تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815490778




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اشتغال اساسى‌ترين مشكل جوانان در سيستان و بلوچستان


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: اشتغال اساسى‌ترين مشكل جوانان در سيستان و بلوچستان
زاهدان- خبرنگار رسالت:

سيستان و بلوچستان على‌رغم داشتن پتانسيل‌هاى بسيار غنى در بخش‌هاى كشاورزي، صنعت و معدن و خدمات و بازرگانى يكى از استان‌هايى است كه بيشترين آمار بيكاران كشور بويژه بيكارى در روستاها و بين جوانان از جمله فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها را دارد.

اين استان كه در گذشته حدود 75 درصد از جمعيت آن از طريق توليدات محصولات كشاورزى امرار معاش مى‌نمودند از دو ميليون هكتار اراضى قابل كشت، 500 هزار هكتار آن را آماده كشت محصولات كشاورزى نموده كه در دوران خشكسالى فقط يكصد هزار هكتار آن به زير كشت مى‌رود.

قرار بود دولت با احداث چندين سد مخزنى و ذخيره‌اى ظرفيت ذخيره آب را به بيش از سه ميليارد متر مكعب آب برساند كه به دليل تعلل وزارت نيرو در تامين اعتبارات سدهاى در حال ساخت و در دست اقدام اين كار تحقق نيافت و درصد بالايى از كشاورزان اين استان مجبور به مهاجرت به شهرها شدند.

در بخش شيلات به‌رغم اينكه نظام مقدس جمهورى اسلامى در طول 30 سال گذشته سرمايه‌گذارى كلانى كرده و ميزان درآمد صيادان منطقه از صفر به بيش از دو هزار ميليارد ريال در سال رسيده و بيش از 25 درصد اشتغال سيستان و بلوچستان از طريق فعاليت‌هاى شيلاتى محقق شده ولى هنوز از ظرفيت‌هاى موجود خدادادى درياى عمان استفاده نشده و در دو سال اخير شيلات استان نسبت به گذشته چندان رشدى نداشته است.

در بخش صنعت و معدن به‌رغم اينكه اين منطقه دروازه تجارت 5 قاره دنياست و توليدات آن مى‌تواند از طريق بندر چابهار و ديگر محورهاى زميني، ريلى و هوايى به كشورهاى آسياى ميانه و طرف قرارداد تجارت شمال و جنوب صادر گردد نيز كار چندانى انجام نشده و چند واحد كوچك صنعتى در نقاط مختلف سيستان و بلوچستان احداث شده كه هر سال تعدادى از اين واحدها به دلايل مختلف تعطيل مى‌شود.

در بخش تجارت و بازرگانى نيز از ظرفيت‌هاى بالقوه تنها بندر ايرانى واقع در ساحل اقيانوس هند به هيچ وجه استفاده نشده و در حالى كه چابهار از نظر حمل و نقل و ترانزيت كالا از كشورهاى جنوب شرق آسيا به ديگر نقاط دنيا از جمله كشورهاى آسيايى ميانه و شرق آسيا در ساحل اقيانوس هند كم نظير است سومين كريدر و تجارت و بازرگانى دريايى در دنيا مى‌باشد و از ظرفيت‌هاى آن استفاده چندانى نشده است.

منطقه آزاد تجارى و صنعتى چابهار كه همزمان با منطقه آزاد قشم با هدف توسعه محور شرق و حل مشكلات اقتصادى اقشار آسيب‌پذير و ايجاد اشتغال در استان‌هاى مسير محور شرق بويژه سيستان و بلوچستان راه‌اندازى شده بود تاكنون در زمينه توسعه واحدهاى توليدى پيشرفت قابل قبولى نداشته و دولت نتوانسته به اهداف تاسيس اين مركز اقتصادى برسد.

و به طور كلى عدم استفاده از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاى موجود كشاورزى در استانى كه به دليل چهار فصل بودن در تمام طول سال قادر به توليد محصولات كشاورزى چهار فصل مى‌باشد مشكلات اقتصادى روستاييان به جاى اينكه بهبود يابد هر سال بدتر شده و اگر كمك‌هاى مختصر خدماتى دولت نباشد و كميته حضرت امام (ره) به داد فقرا نرسد اقشار آسيب پذير حتى قادر به تهيه نان خالى خود نيستند. بر اين اساس تعداد بيكاران در سيستان و بلوچستان تقريبا دو برابر ساير نقاط كشور است هر چند در سه سال اخير با اقدامات اورژانسى دولت از جمله در اختيار گذاشتن بخشى ازتسهيلات بانكى تعداد بيكاران كه در سال 83 به رقمى در حدود 23 درصد مى‌رسد 5 تا 6 درصد كاهش نشان مى‌دهد.

مشكلات بيكاران در اين استان مرزى علاوه بر افزايش اقشار آسيب‌پذير آمار افراد زير خط فقر را نيز افزايش داده و از سوى ديگر معضلات و مشكلات اجتماعى را دو صد چندان كرده است.

مشكلات تامين معيشت در سيستان و بلوچستان موجب گشته تا جوانان به‌رغم ميل خود براى امرار معاش خانواده جذب مشاغل كاذب و بعضا همكارى با قاچاقچيان مواد مخدر شوند كه اين همكارى در حالى كه درآمد قابل قبولى براى آنها ندارد موجب بدبختى و سرگردانى آنها نيز مى‌شود.

هم اينك بيشترين آمار زنان بى‌سرپرستى كه شوهرانشان به دليل همكارى با قاچاقچيان بين‌المللى يا در زندان به سر مى‌‌برند و يا در برخورد با مامورين جان خود را از دست داده‌اند در سيستان و بلوچستان وجود دارد كه هر كدام 5 تا 8 فرزند دارند.

بيشترين معضلات، بزهكارى و فساد اين منطقه ناشى از مشكلات اقتصادى خانواده‌‌هاى بى‌سرپرست است كه براى امرار معاش چاره‌اى جز كار خلاف ندارند كه اين مسئله موجب گشته تا بيشترين زندانيان سيستان و بلوچستان را اين افراد تشكيل دهند.

در طول سال بويژه تابستان كه فصل بيكارى دانش‌‌آموزان است درصد بالايى از جوانان و حتى نوجوانان اين منطقه به حمل و جابه‌جايى كالاهاى قاچاق در نوار مرزى مى‌پردازند و در حالى كه در هواى گرم بالاى 50 درجه تابستان و سرماى زمستان در نوار مرزى تردد و هر كدام از آنها كوله‌بار 25 تا 30 كيلوگرمى حاوى كالاهاى قاچاق را حمل مى‌كنند با دريافت دستمزد اندكى از صاحبان كالاهاى قاچاق امرار معاش مى‌نمايند.

خبرنگار ما در پايان مى‌نويسد دولت در سه سال گذشته براى كاهش تعداد بيكاران استان از طريق در اختيار گذاشتن تسهيلات بانكى اقداماتى را انجام داده كه به دليل عدم همكارى بعضى از سياستگذاران و كارگزاران تسهيلات اعطايى هم چندان كارايى براى ايجاد اشتغال بيكاران نداشته است.

تسهيلاتى در بخش خدمات براى ايجاد اشتغال در حدود 400 ميليارد ريال به متقاضيان پرداخت شده كه گفته مى‌شود به دليل عدم نظارت كافى مسئولين اين تسهيلات ضمن اينكه موجب تورم در بازار نشده در زمينه ايجاد اشتغال نيز به كار گرفته نشده است.

دولت در اعطاى تسهيلات بنگاه‌هاى زود بازده هر چند به ميزان سهميه تعيين شده در دو سه سال اخير به متقاضيان پرداخت ننموده ولى توانسته است درصدى از ميزان بيكارى را كاهش دهد هر چند گفته مى‌شود حدود 50 هزار نفر از جوانان آموزش ديده فنى و حرفه‌اى كه در سال 86 موفق به اخذ گواهينامه مهارتى شده‌اند در نوبت اعطاى تسهيلات هستند كه در سال 87 نيز 70 هزار نفر به اين آمار اضافه خواهد شد.

از سوى ديگر تعهدات دولت در پرداخت يارانه جهت طرح بنگاه‌هاى اقتصادى زود بازده تاكنون به صورت كامل و قابل قبول عملى نشده زيرا از 80 ميليارد ريالى كه براى پرداخت يارانه تسهيلات اعطايى به سيستان و بلوچستان اختصاص يافته تا پايان ارديبهشت ماه سال 87 تنها 160 ميليون ريال آن آن هم به صورت شروط پرداخت شده است.

لذا به نظر مى‌رسد براى كاهش بيكارى در منطقه ضرورى است تا دولت با پرداخت تسهيلات تصويب شده جوانان و ديگر اقشار را براى داشتن شغلى آبرومند يارى دهد.
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن