تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى شن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815588008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تامين و توسعه زيرساخت‌ها ركن اصلي رونق صنعت گردشگري


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تامين و توسعه زيرساخت‌ها ركن اصلي رونق صنعت گردشگري
صنعت گردشگري امروز در بسياري از كشورهاي دنيا به عنوان يكي از پايه‌هاي اصلي اقتصاد در تامين منابع مالي و هزينه‌هاي جاري دولت‌ها محسوب مي‌شود.

اين صنعت به واسطه نداشتن محدوديت‌هاي معمول منابع مختلف انرژي، طبيعي و خداداداي كشورها در حوزه پايان پذيري، توجه جدي بسياري از كشورها را به عنوان منبعي موثر در حوزه اقتصادي و البته بخش فرهنگي به خود جلب كرده است.

امروزه بسياري از كشورهاي كه حتي به لخاظ تاريخي و تمدني داراي كمترين تاريخ مصور و پيشينه تمدني و تاريخي هستند، به عنوان يكي از منابع اصلي كسب درآمد براي دولت‌ها و ملت‌ها تبديل شده است.

اين امر درحالي است كه بسياري از كشورهاي كه داراي منابع عظيم خدادادي در حوزه‌هاي مختلف انرژي و طبيعي هستند، سرمايه‌گذاري اصلي خود را در راستاي بهره وري و استفاده از صنعت موثر و اثرگذار گردشگري در حوزه اقتصادي تعريف و تدوين كرده اند.

البته بايد توجه داشت در صنعت گردشگري مهم‌ترين اصل براي بهره وري مناسب از آن وجود زيرساخت‌ها يا امكانات سخت افزاري براي موفقيت در رشد و توسعه است.

حضور گردشگر خارجي در هر كشور به واسطه ارزآوري كه با كمترين هزينه در بخش‌هاي مختلف دارد در بخش‌هاي اقتصادي، اشتغال زايي و حتي فرهنگي اثرات مسقيم و عميقي دارد كه لازمه آن تامين و توسعه زيرساخت‌ها و امكانات لازم براي ارائه خدمات مطلوب به گردشگران است.

هرچند كه امروز گردشگري در بخش‌هاي مختلفي از جمله مذهبي، تفريحي، علمي، تاريخي ، درماني و فرهنگي تعريف مي‌شود و كشورها براساس داشته‌ها و ظرفيت هاي خود سرمايه‌گذاري و برنامه ريزي خود را براساس آن تعريف و مشخص مي كنند.

براساس سند چشم انداز ‪۲۰‬ساله كشور، جمهوري اسلامي ايران بايد در افق پيش بيني شده آن به رقم ‪۲۰‬ميليون گردشگري در سال برسد كه تحقق اين مهم هرچند كه به واسطه ظرفيت‌هاي ايران در اين حوزه امري ممكن و شدني است ولي با شرايط فعلي و امكانات موجود كشور، نيازمند عزمي جدي و تلاشي مضاعف است.

سال گذشته به همين منظور سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اقدام به برگزاري نخستين همايش بين‌المللي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري ايران كرد.

دراين همايش دو روزه كه با حضور رييس جمهوري و برخي مقامات ارشد اجرايي كشور برگزار ح شد، علاوه بر سرمايه‌گذاران داخلي و ايرانيان مقيم خارج ، بيش از ‪۲۰۰‬گروه سرمايه‌گذاري خارجي علاقه مند به سرمايه گذار در صنعت گردشگري ايران شركت كرده و با فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري ايران در حوزه گردشگري آشنا شدند.

به گفته متوليان و مجريان، اين همايش موفق به دستيابي بخش قابل توجهي از اهداف و پيش بيني‌هاي انجام شده براي برگزاري آن شد.

دراين همايش گروه‌هاي زيادي از سرمايه‌گذاران خارجي ضمن اعلام آمادگي براي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري ايران، تفاهم نامه‌ها و قراردادهاي موثري در اين زمينه اجرا و تامين زيرساخت‌ها امضا كردند.

سرمايه‌گذاري گسترده گروه‌هاي سرمايه گذار خارجي براي احداث، توسعه و تجهيز اماكن، زيرساخت‌ها و تاسيسات صنعت گردشگري كشور طي دو سال اخير از دستاوردهاي برگزاري اين همايش و نتيجه سياست‌هاي دولت نهم در اين حوزه است.

ايران به لحاظ جاذبه‌هاي گردشگري در حوزه‌هاي مختلف درماني، طبيعي، فرهنگي و تاريخي شرايط و ويژگي لازم براي دستيابي به جايگاه مناسب و بالا در ميان كشورهاي گردشگر پذير جهان را دارد.

ايران زمين برغم داشتن حدود يك ميليون و ‪۲۰۰‬هزار اثر تاريخي، هزاران منطقه ويژه طبيعي، شرايط آب و هوايي مناسب ، كوير ، ساحل ، دريا از جايگاه مناسبي در زمينه جذب گردشگر برخوردار نيست و لازمه توسعه اين امر تامين و توسعه زيرساخت‌ها و ابزارهاي لازم براي اراه خدمات به گردشگران است.

هرچند كه در سال‌هاي اخير اتفاقات مهم و موثري در اين حوزه روي داده اما تحقق جايگاه مناسب ايران برابر سند چشم انداز نيازمند عزمي جدي و تلاش مضاعف متوليان امر است.

فراهم كردن زمينه مشاركت جدي و فعال بخش خصوصي در حوزه گردشگري، ارايه خدمات مناسب به گزدشگران، توزيع مناسب سفر و معرفي نقاط كمتر شناخته شده گردشگري كشور و حضور فعال در عرصه‌هاي بين‌المللي گردشگري جهان از جمله عوامل اصلي براي توسعه صنعت گردشگري در كنار توسعه و تامين زيرساخت‌ها و ابزارهاي لازم است.

اقدامات اخير سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اين حوزه موجب شده كه مقامات اين سازمان نويد شكوفايي و رونق اين صنعت را بدهند.

اصلاح قوانين در حوزه گردشگري و سرمايه‌گذاري خارجي و داخلي، كاهش روند بروكراسي اداري، ارائه تسهيلات ويژه به سرمايه‌گذاران و فراهم كردن زمينه حضور بخش خصوصي براي تصدي اين حوزه از جمله اقدامات و برنامه‌هاي دولت در عرصه توسعه و رونق گردشگري كشور است.

به طور يقين پيگيري جدي اين عوامل در كنار حمايت جدي از بخش خصوصي و واگذاري تصدي‌ها از بخش دولتي به بخش خصوصي و حضور دولت به عنوان ناظر و سياست گذار مي‌تواند زمينه و بستر مناسب براي توسعه و رونق اين صنعت مهم و موثر اقتصادي را فراهم كند.

توسعه صنعت گردشگري به عنوان جايگزيني مناسب براي درآمدهاي نفتي، موجبات لازم براي شكوفايي و رونق اقتصادي كشور را فراهم خواهد كرد كه از ]آن جمله مي‌توان به ايجاد اشتغال، درآمدزايي و ارتقا سطح معيشت افراد اشاره كرد.

البته اين مهم تنها در سايه توسعه و رونق اين صنعت كه مستلزم حمايت جدي از بخش خصوصي و ايجاد زمينه لازم براي مشاركت و سرمايه‌گذاري اين بخش در توسعه صنعت گردشگري است.

از همين رو سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با شعارهمه گاني، همه مكاني و همه زماني كردن سفر برنامه‌ها و سياست‌هاي مناسبي را براي توسعه و رونق صنعت گردشگري در پيش گرفته است.
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن