تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821042254




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كشورهاي اسلامي بايد براي پايدار كردن روابط خود تلاش كنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كشورهاي اسلامي بايد براي پايدار كردن روابط خود تلاش كنند
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): آنكارا - كارشناس ايراني شركت كننده در اجلاس كارشناسي توسعه بازرگاني بين كشورهاي اسلامي در آنكارا هدف رساندن سطح تجارت درون سازمان كنفرانس اسلامي به 20 درصد در سال 2015 را عملي توصيف كرد و گفت: بايد براي پايدار كردن و نهادينه كردن روابط تلاش كرد.


خانم " ماندانا فاضل " مدير موافقتنامه هاي كالايي از دفتر نمايندگي تام الختيار تجاري وزارت بازرگاني جمهوري اسلامي ايران كه به نمايندگي از كشورمان در اين اجلاس كارشناسي شركت كرده است، اين مطلب را در حاشيه اجلاس در آنكارا به خبرنگار ايرنا گفت .
فاضل گفت: اين اجلاس با همكاري بانك توسعه اسلامي تشكيلات كمسك در تركيه ، اتحاديه اتاق ها و بورس هاي تركيه با ايده بررسي راه ها و امكانات توسعه روابط بازرگاني بين كشور هاي اسلامي تشكيل شد كه ايران هم به عنوان عضو موثري از سازمان كنفرانس اسلامي و كشوري كه خواهان توسعه مناسبات بين كشورهاي اسلامي است ، در اين اجلاس شركت كرده است.
فاضل در پاسخ به اين پرسش كه در اجلاس عالي سران سازمان كنفرانس اسلامي 2005 در مكه مكرمه طرح عملي به تصويب رسيد كه به موجب آن هدف رساندن سطح تجارت بين كشورهاي اسلامي تا سال 2015 به 20 درصد تعيين شده است، و اكنون روند اجرايي اين طرح با چه مشكلاتي روبه روست و در اين اجلاس چه موضوعاتي در اين باره بررسي خواهد شد،
گفت: اين كه راه هاي عملي توسعه تجارت چيست، موضوع اصلي و دغدغه برگزار كنندگان اين اجلاس است .
خانم فاضل با اشاره به اين كه تجارب و اقدامات سه كشور اول تركيه، مالزي و عربستان براي توسعه و تعميق تجارت بين كشورهاي اسلامي و راهكارهايي را كه آنان دنبال كردند در اين جلسه بررسي خواهد شد و جمهوري اسلامي ايران نيز جزو پنج كشور اول در سازمان كنفرانس اسلامي است كه بيشترين حجم تجارت را داراست و مي تواند اين تجارب را در اختيار ديگران قرار دهد .
وي در پاسخ به اين كه سهم تجارت ايران با كشورهاي اسلامي در كل تجارت ايران با دنيا چيست؟ گفت: سهم ايران در تجارت با دنيا در صادرات حدود 8/0 درصد و در واردات 5/0 درصد است و سهم كشورمان با كشورهاي اسلامي هم در سطح مطلوبي قرار ندارد.
خانم ماندانا فاضل در ادامه در مورد توليد كالاهاي راهبردي در بين كشورهاي اسلامي نيز گفت: كارشناسان شركت كننده در اجلاس پيشنهاد دادند كه همكاري كشورها در زمينه توليد محصولات كشاورزي راهبردي از قبيل غله، مواد غذايي اساسي و پتروشيمي توسعه داده شود و موسسات مالي اسلامي نيز اين همكاري ها را تامين مالي كنند.
وي گفت: متاسفانه تا كنون كشورهاي اسلامي در تجارت بين خود نتوانسته اند آن را به تجارت جذاب و پر منفعت تبديل كنند و موانع سر راه تجار خود را از ميان بردارند، لذا بايد زمينه هاي تحول را ايجاد كرد.
اجلاس دو روزه كارشناسي توسعه تجارت بين كشورهاي اسلامي با شركت كارشناساني از10 كشور بزرگ تجاري عضو سازمان كنفرانس اسلامي از جمله جمهوري اسلامي ايران و نمايندگاني از نهادهاي مهم اقتصادي، تجاري و بين المللي روز شنبه در آنكارا آغاز به كار كرد.
اين اجلاس با همكاري كميته دائمي همكاري هاي اقتصادي و تجاري سازمان كنفرانس اسلامي ( COMCEC ) ، بانك توسعه اسلامي ، شركت بين المللي تامين مالي بازرگاني اسلامي ( ITFC ) ، مركز آمار و آموزش و پژوهش هاي اقتصادي و اجتماعي كشورهاي اسلامي ( SESRCIC ) و اتحاديه اتاق ها و بورس هاي تركيه ( TOBB ) در محل دانشگاه اقتصادي و فناوري اتحاديه اتاق ها و بورس هاي آنكارا به مدت دو روز برگزار مي شود.
هدف از تشكيل اين اجلاس بحث و رايزني كارشناسانه پيرامون روش ها و شيوه هاي اجرايي توسعه تجارت بين كشورهاي اسلامي در پرتو تحولات خيره كننده در روند جهانگرايي است.
شركت كنندگان در اين اجلاس طرح عمل 10ساله سازمان كنفرانس اسلامي را كه در اجلاس سران اين سازمان در سال 2005 ميلادي در عربستان به تصويب رسيد و مقرر شد حجم تجارت بين كشورهاي اسلامي تا سال 2015 حداقل به 20 درصد برسد به منظور يافتن راهكارهاي عملي براي اجراي اين مصوبه مورد بحث و بررسي قرار خواهند داد.
به گزارش ايرنا، استفاده بهينه از فناوري پيشرفته و همكاري در توليد كالاها و محصولات غذايي راهبردي از قبيل غله و استفاده بهينه از امكانات بالقوه در كشورهاي اسلامي براي پيشبرد هرچه بيشتر همكاري هاي اقتصادي و تجاري بين كشورهاي اسلامي نيز در دستور كار كارشناسان شركت كننده در اجلاس آنكارا قرار دارد .
اين اجلاس امروز عصر با صدور بيانيه اي كه گفته مي شود مقدمه اي براي اجلاس آتي كمسك در استانبول خواهد بود، به كار خود پايان مي دهد.
خاورم**2011**230**1158 ** 1514
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن