تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814682352




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شكار غيرمجاز حيوانات وحشي تهديدي براي انقراض نسل آنها در جنگلهاي ايلام


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: شكار غيرمجاز حيوانات وحشي تهديدي براي انقراض نسل آنها در جنگلهاي ايلام
دشتي مملو از درختان بلوط، كه شاخ در شاخ هم زمين را فرش كرده، آسمان آبي و زيبا، چشمه‌هاي جوشان در ميان صخره‌ها حيات را در كوههاي سر بر فلك كشيده ايلام جاري ساخته است.

رقص پروانه‌ها بر روي گلهاي وحشي نرگس و آلاله و بابونه، تلالو خورشيد در ميان شاخ و برگ درختان، صداي دلنشين كبكهاي خوش الحان، رقص باد در ميان درختان و كمي آن سوتر جست و خيز آهوكان زيبا چشم اين تابلو زيباي خلقت را ديدني كرده است.

شغالها به دنبال هم مي‌دوند، خرگوشهاي زيبا در ميان بوته‌ها جست و خيز مي‌كنند، گرازهاي وحشي به صورت گله‌اي با دويدن خود زمين را به حركت درمي‌آوند.

كفتارها، گربه‌هاي وحشي، خرسهاي قهوه‌اي و بزرگ، پرواز عقابها و ديگر پرندگان در آسمان تابلوي خلقت را در پهنه جنگلهاي وسيع ايلام در مناطق "كولك"، " ميمه" و "مانشت" تماشايي تر كرده است.

اينجا هنوز هم قانون قانون جنگل است و حق شكار با زورمندترين و قويترين حيوان جنگل بوده و ديگر حيوانات، يا از بقاياي مردارها تغذيه مي‌كنند و يا با شكار حيوانات كوچكتر براي بقاي و تامين غذاي خود تلاش مي‌كنند.

شادي زندگي و آرامش تا زماني در اين جنگلها حاكم است كه پاي موجودي به نام انسان به آنها باز نشود.

اما، صداي شكستن شاخ و برگها به گوش مي‌رسد، بوي موجودي غريبه شامه‌ها را تيزتر مي‌كند، همه حيوانات با حس غريزي كه دارند خطر را احساس مي‌كنند.

حيوانات از كوچك و بزرگ با چشماني گرد، با جنبش گوشها و يا دم خود خطر را احساس مي‌كنند، هر كدام آماده فرار به راهي مي‌شوند.

چشماني در پشت دوربين شكار، تابلوي زيباي خلقت را مي‌پايد، و پس از جستجوي زياد لبخندي از ديدن آهوها و كلهاي وحشي بر لب مي‌نشاند.

صدا در ميان كوه و جنگل مي‌پيچد" تق" ... و آنگاه بوي خون دشت را فرا مي‌گيرد، چشمان زيباي آهو همچنان خيره مانده و خون از بدنش جاري مي‌شود.

صداهاي پياپي شليك گلوله تفنگ از هر سو دشت و جنگل را ناامن ساخته و باعث وحشت و ترس حيوانات شده است، هر كدام در پي يافتن پناهگاهي به سويي پا به فرار مي‌گذارد.

مسوول نظارت و بازرسي محيط زيست ايلام در خصوص شكار غير مجاز در استان گفت: از سال گذشته تاكنون ‪ ۷۹‬شكارچي غير مجاز كه اقدام به شكار حيوانات كرده‌اند در استان دستگير شده اند.

"غلامرضا ابدالي" در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين افراد اقدام به شكار غير مجاز حيواناتي همچون تيهو، خوك ، كل و بز وحشي، خرگوش، تشي و خرس قهوه‌اي كرده‌اند.

وي، شكار غير مجاز پرندگاني همچون كبك ، كبوتر، دراج ، باقرقره و صيد غير مجاز ماهي را از ديگر اقدامات غير قانوني اين شكارچيكان عنوان كرد.

وي گفت: سازمان حفاظت محيط زيست در برخي موارد اقدام به صدور پروانه شكار مي‌كند و كساني كه پروانه شكار و يا صيد نداشته باشند دستگير و تحويل مراجع قضايي مي‌شوند.

وي افزود: سال گذشته در همين راستا ‪ ۳۵۷‬برگ پروانه شكار مجاز در استان براي شكارچيان صادر شد.

وي گفت: شكار پستانداران همچون كل و بز، قوچ و ميش ، خرس قهوه‌اي و پلنگ به دليل اينكه جمعيت آنها با تهديد انقراض در استان مواجه بوده، ممنوع است و با متخلفان برخورد شديد قانوني مي‌شود.

وي افزود: اداره حفاظت محيط زيست ايلام در سال دو مورد به آمارگيري از پرندگان و پستانداران مي‌پردازد و نتايج آن جهت مطالعات علمي و صدور پروانه‌هاي شكار و صيد در سالهاي آتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي گفت: اكنون ‪ ۳۲‬گونه انواع جانور پستاندار و ‪ ۱۸۲‬گونه پرنده در استان ايلام زندگي مي‌كنند.

وي، از شهروندان ايلامي خواست درصورت مشاهده هر گونه تخلف و شكار غير- مجاز حيوانات وحشي به گشت‌هاي حفاظتي محيط زيست استان گزارش دهند.

‪ ۲۱۰‬هزار و ‪ ۴۰۰‬هكتار تحت مديريت حوزه محيط زيست ايلام است كه شامل آثار طبيعي ملي، مناطق حفاظت شده كبيركوه ، مانشت و قلارنگ و جنگلهاي حفاظت شده كبيركوه و دينار كوه ومناطق شكارممنوع "كولگ"، "بينا" و "بيجار" است.ك/‪۴‬ ‪۱۱۳۹/۶۳۳/۷۱۷۷‬
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن