تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):به راستى كه اين زبان كليد همه خوبى‏ها و بدى‏هاست پس شايسته است كه مؤمن زبان خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820064293




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس‌كل بيمه مركزي در همايش «بيمه در نفت،گاز و پتروشيمي» از مسوولان اين صنايع درخواست كردتوزيع ريسك را به بيمه‌گران داخلي بسپاريد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: رييس‌كل بيمه مركزي در همايش «بيمه در نفت،گاز و پتروشيمي» از مسوولان اين صنايع درخواست كردتوزيع ريسك را به بيمه‌گران داخلي بسپاريد
عكس‌ها:حميد جاني‌پورليلا اكبرپور- اولين همايش بيمه در نفت، گاز و پتروشيمي با حضور مسوولان ارشد صنعت بيمه و نفت و كارشناسان اين دو بخش مهم اقتصادي روز گذشته در سالن همايش‌هاي دهكده المپيك تهران برگزار شد.
حفظ سرمايه‌هاي ملي
آيت كريمي، دبير همايش با برشمردن صنايع نفت، گاز و پتروشيمي به عنوان باارزش‌ترين و بزرگ‌ترين سرمايه‌هاي ملي ايران افزود: حفظ و نگهداري بهينه، بر اساس اصول نوين فني و علمي از اين سرمايه‌هاي ملي يك ضرورت است.
او با بيان اينكه بحث مديريت ريسك و بيمه از اولويت‌هاي كاري تمام مديران نفت، گاز و پتروشيمي جهان است، ادامه داد: اصول مديريت ريسك و بيمه با توجه به ويژگي‌هاي صنايع نفت، گاز و پتروشيمي داراي پيچيدگي‌هاي فراواني بوده و دستيابي به حداكثر بهره‌وري از اين اصول، نيازمند ايجاد نگرش علمي، فراگير و سيستماتيك در كليه سطوح مديريتي صنعت نفت است.
توزيع ريسك پس از اشباع بازار داخلي
دكتر فرشباف، رييس كل بيمه مركزي ايران نيز در همايش بيمه در نفت، گاز و پتروشيمي، ضمن قدرداني از برگزاركنندگان اين سمينار بر گسترش همكاري‌هاي صنعت بيمه و نفت، گاز و پتروشيمي تاكيد كرد و گفت: نفت در اكثر جوامع يكي از منابع اصلي تامين‌كننده انرژي است و رشد روز‌افزون قيمت آن نيز نتوانسته كالايي جايگزين آن كند.
او بر تنوع فرآورده‌هاي نفتي و خطرات متعددي كه در آن وجود دارد، اشاره كرد و افزود: 40درصد از خسارت‌هاي گوناگون جهان در سال 2007 مربوط به حوزه نفت، گاز و پتروشيمي بوده و 90درصد خسارت‌هاي پرداختي توسط صنعت بيمه در جهان نيز مربوط به اين صنايع است.
فرشباف در خصوص حجم كل واگذاري‌هاي صنعت بيمه كشور به بازار اتكايي خارجي گفت: 23درصد از پرتفوي صنعت بيمه كشورمان شرايط واگذاري به بيمه‌گران اتكايي را داشته كه 60درصد از آن بيمه‌هاي نفت و انرژي بود.رييس كل بيمه مركزي ايران سهم قبول ريسك‌هاي داخلي در بازار بيمه كشورمان را در سال 83 معادل 21درصد اعلام كرد و گفت: با تلاش بيمه‌گران اين سهم در سال 86 به 67درصد رسيد.
فرشباف همچنين سهم واگذاري اتكايي بيمه مركزي به خارج از كشور در سال 78 را معادل 96درصد عنوان كرد و افزود: اين حجم واگذاري در سال 86 به 58درصد كاهش يافت.به گفته او در سال 78 حدود 98درصد از ريسك‌هاي پتروشيمي به بيمه‌گران خارجي واگذار مي‌شد كه اين رقم در سال 86 به 49درصد كاهش يافته است.او حجم سرمايه‌گذاري صنعت بيمه براي پوشش بيمه‌هاي انرژي طي 3 سال گذشته را 3/3ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: اين رقم تا 3 سال پيش 4/1ميليارد دلار بوده و اين تصميم براي افزايش ظرفيت نگهداري داخلي ريسك‌ها بوده است كه صنعت بيمه براي هر ريسك در داخل، ظرفيت خود را از 280ميليون دلار به 670ميليون دلار بهبود داد.
رييس كل بيمه مركزي ايران يادآور شد: صنعت بيمه براي پوشش 5/33ميليارد دلار ريسك در سال 86 توانست حدود 81ميليون دلار حق بيمه توليد كند.
فرشباف با يادآوري اين كه 27درصد توليد ناخالص داخلي كشور مربوط به گروه نفت است، گفت: تنها 3درصد از پرتفوي صنعت بيمه كشور به نفت و انرژي اختصاص دارد در حالي كه در حالت عادي بايد حداقل اين سهم 27درصد باشد.او همچنين خواستار تعامل و اعتماد متقابل، ميان صنعت بيمه و نفت شد و گفت: صنعت نفت، گاز و پتروشيمي روي نيروي انساني متخصص و منابع مالي بيمه‌گران به عنوان بيمه‌گر مستقيم حساب كنند و اجازه دهند ريسك‌ها پس از اشباع داخلي بازار به بيمه‌گران خارجي واگذار شود.او در خاتمه پيشنهاد داد تا آيين‌نامه عدم‌كارمزد به نمايندگان براي صدور بيمه‌نامه‌هاي دولتي اصلاح شود و گفت: پرداخت كارمزد، انگيزه شبكه فروش را براي همكاري با نهادهاي دولتي افزايش مي‌دهد.
بيمه اتكايي ايرانيان
سيدمهدي كرباسيان، رييس هيات‌رييسه صندوق بازنشستگي كاركنان صنعت نفت نيز در اين همايش ضمن يادآوري اينكه صنعت بيمه كشورمان به خاطر ساختار دولتي كه داشت نتوانسته بود در سطح بين‌الملل رقابت كند، گفت: ورود بخش خصوصي موجب آغاز رقابت شده است.
او گفت: صنعت بيمه تا سال 78 به روش خويش‌بيمه‌اي، خطرات را پوشش مي‌داد و بعد از آن مكلف شد كه با بيمه‌گران داخلي قرارداد بيمه‌اي امضا كند.او از صنعت بيمه خواستار سرويس‌دهي و مديريت ريسك‌ بر پايه اصول فني علمي و افزايش سرمايه‌ها براي بالا بردن ظرفيت نگهداري داخلي شد و گفت: بيمه پارسيان كه صندوق بازنشستگي صنعت نفت از سهامداران عمده آن است، در تاسيس يك شركت بيمه اتكايي مشاركت داشته و توانسته موافقت كلي بيمه مركزي را اخذ كند.
افزايش سرمايه بيمه ايران
سهاميان مقدم، مديرعامل بيمه ايران نيز در همايش مذكور، ضمن تشريح اهميت صنعت نفت و تنوع خطراتي كه در اين بخش وجود دارد بر لزوم پوشش‌هاي بيمه جامع آن تاكيد كرد و گفت: هدف استراتژيك شركت‌هاي بيمه، مسوول و سودآور بودن آنها بوده و به دنبال شكل‌گيري زمينه جديد فعاليت‌ در ابعاد جهاني، منسجم و هدفمند است. او افزود: نيازسنجي صنعت انرژي كشور از مواردي است كه صنعت بيمه بايد انجام دهد و سرمايه اصلي يعني نيروهاي انساني را نيز مدنظر قرار دهد و توجه داشته باشد كه خطاهاي انساني گاهي اوقات خسارات سنگيني را به بار مي‌آورد. او همچنين از اقدام دولت براي افزايش سرمايه بيمه ايران و مركزي و اعطاي يك ميليارد دلار خبر داد و گفت: كارگروه قوي و متخصص از هر دو صنعت نياز است تا مشكلات و نيازها را رصد كرده و بهترين راهكار را براي پوشش‌ها ارائه دهند.
توجه نهادهاي مسوول
حسين كريم‌خان زند، مديرعامل بيمه پارسيان نيز ضمن تشريح ويژگي‌هاي صنايع نفت، گاز و پتروشيمي مجموع حق بيمه‌هاي توليدي در اين بخش را در سال 84 معادل 565ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: اين رقم با رشد 265درصدي در سال 85 به بيش از 828ميليارد ريال رسيد. او افزود: از مقادير حق بيمه‌هاي جذب شده حدود 150ميليارد ريال در سال 83، 77ميليارد ريال در سال 84 و بيش از 204ميليارد ريال در سال 85 به عنوان حق بيمه اجباري به بيمه مركزي و بيش از آن را به بيمه‌گذاران اتكايي خارجي واگذار كرده است.او تقويت تخصصي صنعت بيمه در حوزه بيمه انرژي را خواستار شد و گفت: نهادهاي مسوول به انجام برنامه‌ريزي‌هاي هدفمند جهت حذف موانع قانوني و ايجاد بسترهاي مناسب جهت افزايش ظرفيت داخلي پذيرش بيمه‌هاي انرژي، جهت بهره‌برداري از پتانسيل‌هاي اين حوزه، توجه خاص كنند.
حضور بخش‌خصوصي
عبدالمحمود ضرابي، مديرعامل بيمه كارآفرين نيز بر نقش بيمه‌هاي خصوصي در گسترش رقابت در بازار بيمه كشور تاكيد كرد و گفت: بيش از 50درصد از توليد ناخالص ملي را صنايع نفت به خود اختصاص داده و متاسفانه سهم صنعت بيمه كشورمان در پوشش اين صنايع ناچيز است.او افزود: بخش عمده‌اي از صنعت بيمه كشور طي دو دهه گذشته دولتي بود و تا سال‌هاي دهه 70 صنعت نفت در خارج از كشور بيمه مي‌شد و صنعت بيمه ايران هم از حق بيمه‌ها و هم از دانش روز از اين بخش محروم بود.ضرابي ادامه داد: تا سال 80 اين صنايع فاقد بيمه كامل بود و با نويد اينكه بخش‌خصوصي با ايجاد ظرفيت ريسك‌پذيري و رقابت سالم با بيمه‌هاي دولتي ريسك‌هاي نفتي در داخل، توزيع و هر شركت با توجه به شرايط مالي و ظرفيت پذيرش ريسك را پذيرفت.
او يادآور شد: كارشناسان بخش‌خصوصي از بيمه‌هاي دولتي آمدند و سال‌ها تجربه خود را با عشق به خدمت بيشتر در بيمه‌هاي خصوصي عرضه كردند.
ضرابي گفت: دقت در ارائه پوشش مناسب با استانداردهاي بين‌المللي، سرويس‌دهي سريع، حضور پيمانكاران بخش‌خصوصي و رقابت صحيح با كاهش قيمت حق بيمه و هزينه‌ها، خواسته بيمه‌گذاران است كه بيمه‌گران بايد در اولويت برنامه‌ها قرار دهند.
كاهش حق بيمه و فرانشيز
آقاجاني معاون مالي پتروشيمي نيز در اين همايش با اعلام اينكه بيش از 24ميليارد دلار، پوشش بيمه‌اي توسط بيمه‌گران ايراني براي صنايع پتروشيمي خريداري شده است، گفت: ضريب خسارت پتروشيمي پايين است و تاكنون بيش از 10 تا 12ميليون دلار خسارت دريافت نكرده است.او از صنعت بيمه خواست تا پاداش عدم خسارت از 5 به 10درصد، شرط قاعده نسبي به طور كامل و غيرمشروط باشد و فرانشيز كاهش و سقف تعهدات اتكايي در كلوز خود به خود از مبلغ 20ميليون يورو به 100ميليون يورو افزايش يابد.
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن