تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805355502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محاكمه آخرين بازماندگان جنايات پينوشه


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: محاكمه آخرين بازماندگان جنايات پينوشه


آمريكاي‌لاتين- ترجمه - زهرا صدري:
اقدام ماه گذشته قاضي شيلي در دستگيري 98 مظنون متهم به نقض حقوق بشر در دوران حكومت نظامي ژنرال آگوستو پينوشه، سولات بسيار زيادي را به وجود آورده است.

اين اقدام، بزرگترين حركتي است كه از زمان واگذاري قدرت پينوشه در سال 1990 صورت پذيرفته است. همچنين اين حركت از جانب گروه‌هاي فعالي كه به‌دنبال اجراي عدالت درخصوص جنايت‌هاي دوران حكومت 17 ساله پينوشه هستند هم با استقبال گرمي مواجه شد.

ماه گذشته 98 مظنون متهم به نقض حقوق بشر در دوران حكومت نظامي ژنرال آگوستو پينوشته، در شيلي دستگير شدند. اين بازداشت‌ها براي برخي از افراد در شيلي بسيار سخت به‌نظر مي‌رسد. آنها دادگاه قضائي و دولت چپ گرا را كه در تعقيب نيروهاي نظامي دست داشته‌اند متهم كردند. در اين اقدام تلافي‌جويانه، هر شخصي كه در طول دوران حكومت پينوشه با دولت همكاري داشته، به پشت ميز محاكمه كشيده مي‌شود. با مرگ پينوشه و برقراري دمكراسي در شيلي، بسياري از مردم اين كشور تقاضاي پيگرد قانوني جنايت‌هايي كه در طول دوران رياست او اتفاق افتاده است را مطرح كردند.

سربازان رده پائين

اتهامات مقامات دولت دوران پينوشه از سال 1990، دزدي كودكان، شكنجه، قتل و ديگر جنايت‌هاي است كه در حال بررسي است. براساس منابع مطلع در دادگاه، تعداد 120 مورد پيگيري و بازجويي قضائي علني از افرادي صورت گرفته كه در زمان ديكتاتوري پينوشه در نقض حقوق بشر دست داشته‌اند. اما در حال حاضر، بيشترين افراد زنده متهم به نقض حقوق بشر در آن دوران سربازان رده پائين ارتش است كه در زمان كودتا حضور داشتند. در همين ارتباط برخي از افراد اعتقاد دارند كه وجود فشار تحقيقات و تحت تعقيب قرار گرفتن اين افراد، كاملا ناعادلانه است. گويلرمر گارمن، ژنرال بازنشسته ارتش و سخنگوي سابق دولت پينوشه كه خود نيز تحت تعقيب است، اين سؤال را مطرح كرده: قدرت براي هر كدام از اين مردان در زمان كودتاي 1973 چه كرده است؟

نداشتن حق انتخاب

يكي از سربازان آن زمان ژنرال گونزالو سنتليسز است كه در ماه فوريه سال‌جاري پس از 34 سال از ارتش شيلي استعفا كرد. ژنرال گونزالو سنتليسز، افسر سابق ارتش شيلي مي‌گويد: عدم‌اجراي دستورات در آن زمان برابر با اعدام بود. چندي پيش مطبوعات شيلي نقش او را در قتل عام 14 زنداني چپ گرا كه بلافاصله پس از كودتاي نظامي پينوشه كشته شدند افشا كرد. ژنرال سنتليسز جزئيات اين گزارش را تائيد كرد. او همچنين در دفاع از خود گفت: چاره ديگري نداشتم و بايد در اين آدم كشي شركت مي‌كردم. من هيچ گونه حق انتخابي نداشتم.

حتي جوآن گارمن - يكي از وكلاي بسيار مطرح حقوق بشر شيلي - تا حدودي با وي احساس همدردي كرد و گفت: افرادي نظير سنتليسز مانند تفاله باقيمانده يك فنجان چاي هستند. شخصيت حقير او نبايد به حساب آورده شود. گارمن معتقد است كه كليه افراد ارتش نبايد مورد محاكمه قرار گيرند.

خودكشي

تحقيقات مداوم براي قضاوت درخصوص جنايت‌هايي كه در گذشته صورت گرفته بدون شك روي تعداد زيادي از سربازان و ماموران پليسي انجام مي‌شود كه در آن زمان بسيار جوان بوده‌اند. برخي از آنان فرار كرده و هم‌اكنون مخفي شده‌اند. در ماه ژانويه سال‌جاري، پليس ايوان كويروز، مامور سابق اطلاعات را كه هم اكنون به اتهام قتل 7 فعال چپ گرا در سال1987در زندان به سر مي‌برد را تحت تعقيب قرار داد و سپس بازداشت كرد.

او به‌مدت 4 ماه فراري بود. كويروز كه در زمان دستگيري بسيار عصبي به‌نظر مي‌رسيد، با موهايي بلند و ريش سفيد پرپشت و عينكي كه به چشم داشت، تغيير شكل داده بود. يكي ديگر از مقامات ارتش شيلي نيز قبل از دستگيري اقدام به‌خودكشي كرد. در ژانويه سال 2005 نيز سرباز جرمن باريگا كه تحت تعقيب بود، قبل از دستگيري خود را از طبقه هيجدهم يك آپارتمان در سنتيگو به پايين انداخت. او متهم به دست داشتن در يكي از مراسم فيونا بود. مبارزان حقوق بشر از اين تعبير براي ناميدن و شرمنده ساختن اعضاي حكومت پينوشه استفاده مي‌كردند. اين افراد جنايتكاران را در ساختماني محبوس مي‌كنند و خود در خارج آن محل جمع شده و با فرياد زدن، آواز خواندن و پرتاب كردن اشيا و هركار ديگري، زندگي را براي آنها به جهنم تبديل مي‌كنند.

سال گذشته كلونل لوئيس الجاندرينو هيدالگو پس از اينكه متهم به دزدي كودكان در سال 1973شده بود، دست به‌خودكشي زد. كارلوس مونوز افسر بازنشسته ارتش نيز پس از متهم شدن به نقض حقوق بشر، اقدام به‌خودكشي كرد. ژنرال گارين در اين رابطه مي‌گويد: فشار رواني زيادي روي اين افراد وجود دارد و من اين فشار را روي دوستانم نيز مي‌بينم. آنها نگران فرزندان خود - در راه بازگشت به منزل - هستند. زندگي خصوصي آنها از هم پاشيده شده است.

گذشته سياه

يك سياستمدار حزب راستگرا اخيرا درخصوص چنين مظنوناني پيشنهاد داده است كه براي اين افراد حداقل بايد 10 سال محكوميت زندان در نظر گرفته شود. البته دادگاه عالي شيلي اين پيشنهاد را رد كرد و گفت كه كليه افراد در برابر قانون با هم برابرند. بسياري از مردم شيلي معتقدند كه محاكمه سربازان دوره پينوشه كاملا عادلانه است. خانم گابريلا زونيگا كه همسرش يكي از 3 هزار نفري است كه در دوران حكومت پينوشه كشته و يا مفقود شده، مي‌گويد: مسئله سن و از دست دادن زمان به هيچ وجه توجيه پذير نيست.

خانم زونگيا رئيس گروه حمايت از افرادي كه بستگان خود را در طول حكومت پينوشه از داده اند، همچنين مي‌گويد: اين مردان حق انتخاب دارند و اين تحقيقات بايد هر چه سريعتر به نتيجه برسد. 98 مظنوني كه در ماه گذشته دستگير شده‌اند از گذشته سياه كشور شيلي حكايت دارد. آنها بايد مطمئن باشند كه مردم شيلي تحقيقات خود را براي اجراي عدالت و يا سازش، مجازات و يا بخشش براي ماه‌ها و يا سال‌ها ادامه خواهند داد.

بي‌بي‌سي- 25 ژوئن

تاريخ درج: 17 تير 1387 ساعت 10:32 تاريخ تاييد: 17 تير 1387 ساعت 10:56 تاريخ به روز رساني: 17 تير 1387 ساعت 10:55
 دوشنبه 17 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن