تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813182245




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در همايش حقوق بشر دوستانه از منظر اسلام و حقوق بين الملل مطرح شد: براساس وظيفه و فطرت حقوق بشر را دنبال كرده و به آن رونق مي‌دهيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در همايش حقوق بشر دوستانه از منظر اسلام و حقوق بين الملل مطرح شد: براساس وظيفه و فطرت حقوق بشر را دنبال كرده و به آن رونق مي‌دهيم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

همايش «حقوق بشر دوستانه از منظر اسلام و حقوق بين الملل معاصر» صبح امروز در مركز جامع علمي - كاربردي هلال برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا، دكتر موسوي دبير كل جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در سخنراني افتتاحيه اين همايش، گفت: حقوق بين الملل بشر دوستانه از نظر مكتوب عمر زيادي ندارد هر چند به لحاظ عرفي اصولي تحت اين عنوان از ابتدا رعايت مي‌شده است.

وي با بيان اين مطلب، تصريح كرد: نقطه ضعف همه قوانين و پروتكل‌هاي بين المللي در زمينه حقوق بشر دوستانه به دنبال داشتن مواضع انفعالي است يعني همگي اين مقررات در پي اتفاقات ناگوار و فجايع دلخراشي به تصويب رسيده است.

موسوي با تاكيد بر لزوم ايفاي نقش ايران به عنوان نقشي محوري در پيشبرد حقوق بشر دوستانه، افزود: همه دنيا به تاريخ ما معتقدند و ما از اين جهت مي‌توانيم در دنيا حرف اول را بزنيم اگر چه در گذشته كوتاهي‌هايي وجود داشته اما مكتب ما مكتبي طلايي است.

دبير كل جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران مناديان امروز حقوق بشر را مروجان مدرنيزه كردن كشورهاي عربي و ثروتمند از بعد نظامي و تسليحاتي برشمرد و اظهار داشت: من فكر مي‌كنم در صورت بسيج كردن همه توانايي‌هاي كشور و با توجه به ظرفيتي كه در كشور ما وجود دارد، وجدان‌هاي پاك جهان دور كشور ما حلقه مي‌زنند و اين حلقه روز به روز قطورتر و محكم تر خواهد شد.

موسوي با اشاره به نبردهاي مختلف در تاريخ كهن ايران، خاطرنشان كرد: همه اين نبردها براي بشر امروزي درس است اما متاسفانه روي آن كار عميقي صورت نگرفته و گام محكمي براي بررسي آن برداشته نشده است.

وي اضافه كرد: ما بايد از تاريخ خود و ويژگي‌هاي صدر اسلام استفاده كنيم و خلاء موجود در دنيا را از لحاظ تحقق واقعي حقوق بشر دوستانه به عنوان يك ليدر پوشش دهيم.

موسوي خاطرنشان كرد: آينده بشر نگران كننده است و قابل پيش بيني نيست. تحولات علمي به قدري سريع صورت مي‌گيرد كه جنگ‌ها و مشكلات آينده بشر مانند مشكلات امروز او نخواهد بود. بر همين اساس ما بايد بتوانيم مركزي مطالعاتي براي دنبال كردن پژوهش‌ها به صورت روزآمد داشته باشيم و از اين رهگذر بتوانيم به جايگاهي بازدارنده در عرصه بين الملل دست يابيم تا با تضمين امنيت خود و منطقه، كاري استراتژيك صورت دهيم.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام و المسلمين موسوي مشاور فرهنگي دبير كل جمعيت هلال احمر نيز در اين در همايش طي سخناني با اشاره به بعد فيزيكي و روحاني وجود انسان، تصريح كرد:‌ اگر بشر جايگاه خود و خدا را نشناسد از كرامت انساني بهره‌اي نخواهد برد و شعارهاي حقوق بشردوستانه و امثال آن در جايي تحقق مي‌يابد كه جايگاه وجودي انسان در نظام خلقت، تبين و تفسير شده باشد.

به گزارش ايسنا، همچنين پورحيدري رييس مركز علمي - كاربردي هلال نيز طي سخناني در اين همايش، اظهار داشت: اگر ما به مليت ايراني و هويت اسلامي خود باور پيدا كنيم و سعي در نهادينه كردن اين دو در وجودمان داشته باشيم، منابع انساني و مالي ما براي عرض اندام ايران در جهان كافي است.

وي با اشاره به مطرح شدن حقوق بشردوستانه از سوي برخي كشورها در چارچوب‌هاي سياسي، گفت: ما اهداف خيرخواهانه‌ي اين حقوق را سرسختانه دنبال مي‌كنيم و هرگز قبول نداريم كه ديگران دلشان براي بشر مي‌سوزد و مي‌خواهند ما را هم مجاب به دلسوزي براي بشريت كنند. ما براساس وظيفه و فطرت خود حقوق بشر را تبيين و دنبال كرده و به آن رونق مي دهيم.

به گزارش ايسنا، ‌دكتر منصوري مدير كل حقوقي دفتر نمايندگي ولي فقيه در جمعيت هلال احمر نيز در اين همايش با تشريح سير تدوين و مطالعه حقوق بشردوستانه در اسلام، اظهار كرد:‌ مبناي حقوق بشردوستانه كرامت انساني است و اديان الهي فارغ از افتراقات و اختلافات در بحث تشريع و قوانين، در نگاه به انسان به عنوان يك موجود كمال طلب داراي نقطه‌ي مشتركي هستند.

وي افزود: انسان از منظر اسلام داراي دو بعد حقي و خلقي است و كرامت او از صفات الهي سرچشمه مي گيرد.

مدير كل حقوقي دفتر نمايندگي ولي فقيه، مسائل مرتبط با تدوين حقوق بشردوستانه را داراي ريشه‌هاي بنيادين در اصول و قواعد كلي اسلام برشمرد و خاطرنشان كرد: از نظر تدوين و مطالعه اين حقوق، كتابي به نام «جامع السير الكبير» در عالم اسلام وجود دارد كه به مباحث حقوق بشردوستانه پرداخته و بر گرفته از افكار محمدبن حسن شيباني يكي از دو شاگرد ابوحنيفه است.

به گزارش ايسنا، مهرداد اشراقي رييس دبيرخانه كميته‌ي ملي حقوق بشر دوستانه نيز طي سخناني با بيان اينكه رفتار انساني و بدون تبعيض از سوي طرفين مخاصمه بايد مورد توجه قرار گيرد، به تشريح اصول بنيادين اين حقوق پرداخت.

انتهاي پيام
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 441]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن