تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806888267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جزئيات توليد خودرو سواري طي سه ماه نخست امسالبهاري با كاهش توليد خودرو


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جزئيات توليد خودرو سواري طي سه ماه نخست امسالبهاري با كاهش توليد خودرو
حميدرضا بهدادخودروسازان كشور با توليد 215هزار و 415 دستگاه خودروي سواري طي سه ماه نخست امسال با كاهش توليد (45صدم درصدي) در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه شدند.


اين كاهش توليد كه با توجه به آمار رسمي سازمان گسترش و نوسازي صنايع كشور به دست آمده، تنها به سه خودروساز نيمه دولتي يعني ايران‌خودرو، سايپا و پارس خودرو مربوط است و آمار توليد خودروسازان بخش خصوصي نقشي در آن ندارند. براساس آمار اعلام شده ايران‌خودرو طي سه ماه ابتدايي سال جاري و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته با كاهش توليد عجيب 12درصدي روبه‌رو شد و سايپا به رشدي 1/9درصدي در توليد دست يافت. پارس خودرو نيز در بازه زماني مذكور و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 3/12درصدي را در توليد محصولات سواري تجربه كرد. كاهش توليد حدودا نيم‌درصدي خودرو سواري در شرايطي است كه علي اكبر محرابيان وزير صنايع و معادن اين موضوع را از سياست‌هاي وزارتخانه دانسته و عنوان كرده بود كه براي عدم افزايش بدهي خودروسازان به قطعه‌سازان، اين وزارت، دستور كاهش توليد را صادر كرده است. ظاهرا در اين ميان بدهي
ايران خودرو به قطعه‌سازان در شرايط بحراني قرار داشته، چرا كه تنها اين شركت با كاهش توليد طي 3ماه ابتدايي امسال و در مقايسه با بازه زماني مشابه سال گذشته روبه‌رو شده است! اين در حالي است كه مديران ايران خودرو وعده جبران كاهش توليد در شركت متبوع‌شان را طي ماه‌هاي آتي داده‌اند.
منفي سمند، منفي برند
سمند همچنان با كاهش توليد مواجه است، كاهش توليد 4/20درصدي سمند طي 3 ماه نخست امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته نكته‌اي نيست كه بتوان به واسطه‌ بهانه‌هايي مانند بدهي قطعه‌سازان، به راحتي از آن گذشت. چرا كه به هر حال اين خودرو هم محصولي پرتقاضا در بازار داخل به حساب مي‌آيد و هم محصولي صادراتي؛ كه بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه بايد براي توسعه هر چه بيشتر برند خود، هم بر تيراژ توليد آن بيفزايد و هم سطح كيفي آن را بالا ببرد.
روآ در سراشيبي توليد
گويا كم‌كم بايد باور كرد كه ايران‌خودرو از توليد پژو روآ ضرر مي‌كند؛ چرا كه اين خودرو طي 3 ماه ابتدايي امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته با كاهش توليد 2/32درصدي روبه‌رو شد. اين در حالي است كه ايران‌خودرويي‌ها اميد داشتند روآ بتواند پس از حذف پيكان به محصولي پرفروش در بازار داخل تبديل شده و جانشين شايسته‌اي براي پيكان باشد هرچند كه تاكنون چنين نشده است. مديرعامل ايران‌خودرو چندي پيش عنوان كرد، شركت متبوعش به واسطه قرار داشتن برخي محصولات توليدي خود در حاشيه ضرر، توليد آنها را طي سال‌جاري و در مقايسه با سال گذشته كاهش داده است كه در اين ميان روآ بيش از ساير محصولات ايران‌خودرو تحت تاثير اين تصميم قرار دارد. اين خودرو همچنين در حال حاضر از استقبال چنداني هم‌اكنون برخوردار نيست.
كاهش توليد پژو 405
پژو 405 محصول استراتژيك ايران‌‌خودرو نيز طي 3 ماه ابتدايي سال‌جاري و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته با كاهش توليد 7/22درصدي روبه‌رو شد. البته اين خودرو طي بازه زماني مذكور بيشترين ميزان توليد را در ميان ساير محصولات ايران‌خودرو به خود اختصاص داده و براساس برنامه شركت، 110هزار دستگاه از اين خودرو قرار است طي سال جاري به توليد برسد. بيش از 98درصد قطعات‌ پژو 405، توليد داخل بوده و حدود 30 سال از تولد آن مي‌گذرد.
پژو 206 و كاهش توليد
اين روزها همه از گراني محصولات ايران‌خودرو مي‌گويند و در اين ميان نوك پيكان اين گراني‌ها به سمت پژو 206 بوده و برخي كارشناسان علت آن را به كاهش توليد انواع مدل‌هاي اين خودرو، مرتبط مي‌دانند و اين در حالي است كه پژو 206 طي 3 ماه نخست سال‌جاري با كاهش توليد 6/15درصدي مواجه شد. پژو 206 جزو محصولات پرفروش ايران‌خودرو به حساب مي‌آيد كه توليد بيش از 95هزار دستگاه از آن براي سال‌جاري پيش‌بيني شده است.
پژو پارس آبروداري كرد
پژو پارس را بايد به نوعي مايه فخر ايران‌خودرو دانست؛ چرا كه در ميان سواري‌هاي پر تيراژ ايران‌خودرو، نه تنها طي سه ماه ابتدايي سال جاري و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كاهش توليد نداشت بلكه طي بازه زماني مذكور، با روند صعودي 6/10 درصدي توليد نيز مواجه شد. اين خودرو در رده محصولات پرتقاضاي بازار به حساب مي‌آيد كه در دو نوع معمولي و ELX به توليد مي‌رسد و ايران‌خودرو قصد دارد طي سال جاري حدود 80 هزار دستگاه از آن را توليد مي‌كند.
رشد توليد سوزوكي
استقبال مشتريان داخلي از سوزوكي گراند ويتارا سبب شده است تا ايران‌خودرو گام‌هاي بلندي را در مونتاژ اين محصول شاسي‌بلند بردارد. به نحوي كه طي 3 ماه نخست سال جاري 955 دستگاه از اين خودرو به توليد رسيده است. سوزوكي در سايت مشهد ايران‌خودرو مونتاژ مي‌شود.
طبق آمار است!
طبق آمار رسمي سازمان گسترش، ايران‌خودرو طي 3 ماه نخست امسال 21 دستگاه سواري مرسدس بنز را مونتاژ كرد و افزايش چهار دستگاهي را در اين زمينه و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه كرده است. اين خودرو لوكس حدود يك سال است كه مهمان خطوط توليد ايران‌خودرو شده و طبق برنامه، بايد 487 دستگاه از آن طي سال جاري به توليد برسد.
زانتيا رشد كرد
زانتيا محصول محبوب سايپا طي 3 ماه نخست امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به رشد قابل‌توجه 1/ 67 درصدي از توليد دست يافت.
اين خودرو كه 10 سال از تولد آن در شركت سيتروئن فرانسه مي‌گذرد، داراي مشتريان پر و پاقرص در بازار داخل بوده و هر از چندگاهي دستخوش تغيير و تحولاتي چشمگير در نمودار قيمتي خود مي‌شود و از آنجا كه برخي از قطعات آن از خارج از كشور تامين مي‌شود گاهي كمبود قطعه گريبان آن را گرفته و توليد آن كاهش مي‌يابد. اما ريو محصول مونتاژي سايپا هم طي 3ماه ابتدايي سال‌جاري با افزايش توليد 1/111درصدي در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شد.
اين خودرو كه متعلق به شركت كيا كره‌جنوبي است چندي پيش به يكباره حدود يك‌ميليون تومان گران شد و برخي كارشناسان ريشه اين گراني را در كم شدن عرضه آن به بازار عنوان كردند. چرا كه به هر حال ريو نيز با توجه به مونتاژي بودنش گاهي با مشكل تامين قطعه مواجه شده و توليد و عرضه آن كاهش مي‌يابد.
اين خودرو داراي مشتريان مناسبي در بازار داخل بوده و سايپا قرار است طبق برنامه، 16هزار دستگاه از آن را طي سال‌جاري به توليد برساند.
رشد توليد پرايد
پرايد پرتيراژ‌ترين خودرو توليد داخل نيز طي 3ماه نخست امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد 6/1درصدي روبه‌رو شد و آمار توليد اين خودرو كم‌كيفيت در 3ماه ابتدايي سال‌جاري به 106هزار و 681دستگاه رسيد كه سهم سايپا از اين ميزان توليد، 63هزار و 465دستگاه بود و 43هزار و 216دستگاه پرايد باقيمانده نيز به پارس‌خودرو اختصاص داشت.
با توجه به اين آمار سايپا رشدي 67/1درصدي را طي بازه زماني مذكور در توليد پرايد تجربه كرده و پارس‌خودرو نيز به رشد 63/1درصدي در اين زمينه دست يافت. با توجه به تيراژ توليد پرايد، اين خودرو بيشترين سهم را در بازار داخل داشته و قرار است طبق برنامه، در مجموع 405هزار و 743دستگاه از آن در خطوط توليد سايپا و پارس‌خودرو به توليد برسد. همچنين شنيده‌ها از حذف پرايد از چرخه توليد طي اواخر سال آينده حكايت مي‌كند.
ماكسيما
ماكسيما كه به جرم لوكس بودن و بالا بودن حجم موتور آن از اول تير ماه جاري كارت سوختش شارژ نشد طي 3ماه ابتدايي امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به رشدي 6/40درصدي در توليد دست يافت. اين محصول نيسان ژاپن كه در پارس‌خودرو مونتاژ مي‌شود معمولا حاشيه خاصي نداشته و كم پيش مي‌آيد كه كاهش توليد گريبان آن را بگيرد. اين در حالي است كه طبق برنامه، پارس‌خودرو، بايد طي سال‌جاري دوهزار و 500دستگاه ماكسيما را توليد كند.
دو ديفرانسيل‌ها
پارس‌خودرو در مجموع طي 3ماه نخست امسال، 507دستگاه خودرو دو ديفرانسيل نظير رونيز مونتاژ كرد كه اين رقم حكايت از رشد 4/38درصدي توليد دو ديفرانسيل‌ها در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته دارد.
ميم مثل مگان
طي 3 ماه نخست امسال تنها 83 دستگاه مگان در پارس‌خودرو مونتاژ شد و اين در حالي است كه شركت مذكور برنامه توليد 8هزار دستگاه از اين خودرو را براي سال جاري در نظر گرفته است. مگان محصول به روز شركت رنو فرانسه به حساب مي‌آيد كه هم‌اكنون نياز بازار داخل به اين خودرو از طريق واردات تامين مي‌شود. نكته جالب در مورد آن، اين است كه مگان‌هاي وارداتي از دريافت سهميه سوخت محروم‌اند، اما مگان‌هاي توليدي پارس‌خودرو مي‌توانند از بنزين يارانه‌اي استفاده كنند. چراكه طبق مصوبه اخير ستاد مديريت حمل ونقل و مصرف سوخت تمامي خودروهاي داخلي با حجم بيش از دوهزار سي‌سي و همچنين خودروهاي وارداتي با حجم بالاي 1300 سي‌سي از دريافت بنزين سهميه‌اي محروم‌اند. مگان هم‌اكنون در دو مدل دوهزار و 1600 سي‌سي به توليد مي‌رسد و مسوولان پارس‌خودرو وعده‌ داده‌اند قيمت مگان‌هاي توليدي آنها هنگام عرضه به بازار، بين 24 تا 26ميليون تومان باشد كه البته با توجه به شرايط فعلي بازار، تحقق اين وعده كمي بعيد به نظر مي‌رسد.
عدم تعادل در توليد تندر-90
در حالي كه گفته مي‌شود رنوپارس به يك اندازه، قطعه براي توليد تندر-90 در اختيار خودروسازان داخلي قرار مي‌دهد. اما توليد تندر-90 در ايران‌خودرو و پارس خودرو داراي اختلاف نسبتا فاحشي است به نحوي كه ايران‌خودرو در 3 ماه ابتدايي سال جاري 5هزار و 923 دستگاه از اين محصول پرحاشيه را به توليد رساند و پارس‌خودرو تنها 4هزار و 914 دستگاه تندر-90 را طي بازه زماني مذكور توليد كرده است.
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 344]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن