تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816421942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پخش لحظه به لحظه عمليات ساخت تونل توحيد و مترو


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: پخش لحظه به لحظه عمليات ساخت تونل توحيد و مترو


مهندسي- گروه شهري:
شهروندان تهراني مي‌توانند از اين پس هر لحظه كه اراده كنند به فعاليت‌هاي شهرداري تهران در زير زمين هم نظارت كنند

تا ببينند كه سرمايه‌هايي كه براي ساخت تونل توحيد، مترو يا طرح‌هاي شبيه آن هزينه مي‌شود يا سختي‌هايي كه گاه به خاطر اجراي اين طرح‌ها در سطح شهر تحمل مي‌كنند، بيهوده نبوده و شهر در زير زمين ۲۴ ساعت زنده است و كار مي‌كند. اين ايده هم كه به نوعي مي‌توان احترام به حقوق شهرونداني ناميد از اين ماه اجرا مي‌شود.

چرا كه هزينه‌هاي اجراي اين طرح‌ها از دارايي‌‌هاي شهروندان در شهر تامين مي‌شود و چه بهتر كه تهراني‌ها بدانند كه وقتي در سطح شهر تردد مي‌كنند با كمك دوربين‌هاي مدار بسته و مانيتورهاي شهري ببينند كه در زير زمين چه مي‌گذردو طرح‌هاي عمراني كه انتظار افتتاحش را مي‌كشند در چه مرحله‌اي است.

تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران كه اين ايده را مطرح كرده، مي‌گويد با نصب اين دوربين‌ها شهروندان تهراني مي‌توانند به‌طور زنده روند پيشرفت طرح‌ها و تلاش شبانه‌روزي كارگران را مشاهده كنند.

وي اعلام كرده كه نصب دوربين‌هايي در تونل‌هاي در حال ساخت مترو و تونل توحيد از اين ماه آغاز مي‌شود به نحوي كه با نصب مانيتورهايي در برخي از نقاط شهر شهروندان مي‌توانند از نزديك با نحوه اقداماتي كه در زيرزمين صورت مي‌گيرد و در حالت عادي برايشان قابل رويت نيست، آشنا شوند.

وقتي شهروندان از طريق رسانه‌ها هر روز با نگراني‌هاي مديران شهر از نرسيدن بودجه گرفته تا سيمان و ميلگرد از سوي دولت براي ساخت هر چه سريع‌تر تونل‌هاي مترو و جديدا هم تونل توحيد مواجه مي‌شوند شايد برايشان چندان ملموس نباشد كه دير رسيدن حتي يك روز هر يك از اين امكانات كه دولت وعده‌اش را داده يا موظف به ارائه آن است تا چه ميزان مي‌تواند چرخ، چرخدنده‌هاي طرح‌هاي عمراني را متوقف كند.

كارگراني كه سه شيفت كاري، كار مي‌كنند تا اين چرخ بچرخد اگر روبه‌روي شهروندان باشد، مي‌توانند با وجود تمام بي‌مهري‌هايي كه به شهر مي‌شود به آنها اميد دهد كه هنوز كارگران مشغول به كارند، مديران شهري به فكر سرعت در پيشرفت طرح هستند تا در نهايت هيچ تاخيري در اجراي طرح‌ها به وجود نيايد و شهر هر چه سريع‌تر به آنچه نيازهايش است، برسد.

تشكري هاشمي هم تاكيد مي‌كند كه عمليات‌هاي عمراني زيادي در سطح شهر در حال اجراست و با بودجه اختصاص يافته از سوي مجلس و شهرداري تهران مقرر شده در سال‌جاري ۱۵ ‌كيلومتر مترو احداث شود.

مديران شهر هم مي‌خواهند به شهروندان احترام گذاشته و به آنها اطمينان خاطر دهند كه تنها وعده نمي‌دهند چرا كه حتي به وضوح مي‌توانند ببينند كه اگر وعده‌اي داده شده، كارها هم به سرعت در حال انجام است.

حداقل مزيت اين كار اين است كه شهروندان وقتي تلاش‌هاي زير زمين را در هر ساعت از شبانه‌روز مي‌بينند انگيزه پيدا مي‌كنند تا آنها هم در سطح شهر به عمران و پيشرفت پايتخت كمك كنند و اين پويايي به تدريج از زيرزمين به روي زمين هم منتقل شود. اصلي كه اين روزها بسياري از موفق‌ترين شهرداران جهان به كار مي‌گيرند تا به شهروندانشان انگيزه حضور در شهر و كمك به مديران شهر را براي اداره شهر بدهند.

به گفته معاون ترافيك شهردار تهران كارگاه‌هاي زيادي در شهر ايجاد شده كه گاهي ۳‌شيفته فعاليت دارند و اين مسئله تردد در برخي از نقاط را سخت كرده است:« بسياري از شهروندان كه در حوالي كارگاه‌ها زندگي مي‌كنند با مشكلات زيادي مواجه اند به همين دليل تلاش شده به شهروندان نشان داده شود در مقابل محدوديت‌هاي پيش رويشان چه دستاوردهاي ارزشمندي در پيش است.»

معاون شهردار تهران با تاكيد برآنكه شهروندان حق دارند از روند پيشرفت و عمليات اجرايي طرح‌ها با خبر باشند، خبر داده در مرحله نخست نصب اين دوربين‌ها در برخي از جبهه‌هاي كاري خط ۴ مترو تهران و تونل توحيد درنظر گرفته شده است تا شهروندان بتوانند از طريق مانيتورهايي كه در بعضي از نقاط شهر نصب مي‌شود مرحله به مرحله ناظر عمليات اجرايي احداث اين طرح‌ها باشند.

مرتضي طلايي*
------------
نصب دوربين‌هاي مدار بسته براي طرح‌هاي زيرزميني مثل مترو و تونل توحيد از سوي شهرداري اتفاق تازه‌اي است كه بايد به فال نيك گرفت؛ چرا كه اين بار به ‌نظر مي‌رسد مديران شهري درهاي شفاف‌سازي را بار ديگر روي تهراني‌ها باز كرده تا آنها هم ببينند كه زيرزمين مديران شهرشان چه مي‌كنند و بودجه‌هاي كلاني كه براي طرح‌ها مصرف مي‌كنند، كجا مي‌رود؟

سؤالات بي‌شماري است كه در ذهن افكار عمومي موج مي‌خورد؛ مي‌پرسند در اين تونل توحيد چه كار مي‌كنند كه ساخت دو ساله آن افتخار شهرداري تهران است. بايد به شهروندان نشان داد كه اگر تونل رسالت ساختش 10 سال طول كشيد به خاطر اين بود كه اراده‌اي براي ساخت سريع آن وجود نداشت، اما در مورد تونل توحيد اين اراده وجود دارد كه در كمترين زمان يكي از بزرگترين طرح‌هاي عمراني شهر ساخته شود، نشانه اين ادعا هم همين تصاوير زنده است كه هر لحظه بخواهيد مي‌توانيد آن را ببينيد.مهم‌ترين پيامد زمينه‌سازي‌ نظارت مردم بر آنچه در دل شهر اتفاق مي‌افتد، اعتماد‌سازي‌ اجتماعي است.

اين روزها همه مديران از دولتي گرفته تا شهري بايد بدانند كه اگر مي‌خواهند مردم به آنها اعتماد كنند بايد تاثيرات عملكردهايشان را در زندگي روزمره به آنها نشان داده يا به نوعي اثبات كنند كه اعتمادي كه مردم به آنها كرده‌اند، اشتباه نبوده است.اين موضوع اصلي‌ترين و مؤثرترين پشتوانه مديريت شهري است.

اگر مردم تهران هر روز با گلايه‌هاي برخي از مسئولان مترو مبني بر احتمال نرسيدن بودجه مترو و متوقف شدن طرح‌هاي تونل‌سازي مواجه هستند بهتر است كه به چشم خود ببينند كارگران پيوسته در حال كارند و يك روز كه بودجه نرسد چقدر در پيشرفت طرح تاخير ايجاد مي‌شود.به زبان ساده شهرداري تهران بانصب دوربين‌هاي مداربسته صداقت خود در مديريت شهر را نشان مي‌دهد كه در نهايت به همراهي اقشار جامعه براي توسعه و گسترش شهر مي‌انجامد.مطمئنا اطلاع‌رساني به موقع و درجريان قرار دادن مردم از لحظه به لحظه چگونگي اتفاقات باعث مي‌شود تا هم مردم با حقوق خود آشنا شوند و از سوي ديگر باعث مي‌شود تا مديران دولتي فعاليت خود را زير نگاه ريزبين مردم به درستي انجام دهند. نظارتي كه اگر ساير دستگاه‌ها هم از شهرداري تهران ياد بگيرند و زمينه آن را فراهم كنند سبب مي‌شود تا اطمينان مردم به دولت هم بيشتر شود.

------------
* عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران

رسول خادم*
------------
نصب دوربين‌هاي مدار بسته در دل طرح‌هاي زيرزميني مي‌تواند آغاز خوبي براي اعتماد افكار عمومي به مديران پايتخت باشد. اين رويه در پيش گرفته شده در شفاف‌سازي اجرايي همراه با شفاف‌سازي‌ مالي مي‌تواند به ساكنان تهران اطمينان خاطر دهد كه آن‌قدر فعاليت‌هاي مديران شهر واضح و بدون شائبه است كه حاضرند آن را به معرض ديد مردم بگذارند.

اگر اين شيوه از سوي مديران شهري دنبال شود به نوعي كه هم هزينه‌هاي طرح‌ها شفاف به افكار عمومي ارائه شود و هم مردم بتوانند از نزديك كار كردن مديران شهر را در شهر ببينند، زمينه‌اي مي‌شود تا شهروندان باور كنند كه بودجه‌هايشان به هدر نمي‌رود.

ديدن اين تصاوير در كنار گزارش شفافي از عملكرد مديران شهري پيش روي چشم جامعه، مطمئنا مردم را ترقيب مي‌كند تا با ميل و رقبت بيشتري مديران را در تامين بودجه‌هاي طرح‌هاي شهري ياري كنند.

مردم نظارت مستقيمي روي طرح‌هاي شهري دارند و در كل كنترل فعاليت طرح‌هاي شهري از نگاه دقيق مردم تاثير مي‌پذيرد كه نتيجه آن عملكرد مطلوب طرح‌هاست.

حتي مديران شهري بايد اين منش و روش را در سطوح كلان‌تر بكار ببرند.البته شهرداري تهران پيش از اين در اين زمينه نصب روزشمارها را آغاز كرد كه توانست حداقل اين تعهد را براي مديران شهر ايجاد كند كه به قول و وعده‌اي كه به شهروندان مي‌دهند، پايبند باشند.

دراين مورد هم اگر تنها يك روز يكي از طرح‌هاي عمراني تهران كه مردم در حال ديدن آن هستند از كار بيفتد، به يقين افكار عمومي اين سؤال را خواهد كه چرا اين طرح متوقف شده است ؟ آن‌وقت بايد مديران شهر پاسخ دهند كه چرا ساخت مترو يا تونل توحيد حتي براي مدتي كوتاه به تاخير افتاده است.

آن وقت است كه اگر مديري اعتراض كرد كه به اين دليل‌ها، طرح متوقف شده مردم مي‌توانند داوري كنند كه مقصر كيست و بايد از چه مسئولي - دولتي يا شهري- خوابيدن اجراي طرح‌ها را جويا شوند.

اگر مردم زماني كه شاهد لحظه به لحظه اجراي طرح‌هاي خدماتي و رفاهي در شهر هستند و گزارش مالي هزينه‌ها در نگاه آنها قرار بگيرد و بدانند عوارضي كه پرداخت مي‌كنند كجا و چگونه هزينه مي‌شود نگاه مثبتي به فعاليت‌هاي شهري پيدا مي‌كنند.

------------
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران

تاريخ درج: 17 تير 1387 ساعت 14:55 تاريخ تاييد: 17 تير 1387 ساعت 17:57 تاريخ به روز رساني: 17 تير 1387 ساعت 17:57
 دوشنبه 17 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن