تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838014885




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيرامون نمايشنامه خوانى خاطره آن كتاب خوب


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: پيرامون نمايشنامه خوانى "خاطره آن كتاب خوب
هاتف جليل زادهنمايشنامه خوانى خوب است اما اجرا نيست. نوعى نوستالژى تأويل و بازخوانى متن در حال و هواى ويژه تيپ خاص است. معمولاً دانشجويان و فارغ التحصيلان تئاتر براى شروع كار به نمايشنامه خوانى مى پردازند. شايد نمايشنامه خوانى از داستان خوانى مى آيد. پيش از اين در مراسم فرهنگى و جريان هاى هنرى شاهد داستان خوانى و صد البته شعرخوانى نيز بوده ايم. اما شعرخوانى و داستان خوانى يك قدم به گونه «خوانش» نزديك ترند. اگرچه «خوانش» در رسانه بويژه رسانه گرم (راديو) بستر واقعى خود را مى يابد. تئاتر دكلمه نيست. در قرائت زبان شناختى در متد دكلماسيون متن قرار نمى گيرد، اگر هم قرار بگيرد، در رسانه اى مانند راديو جواب مى دهد.شاعر و منتقدى مى گويد: شعر حركت آهنگين و نثر پياده روى است. شعر اگر هم در فضاى باز و براى عده اى تماشاگر دكلمه شود، گيرايى متن را ندارد، اگر هم شنيدارى مى شود، شنيدارى شدنش تأثيرگذار نيست. شعر هم در راديو، يا رسانه شنيدارى مثل كاست تأثيرگذار مى نمايد. همچنين داستان، خوانش متن در متن است. نه خوانش متن در لوكيشن و مقابل ديدگان تماشاگر. با اين حال هم شعرخوانى و هم داستان خوانى از مراسم فرهنگى، ساليان، بوده است. طى سال هاى اخير نيز شاهد رواج زياد نمايشنامه خوانى هستيم. دوباره تأكيد بر اين است كه نمايشنامه خوانى ضررى ندارد، خوب است اما چندان هم با تئاتر به معناى واقعى اش رابطه تنگاتنگ ندارد. يكى از كارهاى سال هاى اخير تئاترى هاى نسل نو اجراى تك نفره است.شايد چنين آغازى بهتر مى نمايد. زيرا در هر حال اجرا است. بازيگر ۲ ماه، ۴۰ روز مانده به اجرا ضبط صوتش را در كوچه، خيابان و منزل از گوشش جدا نمى كند، چند بار ديالوگ ها را خوانده و حفظ كرده و حالا در اوقات معمولى زندگى و نه تمرين دوباره آن را گوش مى دهد. قصه همين است، اولين رمز داشتن بيان خوب شنيدن خوب است؛ وقتى مى شنويم به خوبى بيان مى كنيم. نمايشنامه خوانى مى تواند از چنين منظرى تأثيرگذار باشد. زيرا اجرا نيست. يادى از متن است. منتهى در بستر باز در مقابل ديدگان تماشاگر، بدون طراحى صحنه، ايجاد چشم انداز ديدارى، ديالوگ ها فقط خوانده مى شود، از روى كتاب! در حد فاصل بيان معيار و گفتار، در مرز، بيان تئاترى و دكلمه.اما تئاتر بى برو برگشت هنر اجراست. هنر دوبارسازى فضا، مكان، زمان، شخصيت ها و تشخص بخشيدن به هويت دراماتيك آنها در منظرگاه تماشاگر و صحنه تعريف شده در مكان و زمان.بنابراين آنچه براى بچه هاى تئاترى مهم جلوه گرى مى كند، خيز برداشتن به سوى اجرا است. شنيدارى كردن متن خوب است. اما اله مان هاى شنيدارى همواره براى يك نفر ساخته و پرداخته مى شوند، حداقل براى يك مكان كوچك. اگر ۱۰ نفر به قصه راديويى گوش دهند، قطعاً صددرصد تمركز ندارند. اين در حالى است كه راديو تريبون است. ناچار از گوش دادن به آن هستيم. در تاكسى و اتوبوس چنان ما را غافلگير مى كند كه امكان حواس پرتى به ما نمى دهد. غرق در ديالوگ ها و بيان مى شويم. گويى استوديو ذهن ماست. صداى بازيگران و صداپيشه گان در لابه لاى فكر و ذهن ما مى پيچد.او حضور ناگهانى در لوكيشن است. در لابه لاى دقايقى از شب، روز، خيابانى، اتوبانى، محله اى و شهركى. او مى آيد، ما براى گوش دادن به صداى او پيش قدم نمى شويم. اما نمايشنامه خوانى اينطور نيست. تماشاگر مى آيد، تا خاطره كتابى را بشنود. يك لحظه دكلمه بد از آب درمى آيد، از سالن مى رود و به صندلى خود وقت بخير مى گويد. نمايشنامه خوانى به عنوان يك مراسم، يك فرهنگ، يك حال و هوا، خاطره و نوستالژى جذابيت دارد. جشنواره ها و رويدادهاى نمايشنامه خوانى هم همين طور. مراسم فرهنگى اند. يادآورى، خواندن و دكلمه ادبى درام در ميان جمع. همچنان كه اين رسم قبلاً بوده است. داستان نويسى گفته است داستان كوتاه يعنى اثرى كه بتوان آن را سر سفره شام تعريف كرد. اين هم خود رنگ و بوى رسم دارد؛ بسيارى از خانواده هاى اهل ادب و فرهنگ به صورت دسته جمعى مى نشستند، يك نفر با صداى بلند داستانى را مى خواند و بقيه گوش مى دادند.در شكل شخصى و محدود به مكان چنين كارى خود كيفيتى دراماتيك دارد، اما تئاتر نيست. يك نفر شعر، داستان، قصه و نمايشنامه مى خواند، بقيه گوش مى دهند، اتاق، اتاق است، خانه، خانه و اعضاى خانواده هم مشغول گوش دادن، مثل لحظه اى از لحظه ها.در گستره اى فراتر نمايشنامه خوانى هم كيفيتى دراماتيك دارد، خواندن يك نمايشنامه پشت ميزى و دو صندلى، در كلاس دانشگاه، سالن آمفى تئاتر، يك كافه يا هر لوكيشن اجرايى ديگر.اما آنچه در كنار نمايشنامه خوانى مهم و حياتى مى نمايد، اجرا است. اجرايى كه بازخوانى، بازسازى، بازتوليد، تعريف دوباره متن در يك فضا و مكان و زمان ارائه شده است.
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن