تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815303604




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حرف‌هاي نو با سوژه‌هاي قديمي‌


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: حرف‌هاي نو با سوژه‌هاي قديمي‌


روزنامه- به نظر مي‌رسد روزنامه‌ها اين روزها به دليل زياد بودن خبرها، خواندني‌تر از روزهاي قبل شده‌اند، ضمن اينكه تحليل‌ها و مقالات نيز با آنكه سوژه‌هاي كهنه دارند از تنوع برخوردارند.

پاي در راه تدبير‌
روزنامه اعتماد ملي در سرمقاله امروز خود آورده است: از مجموع شواهد و قرائن چنين برمي‌آيد كه گويا قرار است مسير پرونده هسته‌اي در جهتي مطلوب قرار گيرد. بررسي و تحليل گفتمان حاكم در هفته‌هاي اخير در ميان متوليان سياست خارجي و راهبردي ايران و مقامات 1+5 گوياي اين حقيقت است كه طرفين از طرح مواضع احساسي و هيجاني فاصله گرفته، درصدد دستيابي به فرمولي خردمندانه براي نيل به يك راه‌حل منطقي و بين‌الطرفيني هستند.

در ادامه مقاله آمده است: نبايد و نمي‌توان به گونه‌اي رفتار كرد كه كليت منافع و دستاوردهاي انقلا‌ب اسلا‌مي مورد خدشه و آسيب قرار گيرد. آمريكا و رژيم منحوس اشغالگر قدس، بيش از هر دولتي درصدد اعمال خدشه به اين نيروي مستقل، قدرتمند و جديد جهان اسلا‌م است. جمهوري اسلا‌مي كه تركيبي متقن از دينداري و مردم‌سالا‌ري است، اينك به الگويي براي طيف‌هاي مسلمان منطقه و جهان اسلا‌م بدل شده است. واضح است اين درخت تنومند نيازمند مراقبت و تدبير است، اين اتفاقات جديد و فضاي مثبت حاكم بر مذاكرات ظاهرا در نتيجه تجديدنظر راهبردي در تيم هدايت‌كننده مذاكرات صورت مي‌پذيرد. اخبار مويد اين حقيقت است كه ابتكار عمل در اختيار نهادها و شخصيت‌هايي قرار گرفته كه درصدد هدايت پرونده هسته‌اي ايران در مسير منطقي هستند، در اين راهبرد جديد تلا‌ش مي‌شود تا از رفتارهاي احساسي، هيجان‌آميز و نسنجيده پرهيز شده و مبتني بر خرد ملي، شناخت دقيق از موضوع و پرهيز از ماجراجويي، ضمن تاكيد بر حقوق و منافع ملي ايرانيان شرايط نويني را رقم زد.

خاتمي نيايد، نيايد‌
روزنامه كارگزاران با اشاره به حرف و حديث‌هاي انتخاباتي در ميان چهره‌هاي جناح دوم خرداد مي‌نويسد: در ذهن و زبان تصميم‌گيران و تئوري‌پردازان اين طيف سياسي گاهي سخناني مبني بر رجوع به سيد محمد خاتمي رئيس‌جمهور سابق كشورمان به گوش مي‌رسد كه طبيعتا داراي دلايل لازم و كافي است؛ قطعا شخصيت خاص ايشان كه جواز عبور از صافي شوراي نگهبان را به همراه خود دارد، در اين روزها كه مهم‌ترين دغدغه اصلاح‌طلبان رد صلاحيت‌هاست، حكم اولين دليل محكم و قاطع افرادي را دارد كه پيگير حضور ايشان در اين رقابت هستند.

نويسنده مقابله ادامه مي‌دهد: دوران هشت‌ساله دولت اصلاحات و مجلس ششم سخت‌ترين دوره كاري براي جناح راست اسبق و محافظه‌كار سابق و اصولگراي فعلي بوده است و اين گروه پس از فشار هشت ساله با تلاش‌هاي خود و به هر ترتيب براي رسيدن به كرسي رياست‌جمهوري و محو اصلاحات تلاش و سعي نموده است و نبايد شك داشته باشيم براي تكرار نشدن اصلاحات به هر طريقي متوسل خواهند شد تا خيابان پاستور را حفظ كنند كه تمام اين مساعي طبيعي به‌نظر مي‌رسد زيرا هيچ صاحب قدرتي نيست كه با طيب خاطر تخت خود را رها كند و تقديم حريف بنمايد و لذا بايد دقت داشت اريكه رياست‌جمهوري با سهولت تقديم خاتمي نخواهد شد و درصورتي كه ايشان بنا به هر دليلي راي نياورد‌ اين شكست به معناي اتمام حيات اصلاحات به‌طور كل در جامعه خواهد شد و آيا چنين شكستي قابل جبران خواهد بود؟كارگزاران در مقاله ديگري در شماره امروز خود نوشته است: خاتمي و حماسه دوم خرداد محصول دولت هاشمي رفسنجاني بود كه وعده اجراي صحيح انتخابات را از طريق تريبون نماز جمعه داده و تقريبا ضمانت‌هاي آن را عملي كرد اما آيا چنين ضمانتي از سوي دولت احمدي‌نژاد كه رئيس آن خود يك طرف ميدان رقابت است، وجود دارد؟

آيا تجربه انتخابات مجلس هشتم براي سنجش ميزان توجه و اهميت دادن مجريان و ناظران انتخابات به راي مردم كافي نبود؟ آيا اصلاح‌طلبان به اين فكر كرده‌اند كه خاتمي محبوب مردم در شرايط نابرابر مورد تصور و در عين حال دو بار تجربه شده اگر اين‌بار شكست بخورد، ديگر بايد با قدرت خداحافظي كرده و بعد بنا به گفته خاتمي در نقش اپوزيسيون قرار گرفته و در گوشه‌اي كسي صداي آنها را نشنود؟ و ‌اي بسا انگشت حسرت گزيده شود از فرصت‌سوزي و تناقض سنگيني كه راه‌حل ارائه شده براي آن ابتر ماند!

ترس از اجراي اصل44
روزنامه ايران نوشته است: از جمله دغدغه هاى مسئولين كلان جامعه در ارتباط با واگذارى بخش هاى عظيمى از صنايع دولتى به بخش خصوصى، مسئله تخلفات اقتصادى جديد مطرح شده در فرايند واگذارى مى باشد. ادبيات برنامه ريزى به روشنى تصريح مى كند كه ناكارآمدى در هر يك از عرصه هاى چهارگانه فرايند برنامه ريزى شامل تدوين انديشه، برنامه، اجرا، نظارت و ارزيابى برنامه مى تواند فرايند برنامه ريزى و اثرگذارى اهداف برنامه را با بحران مواجه سازد. از اين منظر همواره نقش نهادهاى نظارتى به مثابه عوامل كنترلى بازار مورد توجه بوده است. در اين راستا نظارت هاى جديد متناسب با شرايط جامعه و مرتبط با تكنولوژى هاى روز بايد مورد توجه قرار گرفته كه البته اين امر لازم ولى كافى نيست.

ايران مي‌افزايد: واگذارى حجم عظيمى از شركت هاى دولتى در قالب سياست هاى كلى اصل ۴۴ به بخش خصوصى با روش هاى مختلف از جمله فروش مستقيم، عرضه در بورس و...‎ مى تواند زمينه ساز بروز تخلفات جديد اقتصادى شود.

بدون ترديد شناسايى و كشف تخلفات جديد در اين عرصه از جمله شكل گيرى انحصارات جديد توسط بخش خصوصى، تبانى مجموعه‌هاى دولتى با بخش خصوصى به نحوى كه بخش دولتى كارگزار بخش خصوصى شود، بيش از گذشته ضرورى به‌نظر مى رسد. از سوى ديگر ضرورى است كه نهادهاى رسيدگى‌كننده به تخلفات اقتصادى نيز بازتعريفى دوباره از خود داشته تا بتوانند امر رسيدگى به تخلفات را با تأكيد بر مؤلفه هاى سه گانه سرعت، دقت و قاطعيت انجام داده و مانع از شكل گيرى حالت جديدى از پديده اطاله دادرسى شوند.

ناكامي اقتصادي دولت نهم
روزنامه سرمايه نوشته است: بعدازظهر شنبه هفته جاري جزوه‌اي 45 صفحه‌اي در ميان 100 اقتصادداني كه منتظر ديدار با رئيس‌جمهوري بودند، پخش شد. جزوه‌اي كه حاوي يكسري نمودار، جدول و همچنين ساختار فرضي موردنظر دولت براي اجراي تحول بزرگ اقتصادي است. اين 45 صفحه چكيده تمام مسائل و مشكلات اقتصاد ايران از نگاه دولت نهم و شخص رئيس‌جمهوري است. بررسي اين جزوه نشان مي‌دهد كه اين دولت علاقه ويژه‌اي به ساده سازي و كوچك نشان دادن همه مسائل دارد.

هنر اقتصاد‌
روزنامه رسالت نوشته است:اين روزها طرح تحول اقتصادى از سوى دولت توجه افكار عمومى را به نحو چشمگيرى به خود جلب كرده است. مطمئنا اصلاحات بنيادين در عرصه اقتصاد كشور، نيازمند عزم ملى، همراهى و همكارى عمومى است. پر واضح است كه الگوهاى توسعه مانند نسخه‌هاى سازمان بهداشت جهانى همه گير نيستند و هر كشورى بايد با توجه به مقتضيات بومى و فرهنگى خود دست به اصلاحات اقتصادى بزند. اما تحقق اين اصلاحات اقتصادى با اقناع عمومى ميسر است. برخى بر اين اعتقادند كه اقناع عمومى از گذرگاه اجماع نخبگان يك جامعه مى گذرد.

نخبگان نقش بسزايى در گفتمان سازى و فرهنگ سازى حتى براى اصلاحات اقتصادى دارند. الگو هاى فرمايشى در افكار عمومى پيچيده مانند جامعه ايران با واكنش‌هاى اجتماعى مواجه مى شوند. در دوره آقاى هاشمى علاوه بر ايرادات زيادى كه به الگوى توسعه اقتصادى ايشان گرفته مى شد بخصوص در مورد كپى بردارى آن از جنوب شرق آسيا و ساير الگوهاى دهه شصتى توسعه، اما يك طرفه بودن و از بالا به پايين بودن آن نيز مزيد بر علت شد كه در سال‌هاى 75، 74 و76 موجى از مخالفت‌ها در جامعه پديد آيد. دولت نهم تمام هم و غم خويش را مصروف داشته تا از اين دو آسيب در امان باشد و از يك سوراخ دوبار گزيده نشود.

بازخواني دو واقعه
روزنامه كيهان با اشاره به 18تير سالروز واقعه كودتاي حوزه و كوي دانشگاه مي‌نويسد:

1- 18تير 59 كودتاي نوژه خنثي شد. كارشناسان مسائل امنيتي معتقدند كه كودتاي 28مرداد 32 در مقايسه با كودتاي نوژه بازي كودكانه‌اي بيشتر نبوده و نمونه‌هاي بسيار كوچكتر از اين كودتا، رژيم‌هاي بسياري را در سراسر جهان سرنگون كرده است. آمريكا به كودتاي نوژه اميد زيادي بسته بود و آن را ضربه نهايي و كشنده بر پيكر نهال نوپاي جمهوري اسلامي مي‌پنداشت‌ بنا به اعتراف كودتاچيان دستگير شده، با تحليلي كه گروه سياسي كودتا از اوضاع كشور ارائه داده بود، هدف سريع و اوليه كودتا كه مي‌توانست موفقيت آن را تضمين نمايد قطع هرگونه ارتباط ميان امام و مردم بود. براي سران كودتا كاملا مشخص بود تا زماني كه امام زنده و با امت در ارتباط است، مردم با يك اشاره ايشان به خيابان ريخته و كودتا را عقيم خواهند كرد.

2 -غائله 18تير 78 حلقه‌اي از زنجيره اقدامات براندازي دشمن بود. حدود بيست سال پس از كودتاي نوژه اين بار نسل جوان و دانشجوي كشورمان مورد طمع دشمن قرار گرفت. مروري بر بيانيه‌هاي ضدانقلاب خارج نشين كه به مناسبت سالگرد غائله 18تير صادر شده است مي‌تواند ابعاد مغفول و زواياي پنهان اين غائله را آشكار سازد. تهران 3 روز در تب بحران سوخت. آشوبگران هر آنچه خواستند تخريب كردند و به آتش كشيدند. اما اين بار هم اكسير باطل السحر براندازي جمهوري اسلامي، از تركيب و پيوند اعتقادي و عاطفي امت با رهبر، ناكامي ضد انقلاب را به‌دنبال داشت. هنگامي كه در 21/4/78رهبر مجاهد و فرزانه مان، از ملت شريف و فرزندان بسيجي خود دعوت نمودند تا چشم فتنه را كور نمايند، شكوه پيوند امت با امام در سيل خروشان انسان‌هاي عاشق و ولايتمدار متجلي شد. ضد انقلاب كه آمده بود بر موج اعتراضات دانشجويي، جمهوري اسلامي را در هم شكند و ساختاري سكولار (!) را جانشين آن نمايد، در ميان حجم عظيم امواج امت نفسش بريد و مرگش
رقم خورد.

دي-8
روزنامه قدس با اشاره به سفر رئيس‌جمهور به مالزي و شركت در كنفرانس دي-8 مي‌نويسد:
دي- 8 محصول تفكر دو اقتصاد دان در دو كشور مالزي و تركيه است كه در سال 1996 ميلادي اين گروه را با همكاري ساير رهبران كشورهاي عضو بنيانگذاري كردند. در پايان مقاله آمده است: دي- 8 از اين مزيت برخوردار است كه مي‌تواند به‌صورت يك قدرت منطقه‌اي با قابليت مشموليت كل دنياي اسلام در جهاني كه آشكارا تك قطبي بودن قدرت بين‌الملل را رد كرده است و ميل به چند جانبه گرايي دارد عرض اندام كند اما لازمه تحقق چنين هدفي پذيرش يك نقشه راه متعهدانه جمعي است، توفيق يا عدم توفيق دي -8 را در آينده مي‌توان از ميزان تعهدپذيري جمعي در بعد سياسي و توسعه اقتصاد، تجارت، علوم و فنون در داخل آن در نظر گرفت و گفت: كه اگر دي- 8 بتواند توازن لازم را بين سياست مستقل، اقتصاد جمعي مستقل و فرهنگ اسلامي پويا برقرار كند موفق خواهد بود.

ارزيابي دولت
روزنامه آفتاب يزد نوشته است: ما نيز مانند حاميان دكتر احمدي‌نژاد، بر پركاري و انگيزه او براي حل مشكلات مردم صحه مي‌گذاريم اما فراموش نكنيم كه دولت فعلي و رئيس آن، يك دولت و رئيس زميني هستند كه توسط مردم مومن ايران انتخاب شده‌اند ولذا ارزيابي عملكرد آنها بايستي با ترازوهاي زميني و معيارهاي كاملاً انساني انجام گيرد نه معيارهاي آسماني كه هيچ كس جز حضرت حق، بر آنها تسلط ندارد. قطعاً ايمان و بندگي يك رئيس، او را در انجام وظايف خود يـاري خواهد كرد. اما ارزيابي معنوي و اجردهي به نيت، از صلاحيت انسان‌هاي جايز الخطا خارج است و تنها معيار قابل اتكا براي ارزيابي عملكرد يك مسئول زميني، نتايج حاصل از عملكرد اوست نه اميد بستن مطلق به خيرخواهي و انگيزه مقدس او. ‌

تاريخ درج: 18 تير 1387 ساعت 13:56 تاريخ تاييد: 18 تير 1387 ساعت 15:02 تاريخ به روز رساني: 18 تير 1387 ساعت 14:54
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن