تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816760903




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - ورود 120 هزار رأس دام، پارك ملي لار را در وضعيت بحراني قرار داد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: جامعه - ورود 120 هزار رأس دام، پارك ملي لار را در وضعيت بحراني قرار داد
جامعه - ورود 120 هزار رأس دام، پارك ملي لار را در وضعيت بحراني قرار داد

ايسنا: در حالي كه پارك ملي «لار» يكي از مهم‌ترين زيستگاه‌هاي جانوري و گياهي و سرمنشاء آب شرب تهران محسوب مي‌شود و بر اساس قوانين پارك‌هاي ملي هرگونه تعليف دام در اين منطقه ممنوع است، گزارش‌هاي دريافتي حاكي‌ است ورود بيش از 120 هزار راس دام اين پارك ملي را در مرحله بحراني قرار داده است. پارك ملي لار در دامنه جنوبي مرتفع‌ترين نقطه ايران در رشته‌كوه‌هاي البرز، با مساحت 31 هزار هكتار در 70 كيلومتري شمال‌‌شرقي شهر تهران قرار دارد. اين منطقه در سال 1354 با وسعت 73 هزار و 500 هكتار با عنوان «پارك ملي» تحت حفاظت قرار گرفت و از سال 1361 تا سال 1381 طبق مصوبه شوراي‌عالي حفاظت محيط زيست به عنوان منطقه حفاظت شده و از آن تاريخ تا كنون به عنوان پارك ملي اداره مي‌شود. بر اساس قوانين پارك ملي به محدوده‌اي از منابع طبيعي كشور اعم از جنگل، مرتع و بيشه‌هاي طبيعي و اراضي جنگلي و دشت و آب و كوهستان اطلاق مي‌شود كه نمايانگر نمونه‌هاي برجسته‌اي از مظاهر طبيعي ايران باشد و به منظور حفظ هميشگي وضع زندگي و طبيعت آن و همچنين ايجاد محيط مناسب براي تكثير و پرورش جانوران وحشي و رشد رستنيها در شرايط كاملا طبيعي تحت حفاظت قرار مي‌گيرد. در پارك‌هاي ملي، تيراندازي، شكار، تعليف احشام، قطع درختان ممنوع است و ورود و عبور از اين پارك‌ها نيز تابع دستورالعمل سازمان حفاظت محيط زيست است. با اين حال چراي حجم زيادي دام در پارك ملي لار آنهم در كنار تابلو پارك تعجب‌برانگيز است!؟

دكتر صدوق، مديركل محيط زيست استان تهران در اين خصوص گفت: در حالي كه پارك ملي لار تنها ظرفيت چراي 45 هزار راس دام را دارد، متاسفانه امسال بيش از 120 هزار راس دام به اين پارك ملي هجوم آورده‌اند. وي دليل اين امر را خشكسالي عنوان كرد و گفت: متاسفانه چراي بي‌رويه دام در پارك ملي لار موجب بحراني شدن وضعيت اين پارك ملي شده است.
مديركل محيط زيست استان تهران با اشاره به اينكه سازمان امور عشاير و منابع طبيعي متاسفانه از ورود دام به پارك ملي لار حمايت مي‌كند، افزود: به‌رغم تلاش ماموران محيط زيست متاسفانه نتوانستيم جلوي ورود دام‌ها را به اين پارك ملي بگيريم.
وي با اشاره به اينكه معضلات و مشكلات پارك ملي لار هم‌اكنون از توان ما خارج است، افزود: موضوع پارك ملي لار مسئله‌اي ملي است و با توجه به اينكه بخش عمده‌اي از آب شرب تهران از اين پارك ملي و سد آن يعني سد لار تامين مي‌شود بايد مراجع تصميم‌گير در اين خصوص نظارت داشته باشند. مديركل محيط زيست استان تهران با اشاره به اينكه متاسفانه سازمان حفاظت محيط زيست تنهاي تنهاست، افزود: در عين حال محيط زيست مظلوم بوده و مورد بي‌توجهي از سوي ارگان‌ها قرار مي‌گيرد. وي در پايان خواستار توجه جدي براي نجات اين پارك ملي شد و به ايسنا گفت: تنها ارتقاي سطح حفاظتي مناطق كارساز نبوده و بايد مسائل مهم و پايه‌اي مناطق علاوه بر تامين نيرو و امكانات مورد نياز حل شود. گفتني است ارتفاعات بلند و زيستگاه‌هاي امن در دو سوي دره زيباي لار بر عظمت اين پارك ملي افزوده و چشم‌اندازها، چشمه‌سارها و رودخانه‌هاي پرآب همه نشاني از استواري و جذابيت اين منطقه پرطراوت دارد. پوشش گياهي منطقه اكثرا مرتعي است و از انواع گندميان پايا، بوته‌زارها و پوشش‌هاي آلپي تشكيل شده و در نقاط مرتفع، گونه ارس كه در برخي مناطق از تراكم نسبتا خوبي برخوردار است، گسترش دارد.
گونه‌هاي مهم گياهي منطقه را انواع گياهان دارويي، صنعتي و غذايي مانند قارچ، كاسني، باريجه، آويشن، موسير، پيازك، والك، كنگر، گزل، گلپر، چاي كوهي، كما، گل گاوزبان، اسپند، شيرين‌بيان، چوبك، بارهنگ، شنگ و شقايق وحشي تشكيل مي‌دهند.
گونه‌هاي جانوري منطقه متشكل از پستانداراني نظير كل و بز، قوچ و ميش البرز مركزي، خرس قهوه‌اي، پلنگ، گرگ، روباه، گراز و گربه وحشي هستند. از جامعه پرندگان، انواع پرندگان بومي و مهاجر نظير كبك، عقاب، دليجه، كبك دري، سارگپه و درنا در اين منطقه حضور دارند. خزندگان و دوزيستان موجود در اين منطقه را جانوراني مانند افعي دماوندي، افعي البرزي، مارمولك، بزمجه، لاك‌پشت و قورباغه تشكيل مي‌دهند. از آبزيان بارز منطقه، ماهي قزل‌آلاي خال قرمز را مي‌توان نام برد.
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن