تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بلند مرتبه ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت كسى است كه در روى زمين بيشتر در نصیحت و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821084911




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست‌هاي جديد ، شيوع تب مالت در كردستان را كاهش داده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سياست‌هاي جديد ، شيوع تب مالت در كردستان را كاهش داده است
اتخاذ سياست‌هاي جديد و انجام برنامه‌هاي گسترده از سوي سازمان دامپزشكي موجب كاهش شيوع بيماري تب مالت در استان كردستان شده است.

ميزان بروز بيماري تب مالت در استان كردستان در طول سال‌هاي گذشته بيش از يك هزار مورد بود كه با تغيير سياست‌ها در جهت مبارزه و پيشگيري از شيوع اين بيماري به كمتر از يك هزار مورد در سال جاري كاهش يافته است.

واكسيناسيون به موقع دام‌ها،نظارت و كنترل جدي بر دامداري‌ها در روستاهاي استان و شناسايي به موقع دام‌هاي آلوده به بيماري در كاهش بروز بيماري تب مالت در استان كردستان تاثير بسزايي گذاشته است.

بيماري تب مالت يكي از بيماري‌هاي مشترك بين انسان و دام است كه از طريق دام‌هاي آلوده به اين بيماري به انسان منتقل مي‌شود.

اين بيماري با يك منشا عفونت باكتري از گاوها، گوسفندان يا بزهاي آلوده و بيمار به انسان منتقل مي‌شود.

اين بيماري از انسان به انسان مسري نيست و عفونت باكتريايي ناشي از اين بيماري اعضاي خون ساز بدن، از جمله مغز استخوان، گره‌هاي لنفاوي، كبد و تحال را متاثر مي‌سازد.

بيماري در مردان ‪ ۲۰‬تا ‪ ۶۰‬ساله شايعتر است و دوره نهفتگي بيماري ممكن است ‪ ۵‬تا‪ ۶۰‬روز يا حتي بيشتر ادامه داشته باشد.

بيماري به دو كل حاد يا مزمن بروز مي‌كند كه علايم شايع در اين بيماري در نوع حاد شامل لرز، تب متناوب، تعريق، خستگي قابل توجه، درد به هنگام لمس ستون فقرات،سردرد و بزرگ شدن گره‌هاي لنفازي است كه به طور ناگهاني ظاهر مي‌شود.

در نوع مزمن نيز خستگي، درد عضلاني، كمر درد، يبوست، كاهش وزن، افسردگي، ناتواني جسمي، نارسايي كليه‌ها و مشكلات مغزي بروز مي‌كند.

علل عفونت ناشي از باكتري‌هايي تحت عنوان بروسلا، كه از راه مصرف شير يا محصولات لبني ( كره، پنير) يا محصولات گوشتي به انسان انتقال مي‌يابد.

دامداران يا افرادي كه به هر نحو با حيوانات سر و كار دارند جهت جلوگيري از بروز بيماري به طور حتم بايد از دستكش، محافظ چشم، پيش بند، و ساير وسايل محافظتي استفاده كنند.

درصد ابتلاي افراد در استان كردستان به بيماري تب مالت در سالهاي گذشته در نسبت به ميانگين كشوري بالا بود، اما در سال‌هاي اخير اين بيماري در استان كنترل و ميزان بروز آن كاهش يافته است.

مدير كل دامپزشكي استان كردستان در مورد بروز بيماري تب مالت در استان معتقد است، اتخاذ سياست‌هاي نو و انجام برنامه‌هاي گسترده از سوي دامپزشكي موجب كاهش شيوع بيماري تب مالت در اين استان شده است.

دكتر ناصر مخدوم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در طول سال‌هاي گذشته شاهد شيوع بالاي تب مالت در استان كردستان بوديم كه خوشبختانه با تغيير سياست‌هاي اين سازمان براي مقابله با اين بيماري، اكن.ن وضعيت تحت كنترل است.

وي همجواري استان كردستان با استان‌هاي همدان و زنجان به عنوان كانون استان‌هايي كه ميزان شيوع تب مالت بالايي دارند، يكي از دلايل افزايش شيوع بيماري در كردستان بود.

وي گفت:سازمان دامپزشكي در سال‌هاي گذشته براي كنترل و مبارزه با بيماري تب مالت اقدام به تزريق دو نوع واكسيناسيون در ميان جامعه دامي مي‌كرد كه در اتخاذ سياستهاي جديد مبني بر كنترل بيشتر بيماري، اين تعداد واكسن به چهار نوع افزايش يافته است.

وي تزريق چهار نوع واكسن را در جهت كنترل و مبارزه با بيماري تب مالت بسيار موثر و مفيد دانست.

وي همچنين به اجراي برنامه‌هاي پيشگيرانه در دام‌هاي عشايري اشاره كرد و گفت: سال گذشته يك ميليارد و ‪ ۳۸۰‬ميليون ريال اعتبار در قالب طرح توسعه خدمات روستايي عشايري به استان كردستان اختصاص يافت كه با همكاري بخش خصوصي در زمينه واكسيناسيون دام‌ها عليه تب مالت هزينه شد.

وي ميزان مبتلايان به بيماري تب مالت را در سال ‪ ۸۴‬يك هزار و ‪ ۲۸۵‬ذكر كرد و گفت: ميزان بروز اين بيماري ‪ ۸۹/۲‬درصد در هزار بوده است.

به گفته وي به ازاي هر يكصد هزار نفر از جمعيت استان حدود ‪ ۸۹‬نفر به بيماري تب مالت مبتلا شده‌اند.

وي گفت: سال ‪ ۸۶‬تعداد مبتلايان به ‪ ۸۷۳‬مورد كاهش يافت و به ‪ ۵۳/۸‬درصد در هزار بوده است.

مدير كل دامپزشكي كردستان افزود: سال گذشته يك ميليون و چهار هزار راس دام در استان كردستان عليه بيماري تب مالت واكسينه شده است.

معاون بهداشتي درماني دانشگاه علوم پزشكي استان كردستان نيز همكاري و هماهنگي خوب مجموعه دامپزشكي با دانشگاه علوم پزشكي را از مهمترين دلايل كاهش ميزان بروز بيماري تب مالت در كردستان اعلام كرد.

دكتر فرزام بيدار پور در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بيماري تب مالت يكي از بيماريهاي مشترك بين انسان و دام است كه متاسفانه ميزان بروز آن در سالهاي گذشته در استان كردستان بالا بوده و نسبت به ميانگين كشوري نيز بالا است.

وي ميزان بروز اين بيماري را در سال ‪ ۸۵‬يك هزار و ‪ ۴۰‬مورد دانست و گفت:
اين ميزان در سال گذشته ‪ ۸۷۳‬مورد كاهش يافت و براي اولين سال ميزان بروز اين بيماري در استان كردستان به زير يك هزار مورد رسيد.

وي اظهار داشت: اكيپ‌هاي دامپزشكي هماهنگي و همكاري بسيار خوبي با مجموعه دانشگاه علوم پزشكي در جهت كنترل و مبارزه با اين بيماري داشتند.

وي افزايش ميزان واكسيناسيون و افزايش كيفيت واكسيناسيون را مهمترين عامل در كاهش ميزان بروز تب مالت در استان كردستان دانست.

وي بالا بردن سطح آگاهي مردم نسبت به بيماريها و راههاي مبارزه با آن را يكي ديگر از دلايل اين كاهش دانست و گفت: آموزشهاي كه از سوي دامپزشكي و دانشگاه علوم پزشكي به مردم داده شده در كنترل بيماري موثر بوده است.

وي ميانيگن بروز بيماري تب مالت را در استان كردستان اكنون ‪ ۶۰‬مورد به ازاي هر يكصد هزار نفر جمعيت دانست و گفت: ميانگين كشوري بروز اين بيماري حدود ‪ ۲۹/۶۶‬به ازاي هر يكصد هزار نفر جمعيت است.

وي تماس شغلي از طريق حيوان به انسان، مصرف شير و پنير تازه مي‌تواند در بروز بيماري تب مالت نقش مهمي داشته باشد.

وي به مصرف‌كنندگان لبنيات توصيه كرد كه شير غير پاستوريزه را تنها پس از جوشانند مصرف كنند.

وي همچنين گفت: افرادي كه تمايل به مصرف پنير محلي دارند بايد آن را به مدت سه ماه در داخل آب نمك قرار دهند و بعد مصرف نمايند.

وي گفت: دانشگاه علوم پزشكي جهت دسترسي به آمار مبتلايان به بيماري و همچنين كنترل و مبارزه با بيماري اقدام به فعال كردن سيستم آزمايشگاهي خود در اين رابطه كرده است.

وي افزود: روزانه از آزمايشگاه‌ها و بيمارستان‌هاي استان آمار مبتلايان به بيماري جمع آوري و آمارها كاملا دقيق و مستند ارايه مي‌شود.

وي در مورد فعاليت برخي از كارگاههاي ماست بندي و عرضه‌كننده فرآورده خام دامي و لبني نيز گفت: از اين كارگاه‌ها به صورت روزانه و دوره‌اي نمونه گيري‌هاي متعدد انجام مي‌شود.

وي اظهار داشت: توصيه و نگراني مجموعه بهداشتي درماني استان عدم رعايت نكات بهداشتي برخي از عرضه‌كنندگان و مغازه داراني است كه اقدام به فروش مواد لبني مي‌كنند.

وي قرار دادن مواد لنبي از جمله شير و دوغ در جلو درب مغازه را امري غير بهداشتي و خلاف مقررات دانست و گفت: اين مواد حتما بايد در داخل يخچال قرار داده شود.

وي تابش مستقيم نور آفتاب به ظروف پلاستيكي حاوي شير و دوغ را سرطان‌زا دانست و گفت: بايد از يخچال براي نگهداري اين فرآورده‌ها استفاده كرد.

وي به دامداران توصيه كرد كه هنگام تماس با دام‌هاي خود از دستكش استفاده كنند و از پنهان كردن دام‌هاي مبتلا به بيماري خودداري كنند.

وي گفت:دامداران بايد به محض اطلاع از بيماري دامشان آن را به نزديك‌ترين مركز مايه كوبي دامپزشكي ارجاع دهند.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كردستان گفت: در صورت رعايت دامداران و مصرف‌كنندگان فرآورده‌هاي لنبي مي‌توان ميزان بروز اين بيماري را در سطح استان تا حد زيادي كاهش داد.

وي از مطبوعات و صدا و سيما نيز خواست با آموزش و آگاهي بخشي به جامعه در زمينه موارد بروز اين بيماري مردم را نسبت به عواقب اين بيماري آگاه سازند. ك/‪۴‬
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 369]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن