تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805700557




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجلس براي بررسي طرح كميسيون ويژه تشكيل داد؛نگراني نمايندگان از طرح تحول اقتصادي دولت - احسان مهرابي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مجلس براي بررسي طرح كميسيون ويژه تشكيل داد؛نگراني نمايندگان از طرح تحول اقتصادي دولت - احسان مهرابي


دولت كار خود را مي‌كند و به تشكيل كميسيون ويژه مجلس هم توجه نمي‌كند. اين اعتقاد نمايندگان بدبين به تشكيل كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي دولت است اما عموم نمايندگان به تشكيل اين كميسيون خوشبين هستند و به همين دليل در جلسه علني ديروز مجلس تشكيل كميسيون ويژه‌بررسي طرح تحول اقتصادي دولت 180 راي موافق، 34 راي مخالف و 7 راي ممتنع را به خود اختصاص داد.

راي بالا‌ي اين كميسيون شايد از اين جهت بود كه در جلسه مشورتي رئيس مجلس با چهره‌هاي شاخص مجلس هشتم موضوع اين كميسيون طرح شده بود. در جلسه‌اي كه علي لا‌ريجاني با چهره‌هايي همچون محمدرضا خباز، جمشيد انصاري و محمدرضا تابش از اصلا‌ح‌طلبان و غلا‌معلي حدادعادل، احمد توكلي، روح‌الله حسينيان، غلا‌مرضا مصباحي‌مقدم، رضا عبداللهي و برخي از ديگر چهره‌هاي اصولگرايان را براي مشاوره درباره موضوعات مختلف برگزار كرده بود، تشكيل اين كميسيون مطرح شده بود.

نمايندگان مجلس با وجود راي به تشكيل اين كميسيون نگراني‌هاي زيادي را درباره طرح تحول اقتصادي دولت دارند و مهم‌ترين نگراني نحوه اجراي آن است.

نمايندگاني كه شعار نفت بر سفره مردم را به خاطر دارند، نگران هستند كه طرح تحولا‌ت اقتصادي نيز به عاقبت اين شعار دچار شود، از جمله محمدرضا خباز نماينده كاشمر و عضو فراكسيون اقليت مجلس كه با تشريح نگراني‌هاي موجود درباره طرح تحول اقتصادي دولت مي‌گويد: نگراني‌اي در بين نمايندگان مجلس وجود دارد كه اجراي اين طرح به سرنوشت شعار آوردن نفت بر سر سفره مردم دچار شود. به خاطر داريم قول‌هايي به مردم داده شد كه پول نفت بر سر سفره مردم آورده شود ولي بعد از مدتي برخي از مردم احساس كردند كه نه‌تنها نفت بر سر سفره‌شان نيامد بلكه نان برخي از سفره‌شان هم جمع شد.

تشكيل كميسيون ويژه جهت بررسي طرح تحول اقتصادي دولت در حالي انجام شد كه پيش از اين اعضاي فراكسيون اقليت طرح تشكيل كميسيون ويژه بررسي و مبارزه با تورم را داده بودند اين امر البته اعتراض برخي از نمايندگان را در جلسه ديروز مجلس سبب شد.

مصطفي كواكبيان نماينده سمنان و عضو فراكسيون اقليت مجلس با استناد به ماده 50 آيين‌نامه داخلي مجلس نسبت به عدم بي‌طرفي هيات‌رئيسه مجلس تذكر داد و گفت: 2 طرح مطرح است، اما متاسفانه دوستاني كه اين را در دستور آورده‌اند عنوان يك طرح را آورده‌اند، اما گويا نظر دوستان فقط تشكيل كميسيون‌ويژه براي طرح تحول اقتصادي دولت است. پيشنهاد ما اين است كه عنوان مهار تورم را هم اضافه كنيد، زيرا اكنون تورم و گراني مشكل مردم است. ‌

لا‌ريجاني در پاسخ به كواكبيان گفت: توضيح داده شد كه اين كميسيون هم بحث ساماندهي طرح تحول و هم تورم را بررسي مي‌كند، تا 2 كميسيون تشكيل نشود، ضمن آنكه هم قواي كشور بايد هم‌راي باشند و هم كميسيون‌هاي ويژه همكاري كنند. ‌

سخنان موافقان و مخالفان در صحن مجلس

در ابتداي نشست علني مجلس سيدمحمدحسن ابوترابي‌فرد با اشاره به ماده 59 آيين‌نامه داخلي در توضيح پيشنهاد تشكيل كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي دولت گفت: اين پيشنهاد با توجه به بحث تحول اقتصادي و پيشنهاد رياست‌جمهوري در مورد ارائه يك برنامه كلا‌ن در جهت مديريت يارانه انبوهي كه در نظام جمهوري اسلا‌مي ايران پرداخت مي‌شود، به منظور ساماندهي كشور مطرح شد و در گفت‌وگويي با نمايندگان، پيشنهاد كردند كه مجلس حضور فعال و موثري داشته باشد. براي آنكه مجلس با ابعاد، مبنا و اصول نظري برنامه مدون دولت براي اجراي طرح آشنا شود و طرح مورد بررسي قرار گيرد و گزارش منظمي به نمايندگان ارائه شود، مناسب است كه 15 نفر انتخاب شوند و اين موضوع مهم را در دستوركار خود قرار دهند و از دولت خواهش كنند تا اصول و مبناي طرح را به مجلس ارائه كنند و طرح در نشستي صميمي با حضور نمايندگان مورد بررسي قرار گيرد و نظر كميسيون‌هاي تخصصي توسط كميسيون ويژه دريافت شده و مجموعه بررسي به مردم و مجلس ارائه شود. ‌

نايب‌رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه تشكيل چنين كميسيوني ضروري و مناسب به نظر مي‌رسد، ادامه داد: اين پيشنهاد بعد از يك مذاكره و مشورتي كه با دوستان انجام شد، مطرح گرديده است، لذا از نمايندگان تقاضا مي‌شود با تشكيل اين كميسيون موافقت كرده و نمايندگاني را براي آن انتخاب كنند. ‌

وي ادامه داد: ضمنا اين كميسيون مي‌تواند علا‌وه بر ارتباط با كميسيون‌هاي تخصصي، با نخبگان ارتباط نزديكي برقرار كنند، زيرا اين مساله آن‌قدر مهم است كه ما به اجماع نظر نخبگان و اهل نظر و كارشناسان نيازمند باشيم. ‌

حسن ونايي نماينده مردم ملا‌ير در مخالفت با اين تقاضا گفت: 13 كميسيون تخصصي در مجلس داريم كه كارشناسان خوبي در آن حضور دارند، اما اگر كميسيون ويژه را در قالب 16 الي 17 نفر محصور كنيم در حقيقت كميسيون‌هاي تخصصي را محروم از بررسي كارشناسي اين طرح كرده‌ايم. بررسي طرح تحولا‌ت اقتصادي بسيار خوب است، اما نبايد بررسي آن را به 15 نفر محدود كرد، زيرا نمايندگان عضو چون عضو كميسيون خود هستند و چند مسووليت با هم بايد داشته باشند، بنابراين اين كار ابتري است. ‌

يوسفنژاد نيز در موافقت با اين طرح گفت: مجلس بايد درباره اهداف و نتايج احتمالي و پايه‌هاي فكري و راهبردي طرح دولت اطلا‌عات داشته باشد. ‌

موضع نمايندگان درباره طرح تحول اقتصادي

كميسيون اقتصادي مجلس فرم‌هايي را بين نمايندگان مجلس توزيع كرده و اولويت‌هاي اقتصادي كشور را جويا شده كه طرح تحولا‌ت اقتصادي دولت نيز در اين نظرخواهي لحاظ شده است.

محمدرضا خباز نماينده كاشمر و عضو فراكسيون اقليت مجلس با تشريح نگراني‌هاي موجود درباره طرح تحول اقتصادي دولت مي‌گويد: نگراني در بين نمايندگان مجلس وجود دارد كه اجراي اين طرح به سرنوشت شعار آوردن نفت بر سر سفره مردم دچار شود. به خاطر داريم قول‌هايي به مردم داده شد كه پول نفت بر سر سفره مردم آورده شود و بعد از مدتي برخي از مردم احساس كردند كه نه‌تنها نفت بر سر سفره‌شان نيامد بلكه نان برخي از سفره‌شان هم جمع شد.

غلا‌مرضا مصباحي‌مقدم رئيس كميسيون اقتصادي مجلس درباره اجراي اين طرح يادآور مي‌شود كه چنين طرح‌هايي بايد از نظر كارشناسي بررسي شود و با پختگي كامل ارائه گردد و براي اجراي آن نيز برنامه‌ريزي دقيقي انجام شود.

آثار و نتايج جانبي اجراي اين طرح‌ها بايد مدنظر قرار گرفته و براي چگونگي برخورد با آثار و عواقب آن بايد پيش‌بيني لا‌زم صورت گيرد.

رضا عبداللهي رئيس كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نيز گويا معتقد است كه اول بايد توزيع يارانه‌ها انجام شود و سپس شناسايي دهك‌ها.

وي ضمن استقبال از واقعي شدن قيمت‌ها و هدفمند شدن يارانه‌ها در طرح تحولا‌ت اقتصادي مي‌گويد: از كليات دفاع مي‌كنيم اما شايد در روش‌ها و جزئيات خواهان اصلا‌حاتي باشيم.

وي پيشنهاد مي‌كند كه فاز اول طرح تحولا‌ت اقتصادي شناسايي دهك‌ها نباشد و در ابتدا يارانه در اختيار همه مردم قرار گيرد. عبداللهي يكي از مزيت‌هاي اين امر را افزايش قدرت خريد مردم مي‌داند و مي‌گويد: بايد از اين مرحله عبور كنيم و يارانه را به همه مردم پرداخت كنيم و در روش‌هاي پرداخت هم مي‌توانيم بحث كنيم.

كاتوزيان رئيس كميسيون انرژي مجلس نيز با اشاره به مزيت‌هاي هدفمند شدن يارانه‌ها مي‌گويد: دولتي بودن قيمت‌ها و يارانه‌ها ما را از مزيت‌پذيري خيلي از محصولا‌ت دور كرده است و در نتيجه در بازار جهاني و داخلي با مشكل مواجه هستيم.

نماينده تهران با بيان اينكه در برنامه تحولا‌ت اقتصادي رئيس‌جمهور حذف همه يارانه‌ها در همه بخش‌ها مطرح است مي‌گويد: بر اساس شنيده‌ها در دهك‌هاي پايين يارانه‌ها به صورت مستقيم پرداخت مي‌شود چرا كه دهك‌هاي بالا‌ مشكل پيدا نمي‌كنند.

وي مي‌افزايد: مطالعات نشان مي‌دهد كه تغيير قيمت بنزين چيزي نزديك دو درصد در سبد دهك‌هاي بالا‌ اثر مي‌گذارد كه تغيير محسوسي نيست و اگر به دهك‌هاي پايين يارانه پرداخت شود عقب‌افتادگي مالي آنان جبران مي‌شود. ‌

نماينده تهران با اشاره به سوالا‌ت نمايندگان مجلس درباره طرح تحولا‌ت اقتصادي مي‌گويد: يك سوال درباره نحوه اجراي اين طرح است چرا كه دهك‌ها و شاخص اندازه‌گيري بايد مشخص شود.

وي انجام تبليغات و فرهنگ‌سازي را از ضرورت‌هاي اجراي اين طرح مي‌داند و مي‌گويد: اگر به يك خانواده 400هزار تومان يارانه داده شود بايد ديد اين هزينه صرف خريد نان و سوخت مي‌شود يا مبل؟ اين امر بايد فرهنگ‌سازي شود و مردم با نحوه هزينه‌كرد يارانه‌هايي كه به صورت نقدي يا غيرنقدي داده مي‌شود آشنا شوند.

كاتوزيان با بيان اينكه پكيجي كه به صورت يارانه داده شود يك سيستم اجتماعي است كه به صورت ورودي به سيستم داده مي‌‌شود و اين سيستم به اين موضوع واكنش نشان مي‌دهد، گفت: مسيري كه طي شود بايد كم‌هزينه‌تر و پرفايده‌تر باشد و اين نياز به كار كارشناسي دارد كه دهك‌ها چگونه شناسايي شوند و يارانه چگونه به آنها پرداخت شود.

وي افزود: ما ورودي‌ها را نمي‌دانيم و خروجي‌ها را نه ما مي‌دانيم و نه دولت و به نظرم دولت تجزيه و تحليل كافي درباره اين موضوع ندارد.

رئيس كميسيون انرژي مجلس با اشاره به تشكيل كميسيون ويژه مجلس گفت: تشكيل اين كميسيون براي اين بوده است كه ورودي‌ها را از دولت بگيرد و دولت هم با آغوش باز از اين موضوع استقبال كرده و قول همكاري به ما داده است.

وي درباره اقدامات مجلس درباره برنامه تحول اقتصادي دولت گفت: كاري كه ما با تشكيل كميسيون ويژه مي‌توانيم انجام دهيم اين است كه با مشاوران ورودي و خروجي اين طرح را تحليل كنيم. ممكن است در برخي موارد احتياج به قانون داشته باشيم و اين در حيطه وظايف مجلس است كه قانون تصويب كند.

رئيس كميسيون انرژي مجلس توافق مسوولا‌ن عالي روي طرح تحولا‌ت اقتصادي را از جمله ضرورت‌هاي اجراي اين طرح ذكر كرد.

مهدي سنايي نماينده مردم نهاوند با اشاره به آثار تورمي احتمالي ناشي از طرح تحول اقتصادي تاكيد دارد مجلس نسبت به اهداف اين طرح و كارآمدي آن متقاعد نشده است و بايد جلسات بيشتري براي بررسي و مطالعه اين طرح برگزار شود. ‌

وي با بيان اينكه اين طرح مي‌تواند عوارض تورمي و اقتصادي براي مردم داشته باشد افزود: نمايندگان معتقدند كه اين طرح با توجه به اينكه زيربناهاي ساختاري اقتصاد كشور را مورد توجه قرار مي‌دهد بايد به صورت گسترده‌تر كارشناسي شود و اهداف و برنامه‌هاي آن شفاف‌تر بيان شود.

نماينده مردم نهاوند در مجلس با اشاره به جلسه مشترك دولت و مجلس و توضيح رئيس‌جمهور درباره طرح تحول اقتصادي نيز تصريح كرد: نمايندگان نسبت به اهداف اين طرح و كارآمدي آن چندان متقاعد نشدند.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران افزود: برخي از نمايندگان بحث رفراندوم را براي اجراي اين طرح مطرح كردند كه صرف نظر از اينكه برگزاري رفراندوم واقعا در اين زمينه ضرورتي داشته باشد يا نه، اما طرح اين موضوع نشان مي‌دهد كه اين امر چون با معيشت مردم به صورت كلي سرو كار دارد بايد با دقت بيشتري با آن برخورد كرد.

سنايي خاطرنشان كرد: بايد جلسات بيشتري براي بررسي و مطالعه اين طرح برگزار شود و اهداف و برنامه‌هاي آن دسته‌بندي شود. ممكن است در حوزه‌هايي اين ضرورت احساس شود كه اقداماتي صورت گيرد اما در حوزه‌هايي ضرورت انجام تحول در شرايط فعلي وجود نداشته باشد.

اين نماينده مجلس در خصوص زمان اجراي اين طرح اظهار داشت: اقدامات سريع در تصميم‌گيري بسيار خوب است اما در حوزه تجديد يا جابه‌جايي ساختارها و از بين بردن ساختارهاي قديمي بايد با كار بسيار تخصصي و كارشناسي انجام شود.وي افزود: نياز كنوني كشور ما بيش از هر چيز در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و مديريتي تصميم‌گيري‌هاي كارشناسي و استفاده بيشتر از نظرات متخصصان و مشاوران است و دولت بايد در اجراي اين طرح از نظرات كارشناسان مختلف استفاده كند.محمدرضا محسني نماينده مردم سبزوار در مجلس نيز در نطق پيش از دستور خود با بيان اينكه دولت ديدگاه‌هاي اقتصادي خود را به صورت مستمر دنبال مي‌كند، گفت: مجلس شوراي اسلا‌مي نيز بايد در كميسيون ويژه‌اي به اين مهم بپردازد و در جهت رفع مشكلا‌ت اقتصادي مردم گام بردارد.محسني خاطرنشان كرد: نمايندگان مجلس شوراي اسلا‌مي قبل از اينكه تعطيلا‌ت مجلس آغاز شود بايد طرحي در خصوص رفع تورم و مشكلا‌ت اقتصادي مردم تدوين و ارائه كنند. ‌ جمشيد انصاري عضو كميسيون اقتصادي مجلس هشتم تاكيد كرد: تشكيل كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي به دليل بررسي موضوع و يادآوري ضرورت‌ها به نمايندگان و دولتمردان است.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

مشاهده خبر بعدي

------------
 دوشنبه 17 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن