تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دانشمندان وارثان پيامبران هستند
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806794844




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخن روز/آتش بس در نوار غزه ؛ در انتظار آتشي ديگر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سخن روز/آتش بس در نوار غزه ؛ در انتظار آتشي ديگر
خبرگزاري مهر - گروه بين الملل : داستان آتش بس در نوار غزه نه موضوعي جديد است و نه موضوعي قديمي. جديد نيست، زيرا تا كنون صد بار مطرح شده است، قديمي هم نيست چون تا كنون حتي يك بار هم تحقق نيافته است.

براي يهودياني كه نمي توانند كابوس تاريخي چند هزار ساله قوم خود را فراموش كنند و به قول ظريفي، هميشه در تونل تاريخ به سر مي برند نوار غزه هنوز به وظيفه تاريخي خود در قبال قوم يهود عمل مي كند. زماني عين الشمس شمالي ترين پايگاه مصر باستان بود و دژ مهيب آن، كه معبد خداي رع، خداي آفتاب را در خود داشت؛ از ورود يهوديان آواره در صحراني سينا به سرزمين موعود جلوگيري مي كرد و آنها هم اسم ارض ملعون بر آن نهاده بودند.

جداي از بازي اصل و نسب كه يهوديان خيلي آن را دوست ندارند؛ جماعتي كه در اين برهه از تاريخ، آن قطعه از كره زمين را در اشغال دارند احساس مي كنند كه اين ارض ملعون هنوز هم نكبت چند هزار ساله را به رخ آنان مي كشد.

تاريخ معاصر آن قدرهم كودن نيست كه سخنان آتشين جمال عبدالناصر رهبر مصري و دو آتشه قوم پرستان عرب را فراموش كند نه آن توپوق معروف ناصري درباره خليج فارس از اقيانوس اطلس تا خليج فارس يا من "المحيط الاطلسي الي الخليج الفارسي" كه بلاي جان دارو دسته اش شده است و نه تعهد و رسالت تاريخي مصر در آزادي فلسطين را و البته نه يك دو جين شعار تو خالي ديگر را.

مصري ها تكنوكرات اين بار كت و شلوار و كراوات ميانجيگران اتوكشيده بين المللي را بر تن كردند وتوانستند آتش بس نيم بند و متزلزلي را بين جنبش حماس و اسرائيل علم كنند كه معلوم نيست چه وقت به زمين گرم خواهد خورد.

نكته اينجاست برقراري آتش بس بين اين دو دشمن قديمي، قبل از آنكه لبخندهاي گرم و چهره هاي الكي خوش بخواهد؛ نيازمند زمينه و اساسي است كه مطلقا وجود خارجي ندارد.

در حال حاضر از ميان آن همه پرونده راكد و بايگاني شده در سرزمينهاي اشغالي، دو پرونده اصلي، حماس و اسرائيل را به جان يكديگر انداخته است. اول پرونده تبادل آتش مستمر بين طرفين يا تبادل موشك دست ساز خانگي در برابر انواع جنگ افزارهاي كشتارجمعي ساخت آمريكا؛دوم پرونده ايران يا همانكه نامش را پرونده شاليت نهاده اند؛ جوانكي اسرائيلي كه به اسارت حماس در آمده است و رژيم متبوعش اصرار دارد با تحميل نقش اول اين بازي به او، تمام مشكلات سياست دست و پا شكسته خود را در قالب فرايند به اصطلاح صلح يا به اصطلاح سازش حمل و فصل كند يا براي مدتي، پنهان نگاه دارد.

جنبش حماس اصرار دارد كه اين دو پرونده به كلي از يكديگر جداست، ولي اگر امكان دارد در آن يك وجب جا موضوعات را از يكديگر تفكيك كرد،بنابراين هر بار كه براساس نسخه مصري مقرر مي شود كه اينها موشك نپرانند و آنها شهوت زايد الوصف خود را براي يورش سيل آسا به مشتي زن و كودك در نوار غزه مهار كنند به ويژه شاليت زهر خود را وارد جسد پرونده اولي مي كند.

نسخه فلسطيني ها براي حل اين مشكل آن است طبق دستور العمل مصر كه اخيرا درباره آن توافق حاصل شده است؛ تبادل آتش متوقف مي شود و گذرگاه ها افتتاح مي شود و آنگاه باز هم از طريق مصر مذاكرات غيرمستقيمي براي تبادل اسيران صورت مي گيرد و اسرائيلي ها براي استرداد "دردانه" خود، چند صد اسير فلسطيني را آزاد مي كنند؛ نسخه مطابق اصل است. حماس دقيقا روش لبناني ها - بخوانيد حزب الله - را در تعامل با رژيم صهيينست ها در پيش گرفته است و اين كابوس كه نوار غزه علاوه بر آن رسالت تاريخي، حالا قصد دارد به جنوب ديگري آن هم زير پاي اسرائيل تبديل شود؛ اشغالگران را ديوانه مي كند سئوال اينجاست از كجا معلوم پس از استرداد شاليت،شاليتهاي ديگري اين بار به اسارت در نيايند؛ به تعبير بهتر حماس به وقايع گذرا توجهي ندارد، بلكه قصد اصلي آن است كه اسرائيل تنبيه شود.

روش حزب الله در اصل، روزگاري روشي اسرائيلي ها بوده است و هنوز هم گاه و بيگاه مورد استفاده مجدد آنها قرار مي گيرد؛ اسرائيل در سراسر دوران حيات خويش نمي دانست معاهدات ژنو در همه ابعاد آن اعم از رفتار با اسيران، رهبران سياسي، منع ترور، منع ربودن و غيره و غيره اصولا به چه دردي مي خورد. تروريستهاي اسرائيلي كه بسياري از آنها، اكنون در راس رژيم اسرائيل قرار دارند و به گذشته خود هم بي مهابا ،مباهات مي كنند، در سراسر دنيا پراكنده بودند تا روزي شاعري فلسطيني را در خانه خود خفه كنند و روزي ديگر كاريكاتوريستي فلسطيني را در خيابانهاي لندن به گلوله ببندند؛ بدون آنكه آب از آب تكان بخورد! مروان برغوثي فرمانده فتح در كرانه باختري با اتهامات فائقه ربوده مي شود تا مثلا در دادگاهي كه طبق معاهده ژنو صلاحيت ندارد، محاكمه شود.

بالگردهاي اسرائيلي در جنوب لبنان تا نزديكي بيروت پرسه مي زنند تا روزي رهبر حزب الله را به همراه زن و فرزندش زنده زنده در آتش بسوزانند و روز ديگر مصطفي ديراني ازمسئولان اين جنبش را بدزدند تا مثلا او را تخليه اطلاعاتي كنند و در اين راه از هيچ شكنجه اي ابا نداشتند.

بنابراين ممكن است بازهم جنبش حماس براي آزادي اسيران خود نظاميان اسرائيلي را كه غافل در آن حوالي مي پلكند؛ به كمند خود گرفتار كند. مشكل اسرائيل هم توافق با حماس در اين برهه از زمان نيست؛ مشكل اين رژيم آن است كه حماس كاري كرده است كه اسرائيلي ها نمي توانند هيچ كدام از روشهاي قبلي خود را در نوار غزه به اجرا بگذارند.

قبلا خيلي راحت حمله مي كردند و منازل فلسطيني ها را روي سرشان خراب مي كردند و در عوض صرفا چند بيانيه تشريفاتي در محكوميت اقدامات ضد بشري رژيم غاصب قدس صادر مي شد، اما اكنون بلافاصله موشكهاي قسام يك و دو با استفاده از تجربيات مهندسان محلي، در سطح وسيعي به سوي خانه و كاشانه صهيونيستها پرتاب مي شود. قبلا صهيونيستها فقط مي ربودند و حالا فلسطيني ها هم مي ربايند، آيا اسرائيل روزي ممكن است شاهد شكستي مهيب مثل شكست تابستان 2006 ميلادي در جبهه لبنان، اين بار در جبهه نوار غزه باشد؟

حماس هرگز تمايل خود را در تبعيت از جنبش حزب الله پنهان نمي كند. بقيه فلسطيني ها هم همين طور، در راهپيمايي هاي داخل نوار غزه و كرانه باختري، پرچمهاي حزب الله به اهتزاز در مي آيد و دژ مهيب و باستاني عين الشمس حالا به دژ مهيب نوارغزه تبديل شده است و اسرائيل قصد دارد از حالا مقابله كند؛ اگر هم اكنون نجنبد فردا بسيار دير است چون آزادي هر اسير فلسطيني به اين شيوه، فلسطيني ها را براي اجراي ديگر روشهاي مقاومت مصمم تر مي كند. روشهاي تشكيلات خودگردان مبني بر ادامه مذاكرات، حتي زير مشت و لگد اسرائيل براي جوانان فلسطيني غير قابل قبول و حتي ابلهانه به نظر مي رسد و قوم پرستان عرب بايد كار ديگري غير از دستيازي به شعارهاي توخالي پيداكند.

به همين سبب اسرائيل هر بار به بهانه اي، آتش بس خود را با جنبش حماس مي شكند؛ محاصره نوار غزه را از سر مي گيرد و كارهاي قبلي خود را تكرار مي كند تا شايد اين بار، حماس خون بس بدهد و اسير اسرائيلي را بدون چشمداشت مادي يا معنوي تحويل دهد و غائله ختم به خير شود، اما حماس راه خود را ادامه مي دهد مقاومت تا سرحد مرگ؛ همان روشي كه از حزب الله آموخته است.
----------------------------------------------------
"حيدرسهيلي اصفهاني" كارشناس مسائل خاورميانه
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 380]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن