تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833597838




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تجسمي - تكنيسين‌هاي هنرمند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: تجسمي - تكنيسين‌هاي هنرمند
تجسمي - تكنيسين‌هاي هنرمند

حافظ روحاني: نمايشگاه پوسترهاي كسرا عابديني در گالري مميز كه از روز شنبه آغاز شده است، باز براي چندمين بار بهانه‌اي شد براي اختلاف‌ها، تضادها، تعارضات و درگيري‌هاي نظري در حوزه طراحي گرافيك. تقريبا سال گذشته، در همين روزها بود كه شماره ويژه گرافيك ديزاين فصلنامه «حرفه: هنرمند» منتشر شد تا بيانيه‌اي نظري باشد عليه نوع مرسوم طراحي گرافيك ايران كه به‌طور مرسوم به «گرافيك نمايشگاهي» متهم مي‌شود؛ اتهامي كه پيش‌تر به شكل سينماي جشنواره‌اي به نوعي از سينما كه در كشورهاي اروپايي موفق بود، اطلاق شد. منتقدان اين نوع گرافيك تزئيني را به واسطه نوع كاركردمندي آنها، كوشش جهت خلق آثار گرافيكي زيبا و چشم‌نواز، استفاده از خط فارسي به مثابه يك عنصر بصري به غير‌كاربردي بودن متهم مي‌كنند و آن را به خاطر عدم توجه به كاركرد اصلي طراحي گرافيك يعني اطلاع‌رساني يا تبليغات غلط و نادرست مي‌دانند. ولي از سوي ديگر، خود هنرمندان همچنان اينگونه طراحي گرافيك را اجرا مي‌كنند، چون همچنان در عرصه بازار بين‌المللي خواهان دارد و هوادار. اما نمايشگاه فعلي آقاي كسرا عابديني، بيانگر همان شيوه يا گونه‌اي است كه فراوان در آثار كسرا عابديني نمود يافته‌اند. استفاده از فضاهاي مثبت و منفي، كاركرد خط فارسي به عنوان يك عنصر بصري زيبا، سطوح وسيع تك‌رنگ يا به كارگيري عناصر يا موتيف‌هاي ايراني، يا كاربرد سطوح هندسي تخت مشخص و نشانه‌گذاري مي‌شوند. آثار، كاركردي كاملا تزئيني دارند، چشم‌نواز و البته زيبا هستند، در عمده آثار، كاركرد اطلاع‌رساني يا مبتني بر استفاده از تصاويري است كه بيننده بايد پيش‌تر نسبت به آن آگاه باشد (عكس آتيلا پسياني) يا مبتني بر نوعي نمادسازي است (مجموعه پوسترهاي مقاومت). ولي باز نكته اصلي، بزرگي آثار (در يك نمونه سه‌لته‌اي) و وجه بصري و چشم‌نواز است، هرچند كوشش قالب منتقدان در رد يا نفي اين نوع طراحي گرافيك عمدتا واجد مفاهيمي صحيح است. چنانچه در بعضي از آثار حتي بيننده فارسي‌زبان نيز يا به سختي از پس خواندن نوشته‌هاي روي پوستر برمي‌آيد يا اصولا در خواندن پوسترها ناموفق مي‌ماند. اين نكته يادآور اين است كه اين نوع پوسترسازي به قاعده مانع از كاركرد اصلي پوستر و تايپوگرافي يعني دادن اطلاعات مي‌شود. طراحان اين‌گونه آثار معمولا اين نوع پوسترها را به عنوان آثار تجربي در نمايشگاه عرضه مي‌كنند و اين دليل دوم منتقدان است، كه اصولا محل نمايش پوستر و اعلان در سطح شهر است، تا بتواند كاركرد اطلاع‌رساني‌اش را انجام دهد. ولي اين نوع طراحي گرافيك به مثابه آثاري هنري عرضه مي‌شوند و اين خود راه مي‌برد به سوي مهم‌ترين اختلاف‌نظر بر سر طراحي گرافيك كه آيا اصولا طراحي گرافيك و مشخصا پوستر و تايپوگرافي، اشكالي هنري هستند يا نه. به بيان اصلي، آيا اصولا طراحي گرافيك هنر است يا صرفا فني كه ابزار هنري استفاده مي‌كند.

پاسخ به اين پرسش بماند براي جايي ديگر، كه مسئله‌اي است فني‌تر براي خود گرافيست‌ها و اختلافات و تعارضات حرفه‌اي.
اما مسئله اصلي اين است كه اين‌گونه طراحي گرافيك سال‌هاست در ايران پا گرفته است؛ جالب است، چشم‌نواز است، عجيب و غريب (Exotic 1) است و طبعا مورد علاقه بيننده غيرايراني. پس بازارش را يافته، هرچند از منظر بيننده ايراني نگاهش جامع نيست و به فرهنگ فردي‌اش، از ديدي بيروني نگاه مي‌كند، ولي با وجود تمام اعتراضات، هست، ديوار گالري‌ها را پر مي‌كند، به خارج از كشور مي‌رود و البته كاركردي در بازار مصرفي طراحي گرافيك ايران ندارد. ولي شايد ديگر بايد بپذيريم كه اين نوع طراحي گرافيك نيز كاركردي هنري دارد. شايد حالا گرافيك هم نوعي هنر باشد.
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 340]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن