واضح آرشیو وب فارسی:قدس: ساماندهي مد و لباس ؛ طرحي كه هنوز به سامان نرسيده است
* محبوبه علي پور * دختركان شادمان حرف مي زدند و گاهي ريز ريز مي خنديدند. زماني هم صدايشان جدي مي شد و بلند.- خودم توي اينترنت خوندم شركت «پنتون» 10 رنگ رو به عنوان «رنگ سال» معرفي كرده؛ رنگ آبي اسنوركل، رنگ فريزيا، سبز دايكوري و... - نه !اينا رنگهاي بهار 2008 بود. خود شركت پنتون رنگ بين آبي و ارغواني رو رنگ سال معرفي كرد. - يعني بنفش. من از بنفش اصلاً خوشم نمي ياد. - به منم نمي ياد. اما من كيف و كفشم رو همين رنگ خريدم... *** شما از مد و رنگ سال چه مي دانيد؟ آيا تابع اين جريان هستيد؟ اصولاً مد خاص چگونه شكل مي گيرد و چگونه محو مي شود؟ قاسمي، مربي خياطي در اين باره مي گويد: عوامل گوناگوني در شكل گيري مد نقش دارند كه برخي از آنها مربوط به عوامل بيروني نظير، مدلهاي ديگر كشورهاست كه از طريق فناوريهاي ارتباطي يا مسافرت به ساير مناطق دنيا در جامعه رايج مي شود. البته برخي از عوامل ريشه در شرايط دروني جامعه دارد كه مي توان به تنوع طلبي، زيبا پسندي، جلب توجه بيشتر و... اشاره كرد. سميرا- ن دانشجو، نيز بر اين باور است كه مد، اقبال عمومي افراد جامعه به رنگ و مدل خاصي از پوشاك، وسايل و جواهرات است كه در گرايش به آن مسائل فرهنگي و اجتماعي تأثير به سزايي دارد، چنانكه در جامعه امروز ما گسترش بسياري از مد و رنگها ناشي از چشم و هم چشمي است نه تنوع طلبي منطقي. آرش كيان 29 ساله هم مي گويد: مد، گرايش مقطعي افراد به وسايل خاص است كه با رواج مد تازه از بين مي رود و اغلب تحولات در جهان مد را سرمايه داران براي بهره مندي اقتصادي خود ايجاد مي كنند. مد را ما مي سازيم آمنه واسيليوا دانش آموخته دانشگاه مد و طراحي لباس ولادي وستك است. او در سال 2004 به دين اسلام مشرف شده و از ايده هاي جالب توجه او «زن مسلمان خوش لباس» مي باشد. او درباره مد معتقد است: مد را ما خودمان به وجود مي آوريم، البته اگر نخواهيم به ايده ها و فشارهاي طراحان لباس تن دهيم. شما حتماً متوجه شده ايد كه اگر خانمي لباس زيبايي بر تن خانم ديگر ببيند، حتماً دلش مي خواهد خودش هم آن را داشته باشد. مد هم همين طور به وجود مي آيد. مردم سعي مي كنند، متفاوت باشند يا بر عكس شبيه ديگران باشند. ابتكار در پوشش در جامعه ايراني نيز طراحان لباس براي تنوع بخشي بيشتر پوشاك زنان دست به خلاقيت و هنر آفريني زده اند. چنانكه شاهديم طي چند سال اخير، خانم جنابي طرح چادرملي را رايج كرد، همچنين دكتر فاطمه بهرامي مسؤول واحد هنر جهاد دانشگاهي، از دوخت مانتوهايي با طرح خطوط نستعليق از اشعار سعدي، حافظ و مولانا خبر داد. از ديگر برنامه هاي گسترش مد اسلامي در ايران، برگزاري نمايشگاه هاي لباس مي باشد. سپيده فروغي، فوق ليسانس تصويرسازي نيز كه از سال 76 تا 81 مدير گروه طراحي پارچه و لباس در دانشگاه الزهرا(س) بوده است درباره فعاليتهاي خود در اين دوره به گزارشگر ما مي گويد: در سال 81 اولين نمايش لباس را در قالب جشنواره طراحي لباس دانشجويي و با حضور 70 نفر از طراحان دانشجو با ارايه 200 دست لباس برگزار كرديم كه استاد فروزان شاه كوپا با ما همراهي داشتند. همچنين در سال 82 دومين برنامه نمايش لباس با حمايت وزارت كشور در فرهنگسراي نياوران برپاشد. البته طي سالهاي 84 تا 86 نيز نمايشهاي زنده حجاب اسلامي با عنوان «زنان سرزمين من» با نظارت استانداري تهران برگزار شد. در حال حاضر نيز در همين عرصه و به منظور ساماندهي پوشاك، مديريت مؤسسه دوازدهم را بر عهده دارم. ساماندهي مد و لباس تا امروز علاوه بر صاحبنظران هنري، نهادهاي دولتي و مسؤولان قانونگذاري هم بر مقوله ساماندهي مد و لباس تأكيد دارند، به گونه اي كه مقام معظم رهبري نيز در سال 1364 بر مطالعه در زمينه طراحي لباس ملي تأكيد داشتند. در راستاي همين توجه بعد از گذشت چند سال از جنگ تحميلي مقوله ساماندهي پوشش در قالب طرح توسعه عفاف از سوي شوراي فرهنگي اجتماعي زنان مورد پژوهش قرار گرفت و سپس در اواسط سال 1373 در قالب يك طرح تحقيقاتي، توسط كميته «حقوق و خانواده» در همين شورا تدوين و پس از برگزاري نشست هاي گوناگون اين طرح در سوم دي ماه همان سال توسط شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان به تصويب رسيد، اما با فراز و فرودهاي متعددي رو به رو شد، چنانكه طرح مزبور همزمان با دوره رياست جمهوري آقاي خاتمي در قالب يك و نيم صفحه و با عنوان «طرح اصول مباني و روشهاي گسترش عفاف» با 16 بند در تاريخ چهاردهم بهمن ماه سال 76 به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد. اما داستان اين طرح ختم به خير نشد، زيرا دوباره در چرخه اداري و برنامه ريزي گرفتار آمد و سرانجام پس از چند سال طرح ياد شده، در 47 بند در سال 84 به تصويب نهايي شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد. بدين ترتيب، شوراي فرهنگ عمومي با استفاده از طرح مزبور، راهبردها و راهكارهاي گسترش عفاف و حجاب را در سوم دي ماه 84 تصويب كرد. البته گرچه اين طرح به 21 سازمان فرهنگي، آموزشي، قضايي و انتظامي جهت اجرا ابلاغ شد، اما با نگاهي به وضعيت پوشش در جامعه، تأثير آن را نمي توان ديد. اين در حالي است كه به موازات بررسي و تصويب طرح ياد شده، طرح «ساماندهي مد و لباس» در دور هفتم مجلس شوراي اسلامي مطرح گرديد و سرانجام در تاريخ بيست و چهارم ارديبهشت 85 كليات اين طرح به تصويب رسيد. اما بايد ديد نتيجه طرح مزبور چه بوده است؟ جواد آرين منش، نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي در گفتگويي با خبرنگار ما در اين باره مي گويد: طرح مزبور پس از تصويب در مجلس هفتم به شوراي نگهبان رفت و در آنجا نيز تصويب شد. سپس براي اجرا به دولت ارائه شد. البته، بنابر مراحل قانوني طرح ساماندهي مد و لباس زماني قانوني مي شود كه از سوي دولت به وزارتخانه ها و سازمانها ابلاغ شود. دو جشنواره لباس در راه است از نهادهاي مؤثر در مقوله ساماندهي مد و لباس، وزارت ارشاد است. اما بايد ديد، اين وزارتخانه در اجراي طرح ياد شده، چه تلاشهايي كرده است؟ حسيني زاده، دبير كارگروه ساماندهي مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با اشاره به اينكه، منتظر ابلاغ آيين نامه اجرايي از سوي دولت هستيم، اظهار مي كند: از سوي اين وزارتخانه برنامه هاي گوناگوني در حال اجراست كه اصلي ترين آنها، سياستگذاري و تدوين برنامه هاي اجرايي مي باشد، به گونه اي كه هم اكنون، در حال پرداختن به مسأله صدور مجوز براي دو جشنواره مي باشيم. برنامه هاي زنانه براي ساماندهي لباس بي شك، يكي از متوليان مؤثر در امر ساماندهي مد و لباس، مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري است، زيرا از يك سو مرتبط با دستگاه هاي اجرايي مي باشد و از طرف ديگر، نهاد مرتبط با مسائل بانوان است. اينگونه بايد پرسيد، مركز ياد شده چه برنامه اي براي طرح ساماندهي مد و لباس دارد؟ سجادي معاون آموزشي و پژوهشي در پاسخ مي گويد: طرح ساماندهي مد و لباس قبل از آنكه بدين صورت مطرح شود هر كس پيشنهاد برگزاري نمايشگاه لباس را داشت مي توانست آن را بر پا كند. اين در حالي بود كه مدهاي ارائه شده گاهي اوقات مطلوب نبود. از همين رو، نهادها به ساماندهي مد و لباس پرداختند بدين ترتيب، كارگروهي در همين مقوله ايجاد شد كه در آن آيين نامه اجرايي ساماندهي تدوين شده و هر هفته نيز جلسات آن برگزار مي شود. وي ادامه مي دهد: در راستاي ساماندهي مد و لباس دستگاه ها و سازمانها، پيشنهادهاي خود را براي بررسي به اين كارگروه ارائه مي كنند و كارگروه مزبور بر عملكرد دستگاه ها نظارت خواهد داشت. مركز امور زنان و خانواده نيز از اعضاي اين كارگروه است و در برگزاري قانونمند نمايشگاه هاي لباس نقش مؤثري دارد. وي در ادامه اضافه مي كند: از پيشنهادهاي من در مقوله رواج پوشاك مناسب در جامعه، اعلام فراخوان به طراحان لباس بود تا آنان طرحهاي خود را به دبيرخانه كارگروه ساماندهي مد و لباس ارائه كنند، زيرا هرچه فضاي مناسب براي اين الگوها فراهم شود بانوان بهتر مي توانند از طرحهاي مزبور بهره مند شوند. به هر روي از ويژگيهاي مطلوب نمايشگاه ها، عرضه ارزان قيمت و كالاهاي متنوع و متناسب است. فرحناز قند فروش، مشاور استاندار تهران كه اكنون در حال برنامه ريزي براي برگزاري جشنواره لباس نوجوان مي باشد نيز درباره ساماندهي مد و لباس مي گويد: از آنجا كه در مقوله پوشش دختران سنين 9 تا 17 سال با كاستي هايي روبه رو بوديم در جشنواره لباس سال جاري كه 25 تير ماه برگزار مي شود به اين امر توجه شد. خوشبختانه تاكنون دو هزار طرح لباس به دبيرخانه ارسال شده است. همچنين علاوه بر طراحان داخلي، از 20 كشور ديگر نيز براي حضور در اين جشنواره اعلام آمادگي شده است. هنر همسو با كار آمدي با آنچه كه گذشت، نمي توان اين پرسش را بي جواب گذاشت كه آيا اين نمايشگاه ها و برنامه ها براي ساماندهي پوشش مناسب است؟ پروانه قاسميان دستجردي، مدير گروه رشته طراحي لباس و چاپ پارچه دانشگاه علم و فرهنگ، با تأكيد بر اينكه، طي سالهاي اخير به مقوله مد و لباس توجه بيشتري شده و حركتهاي نويني نيز صورت گرفته، مي گويد: به اعتقاد من در ساماندهي لباس سه عامل مهم نقش دارند، طراحان لباس، اصناف و توليدي ها، مسؤولان ودولت كه همگي در كنار هم مي توانند در اين زمينه تحولات مناسبي را ايجاد كنند. بدين ترتيب، طراحان در بخش خلاقيت، اصناف در بخش اجراي كار و مسؤولان در زمينه حمايت مي توانند نقش آفرين باشند. اين عضو هيأت علمي دانشگاه در ادامه، وضعيت نمايشگاه هاي لباس را مورد ارزيابي قرار داده و مي افزايد: اگر در اين فضاها، همزمان به جنبه هنري و كاربردي توجه شود مي تواند نتيجه سودمندي را در پي داشته باشد. مسأله ديگر، گسترش اين گونه نمايشگاه هاست كه حتي مي توان از رسانه ها نيز در اين مورد بهره مند شد تا نتايج مطلوب حاصل شود، به طوري كه اگر نشريات هر هفته چند طرح مناسب را از طراحان به چاپ برسانند به طور حتم مي توان ضمن آموزش جامعه، در امر ساماندهي مد و لباس سريعتر موفق شد. قاسميان همچنين بر حمايت از طراحان لباس تأكيد كرده و مي گويد: اين قشر از نظر اجتماعي به تبليغ، ايجاد زمينه مناسب فعاليت و حمايتهاي مالي نياز دارد تا به صورت حرفه اي فعاليت مؤثر داشته باشند. فروغي، كارشناس طراحي لباس نيز با اشاره به اينكه، بازار فعلي مد و لباس در كشورمان تحت تأثير پوشاك ترك و چين است، اظهار مي دارد: در صورت حمايت از طراحان لباس داخلي مي توان از ورود پوشاك ساير كشورها جلوگيري كرد. اين در حالي است كه فضاي فعاليت براي طراحان داخلي چندان وسيع نيست و معمولاً حمايت لازم از اين افراد نمي شود. وي نيز به برنامه هاي مربوط به ساماندهي مد و لباس اشاره كرده، مي افزايد: به اعتقاد من، اينها راهي است براي رسيدن به شرايط مطلوب. البته اگر اين گونه برنامه ها درست و زيربنايي باشد. فروغي، مدير مؤسسه دوازده برگزاري نمايشگاه هاي لباس را مثبت دانسته و مي گويد: در صورت مديريت صحيح و وجود افراد كارشناس و متخصص طراح لباس در اين نمايشگاه ها مي توان بهترين طرحها را ارائه كرد. قاسمي كه خود در زمينه طراحي لباس فعاليت دارد معتقد است: در صورتي اين گونه برنامه ها موفق خواهند بود كه برنامه ريزي شده، مستمر و گسترده اجرا گردد و به چند شهر و مكان محدود نشود. همچنين، خلق اين طرحها دچار افراط و تفريط نشود، به طوري كه طرحهاي مدرن و سنتي در كنار هم شرايط بروز و ظهور را بيابند. بدين ترتيب كه با قدرت خلاقيت هنرمند با پشتوانه فرهنگ بومي خود لباس زيبا و امروزي را ارائه كند تا جوابگوي نياز همه اقشار و افراد جامعه باشد.
يکشنبه 16 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]