تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820132974




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هفته‌نامه امريكايي نيوزويك خبر داد:علي‌رغم تحريم‌ها اقتصاد ايران همچنان در اوج است


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: هفته‌نامه امريكايي نيوزويك خبر داد:علي‌رغم تحريم‌ها اقتصاد ايران همچنان در اوج است
تهران روزهاي داغي را سپري مي كند البته اين گرما نه به علت هسته اي شدن است بلكه به علت گرماي تابستان است. درپايان تعطيلات هفتگي كه مي شود مردم تهران براي سياحت به طرف شهرهاي شمالي، درياي خزر و مناطق كوهستاني البرز مسافرت مي كنند و ترافيك سنگيني جاده ها را فرا مي گيرد.
هفته نامه امريكايي نيوزويك در مقاله اي به قلم مايكل هيرش به تهديدها و تحريم ها عليه ايران اشاره و تأكيد كرد:

تهران روزهاي داغي را سپري مي كند البته اين گرما نه به علت هسته اي شدن است بلكه به علت گرماي تابستان است. درپايان تعطيلات هفتگي كه مي شود مردم تهران براي سياحت به طرف شهرهاي شمالي، درياي خزر و مناطق كوهستاني البرز مسافرت مي كنند و ترافيك سنگيني جاده ها را فرا مي گيرد.

امسال به علت ازدياد ماشين هاي لوكس، ترافيك دوچندان شده است. ايران انواع ماشين هاي بي ام وي 15000، مرسدس بنز، تويوتا سوپرا و ماشين هاي لوكس ديگر را كه متعلق به برند دو سال پيش هستند، وارد مي كند و بنا بر اظهارات اطلاعات گمرگي دولت، اين واردات 3 برابر شده است و تنها سال گذشته حدود 40 هزار از اين نوع ماشين ها وارد و اين امر باعث شده كه وضعيت ترافيك در شهر تهران بغرنج شود.

اين همان شهري است كه بوش اميدوار است روزگاري بتواند آن را به زانو درآورد. در حالي كه پس از گذشت 2سال از تحريم هاي بسيار شديد توسط سازمان ملل و همپيمانان امريكا و تحريم بانك ها، همچنان در دستيابي به انرژي هسته اي پا بر جاست.

علي رغم اينكه تمامي داد و ستد و تجارت ايران بر اساس دلار انجام مي شود و واشنگتن مي خواهد از اين طريق ايران را تحت فشار قرار دهد، ولي مابه التفاوت آن تنها توانسته است 5 تا 6 درصد بر روي تجارت تأثير گذار باشد. شايد يكي از دلايل اصلي اين امر نفت ايران باشد زيرا ايران در توليد نفت جهان مقام چهارم را داراست و با بشكه اي 130 تا 140 دلار تهران قادر است فشار غرب را پاسخگو باشد. امسال ايران از طريق فروش منابع نفتي بالغ بر 100 ميليارد دلار درآمد داشته است كه اين مبلغ در سال 2007 به 75 ميليارد دلار رسيده بود و اين سقف درآمد در نوع خود ركوردشكني محسوب مي شود.

به علت اينكه كشورهاي اروپايي به ويژه (آلمان و سوييس) اقدام به قطع كامل تجارت با ايران نكرده اند و بعلاوه جزء 4 كشور اصلي در تجارت ايران محسوب مي شوند، اين امرباعث شده كه دادوستد و تجارت ايران هچنان در اوج خود باقي بماند.

به گفته مسعود دانشمند، عضو هيات رئيسه اتاق بازرگاني ايران:" ما به شدت معتقديم كه واردات ايران همچنان ادامه خواهد يافت."

خاوير سولانا كه در حال حاضر مسئول مذاكره و نماينده اروپا و امريكا است، اخيراً نيز حامل خوشه هويج بود كه پس از بسته سال 2006 باعث جلب نظر مي شد. وي قول داده است چنانچه ايران غني سازي را متوقف كند، طرف هاي مقابل در بخش تحقيقات و توسعه به ايران كمك كنند ولي حتي خود سولانا نيز اميد چنداني به اين بلاتكليفي طولاني ندارد.

بنا براظهارات مقامات امريكايي و خزانه داري، امريكا اين وضعيت و درخواست ها را تا رسيدن به نقطه مورد نظر ادامه مي دهد و اظهار مي دارد كه عايدي ايران از فروش منابع نفتي يكي از عوامل ادامه حيات آن مي باشد و ما با استفاده از سوء تدبير در مديريت اقتصادي ايران و فشار مالي از طرف خودمان مي توانيم بهترين بهره برداري را بكنيم و از آن به عنوان اهرم فشار عليه ايران بهره برداري كنيم.

در همين راستا به چند گزينه اشاره مي كنيم: نرخ تورم در ايران بالاست، به گفته رئيس جمهور ايران نرخ تورم د ر حدود 20 درصد مي باشد. تهران مي داند كه در شش ماه آينده انتخابات آمريكا در پيش است و انتخاب اوباما نيز دور از ذهن نيست و مقامات ايراني مي دانند كه اوباما خواهان گفتگوي بدون شرط در مورد غني سازي است.

به گفته مشاور ارشد اوباما در امور خارجه، وي قبل از ديپلماسي و گفتگو با ايران نمي خواهد كه ايران به درخواست هاي ما جواب دهد و تسليم آن باشد. سياست و رويكرد بوش اين گونه نبود و حالا ديگر اين سياست كارگر نيست.

سوال اصلي اين است كه آيا ايران حاضر است كه ريسك حمله نظامي را بپذيرد يا نه؟ برخي مفسران و فرماندهان بر اين عقيد ه هستند كه اين جنگ بين انتخابات آبانماه امريكا و بهمن كه زمان خروج جورج بوش از كاخ سفيد است، رخ خواهد داد البته اين اتفاق را هم ديپلمات هاي اروپايي كه اخيراً به علت حساسيت هاي امنيتي در گمنامي صحبت كرده اند، نيز تائيد كرده و ابراز داشته اند اما اغلب كارشناسان بر اين عقيده اند كه حمله امريكا به ايران غير محتمل است و اسرائيل بخاطر اينكه ايران را به عنوان تهديدي براي خود تلقي مي كند اين قال و قيل ها و شايعات را به راه انداخته است.

به گفته بسياري از مقامات مسئول، بهترين راه، اميد بستن به يك رئيس جمهور جديد مي باشد. در حال حاضر، اروپاييها منتظر يك رئيس جمهور جديد در انتخابات بهمن امريكا نشسته اند.
 دوشنبه 17 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 464]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن