تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس براى اصلاح خود، خويشتن را به زحمت بيندازد، خوشبخت مى‏شود هر كس خود را در لذت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820938362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نيويورك تايمز: آمريكا و اروپا عامل اصلي بحران غذا هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نيويورك تايمز: آمريكا و اروپا عامل اصلي بحران غذا هستند
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): تهران -نيويورك تايمز نوشت: كشورهاي ثروتمند جهان بويژه آمريكا و اتحاديه اروپا عامل اصلي بحران غذا هستند كه ميليونها انسان را به كام فقر و گرسنگي كشانده و اين كشورها بايد با پذيرش مسئوليت خود، براي حل آن به طور جدي چاره انديشي كنند.


به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، پايگاه اينترنتي اين روزنامه آمريكايي در شماره روز يكشنبه خود، تحليلي از بحران غذا و ريشه هاي آن به بهانه بحران جهاني غذا و برپايي اجلاس سران "گروه هشت" در ژاپن، منتشر كرد.
نيويورك تايمز نوشت: بحران غذا كه دهها ميليون انسان را به كام فقر و گرسنگي كشانده ، بحراني ساخته و پرداخته دست بشر است، نه طبيعت. اين بحران نتيجه سوء مديريت در بخش انرژي و سياستهاي غلط در بخش كشاورزي است.
اين روزنامه، كشورهاي ثروتمند را در بروز بحران غذا مقصر خوانده و افزوده است: سران كشورهاي عضو "گروه 8" در نشست اين هفته خود در ژاپن بايد مسووليت اصلي در ايجاد بحران غذا در جهان را به گردن بگيرند و به روشني بازگو كنند چه برنامه هايي براي رفع بحران، در دست اقدام دارند.
در اين تحليل همچنين آمده است:
در ابتدا، اين كشورها بايد به تعهدات سال 2005 خود در زمينه كمك به كشورهاي فقير وفادار بمانند و ساير كشورهاي ثروتمند بويژه كشورهاي خاورميانه را هم به كمك به كشورهاي فقير ترغيب كنند.
اما اين، همه كاري نيست كه "گروه هشت" مي تواند انجام دهد. "گروه هشت" بايد به طور جدي براي كاهش يا لغو يارانه هاي بخش كشاورزي و انرژي كه سبب عميق تر شدن بحران گرسنگي در سطح جهان است، اقدام نمايد.
در سال گذشته، قيمت جهاني ذرت 70 درصد، گندم 55 درصد و برنج 160 درصد افزايش داشته است. بانك جهاني هم پيش بيني مي كند، در 41 كشور فقير جهان كه ظرف يك سال و نيم گذشته شاهد گراني مواد خوراكي، نفت و مواد خام بوده اند، رشد اقتصادي سه تا 10 درصد كاهش داشته است .
صرف نظر از اسباب غيرقابل كنترل، نظير خشكسالي در استراليا كه صادر كننده مواد غذايي است، يا بالارفتن قيمت جهاني نفت و كودهاي شيميايي همچنين مصرف بالاي پروتئين در چين و هند، -دو كشور پرجمعيت جهان - كه سبب افزايش تقاضا براي دانه هاي خوراكي شده است، سياستهاي غلط كشورهاي ثروتمند، اصلي ترين نقش را در بروز بحران ايفا مي كند.
مهمترين سياست گذاريهاي غلط، در آمريكا و اتحاديه اروپا روي داد كه با تصويب قوانين و تعرفه ها، توليد سوخت زيستي از محصولات كشاورزي در اين كشورها تشويق شد.
طبق اعلام بانك جهاني، تقريبا" همه رشد توليد جهاني ذرت بين سالهاي 2007 - 2004 قرباني توليد اتانول در آمريكا شد. همين امر سبب شد تا قيمت ذرت و دانه هاي خوراك دام افزايش يابد. در نتيجه كشاورزان به جاي كشت ذرت به كشت ساير محصولات كشاورزي روي آوردند.
يارانه هاي دولتي در كشورهاي ثروتمند در بخش كشاورزي كه از سالها قبل همواره مورد بحث بوده، نيز ديگر عامل بروز بحران غذاست . اين سياست سودجويانه كشورهاي ثروتمند سبب بدبختي كشاورزان در كشورهاي فقير شد و سرمايه گذاري اين دولتها را در بخش كشاورزي به باد فنا داد.
به عنوان مثال، ديگر عامل البته كم اهميت تر در بروز بحران، اتخاذ محدوديتها و موانع صادرات خواروبار در حداقل 30 كشور در حال رشد بود. با كاسته شدن از صادرات غذا، كشورهاي وارد كننده غذا همه موجودي خود را انبار كردند و اين سبب رشد تقاضا در بازار شد.
موانع بر سر راه صادرات ،سبب كاهش سود كشاورزان و عدم اشتياق آنان به سرمايه گذاري در توليد بيشتر شد.
نيويورك تايمز نتيجه گيري مي كند كه با وجود عمق بحران، هيچ نشاني از عقب نشيني كشورهاي توسعه يافته از سياستهاي سودجويانه خود به چشم نمي خورد. آمريكا و اروپا همچنان از كاستن از يارانه ها در بخش توليد سوخت زيستي و كشاورزي خودداري مي كنند. به نوشته اين روزنامه آمريكايي، اين دو، همچنين تمايل چنداني براي عمل به تعهداتشان براي كمك به كشورهاي فقير وفادار ندارند.
"گروه هشت" در سال 2005 متعهد شد كه تا سال 2010 كمكهاي سالانه خود را به كشورهاي فقير سالانه تا سقف 50 ميليارد دلار افزايش دهد. تاكنون اين كمكها فقط 11 ميليارد دلار رشد داشته است .
"رابرت زوليك" رئيس بانك جهاني در نامه اي به اجلاس سران "گروه هشت " از اين گروه خواسته است، به طور جدي در رفع بحران غذا در جهان وارد عمل شوند.
زوليك اعلام كرده است كه اين بانك نياز به سه و نيم ميليارد دلار براي تامين فوري نيازهاي غذايي، دانه هاي زراعي و كود شيميايي براي كشورهاي فقير دارد.
بانك جهاني و صندوق بين المللي پول ارزيابي كرده اند كه مجموعا" به شش و نيم ميليارد دلار ديگر براي كمك كوتاه مدت به كشورهاي فقير و آسيب پذير نياز دارند.
اين كمك، صرف نظر از كمكهايي است كه براي برنامه هاي درازمدت توسعه كشاورزي در كشورهاي فقير در آفريقا و ساير نقاط جهان مورد نياز است .
صوير** 1591 **1549
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن