تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835193774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روان شناسي استدراج


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: روان شناسي استدراج
پرسش:سنت استدراج را از منظر روان شناسي توضيح داده و راهكارهاي مقابله با خسران دائمي انسان را بيان كنيد؟در بخش نخست پاسخ به اين سوال ضمن تاكيد بر استمرار سنت هاي الهي بر مدار حركت جوامع بشري، به اين نكته اشاره كرديم كه فرايند روزافزون خسران و نقصان بر ما ايجاب مي كند كه هر چه بيشتر از نيروهاي وجودي خويش بهره گرفته و آنها را به محصولات ماندگار معنوي تبديل سازيم. درغير اين صورت حركت در مسير خسران به اتلاف عمر دنيوي و در نهايت، استحقاق عذاب اخروي خواهد انجاميد.درهمين راستا به سه عامل اساسي جهت جلوگيري از خسران آدمي شامل: 1-استفاده از موهبت عقل 2-حركت در مسير هدايت پيامبران 3- درس گرفتن از حوادث زندگي پرداختيم اينك در ادامه مطالب بخش پاياني را پي مي گيريم:د) از بين رفتن زمينه هدايتاصرار و عناد بشر گاه به جايي مي رسد كه زمينه هدايت به كلي از ميان ميرود و هيچ راه ديگري براي توقف روند خسران نمي ماند. سنت استدراج دراين نقطه با اين سخن خداوند آغاز مي شود. كلوا و تمتعوا قليلاً انكم مجرمون... فباي حديث بعده يومنون (مرسلات- 46- 50) اي تبهكاران! بخوريد و اندكي بهره گيريد كه پس از كلام خداوند، ديگر ايمان با هيچ سخن ديگري در قلب شما نفوذ نخواهد كرد.هـ) مخير بودن در انتخاب راهخداوند براساس سنت اختيار و اراده آزاد انسان ها راه هدايت و گمراهي را فرارويشان باز گشوده و از دخالت مستقيم در زندگي بشر و جلوگيري بي واسطه از خسران آدميان پرهيزدارد.هر كه خواهان برداشت محصول آخرت باشد، به كشت او بركت مي دهيم و هر كه تنها خواهان برداشت محصول دنيا باشد، او را به بخشي از آن مي رسانيم و در آخرت بي بهره خواهند ماند. (شوري-20)براين اساس گمراهان كاملا به حال خويش رها مي شوند. آنان را در غفلت خويش به حال بازي رها كن (انعام- 91) در نتيجه به طور طبيعي زمينه براي به فعليت رسيدن همه امكانات آنها در مسير گمراهي و زيان مهيا مي شود. هركه خداوند او را گمراه سازد راهبري براي او نخواهد بود و خداوند ايشان را در گمراهي خويش سرگردان رها خواهد ساخت. (اعراف- 186) براين اساس مفهوم «املا»، «امهال، «وذر»، «تمتيع» و... از زاويه اي ديگر، گوياي همان مفهوم استدراج است. بنابراين حركت طبيعي بشر به سوي خسران و زيان در روندي بسيار پنهان و غيرقابل پيش بيني صورت مي پذيرد. (قلم- 44) مكذبان را به گونه اي پنهان و ناشناخته به سوي هلاكت و سقوط گام به گام مي كشانيم. آنان در همان حال كه با آسايش و تنعم خويش غرق لذت هستند در واقع ميان امواج تاريك شهوات درحال شكنجه اند.از فزوني ثروت و فرزندان كافران به شگفتي ميا كه خداوند مي خواهد آنان را بدين وسيله در زندگاني دنيا عذاب كند و سرانجام جان هايشان را درحال كفر از كالبد برون آورد. (توبه- 55) بدين ترتيب، آنان در طبقات ظلماني ماده كه در ظاهر، نعمت است، گام به گام به سوي هلاكت و عذاب كشيده مي شوند و همين نعمت ها برايشان از جهات مختلف به عذاب و رنج تبديل مي شود. تا آنكه با فرارسيدن مرگ، به ناگاه همه امكانات خويش را از دست رفته و بافته هاي خويش را گسسته و خود را در عذاب خداوند گرفتار مي يابند. سرمايه هاي پاك خويش را در طول زندگي دنيا بر باد داده و بهره خويش را از آنها برگرفتند (احقاف، 20) ما به جانب اعمالشان روي نموده، همه را به سان ذرات غبار پراكنده از ميان مي بريم. (فرقان- 23) زشتي هاي اعمالشان برايشان آشكار گشت و آنچه به تمسخر گرفته بودند، آنها را فراگرفت. (جاثيه- 33)ديدگاه فخر راضيفخر راضي از مفسرين مشهور اهل سنت در تحليل رواني سنت استدراج مي گويد: «گرايش دروني انسان به شهوات موجب مي شود كه ارضاي آنها برايش لذت آور گردد. لذت شهوات بر تمايل انسان به سوي آنها مي افزايد و شدت تمايل نيز ميزان لذت را شدت مي بخشد. گناهان دراين چرخه بي پايان، پي درپي تكرار گشته، ملكه طغيان را در وجود انسان رسوخ مي دهند. انسان در چنين فضايي به طور طبيعي از اشتغال به معنويات و پرهيز از خسارت هاي ابدي غافل مي ماند. (التفسير الكبير، ج 21، ص 93)
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن