تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816841103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مبحث 19 مقررات ساختمان سازي و نظارت ناكافي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مبحث 19 مقررات ساختمان سازي و نظارت ناكافي
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): اوايل سال 86 چند ماه پس از عمليات ساختمان سازي در منطقه 4 شهرداري تهران - گفتگوي تلفني مهندس ناظر و مالك ساختمان با تلفن همراه - مالك: الو الو، آقاي مهندس. الو، الو، سلام " سليمي" هستم، بله ... نه نه "سليمي" خيابان مجيديه شمالي. مهندس: بله بله متوجه شدم، بفرماييد ...


مالك : آقاي مهندس، در و پنجره ها را دو جداره سفارش دادم .اما " پي وي سي" و "آلومينيومي" نيست، اشكالي نداره؟ مهندس : طبق قانون بايد درو پنجره ها " پي وي سي" و ... باشه.
مالك : آقاي مهندس خيلي گرون در مي آد ، منم سفارش دادم كه آهني بسازن .عايق كاري كف و ديواره ها هم هست.
مهندس : ببين طبق مبحث 19 مقررات ساختمان سازي علاوه بر پنجره هاي دوجداره بايد كف و ديوارها و ... عايق كاري بشه ، خودتون كه درجريان هستيد ديگه .
مالك : بله آقاي مهندس، ولي اينجوري كه خرج ساختمون خيلي مي ره بالا، چي كار كنم .
مهندس : بالاخره قانون اينو مي گه ...
مالك : مهندس جون بند و تبصره نداره .
مهندس : چي بگم والا.
مالك : چطوري مي شه خرجو كم كرد؟
مهندس : بايد يه فكرهايي بكنيم .
مالك : ممنونم مهندس دستت درد نكنه ...
تابستان 87 - سه ماه پس از ساكن شده خانواده در ساختمان خيابان 16 متري دوم شمالي _ خيابان ...
تلويزيون درجه هواي تهران را 37 درجه بالاي صفر اعلام كرده، اما داخل خونه هوا شرجي شده و بچه ها كه از فضاي كوچك خونه مرتب به پدر شكايت مي كردند، دست برداشتن و فقط مي گن "بابا هوا گرمه. از صبح تا شب شرشرعرق مي كنيم. آخه اين چه خونه اي كه خريدي!
پدر هم كه بر پيشانيش هم عرق شرم و گرما نشسته مي گه : بابا چيكار كنم . كولر كه شب و روز روشنه ، قبض برق هم كه
قربونش برم به اندازه حقوق يك ماه من اومده، آخه مي گيد چه كار كنم.
بچه ها به همراه مادرشون پيشنهاد مي دند كه كولر را عوض كنند، يك پيشنهاد ديگه هم مي دند، البته با خنده: بابا اسباب و اثاثيه را جمع و جور كنيم بريم توي پارك!
پس از بررسي هاي زياد كه پدر با همسايه ها و چند مهندس صورت مي دهد، متوجه مي شوند كه مشكل از كولر و كوچكي خانه و اينها نيست. مشكل اساسي، ديوار خونه است كه از نزديكهاي ظهر تا غروب، آفتاب گير و بدتر از همه
10 سانتي و بدون عايق است.
آره پس از مدتها سختي بالاخره متوجه مي شوند كه مشكل، مشكل ديوار عايق نشده است. ديواري كه قرار بود سازنده آن را
عايق مي كرد و پنجره ها كه بايد از جنس عايق و دوجداره باشد.
***
مبحث 19 مقررات ملي ساختمان
مطابق با ماده 33 قانون نظام مهندسي كشور، مسئوليت نظارت عاليه بر اجراي ضوابط و مقررات ملي ساختمان در طراحي و اجراي تمامي ساختمانها بر عهده وزارت مسكن و شهرسازي است. وزارت مسكن بر مبناي اين ماده، اقدام به انتشار مقررات ملي در بيست مبحث نموده است كه مبحث 19 آن مربوط به صرفه‌جويي در مصرف انرژي در ساختمان مي‌باشد.
مبحث 19 مقررات ملي ساختمان، در سال 1370 به تصويب هيات محترم وزيران رسيد و اجراي آن در ساختمانهاي كشور الزامي شد. اين مبحث چندين بار باز‌نگري شده كه آخرين آن در سال 1381 بوده و بعد از باز‌نگري چاپ و به كليه ارگانهاي كشوري ابلاغ شده است.
در حال حاضر، اجراي مبحث 19 مقررات ملي ساختمان در تمامي ساختمانهاي دولتي اجباري است و اجراي آن براي بخش غير دولتي در تمامي ساختمانهاي تهران و شهرهاي تابعه، شهرستانها و مراكز استانها و در ساير شهرها بر اساس زيربناي ساختمان و مطابق با برنامه زمانبندي زير الزامي مي‌باشد.
فوايد اجراي مبحث 19 مقررات ملي ساختمان:
اكثر مردم بر اين تفكرند كه اجراي مبحث 19 مقررات ملي ساختمان، سبب افزايش هزينه‌هاي ساختمان مي‌شود و اين در حالي است كه چنانچه اين مبحث در ساختمان بدرستي اجرا شود، علاوه براينكه هزينه‌هاي اوليه ساخت را كاهش مي‌دهد، با توجه به صرفه‌جويي انجام شده در هزينه‌هاي بهره‌برداري و مصرف انرژي ساختمان، براي مصرف‌ كننده سودآور نيز خواهد بود.
با اجراي مبحث 19 مقررات ملي ساختمان شامل عايق‌كاري سيستم تاسيسات و لوله‌ها، عايق‌كاري جداره خارجي ساختمان و نصب پنجره‌هاي دوجداره استاندارد در ساختمان، كمتر از 5% سبب افزايش هزينه‌هاي ساختمان در اين قسمت مي‌شود، ولي ازطرف ديگر ظرفيت سيستم گرمايش و سرمايش مورد نياز ساختمان را مي‌توان تا 40% نسبت به حالتي كه اين مبحث اجرا نمي‌شود، كوچكتر انتخاب كرد، كه به نوبه خود كاهش زياد هزينه‌ها را در اين قسمت شامل مي‌شود.
بنابراين چنانچه در طراحي و ساخت ساختمان، اصول اوليه مهندسي رعايت شود، علاوه بر ايجاد فضاي مناسب براي زندگي ساكنين و افزايش سطح رفاه جامعه، سبب كاهش هزينه‌هاي اوليه نيز مي‌شود.
بطوركلي، مي‌توان از مزاياي اجراي مبحث 19 مقررات ملي در ساختمان موارد زير را نام برد:
1. كمك به اقتصاد خانواده
2. افزايش رفاه نسبي در نتيجة مصرف صحيح انرژي
3. كمك به اقتصاد ملي
4. كاهش مصرف سوخت و در نتيجه كاهش آلودگيهاي ناشي از آن
5. امكان برقراري دماي ثابت
6. تنظيم دماي دلخواه در اتاق به منظور تأمين شرايط آسايش
7. كاهش ظرفيت اوليه سيستم گرمايش و سرمايش تا 40%
8. كاهش استهلاك سيستم گرمايش و سرمايش
9. توزيع متعادل حرارت و امكان برقراري دما‌هاي متفاوت در هر اتاق
10. حداقل 50% كاهش مصرف سوخت و هزينه‌هاي مربوطه
11. عايق‌كاري ديوارهاي خارجي ساختمان (عايق‌كاري ديوارهايي كه با محيط بيرون و يا فضاهايي كه ازنظر دمايي كنترل نمي‌شوند (نظير پيلوت) الزامي است
12. نصب پنجره‌هاي دوجداره با قابهاي فلزي ترمال‌بريك، چوبي و يا PVC استاندارد
13. عايق‌كاري كانالهاي هوا، لوله‌هاي تاسيسات و سيستم توليد آب‌گرم
14. نصب سيستمهاي كنترل كننده موضعي نظير شيرهاي ترموستاتيك بر روي رادياتورها
15. نصب سيستمهاي كنترل مركزي هوشمند و مجهز به سنسور اندازه‌گيري دماي هواي محيط
براساس ضوابط مندرج در اين مبحث، حداقل مدارك مورد نياز جهت اخذ پروانه ساختمان به شرح زير مي‌باشد:
1. گواهي صلاحيت مهندس يا شركت طراح
2. چك ليست انرژي
3. چك ليست كنترل پوسته خارجي ساختمان
4. نقشه‌هاي ساختمان
5. مشخصات فيزيكي مصالح و سيستم‌هاي عايق حرارت مورد استفاده در ساخت اجزاي پوسته خارجي ساختمان
6. مشخصات فني سيستمهاي تاسيسات گرمايي، سرمايي، تهويه، تهويه مطبوع، تامين آب‌گرم مصرفي و روشنايي مورد استفاده در ساختمانها.
سازنده ساختمان، مسئوليت صحت انجام كليه عمليات اجرايي ساختمان را برعهده دارد و در اجراي اين عمليات بايد مقررات ملي ساختمان (مبحث 19)، ضوابط و مقررات شهرسازي، محتواي پروانه ساختمان و نقشه‌هاي مصوب مرجع صدور پروانه را رعايت كند.
همچنين سازنده ساختمان مكلف است پس از پايان كار، نسبت به تهيه نقشه‌ها به همان صورتي كه اجرا شده يعني "نقشه‌هاي ‌ساخت" اعم از معماري، سازه‌اي و تاسيساتي و مانند آن اقدام نموده و پس از امضا و اخذ تاييد ناظر (ناظران) به شهرداري مربوطه گزارش دهد.
ناظران مكلفند بر عمليات اجرايي ساختماني كه تحت نظارت آنها احداث مي‌شود از لحاظ انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه‌ها و محاسبات فني ضميمه آن نظارت كرده و در پايان كار مطابقت عمليات اجرايي ساختمان را با مدارك مورد توجه شهرداري ، گواهي نمايند.
ناظران در پايان هريك از مراحل اصلي كار خود را به مرجع صدور پروانه ساختمان ارائه نمايند كه در اين مراحل گزارش ناظر بايد وضعيت ساختمان را از نظر اجراي مباحث بيست‌گانه مقررات ملي ساختمان دربرگيرد.
مراحل اصلي شامل "پي سازي"، "اجراي اسكلت، "سفت كاري"، "نازك كاري"، "پايان كار" مطابق با قانون و تاييد سازمان نظام مهندسي ساختمان استان، از مقررات ملي ساختمان است كه شهرداريها و ساير مراجع صدور پروانه ساختمان نبايد تا زمان رفع نقص، پايان‌كار صادر كنند.
دولت در بخشنامه هاي متعدد خود در يكي دو سال گذشته تاكيد كرده است كه وزارت مسكن و شهرسازي به عنوان ناظر عالي در زمينه ساخت و ساز، بايد بر عملكرد سازمانهاي عهده‌دار كنترل و اجرا در زمينه رعايت دقيق مقررات ملي ساختمان و ضوابط شهرسازي نظارت ‌نمايد و درصورت مشاهده هرگونه تخلف، موارد را به مراجع صدور پروانه ساختمان و سازمان نظام مهندسي ساختمان استان اعلام نموده و تا رفع تخلف، موضوع را از مراجع قانوني و در صورت لزوم مراجع قضايي پيگيري ‌نمايد.
قوانين:
مقررات ملي ساختمان داراي اصول مشترك و يكسان لازم‌الاجرا در سراسر كشور است و برهرگونه عمليات ساختماني نظير تخريب، احداث بنا، تغيير دركاربري بناي موجود، توسعه بنا، تغيير اساسي و تقويت بنا حاكم مي‌باشد.
طبق ماده 34 قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان (مصوب اسفند ماه 1374)، شهرداريها و ساير مراجع صدور پروانه و كنترل و نظارت بر اجراي ساختمان و امور شهرسازي، مجريان ساختمانها و تأسيسات دولتي و عمومي، صاحبان حرفه‌هاي مهندسي ساختمان و شهرسازي و مالكان و كارفرمايان در شهرها، شهركها و شهرستانها و ساير نقاط واقع در حوزه شمول مقررات ملي ساختمان و ضوابط و مقررات شهرسازي، مكلفند كه مقررات ملي ساختمان را رعايت نمايند.
رعايت نكردن مقررات ياد شده و ضوابط و مقررات شهرسازي كه شهرداري تهران - به جز چند منطقه - نسبت به آن بي توجهي و نظارت نمي كنند، تخلف از اين قانون محسوب مي‌شود.
گروه گزارش
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن