تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821101693




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد از نامشخص بودن شيوه اجراي طرح تحول اقتصادي رييس‌جمهورمجلس كميسيون ويژه تشكيل مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: انتقاد از نامشخص بودن شيوه اجراي طرح تحول اقتصادي رييس‌جمهورمجلس كميسيون ويژه تشكيل مي‌دهد
مرجان توحيدي- نمايندگان مجلس در جلسه علني روز گذشته در حالي به تشكيل كميسيون ويژه به منظور بررسي طرح تحول اقتصادي دولت راي مثبت دادند كه دولت هنوز بسته مربوط به طرح مذكور را به مجلس ارائه نكرده است و همين مساله با انتقاد برخي از نمايندگان مواجه شد.


نمايندگان معترض معتقد بودند تا زماني كه دولت جزئيات مربوط به طرح تحول اقتصادي را ارائه نكرده است، نيازي به تشكيل كميسيون نيست. حتي الياس نادران در گفت‌وگوي خود با دنياي اقتصاد با ابراز مخالفت خود با تشكيل اين كميسيون و نيز انتقاد از طرح تحول، به صورت تلويحي ابراز عقيده كرد كه اين طرح در راستاي فرار رييس‌جمهور از پاسخگويي به مشكلات اقتصادي و به جهت مقاصد انتخاباتي ارائه شده است. به طوري كه وي در پاسخ به اين سوال دنياي اقتصاد كه آيا با اين نظر برخي تحليل‌گران كه اين طرح مقاصد سياسي را دنبال مي‌كند، موافقند يا نه، گفت: در عالم سياست همه چيز ممكن است.
به هر حال مجلس با 180 راي موافق، 34راي مخالف و 7راي ممتنع از مجموع 245نفر حاضر در جلسه علني ديروز با تقاضاي عده‌اي از نمايندگان مبني بر تشكيل كميسيون ويژه كه در جلسه علني مورخ 12تير ماه در مجلس اعلام وصول شد و روز گذشته براي تشكيل آن راي‌گيري به عمل آمد، موافقت كرد. اين تقاضا براساس ماده 59 آيين‌نامه داخلي مجلس در مسائل مهم و استثنايي كه براي كشور پيش مي‌آيد و در اين خصوص تشكيل كميسيون ويژه‌اي براي رسيدگي و تهيه گزارش ضرورت پيدا مي‌كند، به پيشنهاد حداقل 15 نفر از نمايندگان و تصويب مجلس اين كميسيون تشكيل مي‌شود. همچنين اعضاي كميسيون ويژه كه 7 تا 15 نفر بنا بر نظر پيشنهاددهندگان خواهد بود، مستقيما در جلسه علني توسط نمايندگان با راي مخفي و با اكثريت نسبي انتخاب خواهند شد. بنابراين انتخاب اعضاي اين كميسيون به جلسه علني بعدي مجلس، يعني روز چهارشنبه موكول شد. علاوه بر اينكه اعضاي كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي دولت، قرار است بحث مهار تورم و گراني را نيز پيگيري كنند. چرا كه پيش از اين جمعي از نمايندگان فراكسيون اقليت در نامه‌اي به هيات‌رييسه تشكيل كميسيون ويژه را براي مهار تورم درخواست كرده بودند كه به دليل عدم اعلام وصول آن از سوي لاريجاني در صحن علني مجلس با اعتراض برخي از اعضاي فراكسيون مواجه شده بود كه رييس مجلس تاكيد كرده بود با تشكيل كميسيون ويژه براي بررسي طرح تحول، مساله تورم نيز در قالب اين كميسيون پيگيري خواهد شد.
با اين حال طرح تشكيل كميسيون ويژه به تقاضاي نمايندگان در مجلس مطرح شد و در حالي از تصويب مجلس گذشت كه حتي برخي از امضاكنندگان آن نيز معتقد بودند كه طرح تحول، اتفاق مهمي محسوب نمي‌شود كه بخواهيم براي آن كميسيون تشكيل دهيم. همچنين از نظر برخي ديگر از نمايندگان منتقد طرح تحول، از آنجا كه طرح مذكور خلاصه شده مباحث برنامه سوم و چهارم است، دليلي براي تشكيل كميسيون وجود ندارد. اين نمايندگان در عين حال از عدم ارائه جزييات طرح توسط دولت به مجلس ابراز گلايه كرده و معتقد بودند كه جزييات طرح بايد در ابتدا مشخص شده و سپس براي آن كميسيون تشكيل داد.
با اين حال و به‌رغم اين اظهارنظرها، مجموعه مجلس با پيشنهاد تعدادي از نمايندگان براي تشكيل كميسيون موافقت كرد. اما در جلسه علني روز گذشته سيدمحمدحسن ابوترابي‌فرد در توضيح ضرورت تشكيل كميسيون ويژه به ماده 59 آيين‌نامه داخلي استناد كرد و گفت: براي آن‌كه مجلس با ابعاد، مبنا و اصول نظري برنامه مدون دولت براي اجراي طرح آشنا شود و طرح مورد بررسي قرار گيرد و گزارش منظمي به نمايندگان ارائه شود، مناسب است كه 15 نفر انتخاب شوند و اين موضوع مهم را در دستور كار خود قرار دهند و از دولت خواهش كنند تا اصول و مبناي طرح را به مجلس ارائه كند و طرح در نشست صميمي با حضور نمايندگان مورد بررسي قرار گيرد و نظر كميسيون‌هاي تخصصي توسط كميسيون ويژه دريافت شده و مجموعه بررسي به مردم و مجلس ارائه شود.
وي ادامه داد: ضمنا اين كميسيون مي‌تواند علاوه بر ارتباط با كميسيون‌هاي تخصصي، با نخبگان ارتباط نزديكي برقرار كنند، زيرا اين مساله آن‌قدر مهم است كه ما به اجماع نظر نخبگان و اهل نظر و كارشناسان نيازمند هستيم.
در اين حال اما حسن ونايي، نماينده مردم ملاير در مخالفت با اين تقاضا گفت: 13 كميسيون تخصصي در مجلس داريم كه كارشناسان خوبي در آن قرار داد، اما اگر كميسيون ويژه را در قالب 16 الي 17 نفر محصور كنيم، در حقيقت كميسيون‌هاي تخصصي را محروم از بررسي كارشناسي اين طرح كرده‌ايم.
مهدي كوچك‌زاده نيز در تذكر آيين‌نامه‌اي خود گفت:‌ طبق ماده 59 بايد براي مسائل مهم كميسيون ويژه تشكيل شود، اما اكنون اتفاق مهمي نيفتاده كه بخواهيم براي آن كميسيون ويژه تشكيل دهيم. لاريجاني در پاسخ به اين تذكر گفت: همان طور كه اجراي اصل 44 قانون اساسي يك اتفاق مهم بود و براي آن كميسيون ويژه تشكيل شد، براي اين موضوع نيز بايد كميسيون تشكيل شود.
رييس مجلس خطاب به كوچك‌زاده با يادآوري اين‌كه او هم جزو امضا‌كنندگان طرح تشكيل كميسيون ويژه است، از او سوال كرد. آيا شما فراموش كرده‌ايد كه اين طرح را خود شما هم امضا كرده‌ايد؟
يوسفي‌نژاد در موافقت با اين طرح گفت: مجلس بايد درباره اهداف و نتايج احتمالي و پايه‌هاي فكري و راهبردي طرح دولت اطلاعات داشته باشد.
مرادي نيز در تذكري آيين‌نامه‌اي گفت: هنوز بسته پيشنهادي دولت به صورت رسمي به مجلس ارائه نشده است و بخشي از اين بسته نياز به بررسي مجلس دارد كه زماني كه آن قسمت به مجلس و هيات رييسه داده شود، بايد مورد بررسي قرار گيرد.
لاريجاني در پاسخ به اين تذكر گفت: تذكر وارد نيست، زيرا اگر استناد به كميسيون مشترك مي‌كرديم، وارد بود؛ اما كميسيون ويژه در مورد مسائل مهم است، با آن‌كه ابعاد مختلف اين طرح را دولت مطرح كرد.
با اين حال طرح مذكور در حالي از تصويب گذشت كه برخي از نمايندگان همچنان از عدم ارائه جزييات آن به مجلس انتقاد دارند. چرا كه معلوم نيست كميسيون تشكيل شده از سوي مجلس قادر است راجع به چه چيزي به بحث و بررسي بنشيند.آن هم در شرايطي كه دولت هنوز جزييات طرح را به نمايندگان ارائه نكرده است و تنها در جلسات مختلف تنها به آسيب شناسي مشكلات اقتصادي پرداخته است.
در عالم سياست دو چيز ممكن است
در همين راستا الياس نادران كه از جمله مخالفان تشكيل كميسيون نيز بوده و به دنياي اقتصاد گفت كه در راي‌گيري راي مخالف به تشكيل كميسيون داده است، در ادامه گفت‌وگويش افزود: هنوز دولت هيچ برنامه مكتوب و مستندي را به دست نمايندگان نداده است.
در نشست اوليه برخي از نمايندگان و دولت و نيز در نشست عمومي مجلس و احمدي‌نژاد برخي از نمايندگان خواستار ارائه مستندات اين كار و اسناد آن شدند كه بتوانند از اين كار پشتيباني كنند، ولي هيچ سند و نوشته‌اي يا گزارش كارشناسي كه براساس آن سازوكارها و راهكارهاي اجرايي اين طرح ارائه شده باشد، هنوز تقديم مجلس نشده است.
نادران ادامه داد: من هيچ اطلاعي از اقداماتي كه در اين باره مي‌خواهد انجام بگيرد يا اين كه طرح مذكور همه جامع و همه جانبه است يا خير؟ ندارم.
نادران همچنين به جلسه احمدي‌نژاد با اقتصاددانان اشاره كرد و گفت: بايد در اين جلسات قبلا در خصوص طرح، كار كارشناسي صورت مي‌گرفت و جزييات آن قبلا در اختيار كارشناسان قرار مي‌گرفت تا بتوانند درباره آن اظهار نظر كنند. به گفته نادران هيچ نكته رو به جلويي درباره اين طرح برداشت نمي‌شود و نيز كمترين اطلاع‌رساني در اين باره صورت نگرفته است. نادران در پاسخ به اين سوال كه آيا اين طرح براي فرافكني و به مقاصد انتخاباتي ارائه شده است، به صورت تلويحي اين نكته را پذيرفت و به ذكر اين جمله بسنده كرد: در عالم سياست همه چيز ممكن است. نادران در عين حال در جمع خبرنگاران پارلماني نيز درباره اين طرح اظهار كرد: با بيان اينكه آنچه تاكنون دولت از طرح تحول اقتصادي بيان كرده، صرفا طرحي ناقص و تعجيلي براي اجراي قوانين معوق مانده برنامه سوم و چهارم توسعه بوده است، تاكيد كرد كه دولت هنوز مجموعه اقداماتي كه مي‌خواهد انجام دهند را نگفته است، بنابراين به تشكيل كميسيون ويژه در مجلس براي بررسي آن نيازي نيست.
الياس نادران نماينده تهران تصويب تشكيل كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي دولت در جلسه ديروز مجلس را موجب تضعيف كميسيون‌هاي تخصصي مجلس خواند و گفت: براي عضويت در كميسيون ويژه كانديدا نخواهم شد.
وي خاطر نشان كرد: آنچه هم اكنون در حال انجام است به اعتقاد من كار اساسي و فوق‌العاد‌ه‌اي نيست اجراي قانون برنامه چهارم است كه بعضي از مواد آن به صورت ناقص يا تعجيلي دارد صورت ‌مي‌گيرد.
نادران تاكيد كرد: هنوز مجموعه اقداماتي كه ‌مي‌خواهند انجام دهند را نگفته اند و تا به حال عمدتا بحث آسيب شناسي بوده كه اين آسيب شناسي هم در مستندات قانون برنامه سوم موجود است، هم درمستندات قانون چهارم است و حرف‌هاي جديدي نيست كه زده ‌مي‌شود.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس تصريح كرد : اين حرف‌ها، حرف‌هايي است كه 20 سال است در اين مملكت زده ‌مي‌شود، ولي اينكه براي حل آنچه ‌مي‌خواهند بكنند فراتر از قانون چيزي نگفتند و در قانون نيز تكليف روشن است. نادران مجددا تاكيد كرد: نيازي به تشكيل كميسيون ويژه نيست.

از نظر كارشناسان خارج از دولت هم استفاده مي‌كنيم
همچنين غلامرضا مصباحي‌مقدم رييس كميسيون اقتصادي مجلس نيز در گفت‌و‌گو با دنياي اقتصاد درباره اين كه كميسيون قرار است چه مساله‌اي را بررسي كند درحالي كه جزئيات طرح هنوز روشن نيست، با بيان اين كه دولت هنوز جزئيات مربوط به طرح مذكور را ارائه نكرده است، گفت: طبيعتا وقتي كميسيون از نمايندگان دولت دعوت مي‌كند، از آنها مي‌خواهد تا جزئيات طرح را براي كميسيون ارائه كنند يا اگر طرح مدون شده است، آن را بين نمايندگان عضو كميسيون توزيع كنند. مصباحي‌مقدم در عين حال افزود: در اين كميسيون از نظر كارشناسان خارج از دولت نيز استفاده خواهيم كرد.
رييس كميسيون اقتصادي تصريح كرد كه كميسيون ويژه بررسي طرح تحول، جزييات طرح را مطالبه خواهد كرد و اگر اين جزئيات مدون نشده باشد، دولت بايد در اين راستا اقدامات لازم را انجام دهد.
همچنين 30 نماينده براي عضويت در كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي طي نامه‌اي به هيات رييسه پيشنهاد شدند. كه نام آنها به شرح زير است:
شهرياري،غلامرضا مصباحي‌مقدم، علي اصغر زارعي، سيدمحمدرضا مير تاج‌الديني، دكتر شهرزاد، غفار اسماعيلي، ثروتي،رجايي، عزت ا... اكبري، سيد كاظم دلخوش،خباز، نريمان، هادي قوامي، انصاري، قرباني ساعدي، اميدوار رضايي، محمدعلي كريمي، حدادعادل، پيمان فروزش، عبداللهي، سيدحسين هاشمي،حسين هاشميان، علي‌اصغر گرانمايه‌پور، محمدرضا باهنر، ابوالفتح نيكنام، الياس نادران،كوچك‌زاده، عزت‌ا... يوسفيان، اسدا... عباسي.
به هر روي درمجموع روز چهارشنبه اعضاي 15 نفره اين كميسيون انتخاب مي‌شوند.
 دوشنبه 17 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن