه موسيقي «حاوا» افزود: اين عشق و نيرو جرياني نامريي است كه همواره حامي هنرمندان است و در سخت‌ترين شرايط هم راهكارهاي تازه پيش روي آنان مي‌گشايد. موسيقيدان مانند شاعر به اين ايده پروبال مي‌دهد و طرحي نو مي‌آفريند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه به عنوان يك خواننده موسيقي قشقايي چه راهكاري براي ارائه اثري خلاقه دارد، گفت: من در درجه اول به حفظ حيثيت موسيقي و حفظ حيثيت موسيقيدان فكر مي‌كنم و سپس به ملودي و نوا مي‌انديشم چون نمي‌خواهم اين موسيقي لطمه ببيند و آنچه مي‌آفرينم خارج از محدوده موسيقي ايران باشد.

بهمني‌‌ تأكيد كرد: ملودي‌هاي پراكنده در كشور به قدري تنوع دارد كه عمر يك پژوهشگر براي جمع‌آوري آن كفايت نمي‌كند. ما بايد اين فرهنگ را ميان نسل بعد جا بياندازيم كه راه ما را ادامه دهند اما متأسفانه اهميت اين موضوع هيچ‌وقت درك نشده و پژوهشگر حمايت نمي‌شود. موسيقي ايران از اين بي‌توجهي‌ها بسيار لطمه خورده كه جبران آن سال‌ها زمان مي‌برد.

وي افزود: اين ضربه نه تنها به موسيقي لطمه زده بلكه به روحيه و علايق هنرمند نيز صدمه زده زيرا او بايد در كنار هزينه‌هاي زندگي به كار پژوهش و هنر بپردازد كه عملا با هم هماهنگ نمي‌شود. زيربناي همه چيز در اين جهان با اقتصاد همراه است. موسيقي هم اگر از نظر مالي كمبود نداشت، پيشرفت بيشتري مي‌كرد.

بهمني ديگر موانع برسر راه خلاقيت موسيقي را نداشتن مجوز و تبليغات دانست و ادامه داد: مدت‌ها از ساخت يك مجموعه مي‌گذرد تا بتوان براي اجرا يا تكثير آن مجوز گرفت. پس از طي اين مراحل نيز با نبود تبليغات مناسب، كنسرت براي سالن تقريبا خالي برگزار مي‌شود. شرايط مساعد براي گروه‌هاي معدودي است كه هميشه نيز كارهايشان طبق روال پيش مي‌رود. موانعي كه برشمردم انگيزه هنرمند را كاهش مي‌دهد و موسيقيدانان مجبور مي‌شوند در تنهايي و انزوا زندگي كنند.

وي در تشريح انواع موسيقي مذهبي در ايل قشقايي به خبرنگار ايكنا گفت: يك نوع موسيقي بي‌كلام است به نام «چنگي» كه با سرنا، كرنا و نقاره اجرا مي‌شود و در سورها و گاهي سوگ‌ها و تعزيه‌ها نيز كاربرد دارد. نوع دوم موسيقي «عاشيق‌» ها است كه به اعتقاد مردم ايل اين موسيقي را به همراه ساز چگور اولين بار حضرت علي(ع) به اولين عاشق يعني عاشق «غريب» هديه داد و مردم بعد از اين واقعه در سختي‌ها به اين حضرت توسل مي‌كنند.

اين پژوهشگر ادامه داد: در منظومه «محمود و نگار» هم محمود به 12 امام شيعه توسل مي‌كند تا به هدفش برسد. در ديگر منظومه‌ها نيز اين اتكا به ائمه وجود دارد. در كل حامي اين جوانان در داستان‌ها حضرت علي(ع) است و در نوع سوم، موسيقي «چوپاني» است كه به دليل مهاجر بودن قوم قشقايي از حزن بالايي برخوردار است.

بهمني در پايان درباره تغييرات و نوآوري در موسيقي قشقايي توضيح داد: تغييرات در اين موسيقي بسيار جزئي است زيرا باعث تغيير ماهيت آن مي‌شود. تغيير اساسي در اين موسيقي پس از اسلام روي داد به اين معني كه به طبع به جاي شخصيت حضرت علي(ع) شخصيت ديگري بوده و پس از ورود اسلام اين حضرت مورد توجه و توسل قرار گرفته است.
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن