تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805546589




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - امان از خودشيفتگي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سياست - امان از خودشيفتگي
سياست - امان از خودشيفتگي

راديو سراسري گفت‌وگو در ميزگردي به مناسبت سالگرد عزل «ابوالحسن بني‌صدر» اولين رئيس‌جمهور ايران به بررسي و نقد عملكرد او و نيز خيانتكار بودن يا نبودن بني‌صدر پرداخت. در اين برنامه «محمدجواد مظفر» مدير انتشارات كوير و «علي شكوهي» معاون فرهنگي موسسه جام‌جم شركت داشتند. بخش اول اين ميزگرد روز پنج‌شنبه به چاپ رسيد و اكنون بخش دوم و پاياني آن را مي‌خوانيد:

دلايل بني‌صدر براي تعويق انتخابات چه بود؟
مظفر : درباره تدوين قانون اساسي اختلافات جدي وجود داشت و در گفت‌وگويي كه در دهمين سالگرد انقلاب با سران كشور داشتيم نيز آقاي هاشمي رفسنجاني بيان كردند كه اگر تجربه الان را داشتيم اينگونه عمل نمي‌كرديم. وي در ادامه، سخنان باشكوهي درباره انتخابات اظهار داشت؛ امام در پنج‌شنبه چهارم بهمن‌ماه در حالي‌كه در بيمارستان قلب بستري بود صحبتي را براي مردم كردند و در آن گفتند بهتر است آنهايي كه مي‌دانند انتخاب نمي‌شوند با آنهايي كه برنده مي‌شوند اجماع كنند تا ما سرشكسته نشويم. در مقابل 10 ميليون راي بني‌صدر، حبيبي تنها توانست 470 هزار راي به دست آورد و در رابطه با سخنان امام هم آقايان كانديداي رياست جمهوري در شوراي انقلاب قرار بود جمع شوند و با هم توافق كنند كه به نفع هم كنار روند كه در اين جلسه شيخ فضل‌الله محلاتي، قطب‌زاده و حبيبي هم بودند و بني‌صدر با تاخير زياد حاضر شد و در نهايت كانديداها موفق به تفاهم درباره كنار رفتن نشدند.
شكوهي: در انتخابات آن زمان شوراي نگهبان نبود و 100 نفر كانديدا بودند و امام براي پر كردن جاي شوراي نگهبان، محمد موسوي‌خوئيني‌ها را مامور اين كار كرد كه در نهايت ابوالحسن بني‌صدر، حسن آيت، داريوش فروهر، صادق قطب‌زاده، احمد مدني، صادق طباطبايي، كاظم ثامني، حسن حبيبي و مكري به عنوان كانديدا پذيرفته شدند. روحانيت مبارز ايران نقش پررنگي در راي آوردن بني‌صدر داشت و آيت‌الله مهدوي‌كني در اين باره بعد‌ها گفت كه معلوم بود بني‌صدر راي مي‌آورد ولي ما با حمايت مي‌توانستيم نفوذ بيشتري در امور داشته باشيم.
مظفر: او پس از رياست جمهوري به ندرت به جلسات شوراي انقلاب مي‌آمد، در ايام انتخابات رياست جمهوري حزب جمهوري اسلامي، حسن آيت و جلال‌الدين فارسي به شدت بني‌صدر را رواني كردند و به همين ترتيب او به شدت به دنبال اين بود كه پس از انتخاب شدن آنها را محدود كند و دفتر همكاري‌هاي مردم با رئيس‌جمهور را تاسيس كرد. وي افزود: مجلس اول آزادترين و دموكراتيك‌ترين مجلس بود و در انتخابات نخست‌وزيري كه حزب جمهوري اسلامي احساس غبن مي‌كردند گزينه‌هاي بني‌صدر يعني عليرضا نوبري و يا عزت‌الله سحابي در صورت عدم‌پذيرش نوبري را رد كردند و مرحوم رجايي به بني‌صدر تحميل شد زيرا شهيد رجايي گرچه يكي از گزينه‌هاي بني‌صدر بود ولي گزينه اول نبود.
چه عواملي موجب عزل بني‌صدر شد؟
شكوهي: بني‌صدر از نظر شخصيتي آدم خودشيفته‌اي بود و كتاب كيش شخصيت را در وصف خودش نوشته است و از مصاديق آن نيز مي‌توان به عدم‌عدول از ديدگاه خود و عقل جمعي اشاره كرد. محاصره شدن بني‌صدر از سوي تشكيلات مجاهدين خلق از ديگر عوامل عزل اولين رئيس‌جمهور ايران بود.
آيا بني‌صدر توانست در دوران رياست جمهوري خود اقداماتي را انجام دهد؟
مظفر: در مسئله بهره بانكي و وام براي مسكن او توانست طرح‌هاي قابل‌توجهي را براي وام ارائه دهد و در سياست خارجي نيز به سمت آرام‌سازي و عادي‌سازي رابطه با غرب اقدام نمايد، ضمن اينكه بايد در نظر داشته باشيم بني‌صدر در پنجم بهمن 1358 انتخاب شد و در هفتم خرداد مجلس تاسيس و در 31 شهريور 59 نيز وارد جنگ شديم. بني‌صدر به تكنوكرات‌ها و تخصص اهميت زيادي مي‌داد، بنابراين ارتش را مقدم به سپاه مي‌دانست و به حرف ارتشي‌ها در اين‌باره كه چه ميزان اسلحه به خط مقدم برود گوش مي‌داد.
شكوهي: در آن دوران و با اضمحلال ارتش نمي‌شد به اين نيرو خيلي اعتماد كرد و حتي زماني كه امام او را از فرماندهي كل قوا عزل كرد يعني در 22 خرداد 60 و طرحي نيز براي عدم‌كفايت او عرضه شد، بني‌صدر به مجلس نرفت و حاضر به دفاع از خود نشد و در مقطع عزل نيز تصميم به مقاومت و مخالفت با نظام گرفت در حالي‌كه حتي در آن زمان هم امام (ره) راضي نبودند كه ايشان خارج از كشور برود و ضدانقلاب شود.
چرا بني‌صدر فرار كرد؟
شكوهي: مجاهدين خلق حيات خود را به بني‌صدر گره زده بودند و ديگر نمي‌توانستند به حيات خود ادامه دهند و وارد مشي مسلحانه شدند، پس از عزل بني‌صدر آنها بيانيه صادر كردند كه اگر او را عزل كنيد عواقبش با شماست، يعني هشدار براي جنگ چريكي دادند و خود را براي جنگ مسلحانه آماده كردند و دست به كاري زدند كه نتيجه‌اي جز تحقير بني‌صدر نداشت. حجت‌الاسلام هادي غفاري از نمايندگان دور اول مجلس و استيضاح‌كنندگان بني‌صدر نيز در تماس تلفني با راديو گفت‌وگو گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي،نيروهاي مخلص انقلابي و عده‌اي فرصت‌‌طلب كه بر موج انقلاب سوار شدند تا بر منافع شيطاني خود و پليد دشمنان برسند، در ايران شكل گرفتند. اينان كساني بودند كه داراي هواهاي نفساني بوند و هوادار هواهاي شخصي خود بودند و توانستند به قدرت برسند، مشكلي در مردم ما وجود دارد كه غريب پسندند و گاه نيروهاي خود را مي‌گذارند و ياران خود را عقب مي‌اندازند و به نيروهاي جديدي كه امتحانات خود را پس نداده‌اند نزديك مي‌شوند، اين يك مشكل فرهنگي است و اميدواريم حل شود و مردم نيز قدر نيروهاي اصيل خود را بدانند.
آيا مي‌توان لفظ خائن را درباره بني‌صدر به كار برد؟
مظفر: من اين مفهوم خيانت به معناي اينكه آدمي مامور سرويس‌هاي خارجي بود، راي مردم را به سرقت برد، رئيس‌جمهور ايران شد، امام و رهبري تيزبين را فريب داد و بعد اهداف و اغراض خائنانه خود را ادامه داد مخالفم.
شكوهي: بني‌صدر قدر خود، توانمندي‌ها و اينكه رئيس‌جمهور است را ندانست، بني‌صدر مي‌توانست بماند اما وارد حوزه‌هايي شد كه باخت.
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن